Stationär dator utan GPU, runt 15000 kr

Permalänk
Medlem

Stationär dator utan GPU, runt 15000 kr

Tjenare kamrater!

Jakten på en ny stationär dator har påbörjats. Tidsmässigt är det något bråttom, jag hade behövt beställa datorn senast nu till helgen. Kommer att beställa från Inet och vill ha datorn färdigbyggd.

Nedan har har jag plockat ihop på egen hand:

https://www.inet.se/datorbygge/b1674784/rodes-dator

Var kan jag spara en slant? Ej chassit, det är valt p.g.a. tilltalande design. Vad bör ändras i övrigt?

Som rubriken nämner, GPU finnes i form av en 2080Ti som får tuffa på fram till nyår och då blir det byte till något lite piggare.

Så vad säger ni, är jag någorlunda rätt på det?

Tack redan nu för er framtida input!

Mvh,
Ola

Visa signatur

-Det är timjan i, sade Toke med bruten röst.

Ett liv, ett lag

Permalänk
Medlem

Har du en tanke med att ha valt 2st långsammare seperata 16gb stickor istället för 2x16gb 6000mhz förutom att det är lite billigare?

Egentligen tror jag att de fungerar på ditt valda moderkort men det står att de är för Intel och är inte med i QVL, samt behöver du manuellt överclocka och justera timings för att nå samma prestanda som 6000mhz cl30 kit, med liten risk att det inte ens går att nås.

Moderkort kan man spara c.a 200kr ifall det behövs, jag å andra sidan kanske hade betalat någon hundring mer och köpt Gigabyte X870 istället.

Enklast och mest sparar du in genom att välja bort Windows och installera det själv efteråt.

Även psu kan du spara en bra bit på, köpa eg. rabatterade Corsair RM1000e.

SSD någon hundring också med NV3 ifall du inte bryr dig så mycket om hastighet, det brukar knappast märkas inne i spel.

Permalänk
Medlem

Win11 kan du köpa betydligt billigare på diverse cd-key sidor. Alternativt så köper du det inte alls då det går att använda med några små begränsningar som inte kommer hindra dig om du ska spela.

För ram bör du kika eftet 2x16GB kits med 6000MT @ CL30. Då är chansen större att xmp/docp fungerar och det kostar inte särskilt mycket mer än det val du gjort nu.

För nätagget så känns 2k överdrivet dyrt för 850W. Det bör finnas andra i samma certifieringsklass som kostar 1200-1500kr. Men det kanske finns en bra anledning till att du valt just det.

Annars ser det bra ut tycker jag.

Permalänk
Medlem

Ja, de där minnena du har valt kan du glömma, de skall alltid köpas i matchade par och samtliga CPU/moderkortskombon bör klara 6000-30 idag om du inte har en väldig otur med silikonlotteriet.

Så här grovsorterar du på latensen att öppna upp en helt ny slumpartad adress i minnet. (Ytterst förenklat!)

5600-40 : 40/5600*2000 = 14.28 ns
6000-30 : 30/6000*2000 = 10.00 ns

Permalänk
Medlem

Ska du lägga 2500kr på licens och montering, men köper de absoluta sämsta minnena? Underlig prioritering.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Har du en tanke med att ha valt 2st långsammare seperata 16gb stickor istället för 2x16gb 6000mhz förutom att det är lite billigare?

Egentligen tror jag att de fungerar på ditt valda moderkort men det står att de är för Intel och är inte med i QVL, samt behöver du manuellt överclocka och justera timings för att nå samma prestanda som 6000mhz cl30 kit, med liten risk att det inte ens går att nås.

Moderkort kan man spara c.a 200kr ifall det behövs, jag å andra sidan kanske hade betalat någon hundring mer och köpt Gigabyte X870 istället.

Enklast och mest sparar du in genom att välja bort Windows och installera det själv efteråt.

Även psu kan du spara en bra bit på, köpa eg. rabatterade Corsair RM1000e.

SSD någon hundring också med NV3 ifall du inte bryr dig så mycket om hastighet, det brukar knappast märkas inne i spel.

Minnena kommer att bytas ut (du är inte den enda som kommenterar det, dock gör du det på ett mer uppmuntrande sätt). Kommer också att gå upp till Gigabyte X870. Sen skippar jag Windows från Inet och slutligen blir det en annan PSU.

Tack för konstruktiva tips rwkk!

Visa signatur

Ett liv, ett lag

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Win11 kan du köpa betydligt billigare på diverse cd-key sidor. Alternativt så köper du det inte alls då det går att använda med några små begränsningar som inte kommer hindra dig om du ska spela.

För ram bör du kika eftet 2x16GB kits med 6000MT @ CL30. Då är chansen större att xmp/docp fungerar och det kostar inte särskilt mycket mer än det val du gjort nu.

För nätagget så känns 2k överdrivet dyrt för 850W. Det bör finnas andra i samma certifieringsklass som kostar 1200-1500kr. Men det kanske finns en bra anledning till att du valt just det.

Annars ser det bra ut tycker jag.

Tack tonii, blir de minnena du rekommenderar!

Uppdaterat förslag:

https://www.inet.se/datorbygge/b1674849/rodes-dator

Byte av komponenter
Visa signatur

Ett liv, ett lag

Permalänk
Medlem

Ja, ser bra ut nu. Jag kikade lite närmre på moderkorten och det är inte så stor skillnad som jag trodde egentligen, upp till dig om det är värt en extra 400kr. Mest lite bättre kvalité på kylningen och sånt, namnet "X870" misleder lite.