Permalänk
Medlem

Studiedator 10k ish

Halloj.

Frugans syster ska börja plugga på högskolan och behöver således en laptop för ändamålet.
Nu är jag rätt insyltad med gaming laptops/stationära så jag undrar lite om det är någon av er som
har erfarenhet av liknande?

Krav:
- Batteriet ska hålla en hel skoldag 8h+
- 16gb ram
- 512GB+ SSD
- 13-16" ish skärm

Budget ligger runt 10k.
Hon har blivit rekommenderad en begagnad MacBook Air M2 2022 för ändamålet men tänkte om det gick att få något vettigt för budgeten.

MVH

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, 64GB DDR5 CL30 6000MT/s, MSI Mag X870 Tomahawk Wifi, XTX Merc 310 7900XTX 24Gb, 6Tb WD SN850X, NZXT 1200W GOLD, SAMSUNG ODYSSEY G9 G93SC 49" OLED, Corsair 7000D Airflow

Permalänk
Medlem

Har en HP ProBook 440 G11 som jag får låna från skolan.

Skulle säga att den uppfyller de kraven du ställer. Men jag tycker att ljudet är kast (min Samsung S22 har bättre) skärmen är varken ljusstark eller svag och den saknar bagrunds belyst tangentbord.

Men batteriet har jag blivit överaskad hur länge den kan. Nu vet/tror jag inte den håller i 8h utan laddning, men den laddar rätt fort och håller i alla fall i en 5h skulle jag säga 🤔🙂 . Men tror den kostar mer än 10k med.

Vill du ha en som som håller länge så är Mac eller en Windows dator med ARM processor (som tillexempel Microsoft Surface Laptop ) kanske ett bättre val. Men de kommer med andra svagheter de med. Och de är inte häller alltid så billiga.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.