Asus ROG GT-AX6000 tappar internet sporadiskt?

Permalänk
Medlem

Asus ROG GT-AX6000 tappar internet sporadiskt?

Hej,

Bytte ut min Netgear Nighthawk R7000 mot en Asus ROG GT-AX6000 i slutet av 2023. Den har fungerat bra, men de senaste 3–4 månaderna har den börjat tappa internet sporadiskt, ungefär 3–4 gånger i veckan. Tidigare skedde det oftast runt kl. 10–11, men numera kan det hända när som helst.

Symtomen varierar något. Ofta tappar telefoner och datorer internet helt, men ibland kan man surfa i vissa webbläsare men inte i andra. I vissa fall fungerar exempelvis Messenger trots att det inte går att surfa alls.

Jag har en NAS kopplad till en Netgear JGS524-switch. Den har oftast tillgång till internet även när övriga enheter inte har det, men inte alltid.

En omstart av routern löser alltid problemet, men ibland hoppar det igång av sig själv.

Nätverkskomponenter:

• Fiber-modem

• Asus ROG GT-AX6000 (kopplad till modem och GS116E-switch)

• Ett stort antal WiFi-enheter

• 3 st Netgear ProSafe GS108 för att fördela nätverk till dator- och TV-rum

Information om nätverket:

• WiFi: 2.4 GHz och 5 GHz

• WiFi-säkerhet: WPA2

• Antal WiFi-enheter: ca 17

• Antal trådbundna enheter: ca 9

När man läser på nätet verkar det som att sporadiska internetbortkopplingar inte är helt ovanliga, men det finns inget tydligt sätt att felsöka problemet.

Routern går alltid att komma åt, men loggen ger inget och internet är alltid "Connected", trots att det inte fungerar.

Vad jag förstår kan det bero på små problem i det interna nätverket, kanske en kabel som inte fungerar helt korrekt, eller någon enhet som ställer till det?

Har ni några tips på hur jag bäst felsöker detta nästa gång det händer?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Hej,

Bytte ut min Netgear Nighthawk R7000 mot en Asus ROG GT-AX6000 i slutet av 2023. Den har fungerat bra, men de senaste 3–4 månaderna har den börjat tappa internet sporadiskt, ungefär 3–4 gånger i veckan. Tidigare skedde det oftast runt kl. 10–11, men numera kan det hända när som helst.

Symtomen varierar något. Ofta tappar telefoner och datorer internet helt, men ibland kan man surfa i vissa webbläsare men inte i andra. I vissa fall fungerar exempelvis Messenger trots att det inte går att surfa alls.

Jag har en NAS kopplad till en Netgear JGS524-switch. Den har oftast tillgång till internet även när övriga enheter inte har det, men inte alltid.

En omstart av routern löser alltid problemet, men ibland hoppar det igång av sig själv.

Nätverkskomponenter:

• Fiber-modem

• Asus ROG GT-AX6000 (kopplad till modem och GS116E-switch)

• Ett stort antal WiFi-enheter

• 3 st Netgear ProSafe GS108 för att fördela nätverk till dator- och TV-rum

Information om nätverket:

• WiFi: 2.4 GHz och 5 GHz

• WiFi-säkerhet: WPA2

• Antal WiFi-enheter: ca 17

• Antal trådbundna enheter: ca 9

När man läser på nätet verkar det som att sporadiska internetbortkopplingar inte är helt ovanliga, men det finns inget tydligt sätt att felsöka problemet.

Routern går alltid att komma åt, men loggen ger inget och internet är alltid "Connected", trots att det inte fungerar.

Vad jag förstår kan det bero på små problem i det interna nätverket, kanske en kabel som inte fungerar helt korrekt, eller någon enhet som ställer till det?

Har ni några tips på hur jag bäst felsöker detta nästa gång det händer?

Har du testat att ha omstart på routern via schema?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Vad är det för DNS-inställning i routern?
Om den är inställd på automatiskt så pröva med att byta till någon publik DNS i stället för att få din operatörs DNS.

Permalänk

Min ASUS RTAX82U började droppa connections helt plötsligt. Jag gjorde en factory reset och uppdaterade firmware vilket löste biffen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite V2 | Processor: AMD Ryzen 5 5600 |
RAM: 32 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | Grafikkort: Radeon™ RX 6700 XT MECH 2X 12G OC | Chassi: Montech X3 Mesh | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Hdd: 1TB WD Blue SN550 NVMe| Speldisk: Kingston NV2 2TB| Monitor: Gigabyte G32QC 32"|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Har du testat att ha omstart på routern via schema?

Kanske inte lösningen men det skulle kunna klargöra om det ett build up problem i routern eller om det verkligen är helt sporadiska problem.

Skrivet av CeciliaB:

Vad är det för DNS-inställning i routern?
Om den är inställd på automatiskt så pröva med att byta till någon publik DNS i stället för att få din operatörs DNS.

Den är inställd på automatisk från ISPn idag :

Default status : Get the DNS IP from your ISP automatically.

Ska titta närmare hur man skulle kunna ställa in en annan fast DNS.

Skrivet av Midvintersorg:

Min ASUS RTAX82U började droppa connections helt plötsligt. Jag gjorde en factory reset och uppdaterade firmware vilket löste biffen.

Firmware idag är : 3.0.0.6.102_34825
https://rog.asus.com/networking/rog-rapture-gt-ax6000-model/h...

Den släppes slutet av Mars så det är inte alls omöjligt att problemen kom med den. Kanske testa att lägga in den på nytt och se om det kan hjälpa. Annars hade man kunnat ta föregående version såklart.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Kanske inte lösningen men det skulle kunna klargöra om det ett build up problem i routern eller om det verkligen är helt sporadiska problem.

Den släppes slutet av Mars så det är inte alls omöjligt att problemen kom med den. Kanske testa att lägga in den på nytt och se om det kan hjälpa. Annars hade man kunnat ta föregående version såklart.

Annars testa
https://www.asuswrt-merlin.net/

Jag har ax92u och min vart mycket stabilare med Merlin

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Skrivet av Neon:

Jag har varit dålig på att checka firmware på min router då jag inte trodde den fick några, men tydligen så har det släppts några under 2025 iaf. Bytte DNS till Google också då Bahnhofs DNS:er inte är så bra.

En factory reset skadar inte heller.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite V2 | Processor: AMD Ryzen 5 5600 |
RAM: 32 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | Grafikkort: Radeon™ RX 6700 XT MECH 2X 12G OC | Chassi: Montech X3 Mesh | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Hdd: 1TB WD Blue SN550 NVMe| Speldisk: Kingston NV2 2TB| Monitor: Gigabyte G32QC 32"|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Midvintersorg:

Jag har varit dålig på att checka firmware på min router då jag inte trodde den fick några, men tydligen så har det släppts några under 2025 iaf. Bytte DNS till Google också då Bahnhofs DNS:er inte är så bra.

En factory reset skadar inte heller.

Google DNS ger mig iaf massa captcha skräp. Sen jag bytte till Cloudflare så har jag inget sådant problem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu har jag gjort en factory reset, backat en version på firmware, slaget av automatisk uppdatering samt satt manuell DNS till de som gav minst timeout :

Address: 8.8.8.8
Address: 9.9.9.9

Får se hur bra detta håller nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tyvärr har det inte hjälpt. Runt 10-tiden varje dag tappar i alla fall två datorer i nätverket förbindelsen, ibland kan det ske vid andra tider med. Jag testar att starta om närmsta switchen som sitter mellan datorerna i fråga och routern, men det hjälper inte. Startar jag om routern hjälper det oftast men inte alltid och ibland kan ena dator få tillbaka internet medan det tar mycket längre på den andra.

Datorerna är dock inte helt utan nätverk, de kan komma åt resurser på det interna nätet och de kan fjärransluta till andra datorer där internet fungerar. Viss internet trafik verkar också kunna fungera som ex facebook messanger.

Oftast släpper stoppet av sig själv, men jag har sällan tid att vänta, så jag startar om routern efter 5–10 minuter och då fungerar det som sagt.

Så det har inte med DNS-inställningen att göra, och inte heller med firmwareversionen. Man funderar såklart lite över kablaget, men hur skulle i så fall det interna nätverket kunna fungera?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Tyvärr har det inte hjälpt. Runt 10-tiden varje dag tappar i alla fall två datorer i nätverket förbindelsen, ibland kan det ske vid andra tider med. Jag testar att starta om närmsta switchen som sitter mellan datorerna i fråga och routern, men det hjälper inte. Startar jag om routern hjälper det oftast men inte alltid och ibland kan ena dator få tillbaka internet medan det tar mycket längre på den andra.

Datorerna är dock inte helt utan nätverk, de kan komma åt resurser på det interna nätet och de kan fjärransluta till andra datorer där internet fungerar. Viss internet trafik verkar också kunna fungera som ex facebook messanger.

Oftast släpper stoppet av sig själv, men jag har sällan tid att vänta, så jag startar om routern efter 5–10 minuter och då fungerar det som sagt.

Så det har inte med DNS-inställningen att göra, och inte heller med firmwareversionen. Man funderar såklart lite över kablaget, men hur skulle i så fall det interna nätverket kunna fungera?

Det är bara datorerna som tappar anslutning? Och alla som tappar anslutning är kopplade till switchen och via kabel?

I så fall kan ju problemet ligga i datorerna eller switchen. Har du möjlighet att koppla datorerna, iaf tillfälligt, direkt till routern istället för switchen?

Ett andra steg, som bör testas enskilt, är att kontrollera vad du har för nätverkskort i datorerna och vilken drivrutin du kör för respektive kort.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Har du testat att köra routern i felsäkert läge eller stänga av funktioner som AiProtection, QoS eller dubbel NAT (om du har det)? Det kan ibland orsaka just sporadiska avbrott. Även värt att kolla syslog via SSH för mer detaljerad loggning. Hoppas du hittar orsaken!

Visa signatur

https://nyheterdygnetrunt.se delar jag nyheter och insikter, ofta med en teknisk vinkel. Min resa började med klassiker som Sinclair ZX81, ZX Spectrum och Commodore 64, följt av Atari 520ST, Amiga 500 och 1200, samt CBM 8032. Jag har också använt många PC-datorer, från 8088 och Nec V30 till moderna Intel Core i9, och flera Mac-datorer, från SE/30 och framåt.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Kopplat allt rätt? Fibermoben> WAN-port på router> LAN-port för allt innanför nätverket?
Router i routerläge?

Prövat byta nätadapter/strömkabel? Jag hade liknande problem och just den verkar kunna orsaka konstiga fel

Permalänk
Skrivet av Neon:

Har du gjort en factory reset av routern? Utan att återställa någon backup. Det bör alltid vara bland de första stegen vid den här typen av fel.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Reseta, testa annars att jacka in en annan enhet (helst en brandvägg) då hemmaprylar har en tendens att vara av tvivelaktig kvalitet.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Jag ska gå vidare med att testa samtliga punkter ni tar upp här, tack för alla tips.

@tcntad, Det är kopplat på följande vis :

Fibermoden > Till WAN-port på router > LAN-port till stora Netgear Switchen > LAN-port till flera mindre 8-portrs switchar som sedan kopplas till diverse datorer o.s.v.

NAS:en som oftast verkar fungera även när mina jobbdatorer tappar förbindelsen är kopplad direkt in i den stora swtichen.

Ska se om jag kan fixa fram ett schema.

@shugge, har jag faktiskt märkt att även mobilen kopplar om till 5G vilket kanske gör chansen mindre att det har med Switchen som sitter mellan mina datorer och routern. Känner att jag behöver göra en bättre lägesrapport här och faktiskt kontrollera flera enheter i nätverket när problemet uppstår.

@TobiasStockholm, jo jag gjorde en total factory reset och läste in firmwaren som var näst senast, d.v.s den jag kört under längre tid utan problem. Läste inte tillbaka några inställningar, allt jag gjorde var att band ett par statiska IP adresser, ex NAS:en.

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Då lär det inte vara några konstigheter där, har alla enheter i nätet en IP på 192.168.?

Permalänk
Medlem

Då dök problemet upp idag igen som på beställning, ca 10:30.

Denna gången fungerade NAS:en precis som i 99% av gångerna tidigare men allt annat tappade internet.

Alla enheter får IP-adresser som börjar på 192.168.1

Denna gången hade jag inte tid att felsöka djupare, behövde få igång det snabbt då jag jobbar hemifrån så en omstart av routern löste problemet precis som förut.

Tittade igenom systemloggen och kan se att det finns vissa trådlösa enheter som kopplar upp sig med -70 och -50 i styrka, efter omstart, tror jag vet vilka det handlar om. Men i stort finns det inget som står ut i loggen.

Jag ska ta och skaffa fram en lång LAN-kabel och testa att koppla in en av datorerna direkt i den stora switchen eller för den delen direkt i routern för att se om det gör någon skillnad nästa gång.

Men man börjar allvarligt fundera på om det är något defekt med routern i sig.

Jag skulle kunna posta loggen från routern här men den måste först "städas upp" en aning.

Visa signatur