Permalänk
Medlem
Skrivet av Trum-Petaren:

Hej!

Han kanske inte är en han? Han är kanske en hon? Eller kanske både en han OCH en hon?
Man kan aldrig vara helt säker i dessa digitala AI-tider! 😁

En Hermafrodit?

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

Önskar att man kunde få ta del av hur upplåningskostnaderna ökar för en bank. Riksbanken har inte pillat på räntorna på ett tag nu, och ändå höjer banken leasing-avgiften nu.

Permalänk
Medlem

Jag måste gnälla lite på den här trådens utveckling. Istället för att få medhåll och kanske någon anekdot så kommer det flera inlägg som förklarar och försvarar det som det gnälls på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr_jonez:

Jag måste gnälla lite på den här trådens utveckling. Istället för att få medhåll och kanske någon anekdot så kommer det flera inlägg som förklarar och försvarar det som det gnälls på.

Agreed, väldigt väldigt störande. Folk ska vara bror duktig och rätta. Här ska det gnällas! För bövelen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Agreed, väldigt väldigt störande. Folk ska vara bror duktig och rätta. Här ska det gnällas! För bövelen.

Har inte med tråden att göra, utan besökarna på sidan… jag tror det finns extra många personer här, som känner sig tvungna att påpeka och rätta saker. Nåde den som påstår att ens windows vill ha 6-7 gb för att ens starta, säger bara schwosh så kommer det ett antal bättre vetande människor som både upplyser om att det heter GB, samt att de minsann har fått igång win11 med 4,7GB i minnesanvändning.
Men vi får väl se hur detta inlägg kommer rättas.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Har inte med tråden att göra, utan besökarna på sidan… jag tror det finns extra många personer här, som känner sig tvungna att påpeka och rätta saker. Nåde den som påstår att ens windows vill ha 6-7 gb för att ens starta, säger bara schwosh så kommer det ett antal bättre vetande människor som både upplyser om att det heter GB, samt att de minsann har fått igång win11 med 4,7GB i minnesanvändning.

Rättandet är väl egentligen också en form av gubbgnäll …?
Och det är ju trots allt en hyfsat stor skillnad på millibit och megabit!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Det är ju trots allt ett diskussionsforum. Men just denna tråden handlar om plats för gubbgnäll. Det vi syftade på.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Rättandet är väl egentligen också en form av gubbgnäll …?
Och det är ju trots allt en hyfsat stor skillnad på millibit och megabit!

Milli och mega, sure.
Ska jag vara petig så skrev jag dock gb/GB, där g inte verkar vara nåt SI-prefix, utan man kan nog tämligen säkert säga att skribenten bara har slarvat med liten/stor bokstav i just det fallet.

Finns ju alltid valet om huruvida man behöver påpeka slarv. Om nån vill skriver att denne vill peta in MV i sin raspberry-pi, så finns det en bra anledning.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

Att folk smiter på spårvagnen innan man själv gått av

Permalänk
Medlem

Halebops telefonförsäljare. Tror de behöver byta ut sina telefonförsäljare till AI.
"Hej, jag ringer för att du har abonnemang hos oss. Men det kanske du hade koll på?"
Jag: Frågar du mig om jag vet att jag har abonnemang hos er?
Tappade orken omedelbart denna gång. Brukar försöka vara vänlig mot dem men idag hade jag inte tålamod kvar efter den frågan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Halebops telefonförsäljare. Tror de behöver byta ut sina telefonförsäljare till AI.
"Hej, jag ringer för att du har abonnemang hos oss. Men det kanske du hade koll på?"
Tappade orken omedelbart denna gång. Brukar försöka vara vänlig mot dem men idag hade jag inte tålamod kvar efter den frågan.

Säljknep, de vill få en att svara "ja", för nån psykolog har kommit på att man är mer benägen till att svara "ja" på andra frågor om man redan sagt "ja" till nåt. Så jäkla irriterande. Samma sak på stan när nån står och försöker haffa en; "Ursäkta, kom du från det hållet?".. Usch.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Vore intressant att få läsa om hela samtalet ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Vore intressant att få läsa om hela samtalet ...

Det var inget trevligt samtal.
Halebop: Hej, jag ringer för att du har abonnemang hos oss. Men det kanske du hade koll på?
Halebop: Hehe nej jag ringer för att vi har sänkt priserna och vill informera om det.
Jag: Trevligt, var det allt?
Halebop: För att få det lägre priset...
Jag: Jag måste avbryta dig där. Behöver jag binda mig för att få lägre pris eller får jag lägre pris ändå?
Halebop: Det är en bindningstid på 12 månader för att få 50%..
Jag: Så du ringer och förolämpar mig med att insinuera att jag inte vet var jag har mitt mobilabonnemang och sedan ljuger du för mig att ni har sänkt priset?
Halebop: Nej vi har sänkt priset.
Jag: Nej ni har en kampanj och du vill göra ett uppsälj. Lägg på och gå vidare och skaffa ett riktigt jobb.
Halebop: Du får ha en trevlig dag ändå.
Jag: Ändå? Hoppas du har en risig dag och be din säljchef om ett bättre manus!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Skadegörelse, så sjukt onödigt. På skolan där jag jobbar går det åt fönster allt för ofta. Blev lite bättre när de satte upp några fake kameror men nu vet alla ungdomar om att det bara är fake kameror och har börjar kasta setn på fönsterna igen... Noll konsekvenser för barnen och slöseri med våra skattepengar på att laga :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extol:

Skadegörelse, så sjukt onödigt. På skolan där jag jobbar går det åt fönster allt för ofta. Blev lite bättre när de satte upp några fake kameror men nu vet alla ungdomar om att det bara är fake kameror och har börjar kasta setn på fönsterna igen... Noll konsekvenser för barnen och slöseri med våra skattepengar på att laga :/

Ja skulle förövarna själva och deras föräldrar få betala för reperationerna så skulle det där upphöra direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extol:

På skolan min fru arbetar så får föräldrarna betala för all skadegörelse numera.
Det var nog 2 år sen det förstördes toaletter, startades bränder i papperskorgar, slogs sönder fönster mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masen666:

På skolan min fru arbetar så får föräldrarna betala för all skadegörelse numera.
Det var nog 2 år sen det förstördes toaletter, startades bränder i papperskorgar, slogs sönder fönster mm.

Det låter ju helt sjukt att det var någon annan som betalade när man visste vem som har orsakat skadan?

Permalänk
Medlem

Pensionärer som möter nån dom inte pratat med sen i förrgår och bestämmer sig för att stanna mitt i en flaskhals t.ex vid in- och utgången till mataffären eller liknande. Alltid lika kul när man är svettig, stressad, 1 timme sen och ska hem o laga mat till hungriga ungar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tauri85:

Pensionärer som möter nån dom inte pratat med sen i förrgår och bestämmer sig för att stanna mitt i en flaskhals t.ex vid in- och utgången till mataffären eller liknande. Alltid lika kul när man är svettig, stressad, 1 timme sen och ska hem o laga mat till hungriga ungar

Ja fast det behöver inte vara någon de känner, det kan vara killen som reparerar dörrstängaren som det ska kallpratas med och dras någon ändlös anekdot för. De är som svarta hål, de får tiden att sakta ner mer ju närmre man är.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tauri85:

Skrivet av Aphex:

Ja fast det behöver inte vara någon de känner, det kan vara killen som reparerar dörrstängaren som det ska kallpratas med och dras någon ändlös anekdot för. De är som svarta hål, de får tiden att sakta ner mer ju närmre man är.

Känns igen. Lika illa som pensionärer som prompt ska kallprata med mig när jag är på språng.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Det var inget trevligt samtal.
Halebop: Hej, jag ringer för att du har abonnemang hos oss. Men det kanske du hade koll på?
Halebop: Hehe nej jag ringer för att vi har sänkt priserna och vill informera om det.
Jag: Trevligt, var det allt?
Halebop: För att få det lägre priset...
Jag: Jag måste avbryta dig där. Behöver jag binda mig för att få lägre pris eller får jag lägre pris ändå?
Halebop: Det är en bindningstid på 12 månader för att få 50%..
Jag: Så du ringer och förolämpar mig med att insinuera att jag inte vet var jag har mitt mobilabonnemang och sedan ljuger du för mig att ni har sänkt priset?
Halebop: Nej vi har sänkt priset.
Jag: Nej ni har en kampanj och du vill göra ett uppsälj. Lägg på och gå vidare och skaffa ett riktigt jobb.
Halebop: Du får ha en trevlig dag ändå.
Jag: Ändå? Hoppas du har en risig dag och be din säljchef om ett bättre manus!

Du gör ditt för att hålla terapeuter och psykologer i arbete ser jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Du gör ditt för att hålla terapeuter och psykologer i arbete ser jag.

Haha kapitalism först. Förstår inte din poäng dock. Utveckla?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Någon som vet varför busshållplatsernas väggar/fönstersidor är gjorda av riktigt glas, och inte typ plexiglas istället?

Jag ser alldeles för ofta busskurer med krossade fönstersidor och har ofta undrat varför de inte kör med ett tåligare material istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Haha kapitalism först. Förstår inte din poäng dock. Utveckla?

Syftade att stackarn du skällde ut, eller vad vi ska kalla det, nog behöver gå och prata med någon efter det samtalet 🙃

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Syftade att stackarn du skällde ut, eller vad vi ska kalla det, nog behöver gå och prata med någon efter det samtalet 🙃

Ähh så hårt var det inte, hans jobb är att ringa och störa folk hela dagarna. Darwins lag skickar han vidare till ett mer ärofyllt jobb om inte annat.
Dock brukar jag vanligtvis vara hövlig mot telefonförsäljare.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Miindz:

Någon som vet varför busshållplatsernas väggar/fönstersidor är gjorda av riktigt glas, och inte typ plexiglas istället?

Jag ser alldeles för ofta busskurer med krossade fönstersidor och har ofta undrat varför de inte kör med ett tåligare material istället.

plexi ser förjävligt ut efter inte lång tid av slit, tanken är att resenärer ska kunna se ut och chaufför kunna se om det sitter någon i kuren.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Det där är en typisk "kärring" sak
Precis innanför insläppet så skall det stannas och snackas/pysslas med inköpslista/messa med gubben/etc.
Det förklarar även det välkända "kärringavsläppet", d.v.s. släppa av tanten utanför butiken innan "gubben" åker själv och parkerar/lyssnar lite på radio/svarar på meddelandet tanten just skickade.
Väl medveten om att det är gott om tid innan tanten är klar med "innan shopping ritualen".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

"I förgår", det räcker för nästan 10 min sen.
Dom skulle bara få handla en i veckan å på kl 1 på natten.

Brukar höja rösten å säga "flytta på dig/er.
Då kommer den klassiska frågan:
Står jag/vi ivägen ?, dom får ett argt/krängt/nästan mordiskt:
Vad tror du/ni !!!!

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Skrivet av Aphex:

Skrivet av CCWarlock:

Känns igen. Lika illa som pensionärer som prompt ska kallprata med mig när jag är på språng.

Skrivet av Svensktiger:

Det där är en typisk "kärring" sak
Precis innanför insläppet så skall det stannas och snackas/pysslas med inköpslista/messa med gubben/etc.
Det förklarar även det välkända "kärringavsläppet", d.v.s. släppa av tanten utanför butiken innan "gubben" åker själv och parkerar/lyssnar lite på radio/svarar på meddelandet tanten just skickade.
Väl medveten om att det är gott om tid innan tanten är klar med "innan shopping ritualen".

Skrivet av seville57:

"I förgår", det räcker för nästan 10 min sen.
Dom skulle bara få handla en i veckan å på kl 1 på natten.

Brukar höja rösten å säga "flytta på dig/er.
Då kommer den klassiska frågan:
Står jag/vi ivägen ?, dom får ett argt/krängt/nästan mordiskt:
Vad tror du/ni !!!!

Så arga på pensionärer? De som byggt upp det samhälle där ni ungdomar och unga vuxna stressar fram som skållade troll i fast förvissning om att ni äger allt och att vi som byggde upp allt åt er är utan värde nu. Jag vill klaga på alla stressputtar som hela tiden bufflar sig fram: "Flytta på dig!", "Pensionärsjävlar borde inte få vara ute bland oss som jobbar!", "Måste du gå ivägen gubbjävel?"
Och kanske var det du som stod tre bakom mig i kassakön på ICA och som skrek: "Ska ni berätta era jävla livshistorier nu?" när jag sa hej till kassörskan. Simma lungt, en dag blir ni också gamla och pensionärer. Hoppas då att ni kom ihåg hur ni uppträdde under era "glansdagar" och att ni inte förväntar er en annan behandling av framtidens unga vuxna.

"Förtydligande" tillägg + stavfel rättade
Permalänk
Medlem
Skrivet av Miindz:

I vår by satte man upp nån typ av perforerad metall istället när busskuren blev vandaliserad. Tycker genomsiktligheten är helt OK.