Permalänk
Medlem

Jag kommer från den eran då skrivmaskinslektioner var på tapeten i skolan.

Har väl varit i kontakt med datorer sedan VIC-20 och Commodore 64, men bara hos kompisar och det handlade bara om spel.

Vi hoppar framåt från 80-talet till någonstans runt 2002 eller 2003.
Var arbetslös under en period så sökte kurser genom kunskapslyftet och tyckte att Datorkörkortet såg spännande ut.
Hade skaffat en stationär från Dell (fråga inte om vilken hårdvara som satt i den, intresset för det fanns inte än) med det eminenta operativsystemet Windows ME och gjorde en hel del med Word och Excel och såg kursen som ett sätt att öka kunskaperna om dessa program.

Så från där tog det fart att vilja förstå grejerna innanför chassit och hur allt hänger ihop.

Permalänk
Medlem

Liten kille på 80-talet. Var allmänt teknik-intresserad, men hade bara sett simplare hemdatorer hos kompisar, och IBM PC för skrivmaskinslektioner i skolan.
Farsan var film/video-journalist och köpte tidningen Elektronikvärlden för att hänga med. (På den tiden var den inte skräp)
I den läste jag om Commodore Amiga 500, och om att kunna använda en sån för CAD.
Fick en Commodore 64 i julklapp, för den var billigare ... Men jag tog mig an den, spelade spel på den, och gjorde egna program i BASIC. Sedan blev jag intresserad av att göra mina egna spel i assembler.
Var fostrad mycket av tidningen Datormagazin, som skrev om både C64 och Amiga. Efter att jag till slut skaffat en Amiga så hittade jag likasinnade på gymnasiet och inom demoscenen.

Kom inte igång med CAD förrän på 2010-talet ...

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem

Farsans gamla arbetsdator, lärde mig göra ett textäventyr i qbasic. Lirade nått 3d-tetris som jag inte minns vad det hette.

Sen fick vi en "hem-pc" och upptäckte myst, atlantis, day of the tentacle sen doom. Efter det var jag fast for life

Permalänk
Medlem

Min far jobbade på Compaq och släpade hem en hel del datorer, bildskärmar och kringutrustning. Tog efter äldre syskon och satt som tre-fyraåring och spelade GTA 1 och GTA London 1969.

Permalänk
Medlem

Min pappa lånade hem en Apple II från jobbet som jag fick leka lite med. Kunde knappt läsa, men knappade in enkla BASIC-program som ritade saker på skärmen och bemästrade Little Brick Out som var det enda spelet vi hade. Senare följde jag Bertil Hellstens serie "BASIC från början" som startade i Elektronikvärlden, nr 10, 1983 och fortsatte till 9-10 delar, vad jag minns. Det var kul samtidigt som det stimulerade kreativiteten och logiskt tänkande. Det fanns inte lika mycket att konkurrera om uppmärksamheten som idag.

Permalänk
Medlem

Lökade runt med min Commodore 64, varför jag var sugen på den när det begav sig, tja, det vet jag faktiskt inte. På den tiden hade folk vitt skilda system som C64/C128, Spectrum, MSX, Atari 800, nån enstaka ST eller Amiga. Alla var proprietära med egna chipuppsättningar, ROMs, tillbehör, prestanda, verktyg, spel och övrig mjukvara. Och de flesta var inte speciellt uppgraderingbara eller ställde till med större eller mindre kompatibilitetsproblem om man väl gjorde det.

Det var en rätt så teknisk, hårdvarunära resa, långt bort från dagens "köp en färdig burk och tryck in Steam på en x86-kompatibel"-upplevelse, men väldigt personlig och man fick uppleva och se en mängd tekniska utvecklingar och spännande lösningar.

Detta gällde speciellt på mjukvarusidan men även vad gäller hårdvara.

Efter 64:an blev det PC för hela slanten, en 286:a med DOS 3.3 (som var ett rejält steg bakåt vad gäller mjukvara och operativsystem kontra en Amiga 500 eller Atari ST, men det är som det är), öppen hårdvaruplatform var/är ju guld för entusiaster och hemmapulare.

Sedan blev det en lång serie PC-maskiner; en 486:a, en Pentium MMX, sedermera en Celeron och så vidare... Pentium:en finns kvar men agerar mest testsystem för gamla instickskort.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Det var nog en blandning. C64an är nog mitt största minne men vi hade lite blandade system redan innan den, sedan gick jag vidare mot Amiga och PC.

Sen så prenumererade farsan på en massa vetenskapstidningar som jag lusläste från 4 års ålder, även om jag knappt förstod en tiondel av dem i början så blev jag tidigt intresserad av teknik och vetenskap överlag.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem

Det började med MIDI och synthar/trummaskiner på 80-talet, AMIGA 500 med Dr. T och Bars and Pipes Pro användes ihop med TASCAM Portapro 244, spelen "kom på köpet" i och med att AMIGA var en bra speldator. Också.

Hade datorer i skolan men ABC80 och Motorola 6800 var inte toppenkul så köpte inget själv det var först med AMIGA/ATARI som MIDI blev en stor grej.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem

Vet inte när jag började med datorer, kanske 88 eller 89. Har spelat hela mitt vuxna liv, föredrar gaming före kodning, men ibland måste saker utvecklas. Terminalerna, vim och gcc måste utnyttjas

Visa signatur

<3

Permalänk

Farsan sålde sin MC och köpte vår första hemdator kort efter att han fick sin första jobblaptop. IT gubbarna på jobbet hade installerat doom på hans dator kort efter att det kom ut 93, jag satte mig och nötte det som 5-åring. Jag var hooked för livet.

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X3D @ 5.6ghz | Asus STRIX RTX 3080 | Asus B650E-I | Toshiba 512GB NVME | Samsung 970 Pro 1TB NVME | Kingston 1TB Hybrid | PNY 2TB SSD | 32 GB G.Skill Trident 6400 CL32 DDR5 | EK Nucleus CR240 Lux AIO | ASUS Loki 1000W SFX-L | SSUPD Meshroom S |

Permalänk
Medlem

En vän till familjen donerade en gammal dator till mig och brorsan med dubbla diskettstationer, den ena hade "OS" i sig och den andra programmet som skulle köras. Vi fick med ett skrivprogram och ett golfspel, båda gick varma på den vackert svart/gul monokroma skärmen. Senare lånade samma person ut en dator till oss med Lejonkungen och Mahjong installerat.

Stora boomen kom under Hem-PC eran där en mäktig IBM Aptiva med en Pentium 2 233MHz, 16MB RAM och otroliga 4GB hårddisk som enligt reklamen var i princip omöjlig att fylla hamnade i hemmet. Den körde toppmoderna windows 95 och hade ett 56k modem. Tror vi installerade om datorn minst en gång i månaden och lärdomarna om vad man bör och inte bör göra med en dator var många, t.ex. ska man inte lägga alla filer på C: som man inte vet vad det är i en mapp som heter "Skrot"

Pappa fick tag på ett gäng gamla kontorsdatorer någonstans ifrån som jag fick mecka med och när jag till slut hade samlat ihop nog med pengar ett gäng år senare så köpte jag min första egna dator: en Pentium 4 på 2.8GHz! Man kändes sig väldigt cool då eftersom brorsan fortfarande körde på den senaste hem-pc burken vilket var en Pentium 4 1.7GHz om jag inte missminner mig.

För min generation, född sent 80-tal, tror jag Hem-PC var en riktigt stor grej för jag vill minnas att plötsligt hade nästan alla en dator hemma på bara något år medan det tidigare var extremt få.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Kommundator. Doom.

Permalänk
Medlem

Vi fick hem våran Aptiva typ 96 eller nått, resten är historia. Har kvar den <3

Permalänk
Medlem

Filmen Wargames från -83. Såg den hos en kompis på VHS nåt år senare. Blev helt tagen av att man kunde prata med datorn redan då.... yea right. Sen försökte jag göra som i filmen och se om jag hittade lösenord till lärarnas datorer osv osv. Att kunna sätta sina egna betyg verkade smidigt. Hehehe

Permalänk
Medlem

Kul tråd, farsan läste till programmerare på 80-talet, så vi hade en 286:a, 20mh (eller var det 16?), 4 meg ram, 5 + 3 tums diskettläsare. Jag är född 83...

Att sitta på den och klicka och skriva en massa barn-nonsense i DOS... var så det började. Kan inte riktigt komma ihåg de första spelen jag spelade på den. Vagt minne av Pacman, ett ryckigt Wolfenstein 3D (som krävde 386:a om jag inte minns fel), och något riktigt skitspel som hette The Red Baron.

Jag spelade Civilization 1 tidigt också, och Sim City 1.

Visa signatur

Playstation 5 + Nintendo Switch
5800x3d - MSI B450 - RX 9070 XT Red Devil - NZXT C1000 - Samsung G8 34

Permalänk
Medlem

amiga 500 var den första, fick den typ 93- eller nått, då var det mkt spelande och bbs'er

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt vad som kom först, men bodde som barn ett halvår i USA 1983, och besökte ett Chucky Cheese eller vad det hette - pizza och arcade game hall. Kommandes från "ddr sverige" med dockteater som främsta mediala underhållning, gav det ett oerhört starkt intryck! Inte bara Pacman, utan Super pacman, Ms pacman, ubåtsspel med periskop, etc etc. Min Mamma fick bokstavligen slita mig därifrån! Sedan har det varit vic20, C64 för spel, men med Amigan upptäckte jag även skapande med 3d-grafik som främsta intresse. Det fick mig att ändra både studie- och yrkesval, så man kan lugnt säga att det har haft stor inverkan på mitt liv.

Permalänk

Började när vi fick våran första dator i hemmet runt 2005 med flash spel, samt så spelade man redan en hel del Flash spel innan skolan på fritids haha.

Men mer fast vid det blev man runt 2008-2009, när jag skulle fylla 15. Fick välja mellan en moppe eller dator. Blev dator så man kunde spela med med polarna från skolan och vara med på LAN partyn på helgerna. Det som spelades då var Counter strike, battlefield 2 med mera

Visa signatur

Thermaltake Tower 100 mini
ASUS RTX 2080ti
Corsair SF750
Asus Rog Strix Z390i Gaming
32gb Ram 3000mhz

Permalänk
Medlem

Pappa köpte in hem datorer via jobbet tidigt (iaf före alla andra var jag vet) under tidigt 90 tal, tror första spelen han visade var nån variant av breakout och skifree. Hände ibland jag gick till samma rum och han spelade doom och jag fick även testa som kanske 4-6 åring, annars var det ofta ominstallationer av windows och jag tyckte det var intressant så kunde lämnas där med att skifta disketter under installationer av nytt operativsystem, mycket DOS i början med random disneyspel och dess koder från manualer för att logga in.

Permalänk
Medlem

Köpte en bok som hette Mikrodatorn,1978 skulle jag tro. Fattade ingenting av innehållet.
Häpp !

Permalänk

Far kom hem med ett Amiga 500+ som jag fick ha i mitt rum och en stor låda disketter med spel på. Vi fick komma på egna namn på spelen eftersom engelska var så svårt för oss.
Gubbstrid och Helikoptern&Jeepen var två favoriter! Och James Pond när man klättrade i godishuset samt Rymdspelet (Battle Squadron) \o/
Någon som kan gissa den första titeln? Man går runt med en "mikorofon" och skjuter

Kompisen fick någon 50 mhz en tid senare som vi spelade ett grymt taxi spel på. Det inkluderade nog skjuta, kan inte minnas titeln här.

Senare i livet hade jag turen och vann 5000kr, valet stod mellan ett PSX och en 225MMX. Voodoo2 kom ju självklart till nästa födelsedag!

Permalänk

en gammal Comodore 128 som man körde lite blandade spel på som morsan köpte när man va typ 5.

expanderade senare när man var runt 10 bast eller nått att leka runt med morsans kursmaterial i att skriva egna program på den.

inte förrän jag kommer ihåg mycket av det dock längre...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

8 år gammal skaffade morsan en hemdator, det billigaste som gick att komma över då det var rätt cash constrained i min familj 1982. En Oric-1 var det. Hon använde den aldrig, men det gjorde jag. Typ hela tiden. Det enda jag hade var instruktionsboken som var på engelska vilket jag givetvis inte kunde. Inte ens något lagringmedium hade jag. Men jäklar vad det programmerades på den. Sen skrev jag ner programmen på papper som "lagringsmedium". Efter ett par år lyckades jag låna en bandspelare av mormor och då blev det lite enklare.

Sen dess har jag pysslat med datorer hela livet. Fick tag på en ABC80 av en av morsans pojkvänner och senare kom jag över en Spectrum och en Amiga. Amigan fixades när morsan skulle göra något jobb som aldrig gjordes, men datorn lämnades aldrig tillbaka. Eftersom det var skralt i familjen hade jag datorerna, det var som att det man kunde göra aldrig tog slut och det var gratis. Mer och mer programmeriong gjordes, körde mycket Amiga assembler vilket fortfarande är det roligaste jag vet när det gäller programmering.

Någon skola blev det aldrig men har lyckats försörja mig på programmering och är idag rätt bra på det. Gillar fortfarande att hålla på med maskiner som inte har så mycket kraft, typ Arduino. Det får en att sträcka lite på benen när det gäller att lösa uppgifter optimalt. På jobbet sitter jag med Java och även om allt är abstrakt idag finns det fortfarande behov av någon som gillar att nörda ner sig tre veckor i något nitty gritty som ingen annan klarar av, så jag är hyggligt nöjd med fortsättningen av livet.

Nuförtiden har jag dessutom råd med ett 5090 utan att ta lån, så det är ju en fördel. Man är ju formad av sin bakgrund, och jag kan säga att om jag hade fått en billig dator med ett 5050 idag om jag var den personen jag var när jag var 8. Då hade jag varit i himmelen.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

Det var 1993 i samband då jag läste administrativ databehandling. Innan det hade jag bara spelat på en Amiga 500 tillsammans med min kompis. Det tog en evighet att ladda ett spel/läsa data från en kassettbandspelare.
Någon gång i mitten på 80-talet, på högstadiet, satt jag och resten av klassen framför datorer med textbaserat UNIX eller DOS. Jag tror det var en gång i månaden á 1 timme.
Varje gång vi var i datorrummet tänkte jag. - Satans skit ! En stor mängd kod ska behöva memoreras för att få datorn att reagera. Jag kan inte påstå att datorn fånga mitt intresse att se en svart eller blå skärm med små, vita tecken. Tunga, klumpig plåtlådor och tunga CRT-skärmar med liten bildyta. Med tanke på det så trodde jag att datorn inte inte att bli mer än en modefluga, men när snabbt Internet blev till för alla typ ADSL, så förändrades min åsikt.

Permalänk
Medlem

Pappa jobbade på Office, fick redan i femårsåldern prova lite småspel på vår 486:a (tror jag?).
Fastnade hårt, datorer var så mycket coolare än TV-spel.
Tillhörde den skara som sällan läste Kalle Anka som liten, utan hellre Bilsport och PC för Alla, vilket nog stärkte intresset ytterligare.

Tog tyvärr fel karriärväg och har aldrig fått fäste inom IT i vuxenlivet.

Visa signatur

66 datorer, 57 tv-spel... inget sönderslaget ännu. Vad hände med tonårens förbrukningsådra?! 🙊

Permalänk

Mina föräldrar hade skaffat en dator på tidigt 90 tal. Jag minns att den hade ett DOS spel som hette Lotus. Det var tider det.

Permalänk
Medlem

Testade Heroes of Might of Magic 3 i en butik sen va jag fast🤪

Permalänk
Medlem

Vi hade en dator mina föräldrar köpt från jobbet (IBM med en 386 mer än så vet jag inte) den hamnade i barnrummet när de uppgraderade till pentium mmx 133mhz.
Så jag och min bror kunde spela Chip's Challenge och jazz jack rabbit (i slowmotion)
Det var först när jag köpte min första egna dator 12 år gammal Pentium 4 2,53mhz northwood 512mb ram Geforce TI4600. Som jag blev intresserad av hårdvaran och började lära mig om sånt. Men för mig är datorn främst till för spel privat och mail på jobbet.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Brukade alltid gå till den lokala hamburgekedjan när jag var liten, hade dom såna pinball maskiner och också spelmaskiner där man betala för 10 min för en 5:a. Efter de rulla de på med olika konsoler från Nintendo osv. resten är historia. Spelar inte lika mycket jag gjorda när jag var runt ca 15-25 men de händer ja sätter mig en helg då och då går igenom lite fps spel eller andra via Steam etc.

Permalänk
Medlem

Mamma och pappa köpte en Award PCW 8256. Tror 1985 (?) när det var dags för högstadiet. Fet 256KB-maskin.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s + 19 TB NVME. Bambu labs P1S.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och dual 10G.