Amazon Prime Day 2025 – hitta hårdvarufynden med SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

Ingen aning om det var ett så kallat "Prime Day" pris, men Intel Core i5 14400F låg ute för 1289kr igår och nu är det borttaget, så möjligtvis?.. Och NetOnNet hade prismatchat med det, så för att inte stödja amerikansk kapitalism mer än nödvändigt, så köpte jag självklart från NetOnNet istället. Blir en bra och billig upgrade från min antika 8700K.

Jag kanske missar något, men vad är speciellt med det priset?

Permalänk
Medlem

Första sonen kommer inom 3 veckor, så passade bra att bli en Ugreen NASync och 2x 6TB diskar till att börja med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Första sonen kommer inom 3 veckor, så passade bra att bli en Ugreen NASync och 2x 6TB diskar till att börja med.

Stort grattis i förskott, till sonen då alltså. Man behöver en del plats för alla video, foton. Senare brukar man behöva en massa plats för all barn-video. Jag har nog sett alla Svambob avsnitt minst 5ggr, vissa 25 ggr...😁.
Fyndade själv minneskort och Tapo H500 kameraserver bland annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Stort grattis i förskott, till sonen då alltså. Man behöver en del plats för alla video, foton. Senare brukar man behöva en massa plats för all barn-video. Jag har nog sett alla Svambob avsnitt minst 5ggr, vissa 25 ggr...😁.

Tackar! Ja, det var väl det jag kände att det i långa loppet kommer löna sig med att köpa när man vill ha massor med bilder och speciellt video som äter massa utrymme. Molnlagring är ju jättebra, men kostar ju om man vill ha en del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Hämtade ut min i dag, och det stämmer. Fick X Elite-processor och OLED-skärm. 👍

Galet billigt då den som du påpekar normalt kostar det dubbla!

Ja, den som Amazon har nu på Prime-rean är 256GB, men det är ändå ett grymt klipp. Lite snålt med 256GB håller jag med om, men numera så finns det rätt prisvärda tredjeparts SSD som du kan köpa och slippa "apple-skatten" på storage.

Kul! Grattis till oss! Köpte du också färgen safir?

Tillägg
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Skrivet av wargreymon:

Tackar! Ja, det var väl det jag kände att det i långa loppet kommer löna sig med att köpa när man vill ha massor med bilder och speciellt video som äter massa utrymme. Molnlagring är ju jättebra, men kostar ju om man vill ha en del.

Nej, vad man behöver är att lära sig sovra bland alla videor och foton. Vi har gått från att det var kostsamt och omständigt att ta foton och videor till att det nu mera inte kostar något och att man gör det men en sak som man alltid har med sig.
Så istället för att ha ett fåtal foton och videor så dränks vi nu i dem, och det som istället kostar är tiden det tar att sortera ut vad man vill behålla.

Och ju längre tid man väntar, speciellt om man fått barn, desto svårare och mer tidsödande blir det senare att hitta de foton man vill ha kvar. Man sitter med tiotusentals tom hundratusentals foton och timmar av video, en större klump av information som flyttas mellan molntjänster. Tror någon ens barn kommer få nytta av det? Och nej, tror defintivt inte att AI är lösningen här.

Det är också klart lättre och smidigare att göra och hålla koll över flera backuper om man inte sitter på mängder av Tb av foton och video...

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Nej, vad man behöver är att lära sig sovra bland alla videor och foton. Vi har gått från att det var kostsamt och omständigt att ta foton och videor till att det nu mera inte kostar något och att man gör det men en sak som man alltid har med sig.
Så istället för att ha ett fåtal foton och videor så dränks vi nu i dem, och det som istället kostar är tiden det tar att sortera ut vad man vill behålla.

Och ju längre tid man väntar, speciellt om man fått barn, desto svårare och mer tidsödande blir det senare att hitta de foton man vill ha kvar. Man sitter med tiotusentals tom hundratusentals foton och timmar av video, en större klump av information som flyttas mellan molntjänster. Tror någon ens barn kommer få nytta av det? Och nej, tror defintivt inte att AI är lösningen här.

Det är också klart lättre och smidigare att göra och hålla koll över flera backuper om man inte sitter på mängder av Tb av foton och video...

När jag sitter på ålderns höst om massor med år så kommer jag garanterat vilja kolla igenom och minnas för mig själv och med frugan. Men du gör som du vill. Sitt där med dina 10 bästa foton.

Sen kanske du inte minns, men förr i tiden satt folk med bokhyllor fyllda av fotoalbum och videofilmer från höjdpunkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

De som står bakom skojarföretagen antar jag har en hel del att vinna.

Min poäng var väl att det knappast gynnar konsumenten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av viller2:

Min poäng var väl att det knappast gynnar konsumenten.

Det kan jag verkligen hålla med om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timbo021:

Kul! Grattis till oss! Köpte du också färgen safir?

Yes! Riktigt snygg och vacker färg dessutom! 😊

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

När jag sitter på ålderns höst om massor med år så kommer jag garanterat vilja kolla igenom och minnas för mig själv och med frugan. Men du gör som du vill. Sitt där med dina 10 bästa foton.

Sen kanske du inte minns, men förr i tiden satt folk med bokhyllor fyllda av fotoalbum och videofilmer från höjdpunkter.

Det handlar inte om att bara spara tio bilder.... Det handlar om att man tar en massa bilder hela tiden och att man inte sedan tar tiden att sorterar ut de bästa. På ålderns höst så kommer du och frugan inte tycka det är vidare kul att gå igenom tio/hundratusentals foton.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Det handlar inte om att bara spara tio bilder.... Det handlar om att man tar en massa bilder hela tiden och att man inte sedan tar tiden att sorterar ut de bästa. På ålderns höst så kommer du och frugan inte tycka det är vidare kul att gå igenom tio/hundratusentals foton.

Jag kommer inte ta mindre bilder för att en främling på nätet tycker att gå igenom bilder är jobbigt. Jag sitter gärna och drunknar i nostalgi och du kan sitta där med dina noga utvalda bilder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Jag kommer inte ta mindre bilder för att en främling på nätet tycker att gå igenom bilder är jobbigt. Jag sitter gärna och drunknar i nostalgi och du kan sitta där med dina noga utvalda bilder.

Har jag hävdat att du skall ta färre bilder? Nej. Inte mindre heller, för den delen.

Att lära sig att gå igenom bilderna man tar regelbundet är en helt annat sak. Så att när man sen vill vara nostalgisk på ålderns höst slipper drunka i tio eller hudratusentals... Och att barnen sedan slipper ärva samma mängd foton...