Hur många skärmar har ni spräckt genom åren?

Permalänk
Medlem

Jag spräckte skärmen på min Ericsson P910i någonstans där runt -05, -06 någon gång, och sedan tappade jag en som jag släpade ett par meter under en gaffel på en truck 2017 ... Den senare skulle jag dock säga "smulades sönder" mer än "spräcktes" och den "fungerade" mot alla odds fortfarande även om den i praktiken var oanvändbar.
Sedan har en skärm åkt på en skada efter ett fall från instrumentbrädehöjd med taskig landning på skenorna bilstolen var monterad på. Det resulterade i en bunt skadade pixlar, men även där skulle jag inte kalla den "spräckt" och den är fortfarande i bruk än idag.

Resten av chassit brukar dock inte vara välbevarat på någon telefon som jag haft och det har jag spräckt några stycken sedan det började bli omodernt med metallchassin.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Ubuntu 24.04)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Är inne på 22:a året sedan jag fick min första mobil, en Nokia 3510i. Följdes av en 6733, en Lumia 800, Oneplus One, Xiaomi 8T Pro och nu en Xiaomi 12T.

Kan med visst mått av glädje konstatera att det är *Noll* spräcka skärmar såhär långt. Många trasiga laddportar dock men skärmen har hållit för samtliga mobiler trots många turer i backen. Inget heltäckande skal heller bara baksidan och det har räckt såhär långt.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kom på nu att jag har en tjänstetelefon på mitt samvete också...

Detta bör varit nånstans kring tidigt 2000-tal, jag jobbade med att köra truck och lite allt möjligt. Jobbtelefonen var nån form av Ericsson "halvmobil" som enbart fungerade inom fabriksområdet så antar det var något lokalt system som de gick på. Minns inte exakt modell men tänk en Ericsson från den tiden ungefär. Telefonen hade man pga formatet inte i fickan utan man satte den med ett klips på baksidan av den i fickan på byxorna. Funkade bra även om de åkte i golvet ibland men det verkade de tåla.

En dag satt jag på trucken, förmodligen en gammal Atlet eller Toyota stödbenstruck där man satt sidledes och körde. Telefonen hängde såklart i den fickan som var utåt så att den skulle gå att komma åt utan att kliva ur trucken. Trångt och jäklligt var det, tegelstensvägg på ena hållet och pall och bröte som nån klant (jag) ställt lite dumt. Så i nåt smått genialiskt moment så ska jag svänga runt trucken väldigt nära tegelväggen enligt principen "väggen är mjukare än trucken" så det var bara att hålla in vänster armbåge och luta sig inåt. Gick kanomfint tills jag hör hur det börjar skrapa och telefonen glider loss från fickan och kilas in mellan väggen och trucken för att sen skrapas utmed tegelväggen några decimeter till... Den var inte jättesnygg efter den behandligen men fungerade ändå resten av sommaren.

Detta är som tur är preskiberat nu

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Utav alla telefoner jag ägt, så har jag pajat 2 skärmar, varav en tappade jag på ett sådant sätt att den blev obrukbar.
Men på de senaste 10 åren har jag inte spräckt en skärm (peppar peppar). Detta trots att jag tex alltid har skärmen UTÅT i fickan.

Skärmskydd har jag spräckt några, men bara yttepytte...

Permalänk
Medlem

Har aldrig hänt, men lite tur inblandat då jag råkat tappa telefoner många gånger genom åren. Körde länge utan skal, men runt 2012 när jag skaffade en Motorola Razr så fick den skal (var så tunn att det ändå var bekvämt i byxfickan. Efter den har nog alla telefoner fått ha skal och det minskar ju risken för sprickor en hel del.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Två gånger i mitt liv, med två veckors mellanrum. 1:a gången för tre år sedan när jag lade ifrån mig telefonen på en hylla i en affär, för att känna på en produkt. När jag lyfte denna stötte jag till telefonen och efter 1,5 meter fall i betonggolvet sprack glaset i ena hörnet. En vecka senare bytte jag glaset. Ytterligare en vecka senare åkte telefonen in i ett klinkergolv på ca en meters höjd. Ingen spricka men en mörk fläck i nedre vänstra hörnet på ca 1,5 m2. Eftersom telefonen även behövde nytt batteri och laddkontakt gav jag upp och köpte en ny. Men den gamla fungerar fortfarande och är en bra backup utifallatt.

/ B

Permalänk
Medlem

Tror det var en xperia lur för 5-6 år sedan. Dottern envisade med stor modell = stor skärm. Jag envisades med att det kommer inte att hålla som hon bär telefonen, alltså i bakfickan ofta. Tro f-n det blev den stora i alla fall (tack, hustrun!), 3 månader senare var den spräckt. Nytt glas kostade (då) ett par tusen,det fick hon pröjsa.

Sedan dess är det mera förnuftiga val och bättre hantering.

Själv har jag inte lyckats spräcka något glas.

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk

Första iphonen jag ägde runt 2010-2012. Skadade glaset, lämnade in den på lagning. Hämtar ut den några dagar senare, tappar den 10min efter jag lämnat butiken. Fick gå tillbaka och lämna in den igen😂 Gick över till samsung efter det och aldrig lyckats spräcka glaset! Även när jag på ett bygge tappade mobilen från 3e våningen (dock med skal utan skydd för skärmen)

Visa signatur

Thermaltake Tower 100 mini
ASUS RTX 2080ti
Corsair SF750
Asus Rog Strix Z390i Gaming
32gb Ram 3000mhz

Permalänk
Medlem

2 st hittils sedan 2004 eller så när man fick första mobiltelefon av morsan, ena krossade jag i bildörren
(Hade jackan runt midjan en varm september dag och tänkte inte på det när man satte sig ned. (Åkte buss vanligtvis med jackan så det var inget ovanlig att ha den runt midjan då.)

Var som tur var en Motorola Moto e 2nd gen jag köpte för typ 1300 kr, hade den ungefär 3 månader bara dock lol.)
Sedan blev det att ärva ett par huawei telefoner (En P9 med spontant touch problem efter ca 6 månader, och sen en P9 lite med batteri problem.)
Från Morsans sambo fram tills man fick Galaxy A12 i julklapp tror jag det var, kan ha varit födelsedags present, var ett tag sen man tänkte tillbaks på det liksom.

Andra är min förra Samsung Galaxy A12 Nacho 64 gb tror jag, kan ha varit 128 gb lagring, har inte kartongen kvar.
Gled ur handen när jag skulle fälla upp plånboks skalet, och man i panik att rädda den från betonggolvet på affären sparkade den fint in den i foten på metallhyllan vid chipsen. Den hade nog klarat sig om den landat på betongen pga skalet istället.
Fick tröstäta chips o ostbågar iallafall medans man började kika på att reparera skärmen eller om man skulle rulla på med telefon tills den blev avbetald i abonnemanget.

Nuvarande telefon är en Motorola Moto g23 med 128 gb lagring, kan köra Carmageddon Funsize fortfarande på den så är nöjd med det prestandamässigt och för slösurfande på bussen funkar den bra.

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk

Faktiskt ingen!

Permalänk
Datavetare

En skärm (typ varannan rad i Y-led blev svart) och ett frontglas (men skärmen funderade fortfarande).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Senaste iPhonen jag spräckte var 2013 tror jag. Ganska bra ändå då jag kör utan skal o skärmskydd 😇🤞
Knepet är att inte tappa telefonen, och om man tappar den ska man tappa den på en mjuk matta eller i snön

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, SF1000, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk
Medlem

Kanske någon, kommer inte ihåg. Dock minst två har dött av vattenskada.

Permalänk
Medlem

1 totalt, tappade surfplattan i golvet på toaletten förra året.

Permalänk
Medlem

Bara en enda på ca 30 år som jag haft mobiler. Frun också bara en gång.

Visa signatur

🖥️ • Ryzen7 5800X + NH-D15 • STRIX B550-F • 32GB 3200MHz • 970 Evo+ M2 1TB • Corsair RM1000X • Define 7 Compact • MSI 5080 Vanguard SOC • Philips Evnia 32" 4k OLED 240hz
⌨️ • Logitech MX Mechanical Mini 🖱️ • Logitech G Pro X Superlight
🔈 • RØDE AI-1 • Edifier R1600 TIII 🎧 • Sony MDR7506

Permalänk
Medlem

Roligt nog så åkte telefonen i golvet i fredags, dagen efter att man stolt hade klickat på ingen.

Permalänk
Medlem

Lyckades tappa min Oneplus 6 när jag skulle kliva ur bilen en dag för ca 6 år sedan, och då landade den på ena övre kanten och gjorde en fin spricka från hörnet in över sidan. Men använde den ändå i ett antal år till efter det. Enda mobilen, eller skärm överlag jag lyckats spräcka, ta i trä.

Visa signatur

EVGA 3080 FTW3 ULTRA | x570 Strix F-gaming | 5800x3D | 32 GB 3600 Mhz c16 | Noctua DH-15 | EVGA G2 750 | Fractal Design R5
Samsung 32" G80SD 240 Hz OLED

Permalänk

Jag har en enda skärm spräckt på alla dessa år och otroliga mängd telefoner.

Meeeeeeeen!! Mina tre barn har nog fan spräckt 5st var hittills… De spräcker skärmar på löpande band 😢😢

Permalänk
Medlem

Har lyckats en gång för mer än 10 år sedan. Numera finns det ju så bra skärmskydd. Köper alltid skal och skärmskydd från Spigen när jag köper ny mobil och det har gjort nytta. Av någon anledning har jag faktiskt spräckt skärmskyddet två gånger på min nuvarande iPhone 15 Pro Max. Men det kan ha att göra med att jag jobbat i väldigt tuffa miljöer det senaste året.

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-