Vi som har bytt/vill byta till Linux från Windows

Permalänk
Medlem

Lite småkul från KDE inför att Windows 10 stödet upphör senare i år.

KDE for W10 Exiles

https://kde.org/for/w10-exiles/

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Lite småkul från KDE inför att Windows 10 stödet upphör senare i år.

KDE for W10 Exiles

https://kde.org/for/w10-exiles/

Liknande, mer allmän, sida:
https://endof10.org/

Permalänk
Medlem

Jag bytte precis till endeavourOS på min Acer Nitro 5 laptop och jag måste säga att denna gång gick det så otroligt lätt och smärtfritt, jag är nästan i chock.
Denna laptop har Nvidia/intel kombo och detta har alltid varit ett sådant stort problem tidigare när jag har prövat och byta. Sen med Steam och Proton så kan jag köra alla mina spel jag brukar köra utan problem.

Visa signatur

Programmerar och spelar (inte samtidigt)

Permalänk
Medlem

Någon här som använder sig av Nobara och kan dela med sig av hur det flyter på? Läser gott om det

Funderar på att köra det med dual boot, kommer fortfarande ha Windows p.g.a att jag vill spela Battlefield.. j*kla anti-fusk program.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS TUF Gaming B850-Plus WIFI - Asus ROG 5080 Astral - Corsair Vengeance 32 GB 6000 MHz CL30 - WD Black SN850X 1TB - Crucial P310 1TB - Noctua NH-D15 G2 - NZXT C1200 - Antec Flux

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasa64:

Någon här som använder sig av Nobara och kan dela med sig av hur det flyter på? Läser gott om det

Funderar på att köra det med dual boot, kommer fortfarande ha Windows p.g.a att jag vill spela Battlefield.. j*kla anti-fusk program.

Inga bekymmer med det. Fedora med lite modifiering.
Hade bekymmer att dualboota med fedora dock, var ett tag sen, men jag har för mig att nobara ville ha en /boot utöver /efi och / (och /home som jag brukar ha).
Lite omständigt med uppdatering eftersom nobara gör modifieringar av många filer, så man bör använda deras egna prog för det.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk

Jag blev riktigt less på Windows 11 igår och rensade ena hårddisken och installerade Bazzite och är väldigt chockad att det är första Linux distro som funkar out of the box för mig utan problem!

Jag har alltid tidigare haft problem få någon av skärmarna fungera eller så bråkar oset med upplösning eller att jag har en skärm på varsin sida om huvudskärmen fast i vänt läge som inte funkar.

Men nu out of the box funkar och sååå smooth allt är! Testade även installera Mandragora whisper of the witch på steam och det funka utan problem. Här näst står mina andra två spel jag spelar Last Epoch och Path of exile 2 :). "Update dom fungerade klockrent och mindre stutter än windows också!"

Har dual boot just nu med windows i fall att , men hoppas inom snar framtid helt kunna skippa windows.

Nu även installerat battlenet launcher via steam och kört wow i några timmar och funkar klockrent

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [Powercolor 9070XT Reaper] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W][Alienware AW3225QF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 PRO Digital Edition
*📱 Galaxy S25 Ultra | 🎧B&W px s3|
*📺LG Oled CX48
*Noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Inga bekymmer med det. Fedora med lite modifiering.
Hade bekymmer att dualboota med fedora dock, var ett tag sen, men jag har för mig att nobara ville ha en /boot utöver /efi och / (och /home som jag brukar ha).
Lite omständigt med uppdatering eftersom nobara gör modifieringar av många filer, så man bör använda deras egna prog för det.

Testade igår, funkar fint! Kör det på en separat disk och inte på samma som W11 ligger på för att ha så lite problem som möjligt

Märkte det som du säger med uppdateringarna, ska testa Nobara ett tag nu och sen kanske Bazzite eller något annat som faller en i smaken

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS TUF Gaming B850-Plus WIFI - Asus ROG 5080 Astral - Corsair Vengeance 32 GB 6000 MHz CL30 - WD Black SN850X 1TB - Crucial P310 1TB - Noctua NH-D15 G2 - NZXT C1200 - Antec Flux

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasa64:

Testade igår, funkar fint! Kör det på en separat disk och inte på samma som W11 ligger på för att ha så lite problem som möjligt

Märkte det som du säger med uppdateringarna, ska testa Nobara ett tag nu och sen kanske Bazzite eller något annat som faller en i smaken

Jag utryckte det lite otydligt, jag dualbootade med Fedora alltså. Fedora + nobara på samma disk, och det ställde till det.
Dels hade jag bekymmer med ventoy. Eller så var det nånting annat som fixade sig när jag installerade från ren usb.
Samt att (har jag för mig), nobara ville ha /boot på egen partition, och så hade jag inte riggat upp Fedora installationen. Eller hur det nu var. Jag minns inte exakta omständigheterna.
Never mind, en blindtarm i ärendet.

Det enda egenheten med nobara var som sagt att uppdateringar görs lite speciellt med sitt egna lilla program.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället