Vi som har bytt/vill byta till Linux från Windows

Permalänk
Medlem

Har övergått till Linux som primärt operativsystem och vilken fröjd det är, val av distribution föll till slut på Pop!_OS efter att jag en längre period trillskats med Solus.

Det enda jag behöver göra avkall på är trippel-A titlar och med tanke på vilken riktning de tagit på sistone, kan jag gott vara utan dem. Nackdelen är väl att Pop!_OS är så likt Windows att du faktiskt inte behöver lära dig Linux särskilt mycket på djupet (som jag iofs har erfarenhet av både empiriskt och akademiskt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberNerd:

Installerade 22.04 igår på stationär Ryzen med amd grafik, och fungerar bra.

Nvidia brukar krångla med Linux, du behöver nog uppdatera drivrutinerna.

Det brukar vara bra att avinstallera eventuella proprietära grafikdrivrutiner innan uppgradering av Ubuntu. Det brukar vara de som ställer till problem.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Superthug:

Är det någon som testat nya ubuntu 22.04?
Provade på min desktop istället för Manjaro men det gick inget vidare med grafiken. (nvidia 3070)
Allt var nästan kritvitt och man såg bara lite streck här och var precis som om grafikkortet var pajj.

Sen provade jag på min macbook pro från 2015 och där gick det bättre (amd grafik)
Dock är även där bakgrunden helt kritvit och går ej att ändra.
Byter jag bild så ändras nedre 10% av skärmen till den bakgrunden jag valt. Resten är kritvitt.

När du kör Nvidia, är det en stationär dator?
Det relevanta frågan är egentligen om du endast har en dGPU eller om det är en laptop med iGPU+dGPU?

Har kört Linux (specifikt Ubuntu LTS versioner) på desktop under många år på jobbet, d.v.s. rätt viktigt att det fungerar bra. Där höll jag mig konsekvent till Intel iGPU, vilket fungerade superbra (well, så länge man inte behöver massa 3D GPU kraft).

Gjorde ett par försök med både Intel iGPU + Nvidia dGPU, Intel iGPU + AMD dGPU samt AMD "APU". Alla dessa varianter strulade på diverse olika sätt. Så på laptop verkar enda riktigt stabila valet vara datorer med enbart Intel iGPU (AMD APU fungerar näst bäst, men finns funktioner som finns med AMD dGPU samt under Windows för APUer som inte fungerar på Linux där).

Givet ovan och givet allt jag sett i form kring strul med Nvidia var jag rätt skeptiskt till att Ubuntu skulle vara användbart på min stationära dator med RTX 3090. Till min förvåning har det fungerat direkt lysande.

Självklart fungerade "nouveau" drivar värdelöst. 3D program hade dålig prestanda i bästa fall, saker som använder Vulkan krashade typiskt vid uppstart... Men vet inte varför det ens läggs krut på de drivarna givet hur länge de funnits och hur uselt de fungerar.

Med Nvidias egna drivare är det en klockren upplevelse. Och då kör jag ändå allt från GPGPU i machinelearning, 3D-rendering till de 3-4 spel som trots allt finns på Steam för Linux (riktigt så illa är det inte, men det är inte många spel som finns...).

Har primärt kört Ubuntu 20.04, men uppdaterat till 22.04 och så här långt har jag inte sett några problem. Rätt bra tryck i Blender, 13s för att rendera classroom, d.v.s. nästan 20 gånger snabbare än att rendera samma scen på CPU (då har jag ändå en 5950X i den datorn).

Här en screen-shot där man ser versionen av Nvidia drivarna jag kör. Är från Ubuntu 22.04LTS.

Klicka för mer information
Visa mer

Så dubbelkolla att du installerat Nvidias egna drivare och att den faktiskt används!

Skrivet av CyberNerd:

Installerade 22.04 igår på stationär Ryzen med amd grafik, och fungerar bra.

Nvidia brukar krångla med Linux, du behöver nog uppdatera drivrutinerna.

Nvidia kan nog krångla om man

  • bygger egna kärnor alt. kör rullade releaser alt. kör beta versioner (för Ubuntu är det i praktiken alla icke LTS-versioner)

  • om man har en laptop med iGPU + dGPU, tyvärr krånglar det oavsett typ av dGPU då metoden iGPU och dGPU "kopplas ihop" i praktiken inte har någon standard

Ubuntu LTS (och de andra "stabila" distrona som Nvidia explicit har stöd för) ihop med Nvidias egna drivare är något som är fullt realistiskt att använda i professionella sammanhang.

Den trista verkligheten är att så fort man vill göra lite mer "avancerade" saker är inte Nvidia bara ett bra alternativet, de är tyvärr ofta det enda fungerade alternativet p.g.a. CUDA

Så tycker gnället kring Nvidias Linuxstöd är rätt överdrivet, eller faktiskt direkt felaktigt. Ja, de har problem med "rullade" distros, så inte optimalt för "hobbyanvändning". Men de fungerar superbra för "professionell" användning.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Är det någon som testat nya ubuntu 22.04?
Provade på min desktop istället för Manjaro men det gick inget vidare med grafiken. (nvidia 3070)
Allt var nästan kritvitt och man såg bara lite streck här och var precis som om grafikkortet var pajj.

Sen provade jag på min macbook pro från 2015 och där gick det bättre (amd grafik)
Dock är även där bakgrunden helt kritvit och går ej att ändra.
Byter jag bild så ändras nedre 10% av skärmen till den bakgrunden jag valt. Resten är kritvitt.

Vilken drivrutin kör du? Kör du Wayland eller X11?

Permalänk
Medlem

Jaha då har man åter enbart Linux på pc:n då jag tröttnat på Windows (11) åter igen. Har fått igång det mesta inklusive hw-decoding av media i webläsaren,
vilket verka vara min paradgren 😆
Har min mac med som jag växlar med, eller använder mest rättare sagt. Mac OS har mer programstöd för kända program än vad Linux har så det blir en bra mix mellan Windows och Linux.
Kör Manjaro med KDE. Försökte även med Fedora och vanilla Gnome. Satan vad dåligt vanilla Gnome är.. Oerhört besvärligt att få till det som man vill och extensions tenderar att paja sönder skrivbordet.
Då tycker jag Pop OS gjort ett betydligt bättre jobb.
Men KDE är ju klart bäst hittills och lär fortsätta med det. Allt lirar inklusive mitt 10Gbe-kort som inte längre funkar i Windows (11), ger exceptions och bsod. Funkar utmärkt i Linux. Sen finns det fortfarande utmaningar där linux är sämre än Windows, men Windows är ju tyvärr på väg åt helt fel håll med allt sitt bloat och yxiga gränssnitt numera.

Edit: Kör en Windows-instans virtuellt på en av servrarna med passthrough av grafikkortet så barnen kan spela lite spel samt att jag kan köra vissa program som jag behöver köra som inte är tillgängliga under Linux eller Mac OS.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Körde länge Debian och Ubuntu men tröttnade på att inte ha ett uppdaterat system, så nu har jag satt tänderna i Arch Linux (vanilla på stationära och Manjaro på laptopen). Trivs väldigt bra och inga problem med Nvidia-grafikdrivrutinerna på någon av dem. Bara använt några månader men har hittills inte stött på problem med att de är rolling releases.

edit:

Skrivet av Yoshman:

Med Nvidias egna drivare är det en klockren upplevelse. Och då kör jag ändå allt från GPGPU i machinelearning, 3D-rendering till de 3-4 spel som trots allt finns på Steam för Linux (riktigt så illa är det inte, men det är inte många spel som finns...).

Native stödet börjar få allt fler spel, men Proton stödet är ju rätt så enormt idag måste man ändå säga. Kör med Proton GloriousEggroll samt Valves egna 7.0.x och det brukar förvånansvärt bra.

Permalänk
Medlem

Bytte till Linux med i3 som WM från att alltid ha kört Windows sedan W95. Gjorde det mest som en utmaning med mindsetet "hur svårt kan det vara", men som utvecklare och poweruser så har jag ingen vilja att gå tillbaka efter att ha kommit hit. Linux erbjuder otroligt mycket och har stor potential.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northbane:

Körde länge Debian och Ubuntu men tröttnade på att inte ha ett uppdaterat system, så nu har jag satt tänderna i Arch Linux (vanilla på stationära och Manjaro på laptopen). Trivs väldigt bra och inga problem med Nvidia-grafikdrivrutinerna på någon av dem. Bara använt några månader men har hittills inte stött på problem med att de är rolling releases.

Brukar funka väldigt stabilt! Är väl först när man börjar blanda in Aur-repona som man ibland kan få lite mer problem.. 🙂

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Vilken drivrutin kör du? Kör du Wayland eller X11?

Bootade från USB på min "nvidia" desktop. Installerade aldrig över min fina Manjaro.
På macbooken installerade jag och nödvändiga drivrutiner installerades direkt under installationen.
Tror att Wayland var aktiv som standard iaf i macbook fallet. (amd och intel grafik)

Permalänk
Medlem

För den som möjligen inte redan testat eller vill veta så har jag nu provat både Ubuntu 22.04 och senaste Pop_OS, och i båda fallen så är det inga problem att slå på "fractional scaling" och få det att lira fint med medföljande applikationer och gtkbaserade program. Men så så fort man ska göra något med Steam/Proton eller Lutris/wine så blir det helt "bananas" med upplösningar och skalningar e.t.c. Det finns en del tweaks man kan göra för själva Steam med GDK_Scale o.s.v men i själva spelen så funkar det så illa ibland så man inte ens kan spela spelet för upplösningen och scalning blir så galet fel så man inte kan komma åt menyer e.t.c.

Så för den som behöver "fractional scaling" och vill kunna spela det mesta så är det KDE som gäller.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Bootade från USB på min "nvidia" desktop. Installerade aldrig över min fina Manjaro.
På macbooken installerade jag och nödvändiga drivrutiner installerades direkt under installationen.
Tror att Wayland var aktiv som standard iaf i macbook fallet. (amd och intel grafik)

När du bootar från USB finns inga Nvidia-drivrutiner. Den kör Nouveau och Wayland, vilket ingen sund människa vill göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

När du bootar från USB finns inga Nvidia-drivrutiner. Den kör Nouveau och Wayland, vilket ingen sund människa vill göra.

Som sagt så såg jag inte mycket. Det mesta var helt vitt.
Jag såg varken mus eller några fönster. Lite vertikala sträck som såg ut som ett trasigt grafikkort.
Och lite spår av ett skrivbord... Testade aldrig att boota med nomodeset dock.
Undrar om ALLA med nvidia har samma fenomen med installationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Som sagt så såg jag inte mycket. Det mesta var helt vitt.
Jag såg varken mus eller några fönster. Lite vertikala sträck som såg ut som ett trasigt grafikkort.
Och lite spår av ett skrivbord... Testade aldrig att boota med nomodeset dock.
Undrar om ALLA med nvidia har samma fenomen med installationen.

Huruvida alla har samma problem vet jag inte men det funkar skit här också. Som sagt, Wayland och Nouveau-drivrutiner är en värdelös kombination. Man får ta sig runt det och göra en ordentlig installation. Förslagsvis går man även över till X11 eftersom Wayland fortfarande är ofärdigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Jaha då har man åter enbart Linux på pc:n då jag tröttnat på Windows (11) åter igen. Har fått igång det mesta inklusive hw-decoding av media i webläsaren,
vilket verka vara min paradgren 😆

Hur lyckades du med detta?
Försökt flera gånger men inte fått det att funka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumfukk:

Hur lyckades du med detta?
Försökt flera gånger men inte fått det att funka.

Intel-grafikkort samt Firefox så går det 👍🙂 Ska se om jag hittar en guide.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Superthug:

Som sagt så såg jag inte mycket. Det mesta var helt vitt.
Jag såg varken mus eller några fönster. Lite vertikala sträck som såg ut som ett trasigt grafikkort.
Och lite spår av ett skrivbord... Testade aldrig att boota med nomodeset dock.
Undrar om ALLA med nvidia har samma fenomen med installationen.

Inte så att din skärm har HDR?

Fick installera 22.04 med "safe graphics mode" då det såg ut som skit annars. Inte helt vit (kanske olika effekt på olika skärmar?), men däremot extremt övermättade färger där framförallt rött var alldeles för kraftigt.

Med Nvidias egna drivare fungerar det korrekt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Ett mycket bra verktyg är gnome-keyring som sparar diverse lösenord på datorn. T.ex. Spotify, Dropbox, VScode Git/Github keys osv... Jag kommer ihåg att jag hade en massa problem utan den när jag använden Manjaro.

Visa signatur

| Ryzen 3800XT | Corsair LPX 32GB | B550 Aorus Elite v2 | GTX 970 | Samsung 970 Evo | CM Masterbox 520 | RM750x | Windows 7

| Ryzen 2700 | Corsair LPX 16GB | Prime B450-Plus | GT 1030 | Samsung 970 Evo | Kolink Observatory | RM750x | EndeavourOS

| JDS Labs Atom | Khadas Tone Board | Fostex TX-X00 & HIFIMAN HE4XX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Intel-grafikkort samt Firefox så går det 👍🙂 Ska se om jag hittar en guide.

Det var själva fan, nej, nu när jag verifierade med intel_gpu_top så är det ju givetvis inte aktivt.
Märkte det för jag tyckte inte det gick så smooth som det ska.
Att det ska vara så förbannat svårt att få igång en så basal sak som hw decoding i webläsaren..
Har funkat sen en evighet tillbaka i Windows och Mac OS, men i Linux breakar stödet hela tiden i webläsarna.
Det är en rejäl dealbreaker för mig tyvärr.

EDIT: Funkar iaf i VLC, men måste funka i webläsaren också.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Bytte från Windows för snart en månad sedan, hade ingen lust att så småningom behöva uppgradera till Windows 11 och hade inte heller någon större anledning till att forsätta använda W10.

Körde först Pop!_OS (dual boot) i en vecka för att se så allt fungerade och kändes bra, efter det så tog jag bort Windows helt.
Gjorde bort mig en hel del i början, installerade saker willy-nilly genom terminalen och ändrade på saker jag inte visste vad de gjorde, bara för att det stod så i en guide. Blev en del ominstallationer men fick lära mig något av misstagen åtminstone

Just nu testar jag Manjaro KDE Plasma, det känns väldigt familjärt, smidigt att navigera och har än så länge inte stött på några problem. Kan se mig använda detta länge!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Det var själva fan, nej, nu när jag verifierade med intel_gpu_top så är det ju givetvis inte aktivt.
Märkte det för jag tyckte inte det gick så smooth som det ska.
Att det ska vara så förbannat svårt att få igång en så basal sak som hw decoding i webläsaren..
Har funkat sen en evighet tillbaka i Windows och Mac OS, men i Linux breakar stödet hela tiden i webläsarna.
Det är en rejäl dealbreaker för mig tyvärr.

EDIT: Funkar iaf i VLC, men måste funka i webläsaren också.

Då fungerar det alltså under GNU+Linux och det är webbläsarna som är orsaken till att det inte fungerar.

Något som är lite intressant är att du tydligen inte ens visste om att det inte fungerar utan att använda ett verktyg som berättar det för dig.
Det kanske är du som är en "dealbreaker"?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Då fungerar det alltså under GNU+Linux och det är webbläsarna som är orsaken till att det inte fungerar.

Något som är lite intressant är att du tydligen inte ens visste om att det inte fungerar utan att använda ett verktyg som berättar det för dig.
Det kanske är du som är en "dealbreaker"?

Som jag tolkar det, så märkte han det på, citat "Märkte det för jag tyckte inte det gick så smooth som det ska.", och programmet "intel_gpu_top" bekräftade det han trodde.

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Då fungerar det alltså under GNU+Linux och det är webbläsarna som är orsaken till att det inte fungerar.

Något som är lite intressant är att du tydligen inte ens visste om att det inte fungerar utan att använda ett verktyg som berättar det för dig.
Det kanske är du som är en "dealbreaker"?

Det började precis fungera med UHD 770, tidigare har det bara varit en grön skärm både i webläsarna och i VLC.
JUst nu är det webbläsarna som är problemet och dom verkar aldrig åtgärda det problemet, eller så går det sönder hela tiden. Vissa versioner funkar bättre än andra.
Det märks rätt tydligt när grafikkortet inte är inblandat i decodningen, så nu spekulerar du lite för mycket.
Jag har precis installerat distributionen och därav inte testat så mycket, mer än att jag trodde det var igång vid en snabb anblick då den gröna skärmen var borta både i VLC och webbläsaren.
Men visade sig att så inte var fallet och jag VERIFIERADE att så inte var fallet genom verktyg.

Förstår inte ens vad du menar att jag är en dealbreaker, så ägnar inte många ord åt den kommentaren.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Som jag tolkar det, så märkte han det på, citat "Märkte det för jag tyckte inte det gick så smooth som det ska.", och programmet "intel_gpu_top" bekräftade det han trodde.

Exakt. Men vissa tolkar saker lite hur dom vill
Men jag kommer behålla Manjaro, antagligen fixas det tids nog och jag är inte jätteberoende av att det funkar just nu.
Windows 11 är ett bloatat lapptäcke utan motstycke, så det inte är inte mycket till alternativ längre.
Linux och Mac OS framöver!

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Om någon är nyfiken så finns planeringen här: Tydligen räknar man med att vara klara i början av maj istället:
https://fedorapeople.org/groups/schedule/f-36/f-36-key-tasks....

Nytt slutligt publiceringsdatum för Fedora 36, 10 maj: https://fedorapeople.org/groups/schedule/f-36/f-36-key-tasks....

Permalänk
Medlem

@SanTeoX @dumfukk
Hur du aktiverar GPU-videouppspelning i Firefox Kan vara vissa saker som inte gäller längre men för mig fungerar det bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

@SanTeoX @dumfukk
Hur du aktiverar GPU-videouppspelning i Firefox Kan vara vissa saker som inte gäller längre men för mig fungerar det bra.

Skrev lite i tråden! Jättebra med en länkad guide. Jag har gjort allt detta och lite till och för mig fungerar det tyvärr inte på de senaste versionerna av Firefox :/
Men jag ska absolut ta en runda till och gå igenom alla inställningar.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Skrev lite i tråden! Jättebra med en länkad guide. Jag har gjort allt detta och lite till och för mig fungerar det tyvärr inte på de senaste versionerna av Firefox :/
Men jag ska absolut ta en runda till och gå igenom alla inställningar.

Hur märker ni om det fungerar eller inte, finns det något test?

Permalänk
Medlem
Skrivet av faber:

Hur märker ni om det fungerar eller inte, finns det något test?

Man märker det genom att videon inte går så smidigt som den borde, rent visuellt alltså. Verktygsmässigt kan man kolla om cpun jobbar mycket = dåligt tecken. Sedan, beroende på grafikkort kan man kolla om gpu:n avkodar genom olika verktyg. För intelkort kan man kolla i intel_gpu_top som finns i intel media tools eller vad verktygslådan heter. Där ska ”video” ha mer än 0 procent. Går även kolla för Nvidia genom nvidia-settings nånstans i någon flik. AMD har jag inte koll på.

Observera för alla som nu vill anmärka på att man använder verktyg för att verifiera att det används,
så är det så att det märks väldigt tydligt när
cpun får göra jobbet och att man bara använder verktygen för att verifiera att det är så. Så var det sagt åter igen, eftersom vissa personer tolkar det här lite hur dom vill (går att läsa ovan)

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Har installerat Fedora 36 på alla datorer efter att ha testat en dag på en av dem. Ett problem med min arbetsstation, där jag gjort en total rensning och sedan installerat direkt på en snabb (3500 Mb/sek) SSD med /home på en egen, inte lika snabb, SSD, är att starttiden som var runt 7,5 sek med Fedora 35, nu har ökat till 114 sek. Har testat utan SELinux, utan audit men hittar inte varför. Fortsätter att testa lite då och då men det är inte högprioriterat eftersom datorn går som den ska när den väl startat.Trots det är det ett intressant problem.

Permalänk
Medlem

Finns det någon laptop där fingeravtrycksläsaren funkar out of box i linux? Hade tidigare en Lenovo Ideapad 5 där det inte funkade och nu funderar jag på att köpa ny laptop för att specifikt köra Fedora på. Tips?