Jag är ute efter en ny speldator i ett lite mindre format men utan att kompromissa allt för mycket på temperaturer och ljudnivå. När jag skannat marknaden så föll jag för chassit Lian Li A3 mATX, men har ni några bättre förslag så är jag väldigt tacksam. Jag föredrar en tyst dator framför en glaspanel och RGB.
Datorn kommer användas till alla möjliga typer av spel, allt från League of Legends till mer krävande spel. Skärmen som jag använder är 360Hz och 1440p. Datorn kommer säkert vara lite overkill, men halva nöjet är att bygga datorn själv och känna att jag kan spela allt på bra inställningar.
Min budget är cirka 13-14k exklusive grafikkort. Min plan är att köpa ett 5080 eller motsvarande framöver men att använda mitt 3070 Ti tills vidare.
Jag tog fram ett förslag: https://komponentkoll.se/bygg/pUpJK
En fundering som jag haft är om det värt att köpa ett moderkort med PCIe gen 5.0 om man ska använda sig av ett 5080 eller räcker det gott och väl med PCIe gen 4.0?
Ser detta ut som en rimlig dator? Tar tacksamt emot alla synpunkter och förbättringsförslag.