Hur många skulle klara sig med bara en dumbphone?

Permalänk
Medlem

Hur många skulle klara sig med bara en dumbphone?

Jag satt och filosoferade på förmiddagen på hur många av oss som skulle klara vårt vardagsliv om vi var tvungna att byta bort smartluren mot en dum dito? Säg en vecka eller en månad. Eller för gott.

Jag skulle inte klara mig så länge helt utan smartlur. Men jag skulle kunna ha dubbla telefoner, en smartlur som jag bara plockar fram när jag verkligen måste, och en lite dummare att använda i vardagslag; men vem vill springa med en extra apparat i fickan/väskan när man inte måste?

• Den bussbiljett jag har köpt, Länstrafikens sommarbiljett, finns nuförtiden bara att köpa i appen, och ska visas upp i luren. Ett skit om nätet ligger nere eller jag kliver på bussen eller pågatåget i skogen med dålig täckning, eftersom ansvaret att visa upp en giltig biljett ligger på bara mig.

• En del av de ställen jag brukar betala på, vill bara ha Swish. T.ex loppisar och poup-caféer.

• Det finns fler tillfällen där appar och mobilt Bank-ID är nödvändigt, t ex om jag ska parkera eller gå på offentliga dass.

Sen är det givetvis smidigt, men inte nödvändigt, att kolla väder, Icas reklamblad, läsa mail, Fejsbok och messenger i luren om jag är på språng och inte vill/kan plocka fram laptopen. Men vande jag mig, så skulle jag kunna återgå till hur jag gjorde förr, och sätta av en stund om dagen att läsa reklamblad och svara på mail/chattar/nätforum i datorn.

Permalänk
Medlem

BankID är ett måste, därför måste jag också ha en smartphone. Det räcker för mig att inte ha en enda app för sociala medier. Sweclockers forum är det enda undantaget.

Permalänk
Medlem

Hade det inte varit för bussbiljett hade jag nog klarat mig med en dum telefon för alltid. BankID har jag givetvis installerat på min smartphone men det går ju lika bra att ha det på pc.

Permalänk
Medlem

Kan inte vänta på att få kasta min smartphone i plurret när jag slutar jobba.

Skulle klara mig utan telefon helt och det skulle vara så skönt att slippa alla fåntrattar som ringer utan att ha något att säga.

Permalänk
Medlem

Det är enbart kollektivtrafiken och högskolan som tvingar mig att ha en smartphone.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-4960X 4GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Jag brukar för det mesta lämna telefonen hemma när jag ska ut. 99 % är telefonzombies som stirrar i telefonen överallt. Folk cyklar och tittar i telefonen, promenerar och stirrar i mobilen. Det händer från och till att folk nästan går på mig för att dom tittar i sin mobil.

Varför är folk så besatta av sin telefon? Snacka om att missa det vanliga livet när man är tvungen att glo i luren när man promenerar etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag brukar för det mesta lämna telefonen hemma när jag ska ut. 99 % är telefonzombies som stirrar i telefonen överallt. Folk cyklar och tittar i telefonen, promenerar och stirrar i mobilen. Det händer från och till att folk nästan går på mig för att dom tittar i sin mobil.

Varför är folk så besatta av sin telefon? Snacka om att missa det vanliga livet när man är tvungen att glo i luren när man promenerar etc.

Och glor de inte i luren så har de earphones i densamma och lyssnar på musik medan de cyklar, promenerar eller rastar hunden.

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur enkelt det har blivit att sköta bankärenden och annat som kräver BankID genom mobilen så skulle jag aldrig vilja vara utan en smartphone. Har alltid den med mig men går knappast och kollar på den hela tiden utan den ligger i väskan tills den behövs.

Permalänk
Medlem

Jag har en Motorola T180, som är 25 år gammal, som jag använt när jag varit utomhus. Nu måste jag kassera den pga 3G försvinner i december. Det har också sista året varit problem med att få tag i batterier även på Ebay. På resor har jag en Huawei android 4.4.2, som tyvärr också förlorar 3G. Men jag har en Samsung S4 (köpt på Tradera) som jag har lagt in LineageOS (android 11) på som jag kan använda efter december för den har 4G. Jag köpte enbart den telefonen för att installera LineageOS.

Permalänk
Skrivet av Knorkas:

Jag satt och filosoferade på förmiddagen på hur många av oss som skulle klara vårt vardagsliv om vi var tvungna att byta bort smartluren mot en dum dito? Säg en vecka eller en månad. Eller för gott.

Jag skulle inte klara mig så länge helt utan smartlur. Men jag skulle kunna ha dubbla telefoner, en smartlur som jag bara plockar fram när jag verkligen måste, och en lite dummare att använda i vardagslag; men vem vill springa med en extra apparat i fickan/väskan när man inte måste?

• Den bussbiljett jag har köpt, Länstrafikens sommarbiljett, finns nuförtiden bara att köpa i appen, och ska visas upp i luren. Ett skit om nätet ligger nere eller jag kliver på bussen eller pågatåget i skogen med dålig täckning, eftersom ansvaret att visa upp en giltig biljett ligger på bara mig.

• En del av de ställen jag brukar betala på, vill bara ha Swish. T.ex loppisar och poup-caféer.

• Det finns fler tillfällen där appar och mobilt Bank-ID är nödvändigt, t ex om jag ska parkera eller gå på offentliga dass.

Sen är det givetvis smidigt, men inte nödvändigt, att kolla väder, Icas reklamblad, läsa mail, Fejsbok och messenger i luren om jag är på språng och inte vill/kan plocka fram laptopen. Men vande jag mig, så skulle jag kunna återgå till hur jag gjorde förr, och sätta av en stund om dagen att läsa reklamblad och svara på mail/chattar/nätforum i datorn.

Många samhällsfunktioner är ju nergraderade under de senaste 15 åren till en nivå där det vore ytterst obekvämt att inte i praktiken göra myndigheters och företags jobb åt dem via webbappar av olika slag, men om man skulle klara sig? Självklart. Det skulle bara bli radikalt mer omständligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slacker2:

Jag har en Motorola T180, som är 25 år gammal, som jag använt när jag varit utomhus. Nu måste jag kassera den pga 3G försvinner i december. Det har också sista året varit problem med att få tag i batterier även på Ebay. På resor har jag en Huawei android 4.4.2, som tyvärr också förlorar 3G. Men jag har en Samsung S4 (köpt på Tradera) som jag har lagt in LineageOS (android 11) på som jag kan använda efter december för den har 4G. Jag köpte enbart den telefonen för att installera LineageOS.

Bara för att den har LineageOS och 4G behöver det inte betyda att du får VoLTE stöd. Gör ett samtal och kolla om det står 4G/4G+ i statusfältet under pågående samtal. Jag har nämligen för mig att S4 inte får VoLTE, iallafall inte med svenska operatörer

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Bank-ID, Bank, Swish. Och kanske parkeringsappar (alla hundratals....), är väl det enda jag behövt egentligen.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slacker2:

FYI, Telia fortsätter med 2G till slutet av 2027.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Bara för att den har LineageOS och 4G behöver det inte betyda att du får VoLTE stöd. Gör ett samtal och kolla om det står 4G/4G+ i statusfältet under pågående samtal. Jag har nämligen för mig att S4 inte får VoLTE, iallafall inte med svenska operatörer

Tack! Jag har testat och ringt med den och signalen gick fram, men jag skall kolla ytterligare efter din beskrivning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slacker2:

Tack! Jag har testat och ringt med den och signalen gick fram, men jag skall kolla ytterligare efter din beskrivning.

Du måste ha Wi-Fi avstängt / inte ansluten till ett Wi-Fi nät när du kollar det

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Tack! Jag har testat och ringt både till och från. Det verkar fungera. Men ingen 4G symbol i statusfältet utan bara en nätsymbol med kryss i. Jag har läst att vissa kan ha problem med röstsamtal just för LineageOS och Samsung S4. För de flesta fungerar det.

Permalänk
Medlem

Nej, skulle inte gå alls.
Rena telefonfunktioner som att ringa och SMS:a är bara en del av användningen.
Idag kan man, om man vill och skaffar rätt appar m m, göra det mesta med mobilen. Behöver knappt några kort längre.
Är även ett vitalt arbetsredskap för olika former av kommunikation och även informationsinhämtning m m, utöver autentiseringar.

För privat bruk hemma är den smidigare än en dator och kan användas betydligt enklare var man än sitter/är. Visst skulle det här ev täckas av en surfplatta, men den är ju också mindre smidig än telefonen.

Samtidigt blir det ju en svaghet när mobilen fyller så många olika syften och det inte heller alltid finns alternativ.
Man behöver i stort sett ha en reservmobil som är förberedd med det mesta man behöver. För även om du skulle kunna lösenord m m så är det ju tvåfaktor på mycket idag eller måste ha rätt autentiseringsapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slacker2:

Tack! Jag har testat och ringt både till och från. Det verkar fungera. Men ingen 4G symbol i statusfältet utan bara en nätsymbol med kryss i. Jag har läst att vissa kan ha problem med röstsamtal just för LineageOS och Samsung S4. För de flesta fungerar det.

Ingen 4G ikon bredvid signalstyrkan betyder att du inte har VoLTE, samt att du är i ett område med ingen 3G täckning. Du hamnar på 2G täckning och därav X i signalstyrkan då 2G inte kan hantera både samtal och internet samtidigt. Du kommer kunna ringa samtal fram tills att 2G nätet för din operatör stängs helt, när beror på vilken operatör du har, men du är i samma sits med S4, som din äldre telefon vad gäller samtal

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog känna att det hade varit svårt i dagens läge. Bank ID, Swish, olika rese/biljett appar (buss/tåg), plus att kunna kolla upp saker (googla) när som helst m.m. är bra mycket smidigare än hur det var innan smart phones var en grej.

Men jag är däremot inte en person som sitter/står/går/kör med telefonen i handen för jämnan, snarare tvärtom. Jag håller inte på med sociala medier och jag spelar väldigt lite på telefonen. Så jag tar i stort sett bara upp och använder den när jag behöver. Stör mig faktiskt en hel del på folk som inte kan låta bli mobilen i mer än några sekunder i sträck, som måste hålla på med den precis hela tiden, även i sociala sammanhang (IRL) och när dom tar sig från punkt A till punkt B t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Min teori är att detta är folk med beroendeproblematik. Om nuet vore innan smartphones existens så hade dessa personer förmodligen gått runt med en cigg i mungipan och en till redo att tändas. Smartphones är kanske bättre för den fysiska hälsan och omgivningen, men sämre för det psykiska måendet och det sociala samspelet.

Permalänk
Medlem

BankID och Swish är det som blir svårt att klara mig utan, speciellt som jag undviker kortbetalningar men heller ej vill hålla på med kontanter.

Signal är en annan grej, eftersom man behöver skapa kontot på en Android eller Iphone för att sedan länka till en PC klient.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knorkas:

De exempel du tar upp, om detta vore krav för att nyttja dylika tjänster eller betala för sig, då hade jag kanske tvingats skaffa en smartphone. Om det bara handlat om krav på BankID så fungerar det än så länge på PC:n.

Har just nu ingen smartphone och planerar inte att skaffa innan det blir krav på mobilt BankID. Klarar mig utmärkt utan i vardagen. De ställen jag varit på som haft Swish som betalmetod har än så länge även tagit emot kontanter. Kollektivtrafiken här fungerar med kort (buss- och betalkort).

Permalänk
Medlem

Vore det inte för Bank id och diverse parkeringsappar skulle jag gärna vara utan. Använder inga asociala medier på telefonen, Facebook, Instagram, TikTok, Twitter, Skype, Linkedin mm. YouTube använder jag på datorn eller tv`n efter jobbet.

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 3900XT | Sapphire Pro Duo | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x8gb | Intel 600P 256GB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G19 | Logitech MX518 | QPAD CT Medium Black | Win 10 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg

Permalänk
Medlem

Måste ha för bank-id.
Blodsockerkontroll appen är rätt bra med tillsammans med kalkylator appen, men de -går- att ha som extra dosor att bära med sig.

Permalänk
Medlem

Har gått i tankarna att skaffa en nokia viktelefon med tvillingsim att ha med sig ut istället för smarttelefonen. Är framförallt bankid/swish som man hade saknat, men i majoriteten av fallen när man är iväg så behövs ju varken eller.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Man behöver i stort sett ha en reservmobil som är förberedd med det mesta man behöver. För även om du skulle kunna lösenord m m så är det ju tvåfaktor på mycket idag eller måste ha rätt autentiseringsapp.

Just tvåfaktorautentisering har ställt till det för mig ibland. T.ex. när jag hade förlagt telefonen, och gick in på "Find my phone" (eller vad den heter) på Google för att sätta igång ringsignalen så jag hörde var den var. Jag loggade in som jag skulle, och fick svar att jag skulle ange koden som jag hade fått i ett SMS till mobilen. 😮 Moment 22 när det var mobilen jag ville leta upp! Nu har g
Google ändrat på det, så man kan ange ett annat lösenord istället.

Men jag håller med dig om reservmobil laddad med det nödvändigaste, går luren sönder så kommer man inte långt idag! Banken rekommenderar att man har reservmöjlighet att nå internetbanken, så jag har nyligen skaffat en ny bankdosa som reserv om mobilen med sitt Bank-ID lägger av. Den några år gamla dosan hade haft sin bäst-före-tid märkte jag när jag skulle testa den för ett tag sen!

Permalänk
Medlem

Hade klarat mig med bankid på en surfplatta, men då måste man ha en surfplatta med sig varje gång man åker tåg, varje gång man åker bil (ifall man måste stå på betald parkering) o.s.v. och det är bara ett fåtal surfplattor som har NFC så man kan skanna passet och utan NFC får man gå till bankkontoret i annan stad (för mig då) för att aktivera (bankid på) plattan.

Jag har ingen anledning att ha två telefoner med mig som en HMD 4G-featurephone och en Android-telefon. Har inget problem att "lägga telefonen ifrån mig" och inte fippla med den. Dessutom är jag gammal nog att jag inte har några problem att använda Opera Mini som kommer på Nokia/HMD-telefonerna

Jag skulle inte kunna använda mina kreditkort utan bankid, mitt betalkort skulle gå däremot. Vården och myndigheter behöver BankID eller FrejaeID+. Måste jag akut skaffa ny telefon för bankid så kan jag plocka upp en lokalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knorkas:

Just tvåfaktorautentisering har ställt till det för mig ibland. T.ex. när jag hade förlagt telefonen, och gick in på "Find my phone" (eller vad den heter) på Google för att sätta igång ringsignalen så jag hörde var den var. Jag loggade in som jag skulle, och fick svar att jag skulle ange koden som jag hade fått i ett SMS till mobilen. 😮 Moment 22 när det var mobilen jag ville leta upp! Nu har g
Google ändrat på det, så man kan ange ett annat lösenord istället.

Men jag håller med dig om reservmobil laddad med det nödvändigaste, går luren sönder så kommer man inte långt idag! Banken rekommenderar att man har reservmöjlighet att nå internetbanken, så jag har nyligen skaffat en ny bankdosa som reserv om mobilen med sitt Bank-ID lägger av. Den några år gamla dosan hade haft sin bäst-före-tid märkte jag när jag skulle testa den för ett tag sen!

Skrivet av Petterk:

Hade klarat mig med bankid på en surfplatta, men då måste man ha en surfplatta med sig varje gång man åker tåg, varje gång man åker bil (ifall man måste stå på betald parkering) o.s.v. och det är bara ett fåtal surfplattor som har NFC så man kan skanna passet och utan NFC får man gå till bankkontoret i annan stad (för mig då) för att aktivera (bankid på) plattan.

Jag har ingen anledning att ha två telefoner med mig som en HMD 4G-featurephone och en Android-telefon. Har inget problem att "lägga telefonen ifrån mig" och inte fippla med den. Dessutom är jag gammal nog att jag inte har några problem att använda Opera Mini som kommer på Nokia/HMD-telefonerna

Jag skulle inte kunna använda mina kreditkort utan bankid, mitt betalkort skulle gå däremot. Vården och myndigheter behöver BankID eller FrejaeID+. Måste jag akut skaffa ny telefon för bankid så kan jag plocka upp en lokalt.

Det är just BankID som är rätt avgörande för mycket, det är både bra och dåligt. Har man bara BankID klarar man sig långt.

Oklart om det går att skaffa nytt BankID om man inte har ett gammalt, funkar det fortfarande med bankdosan?
Har ett par st gamla bankdosor, som är över 20 år nu. Visst behöver de batterier såklart ja, men frågan är ju om det fortfarande går att använda dosan för att t ex skaffa BankID?
Sen behöver man ju även nationellt ID också för att skaffa ett sånt.

Men en reservmobil el platta som är förberedd och klar med det mesta, inkl BankID och kontokopplingar m m, är nog helt klart något man borde ha idag. Någon tillräckligt modern för att kunna köra BankID även något år framåt.
Det är inte så att man behöver bära med sig en extra enhet dagligen, mer att man har en tillgänglig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Det är just BankID som är rätt avgörande för mycket, det är både bra och dåligt. Har man bara BankID klarar man sig långt.

Oklart om det går att skaffa nytt BankID om man inte har ett gammalt, funkar det fortfarande med bankdosan?
Har ett par st gamla bankdosor, som är över 20 år nu. Visst behöver de batterier såklart ja, men frågan är ju om det fortfarande går att använda dosan för att t ex skaffa BankID?
Sen behöver man ju även nationellt ID också för att skaffa ett sånt.

Men en reservmobil el platta som är förberedd och klar med det mesta, inkl BankID och kontokopplingar m m, är nog helt klart något man borde ha idag. Någon tillräckligt modern för att kunna köra BankID även något år framåt.
Det är inte så att man behöver bära med sig en extra enhet dagligen, mer att man har en tillgänglig.

Ja, bankdosa + "Digital ID-kontroll" går fint. Pass eller nationellt id-kort har NFC och är vad som krävs om du inte gör det vid ett fysiskt bankbesök eller liknande. Har du bara körkort så kan du besöka ett bankkontor om din bank har sådana.

Det är inte svårare än att besöka din bank på webben och läsa. Du kan säker beställa bankdosan via webben också.

Nu med "Digital ID-kontroll" så kan bankerna i när som helst kräva att du skannar pass/id-kort, även om det i praktiken främst gäller vid skapa ny eller förnyelse.

Mitt pass, min koddosa och mitt betalkort så kan jag gå till en butik och köpa en ny telefon och aktivera bankid. 1700 kr fattigare (eller mer) får man väl ta i en sådan situation.

Sista stycket