Nvidia Smooth Motion på väg till RTX 4000-serien

Permalänk
Melding Plague

Nvidia Smooth Motion på väg till RTX 4000-serien

Frame Generation-liknande funktion som kan dubbla bildrutorna i alla spel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intressant, missade helt detta med 5000 serien!

Har själv Kört med AFMF ganska länge nu i vissa spel och sen senaste stora uppdateringen har det fungerat mer eller mindre perfekt i dom få spel jag spelar (tarkov och squad mestadels).

Ska bli intressant och se om dom har samma problem som amd hade med deras första generation

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Låter ju bra. Då kanske man kan pensionera lossless scaling. Om det funkar ok dvs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Intressant, missade helt detta med 5000 serien!

Har själv Kört med AFMF ganska länge nu i vissa spel och sen senaste stora uppdateringen har det fungerat mer eller mindre perfekt i dom få spel jag spelar (tarkov och squad mestadels).

Ska bli intressant och se om dom har samma problem som amd hade med deras första generation

Är det verkligen problemfritt? Jag tycker att just *insert extra bildrutegenerator* att det blir fel input mot vad jag tycker att det skall vara.

Jag har testat flera spel och fps nivåer och visst att det är okej men inte tillfredsställande.

Sen kan man köra fluid/smooth motion ovanpå Frame gen? 🤔

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Swedishchef_90:

Rekursiv loop bara! <10 FPS in -> ∞ FPS ut

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

haha, akta så du inte sabbar space-time-continium...

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Haha exakt så jag tänkte! Omega Frames

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Sedan var det den lilla bjälken i ögat när det gäller inputlag då...

Visa signatur

ASRock X870E Nova WIFI / Ryzen 9800X3D (CO: -45 AC) / Corsair Vengance 64GB DDR5 6000MHz CL30 / Crucial T705 1TB Gen5 + 5.5TB sekundära / ASUS TUF 4080 Gaming OC / Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / FD Torrent Compact / Thermalright Phantom Spirit 120 SE / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker frame gen ökar input lag? Personligen tycker jag det är ospelbart med FG på...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X :: AMD Radeon RX 9070 16GB :: Kingston FURY Beast 32GB 6000 MT/s CL30 :: Kingston Fury Renegade 1TB :: Kingston Fury Renegade 2TB :: MAG401QR

Permalänk
Medlem

Så 4x framegen i spelen + 2x framegen på drivrutin nivå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Bara jag som tycker frame gen ökar input lag? Personligen tycker jag det är ospelbart med FG på...

Tycker och tycker, det är objektiv sanning att frame gen gör precis det. Det är egentligen bara rekommenderat att slå på om man redan har bra basprestanda.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Tycker och tycker, det är objektiv sanning att frame gen gör precis det. Det är egentligen bara rekommenderat att slå på om man redan har bra basprestanda.

Det märks vilket som i min personliga erfarenhet, känns som man är bakfull med FG påslaget.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X :: AMD Radeon RX 9070 16GB :: Kingston FURY Beast 32GB 6000 MT/s CL30 :: Kingston Fury Renegade 1TB :: Kingston Fury Renegade 2TB :: MAG401QR

Permalänk
Medlem

Nej tack, den här skiten kan de behålla.

Permalänk
Medlem

Jag provade några spel på mitt 5090 i 5120x1440p.

Först ut Ghost recon Wildlands, ett äldre DX11 spel som inte har varken DLSS eller framegen. Inte speciellt höga framerates heller så det passar bra för ett test. Det fungerar men siktet och UI ghostar. Det är ett favoritspel för mig och det kanske ändå skulle vara värt att använda. Motion clarity blir bättre så det fungerar så långt iallafall.

Sedan Avatar - Frontier of pandora, ett nyare spel som inte har DLSS frame gen. Det har FSR framegen men då får man leva med FSR + att framegen ändå är broken, iallafall på Nvidia kort. Det står högre FPS men det blir varken mjukare eller ger bättre motion clarity. Så det är ett bra spel att testa på. Och det lilla jag testade så fungerar det rätt bra. UI och sikte kan ghosta men det verkar vara mer sällsynt. Kanske ger ett litet blur när man rör sig, är man superpetig kanske detta kan vara en showstopper. Såg någon mer blur artifakt som man kanske kan leva med. Framerate går upp bra och det är tydligt mycket mjukare iallafall.

Sist ut Cyberpunk, där jämförde jag mot MFGx2X och frameraten var lika med lite mer artefakter om jag körde smooth motion. Siktet och markers ghostade en del, kankse lite blurigare. Givetvis provade jag att dubbla upp sedan också MFGx4 + Smoth motion. Det gav sämmre framerate än MFG. Påtaglig latency, ospelbart skulle jag säga. Och det såg ut som skit. Så det blev tummen ner som väntat. Men ingen space-time-continium-disorder som jag hade förutspått.

Sammanfattning, ja det fungerar, kvalitén är ok men inte strålande. På det hela känns det som det här skulle vara kanon för 3000 serien. I de flesta moderna lir kan ju 4000 serien bara köra vanlig frame gen som dessutom är bättre. Hade inte problem med latency utom när jag försökte breaka det med Cyberpunk.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Citat:

Använder du någon uppskalning- eller interpoleringsteknik idag? Eller är det native som gäller?

DLSS Super Resolution i spel som stöder det.
Men inte framegen.

Permalänk
Medlem

Folk behöver verkligen utbildas och förstå att FPS är ett förlegat begrepp.
Det är totalt urvattnat vid det här laget.
Nvidia kan behålla sina fuskbildrutor, AMD också och det stör mig att Intel hoppade på tåget också med battlemage.
Uppskalning är skräp det också, skala ner UI'n istället, man behöver inte rundade hörn på knapparna om man kör i 720p på en dator med mus, endast med trollfingrar på en telefon.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Gäller detta bara 3D-spel eller skulle ett spel såsom det första Titan Quest kunna nyttja tekniken? Titan Quest i co-op är låst till att enbart fungera vid 60 fps och spelet är för mig av någon anledning ospelbart och ryckigt och blurrigt vid 60 fps.

Permalänk
Medlem

Är det verkligen problemfritt? Jag tycker att just *insert extra bildrutegenerator* att det blir fel input mot vad jag tycker att det skall vara.

Jag har testat flera spel och fps nivåer och visst att det är okej men inte tillfredsställande.

Inget jag märkt av ärligt talat, ända riktigt negativa är om det används med fsr i tarkov tillexempel! Då blir det bara en smörja av allt men går från 120 fps till nästan 300. Men stänger jag av fsr så fungerar det galant och märker inte direkt av nå inputlag (men då vet jag inte om jag är känslig för det då jag inte spelar allt för snabba spel)

Vet ej, just vanliga "frame gen" gör jag aldrig med varken på amd eller nvidia.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

MFG är nog inte riktigt mogen teknik ännu, är för hög input-lag. Fungerar ok i flight-simulator för där rör man sig så långsamt och det är tungdrivet.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 9070 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Gäller detta bara 3D-spel eller skulle ett spel såsom det första Titan Quest kunna nyttja tekniken? Titan Quest i co-op är låst till att enbart fungera vid 60 fps och spelet är för mig av någon anledning ospelbart och ryckigt och blurrigt vid 60 fps.

Från vad jag minns så är titan quest ett spel i 3D.

Permalänk
Skrivet av underd0g76:

borde fungera då den teoretiskt inte ska påverka den faktiska fpsen utan bara skicka in dubletter av bilder mellan riktiga frames.

så spelet kommer köras i 60fps men bilder visas spottas ur din gpu flera gånger

nedladdningslänk om man inte har ett devkonto eller vill skapa ett men verkligen vill testa det. (på egen risk att något ev kan döda din dator så ingen nvidia support om något skiter sig!!)
https://download1075.mediafire.com/fzm6iywr3oxg0eALpxwIiai2eM...

VirusTotal
https://www.virustotal.com/gui/url/20f38c1fea0ae9f976b8bf500b...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Funkar fint i stads sim så som Cities Skylines 2 också. Behöver inte bara användas för first person shooters.

Visa signatur

🖥️ • Ryzen7 5800X + NH-D15 • STRIX B550-F • 32GB 3200MHz • 970 Evo+ M2 1TB • Corsair RM1000X • Define 7 Compact • MSI 5080 Vanguard SOC • Philips Evnia 32" 4k OLED 240hz
⌨️ • Logitech MX Mechanical Mini 🖱️ • Logitech G Pro X Superlight
🔈 • RØDE AI-1 • Edifier R1600 TIII 🎧 • Sony MDR7506

Permalänk
Medlem

Smooth motion är ett riktigt trevligt verktyg. Kul att det äntligen är på väg mot 4 serien med.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X, 32GB@6000MHz DDR5 & Nvidia RTX 5070

Permalänk
Medlem

Känns spelet bra utan, prova och se om det är för dig.
Behöver du en boost för att spelet inte känns bra? det blir tyvärr inte bättre med detta på.

Alla sådana här tekniker behöver ge en stor popupruta i rött där det förklaras så ett barn kan förstå.
För folk förstår verkligen inte. Jag läser om det dagligen på servern för optiscaler.
Folk med potatis till dator försöker desperat få bättre spelupplevelse och mer fps. Men får bara potatismos.

*Angående hur spelet känns. Det har inte alltid med hur många eller få fps en får. Utan frametime, stutters osv.
Känns ett spel helt okey i 30 fps för dig så känns det likadant med detta på.
Tekniken kan ge ghosting och andra artefakter.
Så.. prova och se. Men förvänta dig inga storheter. Bli glad om det ger dig vad du vill ha

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Inget jag märkt av ärligt talat, ända riktigt negativa är om det används med fsr i tarkov tillexempel! Då blir det bara en smörja av allt men går från 120 fps till nästan 300. Men stänger jag av fsr så fungerar det galant och märker inte direkt av nå inputlag (men då vet jag inte om jag är känslig för det då jag inte spelar allt för snabba spel)

Vet ej, just vanliga "frame gen" gör jag aldrig med varken på amd eller nvidia.

Ah okej , jag brukar testa "optimala" settings sen ändrar efter jag fått en uppfattning..tittar inte på Settings innan

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minnels:

Från vad jag minns så är titan quest ett spel i 3D.

Det kanske det var ja! Var helt insnöad på att det var isometriskt och därför inte använde en 3D-motor. Var många år sedan jag spelade det senast.

Permalänk
Medlem

Ah okej , jag brukar testa "optimala" settings sen ändrar efter jag fått en uppfattning..tittar inte på Settings innan

Ja jag drar i alla spel förutom tarkov bara upp allt på max och sen är jag nöjd xD

Tur nog spelar jag inte allt för krävande spel utöver just tarkov och squad.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

För att svara på frågan i artikeln, så måste jag säga att DLSS Transformer på quality än så länge har varit så gott som gratis prestanda här och alltid är på när stöd för DLSS finns i spelet. Kul att Nvidia bjuder på något när hårdvaran och priserna är som de är.

Permalänk
Skrivet av madz9007:

För att svara på frågan i artikeln, så måste jag säga att DLSS Transformer på quality än så länge har varit så gott som gratis prestanda här och alltid är på när stöd för DLSS finns i spelet. Kul att Nvidia bjuder på något när hårdvaran och priserna är som de är.

problemet är väl att det är både lösningen och orsaken till att deras kort är som de är.

1. skapar DLSS för att artificiellt kunna öka spel prestanda.
2. Nerfar sina kort folk kommer ändå använda DLSS så behöver inte mer prestanda med det påslaget och har inga direkta konkurenter i majoriteten av segmentet...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows