Strömförsörjning till kyl/frys i bilen

Permalänk
Medlem

Strömförsörjning till kyl/frys i bilen

Jag ska ut på äventyr!

Tänkte testa att campa i min bil och behöver således styra upp en kyl/frys-situation. Tänkte mig den här kylen.

Utmaningen:
Jag har en 12V cigarettplugg i bagageluckan, men denna är förstås bara aktiverad under tiden bilen är igång. Därmed behöver jag lösa strömförsörjningen då bilen är avstängd. Jag funderar på ett LiFePO4 80Ah batteri, och att man då kopplar såhär:
Kyl <-> LiFePO4-batteri <-> batteriladdare <-> bilens 12V-cigarettuttag.

Min tänkta lösning:
När bilen körs laddas LiFePO4-batteriet, som i sin tur håller igång kylen. När bilen är avstängd hålls kylen ändå igång via batteriet.

Frågor:
1) Fungerar ovanstående?
2) Om ja, är det den bästa lösningen?
3) Om ja, vart tusan hittar man laddaren? 😅 Hittar massvis med 230V - 12V laddare, men inga 12V-12V laddare.

Tacksam för input

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Jag som har åkt husvagn i 30 år vill men att du behöver en laddnings-booster. Den är lösningen för oss på rull. En del kompletterande ledningsdragning blir nödvändig för din del om du inte har en dragkrok monterad på bilen. För husvagnsfolket tas matningen in via kontakten i draget. Somliga har booster, vanligt om man fricampar och inte räknar med att ha tillgång till 230V varje kväll. Den matning som kommer via dragets kontakt är lite i svagaste laget. (Långa ledningar och klen kabelarea.)

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegruppchef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlingsmaskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KjellO:

Jag som har åkt husvagn i 30 år vill men att du behöver en laddnings-booster. Den är lösningen för oss på rull. En del kompletterande ledningsdragning blir nödvändig för din del om du inte har en dragkrok monterad på bilen. För husvagnsfolket tas matningen in via kontakten i draget. Somliga har booster, vanligt om man fricampar och inte räknar med att ha tillgång till 230V varje kväll. Den matning som kommer via dragets kontakt är lite i svagaste laget. (Långa ledningar och klen kabelarea.)

Tack för svar.

Har ingen dragkrok och kommer inte ha tillgång till 230V varje dygn.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Jag använder en Ctek D250SE för att ladda mitt 100 ah litium batteri i bilen. Jag har kylbox, fläktar och värmedyna i hundburen som jag kör från extra batteriet

Permalänk
Medlem

Häng på nått liknande direkt på batteriet bara. cigguttag Då går ju boxen även med bilen avstängd. Sen laddar du bara bilens batteri när du kan. Vet inte hur mkt boxen drar och hur ofta du kan ladda, men ev behövs ett reservbatteri.

Visa signatur

MAG B550 TOMAHAWK MAX WIFI, 5700x3d, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 17 Beast, Asus RTX 4070 Dual White OC, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Seasonic G12 GM-850, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av BTLulle:

Jag använder en Ctek D250SE för att ladda mitt 100 ah litium batteri i bilen. Jag har kylbox, fläktar och värmedyna i hundburen som jag kör från extra batteriet

Tror du det skulle funka att koppla från cigguttaget istället för från generatorn?

Jag vill helst inte kablar till motorutrymmet och göra inverkan på bilen och ha mig. Går det att ordna med grejerna som redan finns i kupén skulle jag uppskatta det.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Original kablarna är för tunna, jag har 10 kvadrats kabel och de är gränsfall. De bästa för dej om du inte vill dra kabel är nog en sån här https://goalzero.eu/se/product/goal-zero-yeti-200x/ och komplettera med en bil laddare till den. har en sån som fungerar utmärkt förutom att den inte fungerar i kyla och jag behöver ström till värmedynan till hunden på vintern. såg just chyberfoto har rea https://www.cyberphoto.se/foto-video/kameratillbehor/batterie...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BTLulle:

Original kablarna är för tunna, jag har 10 kvadrats kabel och de är gränsfall. De bästa för dej om du inte vill dra kabel är nog en sån här https://goalzero.eu/se/product/goal-zero-yeti-200x/ och komplettera med en bil laddare till den. har en sån som fungerar utmärkt förutom att den inte fungerar i kyla och jag behöver ström till värmedynan till hunden på vintern. såg just chyberfoto har rea https://www.cyberphoto.se/foto-video/kameratillbehor/batterie...

Tack!
Får bli en sån och sen en cigguttag till DC-kontakt på den. Enligt uttaget i min bil ska uttaget kunna leverera 120W, så då borde den kunna underhållsladda Yetin ganska bra.

Tack för råd och tips!

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Har köpt till en sån här https://goalzero.com/sv/products/yeti-12v-car-charging-cable?... för att ladda i bilen, rekommenderar 5 amp läget för att inte powerbanken ska bli så varm, har dock laddat på 10 amp läget om jag haft bråttom Den drar dock 144 watt i 10 amp läget. Fördelen med yetin är att man kan ta den och kylbagen med sig på stranden

Permalänk
Medlem
Skrivet av BTLulle:

Har köpt till en sån här https://goalzero.com/sv/products/yeti-12v-car-charging-cable?... för att ladda i bilen, rekommenderar 5 amp läget för att inte powerbanken ska bli så varm, har dock laddat på 10 amp läget om jag haft bråttom Den drar dock 144 watt i 10 amp läget. Fördelen med yetin är att man kan ta den och kylbagen med sig på stranden

Hade gärna köpt en men tycks inte finnas hos svenska ÅF

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Om du köper från Cyberfhoto så kolla om dom kan ta hem en 12 v laddare, dom brukar aldrig vara omöjliga

Permalänk
Medlem

En yeti/motsvarande är lätta/dyra lösningen, notera att den från cyberphoto är på 0,2kwh vilket borde motsvara 4h på din kyl i teorin. Så ska det räcka en natt så behöver du dyrare variant.

Fullösningen är att koppla om 12v kopplingen till att få konstant ström, samt någon slags batteriavskiljare. Nackdelen är väl att du vaknar upp till ett tomt bilbatteri. Enkelt om du kör en 240, svårt om du kör en v90.

Jobbiga lösningen är att gå fullt ut. Fixa 12v kabel, installera ett lithium batteri samt batterifrånskiljare osv, koppla in kyl. Tänk husbil fast endast 12v.

Fattigmans lösningen är att inte öppna kylen över natten och inte resa till platser som har för hög utetemperatur, funkar rätt bra så länge man inte har mejerivaror.

Kolla även kyl från vevor, mer eller mindre samma sak:
https://eur.vevor.com/s/car-fridg/car-refrigerator-c_10723

Permalänk
Medlem

Jag köpte och använde denna när vi körde ner till Österrike en vecka. Kopplade vår kylbox, och även utnyttjade usbn samtidigt. Enkel o smidig. Var igång när bilen var avstängd.

https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/kontakter-och-uttag/...

Permalänk
Medlem

Lifepo4 batterier har annan spänning och krav för laddning och det blir tokigt om du bara kopplar in det på bilens elsystem direkt. Dessutom kommer antingen start batteriet och eller lifepo4 batteriet dra ur varandra om de är laddade olika.
Frågan är om inte en liten inverter och sedan lifepoladdare vore något för när bilen är igång?
Eventuellt ett större batteri beroende på hur länge du ska vars borta. 300Ah finns på amazon får inte så blodiga priser.
Annars en sol panel och en mppt laddare du kan ta bram är ni stannar.
Eller litet elverk med en stark 100a laddare så fyller du ett batteri snabbt.

Edit: invertern ska ha ren sinus kurva inte modifierad, det är skit.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Vi var ute en vecka och körde med dessa:
https://ecoflow.se/products/ecoflow-river-3-plus
samt det stora extra batteriet till den.

https://www.clasohlson.com/se/Kylbox-med-kompressor-40-liter,...

Räknade med att om vi låg helt stilla så skulle det räcka 5-6 dagar med det batteriet, 850wh totalt. Vår kylbox drog 35w i eco läge. Tänk dock på att det är ju inte konstant utan bara när kompressorn är igång.
Hur ofta den går igång beror på hur bra isolerad boxen är och hur varmt det är. Nu hade vi temps runt 28 på dagarna som varmast den veckan. Vi körde dock även runt lite varje dag så batteriet laddades lite.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Jag har kört med ett fritidsbatteri (bly-syra ca 60 Ah) inkopplat direkt till ett cigg-uttag, och det funkade väl lite sådär... Inga större problem när man körde många timmar varje dag, men om man ville göra något utan bilen en dag blev det problem, iaf när batteriet blev lite äldre.

Rent teoretiskt står det "44 kWh/år" i specarna för ditt kylskåp, det blir 44/365 = 0.12 kWh per dag. Jag antar att ditt 80 Ah batteri är 12 V, det blir då ca 1 kWh, och kylen skulle då klara sig 1/0.12=8 dagar. Kör du bilen i genomsnitt en timma varje dag och laddar med 120 W (dvs 10 A) är det tillräckligt för att hålla batteriet laddat. Men dels tror jag tillverkarens siffror är väldigt optimistiska, särskilt i en varm bil, och dels blir det ju alltid förluster... Jag skulle räkna med att den håller max hälften så länge, dvs 4 dagar, och du behöver köra minst 3 timmar per dag i genomsnitt för att hålla det laddat. Och det förutsatt att du hittar en laddare som är på 10 A.

För att hitta laddare så sök på "DC/DC charger". Tyvärr verkar de vara ganska dyra i allämnhet... En del av dem går att ställa in hur hög ström de ska ladda med. T ex https://www.amazon.se/-/en/Battery-Charger-Lithium-Overheatin... verkar ha den möjligheten om man läser manualen på https://www.renogy.com/12v-20a-dc-to-dc-battery-charger/ , men kanske att det bara fungerar om man köper till en Bluetooth-modul eller något sånt. Den klarar dock bara att sättas på 10 A eller 20 A laddningsström, och 10 A är kanske över gränsen för ditt uttag... Om du kan hitta någon på 8 A är det bättre.

BTW, rapportera gärna vad setupen blev och hur det gick på resan! Nästa år blir det nog en ny camping-tur med bilen för mig och ska då köpa LiFePO4, DC/DC-laddare och solceller har jag tänkt mig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Jag har kört med ett fritidsbatteri (bly-syra ca 60 Ah) inkopplat direkt till ett cigg-uttag, och det funkade väl lite sådär... Inga större problem när man körde många timmar varje dag, men om man ville göra något utan bilen en dag blev det problem, iaf när batteriet blev lite äldre.

Rent teoretiskt står det "44 kWh/år" i specarna för ditt kylskåp, det blir 44/365 = 0.12 kWh per dag. Jag antar att ditt 80 Ah batteri är 12 V, det blir då ca 1 kWh, och kylen skulle då klara sig 1/0.12=8 dagar. Kör du bilen i genomsnitt en timma varje dag och laddar med 120 W (dvs 10 A) är det tillräckligt för att hålla batteriet laddat. Men dels tror jag tillverkarens siffror är väldigt optimistiska, särskilt i en varm bil, och dels blir det ju alltid förluster... Jag skulle räkna med att den håller max hälften så länge, dvs 4 dagar, och du behöver köra minst 3 timmar per dag i genomsnitt för att hålla det laddat. Och det förutsatt att du hittar en laddare som är på 10 A.

För att hitta laddare så sök på "DC/DC charger". Tyvärr verkar de vara ganska dyra i allämnhet... En del av dem går att ställa in hur hög ström de ska ladda med. T ex https://www.amazon.se/-/en/Battery-Charger-Lithium-Overheatin... verkar ha den möjligheten om man läser manualen på https://www.renogy.com/12v-20a-dc-to-dc-battery-charger/ , men kanske att det bara fungerar om man köper till en Bluetooth-modul eller något sånt. Den klarar dock bara att sättas på 10 A eller 20 A laddningsström, och 10 A är kanske över gränsen för ditt uttag... Om du kan hitta någon på 8 A är det bättre.

BTW, rapportera gärna vad setupen blev och hur det gick på resan! Nästa år blir det nog en ny camping-tur med bilen för mig och ska då köpa LiFePO4, DC/DC-laddare och solceller har jag tänkt mig...

Rent teoretiskt kan du använda 70% av ett blybatteri innan det är tomt. Helst inte mer än 50%. Så ett 80Ah 12v blybatteri ska man helst inte använda mer än 0.5kwh. Den kylen drar runt 40wh så i teorin kan du köra den ca 10 timmar innan bilens batteri är slut. Lifepo4 kan du köra ner till 0% utan att förlora kapacitet tack vare BMS( förutsatt att batteriet har en BMS)

Visa signatur

#1 5800X3D | 32gb DDR4 | 7900XTX |
#2 AMD X2 4200+ | ASUS A8N32-SLI-Deluxe | Zalman CNPS9700LED | 2048mb pc3200 | x1950Pro 512Mb | 6x250gb sata | SB Audigy 2 ZS