EU-länder testar app för åldersverifiering på nätet

Permalänk
Medlem

Tror inte någon kan säga att de har full koll på vad ungarna gör, såvida ungarna inte lever i en bur eller fastkedjad. Vilket är ett helt annat problem såklart.
Att ha ett säkert skydd som blockar barn från att komma åt sidor som inte är lämpliga är bra, en del kommer säkert att komma runt men det är många som inte gör det och skulle man lägga ner allt som inte är 100% så hade vi inte haft mycket. Stoppar det tex 75% så är det bara bra.
Visst kan man sätta på sig foliehatten och fundera på diverse konspirationsteorier men ibland blir det aningen tröttsamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

De använder ju bara barnen som svepskäl till att implementera dessa övervakningsverktyg.
Det är klart föräldrar inte kan ha perfekt uppsikt över ungarna, men det är inget alla andra skall straffas för.
Så är det nu, så har det alltid varit, och så kommer det alltid att vara.

Det handlar aldrig om "protect the children".

Det begreppet är bara ljug sedan årtionden tillbaka.

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

De använder ju bara barnen som svepskäl till att implementera dessa övervakningsverktyg.
Det är klart föräldrar inte kan ha perfekt uppsikt över ungarna, men det är inget alla andra skall straffas för.
Så är det nu, så har det alltid varit, och så kommer det alltid att vara.

Om du tror att dom inte redan kan övervaka dig utan dessa verktyg så är du sjukt naiv. Om du vill påstå att dessa verktyg kommer samla in data trots att dom uttryckligen säger att dom inte kommer göra det så får du glatt bevisa det. Faktum är att dessa verktyg inte behövs för att göra det du är rädd för, och om du är rädd för att dom kommer samla in data utan lov så finns det ingen anledning att tro att dom inte gör det redan nu.

Permalänk
Avstängd

Detta är föräldrars ansvar och inte överförmyndarstatens!

Börja i tid och fostra barnen till att vara skeptiska istället för naiva, sluta upp med att införa surfplattor och mobiltelefoner som barnvakt på tex mataffären och för att få sovmorgon.

Hur kunde det gå så här snett att detta ens behöver komma på tal?!

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Medlem

Det här kommer naturligtvis missbrukas.. Vilken riktigt dålig idé med mer övervakning.
Jag får lite LTO och LTO-Tango-feeling.
Passande citat där från Örjan Svedberg :
"Tankegången i texten är att överheten skapar lagar de kan böja till hur de vill och att dessa lagar är klasslagar." Inte just klasslagar med det här förslaget, men resten...

Dold text

Sen dyker den där tecknade bilden upp i huvudet om hur det en gång i tiden skulle förbjudas böcker, sen var det serietidningar, rollspel, "videovåld", etc. Allt för att skydda barnen

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg0n:

Sån här skit borde vara valfritt för de föräldrar som är oroliga (Finns väl redan alternativ kan jag tänka mig?), inte tvingas på alla.
Det här är egentligen inte för att skydda barn, de vill veta allt om medborgares privata kommunikation och liv.

Det kommer att bli en påtvingad app som dessutom lär fungera som en bakdörr med root rättigheter på telefonen när lobbyisterna lyckas få igenom Chat Control/"Protect"EU. De ger sig inte och kommer att försöka få igenom det oavsett hur många gånger det misslyckas.

Står fritt för varje förälder att använda sitt eget id för att logga in barnet på sidor de anser är ok. Antar att det sparas i nån cookie så behöver knappast göras varje gång?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Om du tror att dom inte redan kan övervaka dig utan dessa verktyg så är du sjukt naiv. Om du vill påstå att dessa verktyg kommer samla in data trots att dom uttryckligen säger att dom inte kommer göra det så får du glatt bevisa det. Faktum är att dessa verktyg inte behövs för att göra det du är rädd för, och om du är rädd för att dom kommer samla in data utan lov så finns det ingen anledning att tro att dom inte gör det redan nu.

Det handlar inte om det du tror, det handlar om att normalisera övervakning och överförmynderi av oss medborgare.

Visa signatur

Nostalgidator: Intel Core i7 3820 @ 4.3 ghz | 2 x XFX 7970 Black Editon OC | MSI X79A-GD45 | Corsair HX 850W | Corsair Cooling Hydro H80 | Corsair Force 3 SSD | Corsair Vengeance RAM 16 GB | Fractal Design Arc Miditower |

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Står fritt för varje förälder att använda sitt eget id för att logga in barnet på sidor de anser är ok. Antar att det sparas i nån cookie så behöver knappast göras varje gång?

"Pappa, jag vill in på reddit och diskutera med andra om hur dåligt jag mår av att du super och slår mig och mina syskon, kan du logga in här?"

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smasher89:

Räknar med fler rapporter som liknar var det kristersons livakter som gick spåra? från dessa länder.

tvivlar starkt på det då systemet verkar vara designat för att undvika detta genom att du inte identifierar dig mot siterna utan enbart att du är över 18.

Skrivet av Djhg2000:

Fast är verkligen rätt lösning då att försöka segmentera internet? Jag har ju varit barn själv och spärrar som ska hålla barn borta gör bara att nyfikenheten tar över, då vill man veta vad som är så hemligt istället.

Säger inte att det vi har nu är en hållbar situation men spärr innan åldersverifiering (som dessutom använder ID) tror jag inte är rätt väg att gå.

Ska vi ta bort ålderskontroll på systemet, krogen, vid tobaksköp, bilkörning mm då också? Exakt samma argument kan ju användas där sas. Den stora skillnaden är att det lär bli betydligt svårare för minderåriga att kringgå denna spärr än de som jag listade.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeSw:

Hur kunde det gå så här snett att detta ens behöver komma på tal?!

Att nätet har blivit en ofiltrerad kloak av hat, anonymitet och osanningar har säkert något med saken att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Jodå, går alldeles utmärkt att vara anonym på internet om man vet vad man gör om det är det man är ute efter.
Nu bryr jag mig inte speciellt mycket mo att vara anonym på internet, men att kartlägga varenda liten grej medborgare gör är inget jag tycker att de skall pyssla med.

Skrivet av jerseph:

Det handlar inte om det du tror, det handlar om att normalisera övervakning och överförmynderi av oss medborgare.

Precis så.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Verktyget öppnar upp för - när användarna lullats in i en falsk känsla av deras privatliv inte blivit inskränkt och att signera med apparna i fråga blivit en vardagsgrej - att applikationerna efter beslut börjar spåra och spara information om användarnas mönster som kan läggas i en central EU-databank för framtida syften.

Sen förstår jag inte syftet om det inte egentligen handlar om att spåra användarna på EU-nivå. Applikationen ska alltså enligt uppgift vara anonymiserande, det enda som ska kunna länkas till dig är om du varit inne på sajten i fråga - den datan ska i Sverige redan finnas lagrad hos ISP:er. Åldersgräns på sociala medier finns redan, men de följs inte. Föräldrar orkar inte med tjat och snart sitter barnen på sociala medier igen men nu med föräldrarnas inloggning. Hur hindrar detta, som i artikelns exempel, mobbing?

Permalänk
Medlem

Förstår mig verkligen inte på hur naiva folk kan vara, särskilt på ett teknikorienterat forum som Sweclockers. Trots facit it hand med allehanda diktaturer under historiens gång, så viftar folk bort farhågor och avfärdar dem som "konspirationsteorier" och "foliehattar".

"Tänk på barnen" är en retorik som har använts flitigt av auktoritära krafter och regimer för att stifta drakoniska lagar, inte minst i Nazityskland och Sovietunionen.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det är inte EUs sak att skydda barnen, det är föräldrarnas ansvar i första hand.

Nej nej nej, vi kan inte lägga sånt ansvar på föräldrar. Vi kan inte lägga ansvar på någon individ. Tacka vet jag staten och EU 🥰

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Jag kommer vägra digitala plånböcker, internet ska vara fritt. enda digitala plånboken som behövs är mobilt bankid för känsliga bankärenden.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Zotac rtx3070 8gb, 11900K, TR Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 180Hz MSI 1080p 24", 3060ti 8gb, Ryzen 5700X3D,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3600 corsair, 1tb P9a1 + mer lagring, Corsair vengeance 750w, phantek p400a
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Medlem

Ända vägen att gå ifall man vill att detta ska fungera är att kräva motsvarande bank-id och 18års gräns.
Men då finns inte längre någon anonymitet kvar alls.

Jag personligen kan tycka att bank-id krav hade löst väldigt många problem med allt från minderåriga som spelar bort pengar till allt negativt sexuell-relaterat man inte ska behöva komma i kontakt som barn.

Men här inne finns det troligen en enorm majoritet av folk som tycker att anonymitet är viktigt på internet av någon anledning.

Permalänk
Medlem

Har inga barn själv men hade nog tyckt det var ganska skönt att kunna säga "det är olagligt" när min sjuåring tjatar om att den måste ha cigaretter! Det är väl en ganska sund och normbildande lagstiftning, förmodligen byggd på år av forskning. Men är samtidigt kluven...

Till dom som är oroliga för "övervakning" är det nog säkrast att redan utgå från att allt ändå dokumenteras rätt väl. Varenda litet klick. Och inte ens av staten. Men vad vet jag

Permalänk
Medlem

Varför stiftar dom inte bara lagar om det? Är det för att dom VILL ha den här spion appen?

Visa signatur

En god och ädel man bör avhålla sig från varje som helst kontakt med arbetslivet.

Permalänk
Medlem

Början till att behöva BankID för att kunna komma åt internet i framtiden. Obehagligt helt klart.

Visa signatur

9800X3D - 4090 FE allt vattenkylt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Nej nej nej, vi kan inte lägga sånt ansvar på föräldrar. Vi kan inte lägga ansvar på någon individ. Tacka vet jag staten och EU 🥰

Absolut. Vi kan ta bort åldersgränsen på systembolaget, för tobak och för att köra bil också. Det är upp till föräldrarna att uppfostra barnen att göra rätt ...

Tycker för egen del tycker jag att det låter som ett bra system. Har länge tyckt att något i stil med BankID borde krävas för att använda sociala medier, för att få bukt med troll och botar.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Absolut. Vi kan ta bort åldersgränsen på systembolaget, för tobak och för att köra bil också. Det är upp till föräldrarna att uppfostra barnen att göra rätt ...

Tycker för egen del tycker jag att det låter som ett bra system. Har länge tyckt att något i stil med BankID borde krävas för att använda sociala medier, för att få bukt med troll och botar.

Jag håller helt med. Vi kan därtill också lägga till samtliga online-spel samt alla forum mm. Helt plötsligt måste man stå för allt man säger och skriver. Sedan är det upp till tjänstens ägare att ringa in vilka åsikter dom vill ska finnas på deras plattform precis som det redan är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jerseph:

Det börjar med åldersverifiering och slutar med social credit system.

Nej. Det börjar med världsomspännande datanät och slutar med massövervakning.

Enda lösningen är att vi lägger ner internet, mobilnäten, kopparnäten, starlink, och allt annat. Innan vi får massövervakningen av Illuminati och Bilderberggruppen.

Ett stort /S om nu någon inte fattar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Verktyget öppnar upp för - när användarna lullats in i en falsk känsla av deras privatliv inte blivit inskränkt och att signera med apparna i fråga blivit en vardagsgrej - att applikationerna efter beslut börjar spåra och spara information om användarnas mönster som kan läggas i en central EU-databank för framtida syften.

Sen förstår jag inte syftet om det inte egentligen handlar om att spåra användarna på EU-nivå. Applikationen ska alltså enligt uppgift vara anonymiserande, det enda som ska kunna länkas till dig är om du varit inne på sajten i fråga - den datan ska i Sverige redan finnas lagrad hos ISP:er. Åldersgräns på sociala medier finns redan, men de följs inte. Föräldrar orkar inte med tjat och snart sitter barnen på sociala medier igen men nu med föräldrarnas inloggning. Hur hindrar detta, som i artikelns exempel, mobbing?

Syftet är att tvinga siterna att verifiera åldern, att det inte följs trotts att det redan finns är ju för att det inte är ett tvång. Så med detta kommer EU att tvinga samtliga sociala medier att införa åldersverifiering och att det skall skötas på ett av EU specifierat sätt. Och ja det skall göras utan spårmöjlighet, det är inskrivet i regeln att den part som sköter verifieringen inte skall ha någon som helst info om personen i fråga mer än att denne är minst 18.

Här är deras blueprint: https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/factpages/blueprint-age-verification-solution-help-protect-minors-online

1. User downloads an age verification app from the app store.

2. Proof of age issued based on national eID, passports and ID cards in offline form, third party activation or pre-installed apps with age info, such as home banking apps.

3. After receiving the proof of age, the link between user and proof provider is cut and no data flows. Proof of Age doesn’t include any ID info to trace the user such as name or birthdate.

4. User requests access to online service.

5. Online service requests anonymous proof of age.

6. User presents anonymous proof of age.

7. Online services verify validity of proof of age. The process ensures privacy of the user and does not reveal any info to the issuer of the proof of age.

8. Online service grants access.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem

Ändamålsglidningsrisken är inte obefintlig och samma gäller potentialen till irriterande tekniskt strul, så jag är initialt skeptisk, men ser även poängen.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithos:

Men samlar den "andra" sidan info om vart man verifierar sig?
Om det är Zero-Knowledge åt båda hållen är det väl mer ok, än om inte men fortf. inte helt ok.

Kan inte svara säkert, då jag inte är tillräckligt insatt i appen/tekniken ännu. Känner bara till detta via jobbet och är nu på semester.
Men förmodligen loggas detta på något sätt ett tag i alla fall, det gör även BankID idag. De har din IP, tidpunkt, hårdvaran som användes och mot vem man identifierade sig mot. Som jag uppfattat så fungerar den här appen på ett liknande sätt som BankID med skillnaden att istället för personuppgifter så får de endast ett svar på om man fyller ålderskraven eller inte.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Gaming Plus Carbon AC | Adata XPG Spectrix D41 32GB 3600MHz CL17 | RX 9070 XT | Corsair 4000D + Seasonic FOCUS GX 750W | Samsung G60SD
Hörlurar: Sennheiser HD650 + Millett Hybrid MiniMAX | Sony WF/WH-1000XM4 |

Permalänk
Medlem

Satan vad rädd man blir av alla kommentarer här, uppenbarligen har merparten här som är negativa till dessa inte lite äldre barn...

Vet inte riktigt om man ska ta fram foliehatten eller bara tappa hoppet om mänskligheten när man läser många kommentarer här...

Som förälder till barn mellan 6 och 16 så tycker jag detta är en riktigt bra sak! Sure kommer säkert vara enkelt att kringå osv men antar många inte har en blekaste aning om vad som försiggår bland barn och ungdomar utan är bara egoistiga och tänker på deras egna paranoiditet istället för det som är bäst för dom yngre!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Satan vad rädd man blir av alla kommentarer här, uppenbarligen har merparten här som är negativa till dessa inte lite äldre barn...

Vet inte riktigt om man ska ta fram foliehatten eller bara tappa hoppet om mänskligheten när man läser många kommentarer här...

Som förälder till barn mellan 6 och 16 så tycker jag detta är en riktigt bra sak! Sure kommer säkert vara enkelt att kringå osv men antar många inte har en blekaste aning om vad som försiggår bland barn och ungdomar utan är bara egoistiga och tänker på deras egna paranoiditet istället för det som är bäst för dom yngre!

Du blir alltså rädd för personer som tycker att det är viktigt att EU slutar röra sig mer och mer åt det auktoritära hållet? Du kanske ska läsa på lite om till exempel chat control och vad det innebär för samhället när vi inte längre kommer kunna kommunicera krypterat och säkert.

Åldersverifiering kanske inte låter så allvarligt men om man förstår den bredare bilden av vad de vill åstadkomma inser man snabbt att målet är något helt annat än vad de vill ge sken av. Om man inte inser det så behöver man öppna en historiebok och läsa på lite.

Visa signatur

Nostalgidator: Intel Core i7 3820 @ 4.3 ghz | 2 x XFX 7970 Black Editon OC | MSI X79A-GD45 | Corsair HX 850W | Corsair Cooling Hydro H80 | Corsair Force 3 SSD | Corsair Vengeance RAM 16 GB | Fractal Design Arc Miditower |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dan@work:

"Pappa, jag vill in på reddit och diskutera med andra om hur dåligt jag mår av att du super och slår mig och mina syskon, kan du logga in här?"

Finns BRIS för det ändamålet. Om det är så extremt som du har i ditt exempel så behöver andra vuxna kallas in, inte tangentbordskrigare på reddit...

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Syftet är att tvinga siterna att verifiera åldern, att det inte följs trotts att det redan finns är ju för att det inte är ett tvång. Så med detta kommer EU att tvinga samtliga sociala medier att införa åldersverifiering och att det skall skötas på ett av EU specifierat sätt. Och ja det skall göras utan spårmöjlighet, det är inskrivet i regeln att den part som sköter verifieringen inte skall ha någon som helst info om personen i fråga mer än att denne är minst 18.

Här är deras blueprint: https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/factpages/blueprint-age-verification-solution-help-protect-minors-online

1. User downloads an age verification app from the app store.

2. Proof of age issued based on national eID, passports and ID cards in offline form, third party activation or pre-installed apps with age info, such as home banking apps.

3. After receiving the proof of age, the link between user and proof provider is cut and no data flows. Proof of Age doesn’t include any ID info to trace the user such as name or birthdate.

4. User requests access to online service.

5. Online service requests anonymous proof of age.

6. User presents anonymous proof of age.

7. Online services verify validity of proof of age. The process ensures privacy of the user and does not reveal any info to the issuer of the proof of age.

8. Online service grants access.

På pappret ser allt bra ut.

Men.

Måste vara skönt att helt lita på att allt det där kommer stämma i verkligheten i all framtid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Du menar alltså du är nöjd med att ge upp lite av din frihet för känslan av trygghet? Notera också, detta hade endast relaterat till företag med verksamhet inom EU, du kan ju glömma att kravet på identifiering hade existerat för siter från företag utanför EU, vilket hade inneburit att den tryggheten du vunnit genom att ge upp lite frihet hade varit helt tom, du hade gett upp frihet men vunnit absolut ingenting i slutändan. (Och innan någon påtalar "blockera alla siter som inte verifierar id/ålder" - nej, så funkar inte internet riktigt, Kina må ga den "bästa" sådan lösning, funkar utmärkt för åsiktsverifiering!)

Ett quote oftast attributed till Benjamin Franklin, oavsett vem som så sade, dess mening speglar utmärkt de som vill låsa ned eller förminska något så de slipper ta tag i det själva; "Those who would give up essential liberty to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety"

Visa signatur

Detta kontot är så gammalt att det är numera 'myndigt' åldersvis.