Litet UPS system hemma med lifepo4 batterier samt inverter, vad tror ni om detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Hade missat att du skulle köra den direkt via men om du kollar specs klarar den enbart 1.5A static current på dc output
230*1.5 = 345W så är du säker att den klarar rail 3000W och inte att den kräver multi rail och 3000W?

<Uppladdad bildlänk>
Fast invertern kräver en Charge controller för att fungera som du vill. Den

Static current är väll öndå vad den drar från batteriet i viloläge?
Räcker det inte med en vanlig laddare? Står inget om att ups funktionen kräver något extra? Det är väll 50ms tappet man får leva med när den byter mellan nät och bstteri som den ska göra på egen hand.

Vad menar du med Multi rail, invertern är ganska simpel och har inte några extra ingångar eller tillbehörs ingångar? Ska kolla instruktionsboken närmare när jag har tid men har för mig att den klarar 16A throuthput från nätströmmen.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Solceller "tjänar" du igen från första dagen, du höjer husvärdet med en sådan investering, all solel som du använder eller säljer är sedan en vinst. Det mesta annat som du köper tjänar du aldrig pengar på, varken din TV, matbordet, vardagsrumssoffan eller bilen betalar aldrig av sig men dessa ifrågasätts aldrig på samma vis. Och en backuplösning med UPS batterier tjänar du heller aldrig några pengar på.

Men, solceller är något man får ta in offerter för ifrån olika installatörer. Finns även en bra tråd här på forumet att ställa frågor i.

Det är för att du får något av tv, bil mm som solel aldrig kan ge dig. Solel ger "bara" och tv bil mm ses även som en självklarhet idag.
Mina bilar stiger ständigt i värde😉

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Static current är väll öndå vad den drar från batteriet i viloläge?
Räcker det inte med en vanlig laddare? Står inget om att ups funktionen kräver något extra? Det är väll 50ms tappet man får leva med när den byter mellan nät och bstteri som den ska göra på egen hand.

Vad menar du med Multi rail, invertern är ganska simpel och har inte några extra ingångar eller tillbehörs ingångar? Ska kolla instruktionsboken närmare när jag har tid men har för mig att den klarar 16A throuthput från nätströmmen.

i min bild står det under output, inte input.

den kan ladda enligt manual med 300A på 230V sidan av någon anledning.

Det finns, precis som PSUer att vissa enheter kan enbart leverara totalt X antal watt men det måste delas upp på flera "rails/Grupper"

Inverters blir också otroligt varma, 70-90C är inget ovanligt då man inte har tagit höjd i effektuttaget.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

i min bild står det under output, inte input.

den kan ladda enligt manual med 300A på 230V sidan av någon anledning.

Det finns, precis som PSUer att vissa enheter kan enbart leverara totalt X antal watt men det måste delas upp på flera "rails/Grupper"

Inverters blir också otroligt varma, 70-90C är inget ovanligt då man inte har tagit höjd i effektuttaget.

Du tänker då att varje uttag på upsen ger 1000watt vardera? Står inget om det viljet det borde göra tycker man? På bilden du skickade stod det bara static current inte om det var in eller output.

Edit: ögade igenom manualen och det står inget om att den ska ha olika rails.
Static current output står det på sidan men ej i manualen. 1.3 låter väldigt lite, tack att du såg det för i sådant fall kommer den definitivt inte fungera som jag vill.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Du tänker då att varje uttag på upsen ger 1000watt vardera? Står inget om det viljet det borde göra tycker man? På bilden du skickade stod det bara static current inte om det var in eller output.

Edit: ögade igenom manualen och det står inget om att den ska ha olika rails.
Static current output står det på sidan men ej i manualen. 1.3 låter väldigt lite, tack att du såg det för i sådant fall kommer den definitivt inte fungera som jag vill.

Jag tycker det låter väldigt konstigt också dock, kan tycka den borde ligga runt 6-8A. Är märket kinesiskt kanske den är fel översatt?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Jag tycker det låter väldigt konstigt också dock, kan tycka den borde ligga runt 6-8A. Är märket kinesiskt kanske den är fel översatt?

ChatGPT sa detta(dock inget om vad throuthput är):
Punkt Förklaring

Static current 1,3 A Den ström som inverter drar i viloläge – ej laddning
Ingen laddare Du måste använda separat batteriladdare eller sol‑/AC‑laddare
Kan ej användas som UPS med online-laddning Invertern övervakar el‑nät och växlar vid avbrott (≈50 ms), men laddar inte batteriet från AC

50ms dippen gör att drt onte räknas som en riktig ups då avbrott kan uppstå

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

ChatGPT sa detta(dock inget om vad throuthput är):
Punkt Förklaring

Static current 1,3 A Den ström som inverter drar i viloläge – ej laddning
Ingen laddare Du måste använda separat batteriladdare eller sol‑/AC‑laddare
Kan ej användas som UPS med online-laddning Invertern övervakar el‑nät och växlar vid avbrott (≈50 ms), men laddar inte batteriet från AC

50ms dippen gör att drt onte räknas som en riktig ups då avbrott kan uppstå

1.3A är dock sjukt hög viloläge? 300W idle är ju katastrof...

216 kwh/månad

Edit
För att jämföra mot ups som har 10-30W

Du kommer tjäna in mellanskillnaden bara i driftkostnader

Visa signatur

Permalänk
Medlem

1.3A är dock sjukt hög viloläge? 300W idle är ju katastrof...

216 kwh/månad

Ja det låter lite väl saftigt. Därför den pratar om laddning då en så hög current kan ha med laddning att göra så jag ställde frågan som sådan.

Låter som jag kanske får kika efter en annan inverter. Sverige har lite...eller mycket klent med alternativ till vicor som är crem de la crem och lönar sig säkert om man använder systemet oftare än till bacup eller extremt kritiska saker och inte någon som mig som bara vill ha lite backup...som helst INTE suger 1.3A konstant.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ja det låter lite väl saftigt. Därför den pratar om laddning då en så hög current kan ha med laddning att göra så jag ställde frågan som sådan.

Låter som jag kanske får kika efter en annan inverter. Sverige har lite...eller mycket klent med alternativ till vicor som är crem de la crem och lönar sig säkert om man använder systemet oftare än till bacup eller extremt kritiska saker och inte någon som mig som bara vill ha lite backup...som helst INTE suger 1.3A konstant.

Jag hittade faktiskt på Reddit att den drar 1.3A i standby och betydligt mer vid laddning.

Har du kikat annars på de vanliga upser med lifepo4 batterier?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Solceller "tjänar" du igen från första dagen, du höjer husvärdet med en sådan investering, all solel som du använder eller säljer är sedan en vinst. Det mesta annat som du köper tjänar du aldrig pengar på, varken din TV, matbordet, vardagsrumssoffan eller bilen betalar aldrig av sig men dessa ifrågasätts aldrig på samma vis. Och en backuplösning med UPS batterier tjänar du heller aldrig några pengar på.

Men, solceller är något man får ta in offerter för ifrån olika installatörer. Finns även en bra tråd här på forumet att ställa frågor i.

Tjänar man också när det är minuspriser på el?
Nu försvinner "60-öringen" efter årsskiftet så mikroproduktion kommer inte att subventioneras längre.
Det gör att en redan osäker tillbakabetalningskalkyl blir mycket sämre.

Solel och batteri för att använda elen själv/kapa toppar ja det är nog en ok ide, om man har ett behov som TS.
Som investering? Nej.

Värde på hus är helt sammankopplat med förväntad avkastning, det har inget egenvärde med solceller. Snarare så att det fördyrar underhåll och ökar risker för skador (fuktskador över tid).

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Funderar på en sak: skulle det kanske inte bli enklare och säkrare med en separat lösning för kylskåpet?
Hur mycket energi drar kylen? Jag vill minnas att moderna kylar är väldigt energisnåla. Skulle det funka med en vanlig dator-UPS av någorlunda kraftig modell för att hålla i gång kylen i några timmar?

Behöver du ens en UPS-lösning för kylen? Moderna kylskåp håller ju kylan i väldigt många timmar efter ett strömavbrott, framförallt om innehållet är kallt och man inte öppnar dörren.
Är kylskåpet bara avsett för mediciner? I så fall borde du kunna hjälpa avbrottskylan på traven genom att stuva kylens hela lediga utrymme fullt med PET-flaskor med kallt vatten eller kylskåpskalla kylklampar? Då tar det troligen väldigt lång tid till dess att temperaturen ökat nämnvärt efter ett strömavbrott. Effektiviteten hos en sådan här lösning borde ju vara enkel att testa med hjälp av en vanlig termometer med trådad sensor.

Visa signatur

Tar en paus från Swec och har gått in i ett passivt lyssningsläge med enstaka, oregelbundna besök här.
Ha det gôtt allihop!

Permalänk
Medlem

Jag hittade faktiskt på Reddit att den drar 1.3A i standby och betydligt mer vid laddning.

Har du kikat annars på de vanliga upser med lifepo4 batterier?

1.3A i ständby är riktigt illa, den kan inte ladda men systervarianten som är svår att få tag på i sverige, verkar bara finnss på deras kanadensiska sida kan även ladda batterierna. Men i grund är det nog samma så den lär också dra 1.3A när den inte gör något.

Vilka tänker du på då? De få jag kikat på stöder sällan mer batterier eller kräver deras egna. Vill gärna kunna koppla in vilka jag vill så inte enheten blir värdelös så fort batterierna är slut/ går sönder.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Funderar på en sak: skulle det kanske inte bli enklare och säkrare med en separat lösning för kylskåpet?
Hur mycket energi drar kylen? Jag vill minnas att moderna kylar är väldigt energisnåla. Skulle det funka med en vanlig dator-UPS av någorlunda kraftig modell för att hålla i gång kylen i några timmar?

Behöver du ens en UPS-lösning för kylen? Moderna kylskåp håller ju kylan i väldigt många timmar efter ett strömavbrott, framförallt om innehållet är kallt och man inte öppnar dörren.
Är kylskåpet bara avsett för mediciner? I så fall borde du kunna hjälpa avbrottskylan på traven genom att stuva kylens hela lediga utrymme fullt med PET-flaskor med kallt vatten eller kylskåpskalla kylklampar? Då tar det troligen väldigt lång tid till dess att temperaturen ökat nämnvärt efter ett strömavbrott. Effektiviteten hos en sådan här lösning borde ju vara enkel att testa med hjälp av en vanlig termometer med trådad sensor.

Vår vanliga kyl är stor och otymplig och sitter dessutom lite inbyggd så den är jobbig att ta fram för att byta elkälla. Jag ville dock gärna ha en lite mindre kyl i källaren där jag kan ha läsk och liknade och den är kompressormatad och lätt att koppla extra el till.
Så förra gången det var ett avbrott på ca 24 timmar så flyttades damens mediciner dit istället så drev jag den med elverket. Ett modernt kylskåp håller kylan mellan 12-24 timmar, frysen däremot kan hålla sig mycket längre. Hittar inga riktiga värden på vad den drar.
https://www.elgiganten.se/product/vitvaror/kyl-frys/minikyl/m...

Den är det.

Kikat på:https://www.batterilagret.se/sortiment/invertrar/inverter-ups-2000w-12v-m--laddare-15a-19105
men den drar ändå upp till 0.75A i standby läge, fördelen är väll att den har inbyggd laddare.

https://www.inverterbutiken.se/produkt/victron-multiplus-12v-...
Drar 0.2 i ECO läge, princip att den sover stor del av tiden och bara vaknar upp om något händer eller specifika intervaller för att titta till batteriet, nät övervakning och sömlös övergång är alltid på såklart. med laddare.

https://www.inverterbutiken.se/produkt/vaxelriktare-victron-p...
liknade modell men utan laddare och lite starkare men priserna är rätt höga. 0.1A i viloläge.

Fördelen eller det jag räknat på är att jag i praktiken skulle tjäna in en vicron för typ 11 tusen på några få år i elkostnad mot vad renogyn kommer skinna mig på el. Räknade grovt på vad renogy skulle kosta mig om året om elpriset var på en krona(lär vara mer): nära 3000kr. på 4 år har jag tjänat in renogyn och fått en bättre produkt som troligen kommer hålla för mig i MÅNGA år utan bekymmer.

Känns som jag har en del att fundera på och fundera över samt kika på. Alternativet är att jag inte använder den som en ups utan kopplar in den när den behövs men känns lite som en del av funktionen då försvinner.

tar gärna emot tips i detta läge och tack till @Swedishchef_90 som faktiskt uppmärksammade denna miss som hade kostat mig en rejäl slant över tid.
hmm tillbaka till ritbordet som man säger.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det lär vara 1.3 A vid 12 V de pratar om, inte vid 230 V. Så 16 W, plus förlusterna på laddaren, så kanske 20 W totalt. 20 W * 24h/dag * 365 dagar/år = 175 kWh/år. Om den nu ens drar det när den har ingående 230 V tillgängligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Det lär vara 1.3 A vid 12 V de pratar om, inte vid 230 V. Så 16 W, plus förlusterna på laddaren, så kanske 20 W totalt. 20 W * 24h/dag * 365 dagar/år = 175 kWh/år. Om den nu ens drar det när den har ingående 230 V tillgängligt.

Det är lite oklart vad som menas så jag har nu mailat dom och frågat, får se när jag får svar. Är det ca 300 watt från 230 volt är det riktigt dåligt faktiskt. Dom borde skriva vad den drar i watt istället tycker jag då spelar volten mindre roll.

Den har ingen laddare, finns modell med det men den går inte såvitt jag vet att få tag på i eu, den finns på deras kanadensiska sida.

Alla jag titat på verkar skriva med A istället för watt, kan ju bli förvirrande när det gäller så stora skillnader i volt. Är det 16 watt eller 300 watt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Det är lite oklart vad som menas så jag har nu mailat dom och frågat, får se när jag får svar. Är det ca 300 watt från 230 volt är det riktigt dåligt faktiskt. Dom borde skriva vad den drar i watt istället tycker jag då spelar volten mindre roll.

Den har ingen laddare, finns modell med det men den går inte såvitt jag vet att få tag på i eu, den finns på deras kanadensiska sida.

Alla jag titat på verkar skriva med A istället för watt, kan ju bli förvirrande när det gäller så stora skillnader i volt. Är det 16 watt eller 300 watt?

Jag håller med att den bör stå i watt.
För enligt manualen så prioriterar 230 sidan... Och då bör värdet vara i det formatet,dock är den så orimligt hög att det inte kan stämma

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag håller med att den bör stå i watt.
För enligt manualen så prioriterar 230 sidan... Och då bör värdet vara i det formatet,dock är den så orimligt hög att det inte kan stämma

Om det mot förmodan stämmer så är det RIKTIGT dåligt. Enda fördelen är att min källare kan bli rätt kall på vintern, 5-10 grader är inte ovanligt när det är många minus ute så då blir det kanske lite varmare.
Stod att dom svarar inom 24 timmar men det tror jag så mycket jag vill på speciellt i dessa sommartider.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Det är en av anledningarna till att jag är ganska säker på att det är vid 12 V. 1.3 A vid 230 V AC kan vara allt mellan 0 och 300 W beroende på fasförskjutning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Det är en av anledningarna till att jag är ganska säker på att det är vid 12 V. 1.3 A vid 230 V AC kan vara allt mellan 0 och 300 W beroende på fasförskjutning.

Fast å andra sidan är 300A också ganska orimligt med laddning på 230V...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Vore det noll eller kunde bli det skulle det nog framgå tror jag. tror de säkert har rätt komponenter för att stabilisera eventuell fasförskjutning.

<Uppladdad bildlänk>

Fast å andra sidan är 300A också ganska orimligt med laddning på 230V...

Ladda med 300A är hardcore på riktigt. De starkare laddarna jag sett verkar ligga mellan 50-100A. De flesta mer "vanliga" och prisvärda ligger runt 20-25A vilket säkert är rätt skonsamt för batteriet också. BMSen i batterierna jag kikar på pallar som max med att ge ut 200A och laddning lär vara svagare så 300A skulle nog inte göra så stor nytta eller potentiellt förstöra BMSen då den säkert inte är skyddad mot det i billigare batterier.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad ni menar med laddning, det är ju en inverter, inte en laddare. Vid "Rated power" (3000 W) drar den 300 A. Inga konstigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Jag vet inte vad ni menar med laddning, det är ju en inverter, inte en laddare. Vid "Rated power" (3000 W) drar den 300 A. Inga konstigheter.

Står ju ac rated input och sen ac rated current. I min värld som jobbar med el så betyder det att de hör ihop dessa värden.

Man brukar alltid skilja siffror åt i manualen annars, oftast med en graf om det gäller olika värden

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Vår vanliga kyl är stor och otymplig och sitter dessutom lite inbyggd så den är jobbig att ta fram för att byta elkälla. Jag ville dock gärna ha en lite mindre kyl i källaren där jag kan ha läsk och liknade och den är kompressormatad och lätt att koppla extra el till.
Så förra gången det var ett avbrott på ca 24 timmar så flyttades damens mediciner dit istället så drev jag den med elverket. Ett modernt kylskåp håller kylan mellan 12-24 timmar, frysen däremot kan hålla sig mycket längre. Hittar inga riktiga värden på vad den drar.
https://www.elgiganten.se/product/vitvaror/kyl-frys/minikyl/m...

Hittade följande info i bruksanvisningen (sidan 40 på https://manuall.se/matsui-mml50b18e-kylskap/ ) och på Elgigantens webbsida:

Den nominella effekten på 60 W är antagligen maxeffekten vid drift och ett kylskåp är ju bara i gång när det behövs. Om det hade varit i gång konstant hade ju energiförbrukningen blivit 1,44 kWh/dygn, men enligt informationen hos Elgiganten är den årliga energiförbrukningen 99 kWh, d.v.s. 0,27 kWh/dygn. Och det är ett snittvärde.
Men det värdet skulle trots allt innebära att kylskåpet under ett dygn är i drift ungefär 4,5 timmar med effekten 60 W och det skulle tyvärr en vanlig dator-UPS inte klara …

När det är dags att byta ut kylskåpet är det kanske läge att skaffa ett kylskåp som drivs med 12 V i stället? Då borde du bara kunna ansluta det via en aningen överdimensionerad 12 V-nätdel, en batteriregulator för 12 V solcellssystem och ett rejält 12 V fritidsbatteri. Då borde du kanske kunna använda det på samma sätt som ett solcellssystem för fritidsbruk men med 12 V-nätdelen i stället för solceller för laddning av batteriet. Det borde nog räcka som kylskåps-UPS och inte ens bli särskilt dyrt.

Men man går ofta över ån efter vatten för att hitta en mer intressant lösning – det har jag kommit på mig själv med att göra vid mer än ett tillfälle. Så varför inte börja med att testa om du faktiskt ens behöver en UPS till kylskåpet?
Ett kylskåp är ju egentligen inget annat än en kylbox med en inbyggd kompressor som sänker temperaturen vid behov. Och man vet ju av egen erfarenhet att en kylbox som är proppfull med iskalla flaskor ökar i temperatur mycket långsammare än en som bara har några kalla flaskor på botten.
Varför inte testa att fylla kylskåpet med iskalla vattenflaskor, dra ur kontakten och mäta temperaturen under ett dygn? Jag skulle inte bli förvånad om det håller temperaturen riktigt bra även efter ett dygn. I så fall borde det räcka med att se till att kylen alltid är proppfull med iskalla flaskor och burkar.
Det finns inte heller något som hindrar att du, om du är hemma när strömmen går, direkt lägger in några frysta kylklampar eller frysta vattenflaskor i kylen. Det funkar så länge de inte ligger direkt an mot mediciner som inte får frysa (jag vet att insulin inte får frysa).

Visa signatur

Tar en paus från Swec och har gått in i ett passivt lyssningsläge med enstaka, oregelbundna besök här.
Ha det gôtt allihop!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Hittade följande info i bruksanvisningen (sidan 40 på https://manuall.se/matsui-mml50b18e-kylskap/ ) och på Elgigantens webbsida:
<Uppladdad bildlänk>

Den nominella effekten på 60 W är antagligen maxeffekten vid drift och ett kylskåp är ju bara i gång när det behövs. Om det hade varit i gång konstant hade ju energiförbrukningen blivit 1,44 kWh/dygn, men enligt informationen hos Elgiganten är den årliga energiförbrukningen 99 kWh, d.v.s. 0,27 kWh/dygn. Och det är ett snittvärde.
Men det värdet skulle trots allt innebära att kylskåpet under ett dygn är i drift ungefär 4,5 timmar med effekten 60 W och det skulle tyvärr en vanlig dator-UPS inte klara …

När det är dags att byta ut kylskåpet är det kanske läge att skaffa ett kylskåp som drivs med 12 V i stället? Då borde du bara kunna ansluta det via en aningen överdimensionerad 12 V-nätdel, en batteriregulator för 12 V solcellssystem och ett rejält 12 V fritidsbatteri. Då borde du kanske kunna använda det på samma sätt som ett solcellssystem för fritidsbruk men med 12 V-nätdelen i stället för solceller för laddning av batteriet. Det borde nog räcka som kylskåps-UPS och inte ens bli särskilt dyrt.

Men man går ofta över ån efter vatten för att hitta en mer intressant lösning – det har jag kommit på mig själv med att göra vid mer än ett tillfälle. Så varför inte börja med att testa om du faktiskt ens behöver en UPS till kylskåpet?
Ett kylskåp är ju egentligen inget annat än en kylbox med en inbyggd kompressor som sänker temperaturen vid behov. Och man vet ju av egen erfarenhet att en kylbox som är proppfull med iskalla flaskor ökar i temperatur mycket långsammare än en som bara har några kalla flaskor på botten.
Varför inte testa att fylla kylskåpet med iskalla vattenflaskor, dra ur kontakten och mäta temperaturen under ett dygn? Jag skulle inte bli förvånad om det håller temperaturen riktigt bra även efter ett dygn. I så fall borde det räcka med att se till att kylen alltid är proppfull med iskalla flaskor och burkar.
Det finns inte heller något som hindrar att du, om du är hemma när strömmen går, direkt lägger in några frysta kylklampar eller frysta vattenflaskor i kylen. Det funkar så länge de inte ligger direkt an mot mediciner som inte får frysa (jag vet att insulin inte får frysa).

Kylskåpet används inte så mycket om sanningen ska fram. Så att fylla det med vatten, klampar eller annat är inget problem då mina få läsk lätt får plats så det är såklart en vettig ide.
Räknar man på en inverter med effektivitet på ca 90% och ett batteri på 100AH(förslagsvis lifepo4). så drar kylskåpet då 60 watt och drar man batteriet i botten och kompressorn går nonstop så klarar man sig i ca 18 timmar. inte jätte dåligt. dessutom kommer man säkert inte öppna skåpet så mycket vilket gör att kompressorn inte kommer gå hela tiden vilket troligen skulle kunna betyda att den nog klarar ett par dygn om ingen öppnar den och kompressorn stöd kyler lite då och då. Lägger man till att det dessutom är ganska fullt med klampar och annat så kan man nog sträcka på det till flera dagars drift.
Förra gången väntade vi för länge och allt insulin fick kasseras(och allt annat i kylskåpet), det får inte hända igen. Vanligt modernt kylskåp som vi inte öppnade förrän efter ca 18 timmar när jag insåg att strömmen nog blir borta längre än beräknat. Topp matade frysen höll sig däremot väldigt bra.

Efter det har vi inte haft några större stop på flera år förrän förra helgen när det var stopp i 8 timmar på lördagen och 6 timmar på söndagen och då kände jag att mina slumrande planer om en ups nog är dags att göra något åt, en billig försäkring för både hus och medicin och ger mig några timmar att planera och förbereda mig om det blir dags igen. då kan jag kasta in medicin i lill kylskåpet och vet att pumpen i källaren har koll på värmen där så kan jag fokusera på ovan våningen med gasol som jag kan övervaka och även se om vädret är gynsamt nog att gå ut och dra igång elverket just då.

har det dessutom en UPS funktion så gör det inget om jag skulle vara borta heller då vet jag att pumpen i källaren håller ställningarna i några timmar helt själv. givetvis har man öppen dörr till ovanvåningen då så värme kan leta sig upp och genom golvet som dessutom håller element ledningarna varma.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Inte fått svar från renogy än, kanske deras kundtjänst är så dålig som ryktet säger? Fick svar från en svensk butik och "static current" på deras inverter och den var på 12 volts sidan så det stämmer säkert att det är så även på renogyn.
Har synat mina värmepumpar och frågat både chatGPT och på värmepumps forum och alla, även den från 2011 är inverter pumpar enligt dessa 2 "källor".
Det betyder att startströmmen är låg till obefintlig. Den svagaste pumpen har dessutom max belastning på strax över 1000 watt. De andra 2 ligger över 1500 watt, men den i garaget ska inte försörjas av UPS så den behöver jag inte tänka på och den var tydligen den kraftigaste.

Får man se om tuben kommer upp med någon "teardown" på mjbsan batterierna. Tydligen är idag mer eller mindre alla BMSer bra, däremot kan kabeldragningen i batteriet vara lite tvivelaktig men är oftast bara ett problem när batteriet rör sig tex i en husbil eller liknade då kablar kan skavas av. Den största risken för bränder med lifepo4 batterier är externa faktorer, att man har dåliga glappande kopplingar tex.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fått svar från batterilagret och deras inverter drar 0,75A på 12 volts sidan och misstänker att renogy också drar från 12 volts sidan. Annars slipper jag köpa en värmare till garaget iallafall
Väntar fortfarande svar från renogy.

Denna video visar att alla mina pumpar är av inverter typ. körde även verket på ECO läge(1700watt continious load, 2000 watt peak load).
Se videon själva och bedöm, behöver jag oroa mig över start strömmar, de andra pumparna är ca 10 år modernare.
https://www.youtube.com/watch?v=6g6EbDJwW5M

Visa signatur