Vilken Linux-distro använder du just nu? - Dela gärna dina erfarenheter!

Permalänk
Medlem

Tails alla dagar i veckan

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av HiGrip:

Ehh.. jag använder Linux, vilket jag skrev väldigt tydligt i mitt inlägg!?

Jag har en genuin fråga, vill eller kan du inte svara på den så var vänlig och scrolla vidare

On-topic:
Men du skriver inget om vilken distro du använder just nu och varför. Istället handlar dina inlägg om varför du föredrar Windows med en massa fåniga analogier om hur illa Linux passar ihop. Fortfarande ser jag ingen relevans i dina inlägg i förhållande till trådtiteln. Gör inte den här tråden till ett Linux/Windows-krig. Det vore intressant att veta vilken linux-dist och varför men inte varför du föredrar Windows för det handlar tråden inte om.

Lite grand undrar jag vad som far i de Windowsanvändare som aldrig kan låta bli att dregla ner Linux- (eller MacOS-) trådar med sina åsikter om varför alla ska använda Windows.

Off-topic:
Jag vet inte om Windows är bra för jag har aldrig använt det men de gånger jag hjälpt folk som kör Windows på sin dator har det hjälpligt gått att gissa sig fram till lösningar eftersom det finns vissa grundläggande principer som alla OS måste följa. Jag kommer aldrig att bli en Windowsanvändare eftersom jag känner mig hemma i Linux.

On-topic:
Jag använder Linux Mint på alla datorer utom mina servrar (2 st), där jag använder Debian.
Jag använder Mint eftersom jag efter mycket experimenterande kommit fram till att det är en dist jag trivs med och som ger mig en bra användarupplevelse. Jag kan inte förklara varför jag övergav Fedora med mer än att jag trivdes bättre med apt som jag lärt mig hantera på ett bra sätt. Jag använder Debian på servrarna eftersom den ger mig en långtidsstabilitet som är oöverträffad.

Off-topic:
Min fru använde Windows så länge som hon var yrkesverksam men gick sedan över till Linux Mint när hon tröttnat på att Windows inte gillade hennes hemmabygge utan med jämna mellanrum kraschade och ville genomföra en diagnostik som alltid fick till resultat att det inte gick att diagnosticera mer än med att vissa (ej namngivna) komponenter inte passade ihop.

On-topic:
Sedan hon gick över till Linux har allt fungerat utan problem och utan krascher och hon är numera också en nöjd Linuxanvändare och trivs bra med Linux Mint (Cinnamon).

rättade stavfel
Permalänk
Medlem

Debian och Mint

Kör Debian på min server, och Mint på 2st gamla laptops.

Permalänk
Medlem

Sitter på CachyOS på min gaming rigg. Vart ganska lat och insåg att jag ändå använde deras gaming-meta på Arch så istället för att göra allt så hoppade jag över där. Även gått från Hyprland till KDE.
Sen så använder jag retroNAS på den lilla under tvn men man får se hur SuperStationen med cd tillägget klarar av alla cores så kanske byter ut till TrueNAS på den.

Men för alla lilla Windows älskare som älskar att krångla med Windows så skriver jag detta från en W11 laptop då jobbet kräver det.

EDIT: dlss-swapper på cachyos är så nice. Alla deras wrappers och script för steam/heroic/lutris är den lata mannens, läs jag, räddare i latheten.

Permalänk
Medlem

Har Distro hoppat en del under senaste året.
Körde innan med Manjaro men bestämde mig för att testa lite andra distros. Testade CachyOS eftersom det är sån hype runt detta distrot nu men blev inte direkt imponerad.
Upplevede en del problem och när jag skulle installera GIT så gick alla inställningar åt helvete i en uppdatering.

Sitter nu på PopOs! vilket har fungerat rätt så bra förutom att tema inställningar låste sig. Vet dock inte om detta är på grund av att jag gjorde något fel eller om PopOs! inte tyckte om något med temat jag installerat.
Gjorde en ny användare och då fungerade allting igen.

Funderar på att byta till ett annat distro längre fram då jag saknar KDE. Gnome är snyggt men faller mig inte i smaken tyvärr och PopOs! är byggt med Gnome i åtanke.
Dualbootar så har alltid Windows nära till hands när man måste göra något jobbrelaterat.

Visa signatur

Never throw away a VGA cable. It might not be 1999 right now, but who knows what tomorrow will bring?

Permalänk
Medlem

@Mabus var det Pop!_OS cosmic eller deras LTS?
Har sneglat lite på comic och det ser riktigt lovande ut.

Permalänk
Medlem

Nobara (Fedora-baserad) på min stationära rigg, oerhört nöjd då "det bara funkar". Lite sugen på CachyOS, samtidigt som jag egentligen inte har någon anledning att byta. Började med att dualboota mellan W11 och Nobara, men efter 4 månader har jag fortfarande inte haft en enda anledning att starta Windows.

Proxmox på servern och OpnSense på routern.

Permalänk
Medlem

Har funderat länge på det utan att riktigt ta tag i att testa att köra Linux på desktopen hemma, tills för några dagar sedan.
Så nu är det CachyOS på min desktop och sedan tidigare en Ubuntu på en gammal MBP som agerar server.

Dualbootar under testfasen men förhoppningen är att kasta ut W11 från primärdisken och stoppa in linux där.
Har t.ex. fotoredigerings mjukvara som kräver windows men där tänker jag nog helt enkelt köra det i en VM.

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • 64 GB Vengeance LPX • Sapphire Nitro+ 7900 XT
⌨️ ⇢ AKB Vero • Mekanisk Fjell
🖱 ⇢ DeathAdder V3 Pro • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • HD6XX • JDS Labs Element 3

Permalänk
Medlem

Bytte från win 10 för ca 2 och ett halvt år sedan.
Började med mint och hadde en del problem i början som jag själv ställde till med när jag experimenterande för att lära mig.
Körde vidare i ca 8 månader och bytte sen till opensuse tumbleweed.
Körde opensuse tills för 3 månader sedan utan problem men bytte till nobara för att vara på samma dist som en kompis som just börjat med Linux.

Alla smaker jag kört har funkat fint för mig för gaming och doom scrolling.
Det som gjort största skillnaden har varit vilken desktop environment jag kört.
Kör nobara med KDE men föredrar både cinnamon och gnome.

Jag har ingen exotisk kringutrustning och kör full amd på burken.
Spelar inte competitive fps pang pang så har ej stöt på att ett spel jag velat spela inte fungerat.
Kör spel från steam samt gog.

Edit: grävde i minnet och kom på att jag körde fedora med xfce en kort stund i början.
Måste varit oerhört spännande när jag nästan glömt det.

Permalänk
Medlem

Kör mest Windows men Zorin OS valde jag att testa på min laptop förra året. Mycket för att den stödjer så många olika typer av programpaket samt hade en del andra vettiga funktioner inbakade från början. Det visade sig också bli min första upplevelse av Linux där allt bara fungerade rakt av, till och med bättre än Windows 11 på samma maskin (ingen WiFi-drivrutin).

Till en speldator är det säkert inte idealt med en LTS-distro, så på stationära huvuddatorn skall det så småningom antagligen testas någon Fedora-spin. Vill i första hand inte hoppa på någon ensamutvecklares "gamer-distro" hur smidigt det än kan verka.

Permalänk
Medlem

Kör nu Mint på en gammal bärbar och Kubuntu på min stationära dator.
Det jag tror ingen skrivit är att det är busenkelt att får Ubuntu idag att köra Flatpaks, två klick i Discover eller dessa kommandon.
sudo apt install flatpak
sudo apt install gnome-software-plugin-flatpak
flatpak remote-add --if-not-exists flathub https://dl.flathub.org/repo/flathub.flatpakrepo

Permalänk
Medlem

Kör Ubuntu på en HTPC dator för Kodi och GC/Wii emulator. Inget särskild skäl till just Ubuntu egentligen...

Permalänk
Medlem

Ubuntu LTS.

Det bara fungerar.

Använder endast Windows för gaming nu för tiden, vilket det blir allt mindre av.

Nästa veva nyköp tar sannolikt fulla kliv ut i äppelträsk.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem

Värt att byta till ex Manjaro KDE för att få HDR? Vet inte om det är överhajpad tramsteknologi eller inte.

Visa signatur

Spelar spelet väldigt väl.

Permalänk
Medlem

Kubuntu LTS eftersom KDE Plasma är den desktop som jag trivs bäst med och ger i stort sett obegränsade anpassningsmöjligheter.

Gillar även hela deras "K serie" av program (typ KMail, Krusader, Krita, KGet etc.) som ger ett enhetligt intryck och mest likt traditionellt UI upplägg samt vettig dokumentation i PDF/HTML format.

Debian på servers och Rpi etc.

Skrivet av walkir:

Snaps är nog det som folk ogillar mest, då applikationerna framförallt startar betydligt långsammare första gången. Snapd (snap daemon) körs även konstant i bakgrunden och käkar resurser.

Dessutom så har snap påtvingade uppdateringar vilket är en av de sämsta idéerna någonsin och det gäller all mjukvara!

Helt OK och t.o.m bra att automatiska uppdateringar är påslagna default men det skall vara enkelt att stänga av helt eller ändra till manuellt.

Citat:

Själv ogillar jag också Snaps och har avinstallerat det sedan länge.

Dito!

AppImage är IMO betydlig trevligare än både Flatpack och snap. Inget som körs i bakgrunden etc. utan allt i en enda fil.

Permalänk
Medlem

Som min signatur säger

Varför? För de "vanliga" Linux distar jag prövade var nästa lika sega som OsX så då fick jag leta reda på antiXlinux

Visa signatur

anti-fascist antiX Linux på en MacBook Pro late 2013, Nintendo Switch, Samsung galaxy S23+

Intels fabrik på mark tagen av Israel

Permalänk

Någon som kör Gnome på Tumbleweed och kan jämföra med Fedora? De två stora fördelarna Fedora har över Ubuntu på skrivbordet (i mitt tycke) är att de respekterar upstream mer samt tenderar att hålla sig med aningen nyare paket, på bekostnad av en mindre community och att färre saker verkar tredjepartspaketeras och göras tillgängliga från andra, välunderhållna repon (case in point: HAProxy, där stödet i Debian och Ubuntu är exemplariskt medan man mer eller mindre får den version man får i Fedora och (med åratal av väntan) RHEL).
Har TW några uppenbara tradeoffs mot Fedora? Fördelar? Nackdelar?

Permalänk
Skrivet av Daniel H.:

Värt att byta till ex Manjaro KDE för att få HDR? Vet inte om det är överhajpad tramsteknologi eller inte.

Behöver du byta distribution för att få det då?

Permalänk

Fedora med KDE. Men igår installerade jag Gnome också då KDE plasmashell började krascha en massa efter att Doom Eternal kraschade. Hur det nu hänger ihop vet jag inte? Lyckades dock ta bort alla KDEs config-filer och det verkar funka bra nu igen.
Fedora i sig funkar bra, problemet igår var nog KDEs fel.

Visa signatur

2600x | Asus b450-e | 16GB Ram | 3060ti | 660p 1tb | CM 690 chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Behöver du byta distribution för att få det då?

Kanske, kanske inte. Går ju installera KDE på Mint men vet inte hur bra det kommer bli.

Visa signatur

Spelar spelet väldigt väl.

Permalänk
Skrivet av Daniel H.:

Kanske, kanske inte. Går ju installera KDE på Mint men vet inte hur bra det kommer bli.

Ah; det verkar som att du behöver ha Wayland för att HDR ska fungera, så det räcker inte heller att bara installera KDE ovanpå existerande Xorg. Det bör inte vara omöjligt, men kanske lättare att välja en distribution som är byggd för detta ur box, ja.

Permalänk
Medlem

Kör för tillfället:
Gamingrigg - Bazzite
Privat laptop - Fedora (xfce)
Jobbdator - Ubuntu 22.04 LTS
3st Rasperry pi's med olika syften kör raspbian (headless).

Anledningen att jag kör Bazzite/fedora atm är för att jag inte riktigt varit nöjd med vad jag hade förut, och ville testa om jag kunde hitta något jag trivdes bättre med.

På gamingriggen har jag tidigare kört ubuntu, kubuntu, arch, och windows. Arch var det jag trivdes bäst med, men av då jag vill prioritera andra saker med min tid föll det bort nu.

På laptopen har jag tidigare kört Manjaro, både med xfce och kde. Fram tills nyligen körde jag KDE, men har länge velat gå tillvaka till xfce pga att det gav mig markant bättre batteritid. Men när jag gjorde en ren installation med Manjaro xfce var jag inte helt nöjd. Något program jag behövde lirade inte med nuvarande version, så det blev att leta upp något annat.

Är helt ok nöjd med fedora. Vilket var anledningen till att jag bestämde mig för att testa Bazzite på gamingriggen. Jag är relativt nöjd med Bazzite också, men är inte helt såld på det fragmenterade sättet att installera paket på. Dels är det inte en helt clean uppdelning mellan vad som installeras med flatpak vs brew, och dels så är inte flatpaks lika smidiga att köra via terminalen.

Raspbian kör jag på mina raspberries för att det är officiellt supportat, smidigt att sätta upp och stabilt. Använder dem för nas, 3d-skrivare, och för att styra smart home grejer, respektive.

Edit: Ubuntu kör vi på jobbet för att vi utvecklar i en linuxmiljö, och Ubuntu var det enda desktop-OS som IT-avdelningen ville supporta.

Permalänk
Datavetare

Skrivit tidigare att jag kör främst Ubuntu Server 24.04. Är tyvärr en extra tröskel i att det finns en hel del varianter av Linux där ibland rätt grundläggande saker kan skilja sig i detaljer.

Samtidigt är det också en enorm styrka i att nästan allt fungerar på samma sätt om man väljer att köra samma distro-version över rejält hetrogen HW. Här har Linux verkligen lyckas lösa det som är ett OS huvuduppgift: abstrahera underliggande HW på ett bra/effektivt sätt för programvaran som kör ovanpå OS:et.

Fungerar ju på exakt samma sätt om jag vill styra en I/O-pinne på en SBC oavsett om den kör AArch32, AArch64, MIPS eller RISC-V 64. Att skapa en service och få den att starta automatiskt vid boot fungerar på samma sätt på en x86-NUC som alla system, att partionera och initiera en disk fungerar på samma sätt, att konf:a nätverket fungerar på samma sätt, etc.

Och ingen "emulering" behövs då alla relevanta program tenderar vara open source och ha en "native" version för underliggande CPU-arkitektur. Det ändrar ändå inget som en användare ser i hur sakerna används.

Egentligen inte heller något för utvecklarna skiljer, även om det finns saker som kan "råka" fungera på en CPU-arch men krascha på en annan, det är då bug som bör fixas men en bug som kan gå obemärkt under mycket lång tid i en CPU-monokultur som Windows.

Skrivet av HiGrip:

Jag har själv kört diverse Linux distrubitioner dom senaste 25 åren, dock aldrig som 'daily driver'..

Om man bortser från att det är open source och att man kan skräddarsy sitt OS till en högre grad än Windows 11.. vad finns det för fördelar med Linux (oavsett distribution) vs Winddows 11?

Finns det ens några, egentligen? Med tanke på hur sömlöst Windows fungerar med kringutrustning, spel osv..

Shoot!

Har ett fall från ett tidigare jobb där utvecklingsmiljön till produkten vi sålde gick att köra på Windows och Linux. Programvara vara rätt gigantisk med rätt långa byggtider som följd. Var i stort sätt identisk programvara oavsett om man körde på Windows eller Linux, d.v.s. samma källkod byggd för respektive OS.

På samma maskin var byggtiden ungefär hälften på Linux jämfört med Windows. Kunder som testat båda och primärt var på Windows frågade återkommande om att "fixa prestanda i Windows-versionen". Problemet där var att det låg på en nivå i systemet vi inte kunde åtgärda. Idag är problemet "löst" då flaskhalsen går att komma runt på Windows genom att köra Linux-versionen via WLS2

Har ett annat fall där en rätt komplex miljö går utmärkt att köra på Ubuntu Server + Orange Pi 5 Plus med 8 GB RAM. Finns inte en chans i helvetet att ens lyckas starta alltihopa på ett Windows-system med motsvarande HW, så i Windowsfallet är det inte bara fel form på hålet att stoppa klossen i, det finns inte ens något hål!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Kör mest Windows men Zorin OS valde jag att testa på min laptop förra året. Mycket för att den stödjer så många olika typer av programpaket samt hade en del andra vettiga funktioner inbakade från början. Det visade sig också bli min första upplevelse av Linux där allt bara fungerade rakt av, till och med bättre än Windows 11 på samma maskin (ingen WiFi-drivrutin).

Till en speldator är det säkert inte idealt med en LTS-distro, så på stationära huvuddatorn skall det så småningom antagligen testas någon Fedora-spin. Vill i första hand inte hoppa på någon ensamutvecklares "gamer-distro" hur smidigt det än kan verka.

Jag lirar, spelar in film, och video-redigerar för youtube on Fedora 42 KDE.

Just nu sitter jag och renderar ett avsnitt som är 1 timme lång

Permalänk

Nobara Linux här, helt enkelt för att det funkar från start , speciellt för videoredigering och jag är oerfaren och behöver något som bara funkar .

Visa signatur

---CPU---Intel Core 2 QUAD Q9550 2.83GHz 12MB FSB1333
---RAM---DDR2 PC2-8500 1066MHz CL5-5-5-15
---MOBO---Maximus II GENE ( P45/ICH10R , Dual-channel, DDR2 1300)
---PSU----Corsair HX520W ---GPU--- Radeon HD6850

Permalänk
Medlem

Kör Bazzite 42 baserat på Fedora 42 kör KDE fått mitt spel att funka utmärkt , spelar World of warcraft la via lutris och Steam.
TYcker det intressant med Linux tar inte lika mycket kraft som en Windows 11 gör iaf.

Permalänk
Medlem

Desktop - Nobara, men den har tyvärr stått och samlat damm sedan Steam Deck kom in i huset.
Den ska nog få en ny dist i höst, då hoppas jag att man har lite mer tid för den.

Laptop - KDE Neon, har nog kört det sen det släpptes. Senaste KDE programmen byggd på Ubuntu LTS.
Det fungerar väldigt bra på en gammal Dell XPS med en intel i5-4200U och 8 GB RAM.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Nobara KDE

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

CachyOS på gamingdatorn. Funkar finfint - har dock en känsla av att systemet kommer brickas närsomhelst. Har en Win11 dual boot, och det var rätt meckigt att få till Secure Boot på CachyOS; lär inte komma ihåg hur när systemet väl går sönder.

CentOS på servern. Körde Fedora länge förut och mest van vid DNF. Mycket gnäll över Stream och huruvida CentOS up- eller downstream RHEL, men inget jag orkar bry mig om.

CentOS WS med KDE på laptopen som jag inte använder så ofta - skönt med lite färre uppdateringar än om jag kört Fedora (som jag gillar).

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Kör PopOS på laptopen då det är smidigt att skfita mellan tiling och floating windows. Men det är ytterst sällan man behöver gå från tiling läget.
Blev riktigt bra efter att ha fixat configen identisk med min i3 config, och om någon krånglar i tiling mode så kan man smidigt byta till floating.