Någon använder mitt mobilnummer på postnord och instabox?

Permalänk

Någon använder mitt mobilnummer på postnord och instabox?

Förra onsdagen så fick jag ett SMS från postnord där det stod att jag skulle lämna ett pakit vid en service point med länk till QR kod som man skulle skanna. Då så trodde jag att det var en scam, eftersom jag kände inte igen namnet och jag kände inte igen vad det var för vara. ("plick-gratt-armband"). Något grått armband? Hursomhelst så ignorerade jag detta SMS och klickade inte på länken då jag var helt säker det var någon typ av scam/phishing.

Nu idag så fick jag ett SMS från instabox, där stod det att dom fått info om ett paket som ska skickas från "plick" och att jag kan boka en lucka. Detta var konstigt eftersom detta SMS är från samma nummer där jag normalt brukar hämta upp mina Instabox paket med. Denna gång kände jag mig mer OK med att öppna länken då den är identisk till tidigare länkar jag använt på Instabox. Där kunde jag reservera en lucka och "skicka" mitt paket. På detaljer kände jag igen att det var mitt telefon nummer.

Då betyder det att någon använder eller försöker använda mitt telefon nummer? Helt ärligt är jag inte så kunnig i hur telefon nummer fungerar men hur kan någon använda MITT telefonnummer som jag alltid har haft i över 10+ år? Hur kan någon skapa leveranser med mitt nummer?

Jag har skickat mail till Instabox support och ställt en fråga om detta, men nu sitter jag bara och väntar på svar.

Vad kan jag göra nu? Finns det någon risk med att någon "använder" mitt nummer?

Permalänk
Medlem

Det är väl någon med liknande telefonnr som har angivit någon siffra fel helt enkelt?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Det är väl någon med liknande telefonnr som har angivit någon siffra fel helt enkelt?

Detta, telefonnr vid leveranser är ju i tokmånga fall bara ett fritextfält, ingen kontroll om nummer stämmer med mottagare eller dylikt.

Permalänk

Hände exakt hela tiden när jag jobbade med ehandel. Kunder skiver in fel nummer konstant. Eftersom butiken inte kan veta vilket nummer som är korrekt eller inte så är det upp till beställaren att kontakta dom som utfärdat frakten (säljaren) för att få telefonnumret ändrat.

Permalänk
Medlem

Jag har fått SMS vid ett par tillfällen och då lyckats spåra upp mottagaren (via frakt- eller ordernummer?). Har då ringt upp personen och berättat att hans paket är på väg och att han har uppgift fel nummer. Brukar vara väldigt uppskattat.