Någon använder mitt mobilnummer på postnord och instabox?
Förra onsdagen så fick jag ett SMS från postnord där det stod att jag skulle lämna ett pakit vid en service point med länk till QR kod som man skulle skanna. Då så trodde jag att det var en scam, eftersom jag kände inte igen namnet och jag kände inte igen vad det var för vara. ("plick-gratt-armband"). Något grått armband? Hursomhelst så ignorerade jag detta SMS och klickade inte på länken då jag var helt säker det var någon typ av scam/phishing.
Nu idag så fick jag ett SMS från instabox, där stod det att dom fått info om ett paket som ska skickas från "plick" och att jag kan boka en lucka. Detta var konstigt eftersom detta SMS är från samma nummer där jag normalt brukar hämta upp mina Instabox paket med. Denna gång kände jag mig mer OK med att öppna länken då den är identisk till tidigare länkar jag använt på Instabox. Där kunde jag reservera en lucka och "skicka" mitt paket. På detaljer kände jag igen att det var mitt telefon nummer.
Då betyder det att någon använder eller försöker använda mitt telefon nummer? Helt ärligt är jag inte så kunnig i hur telefon nummer fungerar men hur kan någon använda MITT telefonnummer som jag alltid har haft i över 10+ år? Hur kan någon skapa leveranser med mitt nummer?
Jag har skickat mail till Instabox support och ställt en fråga om detta, men nu sitter jag bara och väntar på svar.
Vad kan jag göra nu? Finns det någon risk med att någon "använder" mitt nummer?