Sverige tappar fart i 5G-racet

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Det var väl lite väl mycket antagande om någon du inte känner öht?

Tyckte bara att ditt inlägg var lite väl svart på vitt och bakåtsträvande. Precis som att dina vanor och behov styr hur det ska vara för alla andra i hela världen.

Mmm vist när det är ta mig mig fan fakta. Inte kunna nå ambulans vid olyckor och nå polis när galningar är i farten när det är pågående och akut.

Du är knappat hjälpt när en påtänd jävel slått in nästan på dig och du försöker ringa och det där superbra 5G inte fungerar där 2G fungerat perfekt i ett decennium.
Det handlar för tusan inte om GB hit och dit Men fortsätt för all del att inte fatta något och lägga epitet som bakåtsträvare. plötsligt så har folk inget nät där det funnits helt utan problem. Med ombyggnaden som sköts väldigt dåligt så är många helt utan.

Det handlar inte alls om att sträva mot ny teknik i sig. Det handlar om att man ska kunna bo i glesbygd där alla är helt medvetna om att man kanske aldrig nånsin kommer ha lika snabb uppkoppling men man vill i all fall ha nånting och det handlar minst om säkerhet för folk som bor i det här landet. Folk som skiter heligt i (Man vill bara kunna ringa och i bästa fall kunna kolla av nyheterna) alla möjligheter som kommer med 5G som handlar om sjukt mycket som inte har med ren telefoni eller att skicka datapaket över nätet att göra.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Mmm vist när det är ta mig mig fan fakta. Inte kunna nå ambulans vid olyckor och nå polis när galningar är i farten när det är pågående och akut.

Du är knappat hjälpt när en påtänd jävel slått in nästan på dig och du försöker ringa och det där superbra 5G inte fungerar där 2G fungerat perfekt i ett decennium.
Det handlar för tusan inte om GB hit och dit Men fortsätt för all del att inte fatta något och lägga epitet som bakåtsträvare. plötsligt så har folk inget nät där det funnits helt utan problem. Med ombyggnaden som sköts väldigt dåligt så är många helt utan.

Det handlar inte alls om att sträva mot ny teknik i sig. Det handlar om att man ska kunna bo i glesbygd där alla är helt medvetna om att man kanske aldrig nånsin kommer ha lika snabb uppkoppling men man vill i all fall ha nånting och det handlar minst om säkerhet för folk som bor i det här landet. Folk som skiter heligt i (Man vill bara kunna ringa och i bästa fall kunna kolla av nyheterna) alla möjligheter som kommer med 5G som handlar om sjukt mycket som inte har med ren telefoni eller att skicka datapaket över nätet att göra.

Jag förstår vad du kritiserar, men vad har "Sverige tappar fart i 5G-racet" med det du skriver att göra?

Att 2G/3G stängs ner är såklart tråkigt ur täcknings och bakåtkompatibelts synpunkt, men det är väl en liten annan fråga?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Jag förstår vad du kritiserar, men vad har "Sverige tappar fart i 5G-racet" med det du skriver att göra?

Att 2G/3G stängs ner är såklart tråkigt ur täcknings och bakåtkompatibelts synpunkt, men det är väl en liten annan fråga?

Det har inte med nedstängning av 2G att göra det har att göra med hur man gör det.

Det handla i allra högsta grad om hur det här görs och det blir fel om dom flesta tror att allt med 5G är bra på alla sätt och är totalt omedvetna om stor problem som uppstår och att det bara handlar om "tappar fart" som om det är det viktiga.

Sen att tekniken i sig med 5G som inte alls handlar om telefoni. Men för "Vanligt folk" i glesbygd så är det här med att kunna nå folk och bli nådd som det handlar om. Det finns inga industrier överallt och det där med LoT och hur maskiner ska "prata med varandra och alla möjligheter med 5G med mera med mera är helt ointressant.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Det har inte med nedstängning av 2G att göra det har att göra med hur man gör det.

Det handla i allra högsta grad om hur det här görs och det blir fel om dom flesta tror att allt med 5G är bra på alla sätt och är totalt omedvetna om stor problem som uppstår och att det bara handlar om "tappar fart" som om det är det viktiga.

Sen att tekniken i sig med 5G som inte alls handlar om telefoni. Men för "Vanligt folk" i glesbygd så är det här med att kunna nå folk och bli nådd som det handlar om. Det finns inga industrier överallt och det där med LoT och hur maskiner ska "prata med varandra och alla möjligheter med 5G med mera med mera är helt ointressant.

Varför har det inget med nedstängning av 2G att göra? Du skriver att problemet är att det drabbar folk på glesbygden så att de inte kan kommunicera.

Jag ser inte utrullningen av 5G eller 6G som ensamt problem för kommunikation i glesbygden, det är ju kombinationen av att man samtidigt släcker ner kopparnät och 2G/3G som gör att folk drabbas negativt.

Sen tror jag samtidigt att vi står för ett stort generationsskifte där vanlig telefoni inom en framtid dör ut nästan helt och då kommer även "vanligt folk" att kräva högre bandbredd och lägre latenser. Utvecklingen behöver gå framåt, men man skulle ju kunna sköta övergången något smidigare.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moriquende:

Med tanke på hur skakigt täckning och samtal brukar vara söder om danmark så tar jag nog hellre lägre hastigheter.

Behöver ju inte ens komma så långt bort.

Jag chockeras över hur dålig täckning det fortfarande är i Sverige när man åker bil eller tåg genom landet. Hur många ställen där täckningen är i princip 0.

Jag förväntar mig ju inte hastigheter ute på landet men jag förväntar mig att iaf ha täckning.

Sen är det väl lite mitt eget fel som har Hallon som använder 3s nät vilket är sämst i Sverige.

Borde kanske byta till Fello eller Vimla istället...

Permalänk
Medlem

Det enda jag bryr mig om är täckning, så ju mer det prioriteras desto bättre.

Folk som bor tätbebyggt och villhöver högre hastighet: kör trådbundet, för böfvelen.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Känner igen det. Bor i mindre ort (färre än 3000 pers) och för 4 år sedan hade vara telia 5G, Tele2 skaffade året därpå och då fanns det bara i centrala delarna. Nu kan man vara några km utanför i skogen och fortfarande ha teckning. Dock inte lika snabbt. Blir alltid förvånad.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Med 6G, kommer räckvidden bli bättre, eller är det som det har varit från 2G -> 3G -> 4G -> 5G, sämre räckvidd vid varje nyare generation?

Det finns 5G på låg frekvens (700/900Mhz) dessa har långt bättre räckvidd än både vanliga 3/4G har haft, liknande nivå som 2G

Såklart inte gigabits på dessa frekvenser, men kan täcka stor yta med låg latens och duglig bandbredd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Behöver ju inte ens komma så långt bort.

Jag chockeras över hur dålig täckning det fortfarande är i Sverige när man åker bil eller tåg genom landet. Hur många ställen där täckningen är i princip 0.

Jag förväntar mig ju inte hastigheter ute på landet men jag förväntar mig att iaf ha täckning.

Sen är det väl lite mitt eget fel som har Hallon som använder 3s nät vilket är sämst i Sverige.

Borde kanske byta till Fello eller Vimla istället...

Ja hallon är ganska kasst. Min pappa använde Hallon eftersom det var billigt och resultatet var noll täckning utanför byar när de åkte upp till Norrland. Helt obrukbart nere i Europa också. Samtidigt så har jag nästan aldrig problem med Telenor varken hemma eller utomlands.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ResarXam:

4g räcker gått pch väll på landet

Du har rätt. Eftersom 5G som bekant har sämre räckvidd, och det knappast är varken kommersiellt eller praktiskt möjligt att nysta in hela skogen med master där befolkningen är gles, så ser jag att det är viktigare med "hygglig" hastighet på 4G än 5G i GB-fart i halva byn och resten inte har nån hastighet alls.

Skrivet av VinterSolen:

När jag veckopendlade med SJ+SL istället för bil, märkte stor skillnad att surfa mellan 4g och 5g på centralen. Med 4G så tog det flera sekunder eller längre med 4G, medans på 5G, så laddades siterns in direkt.

Siterna idag är giganormiska

Och i takt med att allt fler tror att 5G alltid är "bäst", och överger 4G, så kommer det kanske att bli tvärtom, nåt jag upptäckte när 4G introducerades och började överta surfningen från 3G. I takt med att folk bytte upp sig och lät luren/routern ställa sig automatiskt på 4G, så kunde hastigheten sjunka till 0,5-3 Mbit/s på 4G, medan jag hade 10 när jag tvångslåste routern på 3G! Samma fenomen lär vi se på 4G kontra 5G, särskilt på landet.

Skrivet av jehuty:

Då är min fråga varför investera i 5G om det ändå inte ger oss vad vi som konsumenter blev lovade?

Jag har också landat i det. Varför jag ev. skulle satsa på en 5G-lösning är för att kunna välja mellan 4G och 5G genom att låsa router och lur på det ena, vid de tillfällen nätet är högt belastat. Nåt som ev. hade varit lämpligt i förrgår kväll när tydligen hela byn skulle se Allsång på skansen på sin internetbaserade livestreaming.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knorkas:

Du har rätt. Eftersom 5G som bekant har sämre räckvidd, och det knappast är varken kommersiellt eller praktiskt möjligt att nysta in hela skogen med master där befolkningen är gles, så ser jag att det är viktigare med "hygglig" hastighet på 4G än 5G i GB-fart i halva byn och resten inte har nån hastighet alls.

Och i takt med att allt fler tror att 5G alltid är "bäst", och överger 4G, så kommer det kanske att bli tvärtom, nåt jag upptäckte när 4G introducerades och började överta surfningen från 3G. I takt med att folk bytte upp sig och lät luren/routern ställa sig automatiskt på 4G, så kunde hastigheten sjunka till 0,5-3 Mbit/s på 4G, medan jag hade 10 när jag tvångslåste routern på 3G! Samma fenomen lär vi se på 4G kontra 5G, särskilt på landet.

Jag har också landat i det. Varför jag ev. skulle satsa på en 5G-lösning är för att kunna välja mellan 4G och 5G genom att låsa router och lur på det ena, vid de tillfällen nätet är högt belastat. Nåt som ev. hade varit lämpligt i förrgår kväll när tydligen hela byn skulle se Allsång på skansen på sin internetbaserade livestreaming.

Exakt, behåll 4g, vid många sommar stuggor finns det inget indraget internet, och mitt fall inte äns vatten är indragget , och njuta av 6 kannaler på tvn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knorkas:

Du har rätt. Eftersom 5G som bekant har sämre räckvidd

Det har det väl inte?
Beror väl på vilket frekvensband man använder sig av?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Det har det väl inte?

Helt rätt!

I 5G-utbyggnaden öppnades flera gamla nät/frekvenser upp, till exempel de gamla 700/900MHz för NMT och marksänd analog TV, dessa har enorm räckvidd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Det har det väl inte?

det är mer våglängerderna som 5g har som inte är passande bland sommar stuggor i skoggen / på lander , då har betydligt högre frekvenser på vågen
mott 4g mycket lägre friksvens, 5g täckningen passar inte just nu på landet , och ja har sämre väckvind/ täckning än 4g pga våglängderna, man kan påverkar desa väglängdera på olika sätt, men måste nya mastar sättas up och betylidt fler, för ge samma täckning, träd och så påverkar

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

När jag veckopendlade med SJ+SL istället för bil, märkte stor skillnad att surfa mellan 4g och 5g på centralen. Med 4G så tog det flera sekunder eller längre med 4G, medans på 5G, så laddades siterns in direkt.

Siterna idag är giganormiska

medans jag upplever att uppkopplingen med 5g är mycket segare på tåg pga att man hoppar mellan masterna, medans 4g har visat sig betydligt mer stabilt vid tex streaming av en youtube video.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Zotac rtx3070 8gb, 11900K, TR Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 180Hz MSI 1080p 24", 3060ti 8gb, Ryzen 5700X3D,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3600 corsair, 1tb P9a1 + mer lagring, Corsair vengeance 750w, phantek p400a
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Det har det väl inte?

Ja, du har rätt! Jag borde uttryckt mig tydligare. Jag vet ju att frekvensen/våglängden har störst betydelse, tack för förtydligande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Inte känt att hastighet varit problem sedan åtminstone 3G tiden. Inte så man laddar ner stora filer med en mobiltelefon.

Nej täckning är större problem. Bara tågsträckan Malmö Kristianstad har flera deadzones. Oerhört irriterande när man försöker jobba eller underhålla sig.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av ResarXam:

det är mer våglängerderna som 5g har som inte är passande bland sommar stuggor i skoggen / på lander , då har betydligt högre frekvenser på vågen
mott 4g mycket lägre friksvens, 5g täckningen passar inte just nu på landet , och ja har sämre väckvind/ täckning än 4g pga våglängderna, man kan påverkar desa väglängdera på olika sätt, men måste nya mastar sättas up och betylidt fler, för ge samma täckning, träd och så påverkar

Det är väldigt svårt att tyda vad du skriver.

Men det mest passande för sommarstugor i skogen och på landet är 5G i de lägre frekvensbanden.
Ska man bygga ut för täckning där det inte redan finns så är det bäst att bygga ut det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ResarXam:

Det finns 5G i 60GHz för städer/arenor där man behöver extrem kapacitet, sen finns 5G i samma band som 4G, men det finns också 5G i de gamla TV-frekvenserna på 700/900MHz som har långt bättre räckvidd än typisk 4G

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Helt rätt!

I 5G-utbyggnaden öppnades flera gamla nät/frekvenser upp, till exempel de gamla 700/900MHz för NMT och marksänd analog TV, dessa har enorm räckvidd

Ja, det är ett mysterium. Man får endå ut 50-150mbit på dessa frekvenser i 5G, vilket duger för allt du tänkas kan göra på en bärbar enhet. Denna hets om topphastigheter är hur löjlig som helst.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

medans jag upplever att uppkopplingen med 5g är mycket segare på tåg pga att man hoppar mellan masterna, medans 4g har visat sig betydligt mer stabilt vid tex streaming av en youtube video.

Fast mitt exempel var bara när jag var stationär, så fort man satt på tåget, så försvann 5G nästan direkt.