Ny dator, okänd "Љ" enhet ansluten?

Permalänk
Medlem

Ny dator, okänd "Љ" enhet ansluten?

Har köpt en dator av Inet nyligen (monterad av dem) och gick idag in på "Inställningar>Bluetooth och Enheter>Enheter" och ser att förutom skärm, mus, och ljud, så är även en okänd enhet namngiven "Љ" ansluten, vet någon vad detta kan vara?

Under Egenskaper för enheten hittar jag

Enhets information:
(Allmänt)
Tillverkare: inte tillgänglig
Modell: Љ
Modellnummer: inte tillgänglig
Kategorier: indataenhet
Beskrivning: inte tillgänlig

(Maskinvara)
Namn: HID-kompatibel leverantörsdefinierad enhet, Typ: HID (Human interface devices)
Namn: USB-enhet, Typ: HID (Human interface devices)

Är detta något kopplat till moderkortet (ASUS ROG Strix X870-F Gaming WIFI) eller chassit (Antec Flux Pro Svart)?

De enda USB-enheterna jag själv pluggat in i datorn är skärm, tangentbord, mus, och hörlurar (vilka alla finns representerade utöver den jag nämnt ovan).
Förutom "Љ"-enheter så står även USB Root Hub (USB 3.0) listad under "Andra enheter".

Lagt till bilder
Permalänk
Medlem

Om man googlar så hittar man tex denna tråd som också hade en sån enhet, så inte bara du som har en åtminstone: https://forums.debian.net/viewtopic.php?t=141758

Vad det är vette tusan... I tråden ovan var det någonslags usb lagring. Jag gissar det är någonslags intern mellanhand moderkortet använder. Kanske om man gör en bios uppdatering från Windows så lägger den filer dit ¯\_(ツ)_/¯

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, SF1000, Win 10 IoT LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus G502X Tangentbord Keychron V4 60% (Kailh Box Whites)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azela:

Har köpt en dator av Inet nyligen (monterad av dem) och gick idag in på "Inställningar>Bluetooth och Enheter>Enheter" och ser att förutom skärm, mus, och ljud, så är även en okänd enhet namngiven "Љ" ansluten, vet någon vad detta kan vara?

Enhets information:
(Allmänt)

(Maskinvara)
Namn: HID-kompatibel leverantörsdefinierad enhet, Typ: HID (Human interface devices)

Är detta något kopplat till moderkortet (ASUS ROG Strix X870-F Gaming WIFI) eller chassit (Antec Flux Pro Svart)?

De enda USB-enheterna jag själv pluggat in i datorn är skärm, tangentbord, mus, och hörlurar (vilka alla finns representerade utöver den jag nämnt ovan).
Förutom "Љ"-enheter så står även USB Root Hub (USB 3.0) listad under "Andra enheter".

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Hör med inets kundtjänst om det är något de känner igen?

Autocorrect...
Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
PC - Potatis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azela:

Enhets information:
(Allmänt)

(Maskinvara)

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

En HiD-Enhet är oftast något kopplat med USB kabel, som du redan har skrivit. USB Root HUB är integrerade kretsar för USB portar.

Hur är allting inkopplat exakt? T.ex använder du någon USB dongle till HyperX hörlurarna, eller en USB kabel mellan bildskärm och datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azela:

Enhets information:
(Allmänt)

(Maskinvara)

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Det chassit verkar ha en temp display med intern usb koppling, det är inte den du ser?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Inte omöjligt men det bör ju inte bara text på kyrilliska tänker jag

Permalänk
Medlem

https://en.wikipedia.org/wiki/USB_human_interface_device_clas...

HID antyder att det skulle vara ett tangentbord, mus, eller liknande typ av inmatningsenhet.

Försvinner enheten om du rycker ur alla USB-sladdar?

Skrivet av lambdan:

Om man googlar så hittar man tex denna tråd som också hade en sån enhet, så inte bara du som har en åtminstone: https://forums.debian.net/viewtopic.php?t=141758

Vad det är vette tusan... I tråden ovan var det någonslags usb lagring. Jag gissar det är någonslags intern mellanhand moderkortet använder. Kanske om man gör en bios uppdatering från Windows så lägger den filer dit ¯\_(ツ)_/¯

Där verkar det inte vara HID utan UMS, så frågan är om det är samma. Men kanske någonting relaterat iaf med tanke på namnet.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Hör med inets kundtjänst om det är något de känner igen?

Jag frågade nu när chatten öppnade vid 11.00 och det var inget de kände till, så det verkar inte komma från dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joshua2024:

En HiD-Enhet är oftast något kopplat med USB kabel, som du redan har skrivit. USB Root HUB är integrerade kretsar för USB portar.

Hur är allting inkopplat exakt? T.ex använder du någon USB dongle till HyperX hörlurarna, eller en USB kabel mellan bildskärm och datorn?

Mus och hörlurar är inkopplade i USB-porten upptill vid datorns power-knapp, tangentbordet är ikopplat (2 sladdar) till USB-uttag på baksidan.

Hörlurar har jag dessa: https://hyperx.com/products/hyperx-cloud-ii
Så det är en liten ljudkontroll halvvägs på sladden

Tangetbord har jag en Steelseries Apex Pro, den har ett USB-uttag i tangentbordet och har 2 USB-sladdar jag kopplat in i datorn (baktill).

Jag har dock provat att koppla ur en enhet i taget och det är endast den urkopplade/rätt enheten som försvinner då, "Љ"- enheten ligger kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Det chassit verkar ha en temp display med intern usb koppling, det är inte den du ser?

Det var det jag tänkte också, men temp-displayen är släckt så jag tror inte den är aktiv alls. Även märkligt att den heter en kryllisk bokstav..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azela:

Mus och hörlurar är inkopplade i USB-porten upptill vid datorns power-knapp, tangentbordet är ikopplat (2 sladdar) till USB-uttag på baksidan.

Tangetbord har jag en Steelseries Apex Pro, den har ett USB-uttag i tangentbordet och har 2 USB-sladdar jag kopplat in i datorn (baktill).

Jag har dock provat att koppla ur en enhet i taget och det är endast den urkopplade/rätt enheten som försvinner då, "Љ"- enheten ligger kvar.

Vilken programvara har du installerat? Den kan ju komma den vägen oxå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

https://en.wikipedia.org/wiki/USB_human_interface_device_clas...

HID antyder att det skulle vara ett tangentbord, mus, eller liknande typ av inmatningsenhet.

Försvinner enheten om du rycker ur alla USB-sladdar?

Där verkar det inte vara HID utan UMS, så frågan är om det är samma. Men kanske någonting relaterat iaf med tanke på namnet.

Den försvinner inte när jag kopplat ur alla USB-sladdar jag kopplat in, kanske ska testa att ta bort den och se om något händer? Mycket märklig sak kan jag tycka

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Vilken programvara har du installerat? Den kan ju komma den vägen oxå.

Inet har skött den initiala mjukvaruinstallationen (men det kommer inte från dem säger de), jag har installerat Chrome, Firefox, Steam, MSI Afterburner, och GPU-Z (dock ej installerat, endast kört).

Permalänk
Medlem

Även om du kopplar ur alla USB uttag på utsidan så betyder det inte att saken inte sitter direkt på någon intern header på moderkortet, så man får nog öppna och ta en titt.

Permalänk
Medlem

Använd USBDeview (med nyaste USB IDs, bara att ladda hem och spara i samma mapp som programmet - finns länk på sidan) och/eller USB Device Tree Viewer för att få fram vilket VID (vendor ID) och PID (product ID) det är på enheten, så är det lite lättare att gräva fram vad det faktiskt är.

Väldigt användbara verktyg för att kika på vad man har för USB-enheter anslutna och hur.

En s.k. HID kan vara väldigt många olika saker - det vanligaste är givetvis mus/tangentbord/kontroller, men grejer som RGB-styrenheter och UPSer är också HID-enheter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pettson88:

Använd USBDeview (med nyaste USB IDs, bara att ladda hem och spara i samma mapp som programmet - finns länk på sidan) och/eller USB Device Tree Viewer för att få fram vilket VID (vendor ID) och PID (product ID) det är på enheten, så är det lite lättare att gräva fram vad det faktiskt är.

Väldigt användbara verktyg för att kika på vad man har för USB-enheter anslutna och hur.

Jag säger inte emot (använder själv nirsofts USB-grejer) men man kan gräva fram VID och PID utan extraprogram om man vill.

Så mitt grafikkort är vendor 10DE och device ID 2206.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jag säger inte emot (använder själv nirsofts USB-grejer) men man kan gräva fram VID och PID utan extraprogram om man vill.

<Uppladdad bildlänk>

Då gäller det att veta vilken USB-enhet som är "förälder" också/hur hierarkin ser ut. (I stället för att se 20 st mer eller mindre identiska HID-enheter i enhetshanteraren, som kretsmässigt kan ligga under en eller flera hubchip dessutom.)
Något som USBDeview eller Tree Viewer hjälper till med bra mycket bättre än Windows inbyggda verktyg.

Men visst *går* det. Oftast lite lättare dock med PCIe-enheter, där hierarkin ofta är plattare.

(Offtopic: du har även en HDAUDIO-kontroller på grafikkortet (för ljud via HDMI och DP) med sin egen PID, som inte syns där. ^^ Ett exempel på varför verktyg som ger en bättre koll på hur enheter hänger ihop är att föredra. Samma sak där, *går* att gräva fram (under ex. "objekt på samma nivå", "överordnat" respektive "senast kända överordnad"), men är "lite" bökigare. ^^)

Permalänk
Medlem

Jag testade att ta bort den från listan, ingenting hände just då. Gjorde därefter en omstart och efter omstarten så har den kommit tillbaka i listan. Oklart vad den gör..
Vad jag kan se på moderkortet så är endast de två portarna vid power-knappen ikopplade (där jag kopplat i mus och hörlurar), och sen är det hub-en på baksidan där jag endast kopplat i tangentbordet. Har inte lyckats se något annat, så det kanske är något internt.
Jag får fortsätta försöka luska ut vad det kan vara!

Permalänk
Medlem

Har du en AIO-kylare?

Permalänk
Medlem

Kan mycket väl vara någon integrerad enhet, namnet kan mycket väl vara något som inte Windows tolkar korrekt (därav det kyrilliska resultatet). Som sagt, bl.a. RGB-styrenheter kan också vara HID-enheter. Du har en drös funktioner på moderkortet som ligger på/kan ligga på USB-bussen.

Ljudstyrenheten (Realtek ALC4080) är i praktiken USB-baserad, exempelvis. (Den bör dock inte ha någon HID-enhet kopplad till sig.)

"USB Wattage Watcher" kan också behöva en HID-enhet för att fungera, beroende på vad ASUS menar med det och hur det fungerar, har inte grävt i det djupare. ^^ Men om det innebär att du ska kunna styra över USB-portar i mjukvara och/eller byta effektläge kan det behövas.

Samma sak med "ASUS Driver Hub" och det alltid lika uppskattade "Armoury Crate" (beroende på hur implementeringen ser ut).

"ASUS MyHotkey" som också står nämnt på moderkortets specifikationssida är också med extremt stor sannolikhet, i allra högsta grad, en HID-enhet. Om det finns någon inställning i BIOS för att stänga av sådant, testa att göra det och se om det ändrar något.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Det där får mig att fundera lite mer, är inte Armoury Crate mer konkret/tekniskt egentligen en drös mjukvara som ligger på en flashbaserad lagring på moderkortet (i.e. en USB-lagringsenhet, de facto) så att den enkelt och smidigt (om man frågar ASUS) ska kunna installeras? Om den inte fungerar som den ska borde det felet i så fall kunna uppvisas.

Observera att ovan är spekulation baserat på vad jag läst om lösningen, jag undviker själv ASUS så kan inte gräva mer i det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Har du en AIO-kylare?

Ja, jag har den här
https://www.inet.se/produkt/5325406/phanteks-glacier-one-360-...

Skrivet av Pettson88:

Kan mycket väl vara någon integrerad enhet, namnet kan mycket väl vara något som inte Windows tolkar korrekt (därav det kyrilliska resultatet). Som sagt, bl.a. RGB-styrenheter kan också vara HID-enheter. Du har en drös funktioner på moderkortet som ligger på/kan ligga på USB-bussen.

Ljudstyrenheten (Realtek ALC4080) är i praktiken USB-baserad, exempelvis. (Den bör dock inte ha någon HID-enhet kopplad till sig.)

"USB Wattage Watcher" kan också behöva en HID-enhet för att fungera, beroende på vad ASUS menar med det och hur det fungerar, har inte grävt i det djupare. ^^ Men om det innebär att du ska kunna styra över USB-portar i mjukvara och/eller byta effektläge kan det behövas.

Samma sak med "ASUS Driver Hub" och det alltid lika uppskattade "Armoury Crate" (beroende på hur implementeringen ser ut).

Ja det är möjligt att det kan vara någon av dessa, som du säger. Inte helt orimligt!

Ja jag hittade också det där om ev. korrupt serienummer. Jag har använt en extern HHD för att för över lite filer från min tidigare dator till den här, men det har ju inte varit inkopplad mer än då jag gjorde överföringen. Jag tog som sagt även bort Љ från listan men efter omstart så dök den upp igen så det borde vara något som fortfarande är fysiskt anslutet då tänker jag.

Permalänk
Hedersmedlem

@Azela Kollade du upp vendor ID och det där? Det är nog det enklaste sättet att få faktiska svar istället för att gissa sig fram till vad det kan vara.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azela:

Ja, jag har den här
https://www.inet.se/produkt/5325406/phanteks-glacier-one-360-...

Ja det är möjligt att det kan vara någon av dessa, som du säger. Inte helt orimligt!

Ja jag hittade också det där om ev. korrupt serienummer. Jag har använt en extern HHD för att för över lite filer från min tidigare dator till den här, men det har ju inte varit inkopplad mer än då jag gjorde överföringen. Jag tog som sagt även bort Љ från listan men efter omstart så dök den upp igen så det borde vara något som fortfarande är fysiskt anslutet då tänker jag.

Det finns som sagt potentiellt mycket på moderna moderkort som ligger på USB-bussen, så även om du inte har något fysiskt anslutet varken internt eller externt kan det vara mycket som dyker upp. Som Thomas också nämner, se om du kan få fram VID och PID (oavsett hur du gör det ^^), så kan du och/eller forumet gräva lite mer.

Skrivet av Thomas:

@Azela Kollade du upp vendor ID och det där? Det är nog det enklaste sättet att få faktiska svar istället för att gissa sig fram till vad det kan vara.

Enig där, beklagar att jag spårade iväg lite väl. ^^
Tycker själv dock verktygen är såpass smidiga (portabla, så ingen installation eller något krångel behövs) att de var värda att rekommendera i sammanhanget.

Använde dem själv nyligen för att felsöka en Nanoleaf Screen Mirror Lightstrip, där styrenheten av någon anledning låst sig i firmwareuppdateringsläge. Något som förbryllade både mig och Nanoleafs support. ^^

Permalänk
Medlem

Förmodligen är det relaterat till denna bug som inte bara drabbar "uDISK" enheter, det finns många exempel på olika typer av anslutna saker.
https://knowledge.broadcom.com/external/article/288241/udisk-...

Om du har någon Linux på en USB-pinne så kan du söka efter mer information under /var/log/ samt prova dessa kommandon:

$ lsusb -vt $ lsusb -v

Jag har inte Bluetooth själv, men dessa kommandon skall ge en del information:

$ bluetoothctl devices Connected $ hciconfig -a $ hcitool con $ hcitool dev

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

För att krångla till det lite ytterligare apropå det vi diskuterade innan så är ju dessutom PCI VID och PID inte detsamma som USB VID och PID. 😅

PCI VID 10DE är Nvidia medan USB VID 10DE är Authenex. ^^

Ahh datorhårdvara (och -mjukvara), det är en hatkärlek ibland. 😅

Men OnT gör ju ovan länkade listor att man ofta kan gräva fram vad det faktiskt är för pryttel om man får fram VID och PID, då namnet operativsystemet visar (så väl Windows som Linux) inte alltid stämmer särskilt bra.

OffT: Diskuterade det apropå RGB-styrenheter i en annan tråd, mitt Gigabyte-moderkort har en ARGB-styrenhet inbyggd på moderkortet som ligger på USB-bussen, beskrivningen för enheten (som operativsystemet, och även de flesta detekteringsprogram så som USBDeview och Tree View, primärt läser av och visar) är "ITE Device(8595)", ITE har ingen produkt som heter 8595, utan man får gräva i VID och PID för att ta reda på att det egentligen är en ITE IT8297. ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Ahh datorhårdvara (och -mjukvara), det är en hatkärlek ibland. 😅

nåja, vi slipper IRQ krockar numera i alla fall.

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

nåja, vi slipper IRQ krockar numera i alla fall.

Åhh, minnen. <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azela:

Eftersom du skriver att HyperX hörlurarna är inkopplade i USB porten så kan det även vara dessa. Du har även senare skrivit att du plockade bort enheten med kryliska bokstäver och att denna återkommer efter en omstart av datorn. Detta tyder på att det är något kopplat till din dator.