Elsparkcykel från F1-ingenjörer når 160 knyck

Permalänk
Medlem

Baserat på alla kommentarer tror jag inte nån majoritet här inne är klientel som denna riktar sig till

"Farligt, Ingen hjälm osv osv".

Ju mer ni oroar er och tänker på olyckor ju större chans är det att ni kommer råka ut för en...

Vissa vill leva livet, Andra vill bara överleva utan att leva. Det är mycket man kan dö av så låt de som vill köra spark i 160 göra det utan att säga att de är pantande.

Att skrika efter regleringar i tron om att vägarna ska bli säkra är också bara en dröm, när man är på allmän plats ska man ha uppsikt för din egen säkerhet oavsett vilka regler som gäller där och inte ta något för givet, kan vara allt från att nån får en stroke vid ratten till vårslöshet.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX5090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Den hade ingen hastighetsmätare, men jag körde om bilar på 70väg med den största spindeln jag hade. (Egen svarvad)
Det var en balans mellan hur mycket acceleration du ville ha och hur snabbt du ville åka.
Men den accelererade i vissa band mer än du var bekväm med, även med största spindeln.
Den toppade nog dock inte över 100, gissningsvis runt 80-90kmh.
Och på en goped så tro mig, det är GALET fort.
Det var duktigt läskigt att stå på så liten platta i dom farterna och med så små hjul och HELT rakt styre med hjulet rakt under. (Speciellt med min längd och storlek på fötter)
Elsparkcyklarna är mycket stabilare än en goped.

Är möjligt att det han skriver om 200knyck stämmer, dock så var det i så fall inte en goped!
Om han snackar någon slags jetmotor (som jag aldrig sett, och jag var på mycket bilträffar på den tiden, så visst kanske. Jag kan inte vad deras potential är, men jag tror inte att det är 200kmh.
Jag sålde av min för nästan 20 år sen, och det kan absolut hänt annat under den tiden, även om jag är tveksam på att man kommer så mycket längre.
Jag hade största och den mest trimmade 2takt motorn med högst effekt som fans att beställa hem från usa på den tiden, + lustgas, förgasare, avgasrör, egen spindel osv osv det fans liksom ingenstans kvar att uppgradera utan att börja snickra på cross motorer, men då känns det inte som en goped längre.
Du är också begränsad till att inte ha plats för större spindel eller kugghjul (på bigfoot modellen)
Och motorerna har ett max varv och ingen växellåda.
Spindeln jag hade var verkligen så stor som bara gick även med modifikation.

Kan saker ha ändrat sig på 20år och jag missat det? Absolut!
Jag hängde dock mycket på amerikanska goped forum då, och dom kom inte längre heller.

Jädrar, riktigt coolt!

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Den hade ingen hastighetsmätare, men jag körde om bilar på 70väg med den största spindeln jag hade. (Egen svarvad)
Det var en balans mellan hur mycket acceleration du ville ha och hur snabbt du ville åka.
Men den accelererade i vissa band mer än du var bekväm med, även med största spindeln.
Den toppade nog dock inte över 100, gissningsvis runt 80-90kmh.
Och på en goped så tro mig, det är GALET fort.
Det var duktigt läskigt att stå på så liten platta i dom farterna och med så små hjul och HELT rakt styre med hjulet rakt under. (Speciellt med min längd och storlek på fötter)
Elsparkcyklarna är mycket stabilare än en goped.

Är möjligt att det han skriver om 200knyck stämmer, dock så var det i så fall inte en goped!
Om han snackar någon slags jetmotor (som jag aldrig sett, och jag var på mycket bilträffar på den tiden, så visst kanske. Jag kan inte vad deras potential är, men jag tror inte att det är 200kmh.
Jag sålde av min för nästan 20 år sen, och det kan absolut hänt annat under den tiden, även om jag är tveksam på att man kommer så mycket längre.
Jag hade största och den mest trimmade 2takt motorn med högst effekt som fans att beställa hem från usa på den tiden, + lustgas, förgasare, avgasrör, egen spindel osv osv det fans liksom ingenstans kvar att uppgradera utan att börja snickra på cross motorer, men då känns det inte som en goped längre.
Du är också begränsad till att inte ha plats för större spindel eller kugghjul (på bigfoot modellen)
Och motorerna har ett max varv och ingen växellåda.
Spindeln jag hade var verkligen så stor som bara gick även med modifikation.

Kan saker ha ändrat sig på 20år och jag missat det? Absolut!
Jag hängde dock mycket på amerikanska goped forum då, och dom kom inte längre heller.

Jag tror dig när du säger att det kändes galet fort.

Men såna här spark/scooter har väl inte helt raka styren, utan har det lite bakåtlutat så att framhjulet blir åtminstone lite längre fram än styret.
Samt att det är väl längre hjulbas än vad din goped hade också.
Det borde bidra till högre stabilitet.
Men exakt hur stor skillnad det gör vet jag inte.
Själv kör jag nog ändå hellre motorcykel om det ska vara hastigheter över 100km/h.

Angående crossmotorer...
Det var ju några år sen nu.
Men har du sett när Grind Hard satte in crossmotor i en Barbie Jeep ?

Avsnitt 1

Avsnitt 14

Playlist - The Ultimate Princess Jeep Build

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag tror dig när du säger att det kändes galet fort.

Men såna här spark/scooter har väl inte helt raka styren, utan har det lite bakåtlutat så att framhjulet blir åtminstone lite längre fram än styret.
Samt att det är väl längre hjulbas än vad din goped hade också.
Det borde bidra till högre stabilitet.
Men exakt hur stor skillnad det gör vet jag inte.
Själv kör jag nog ändå hellre motorcykel om det ska vara hastigheter över 100km/h.

Angående crossmotorer...
Det var ju några år sen nu.
Men har du sett när Grind Hard satte in crossmotor i en Barbie Jeep ?

Avsnitt 1

https://www.youtube.com/watch?v=jwY-bFNw7Os

Avsnitt 14

https://www.youtube.com/watch?v=f0SVLr5pxIg

Playlist - The Ultimate Princess Jeep Build

Jo precis, det var det jag menade att elskotrar osv är mycket stabilare än Gopederna var.
Hjulen är större, lite lutat styre, däcket framför styret lite och större yta att stå på.
Go-peden hade dessutom massiva däck (dvs bara gummi ingen luft) och ingen stötdämpare, styret flexade osv osv.

Det här blir ju en helt annan grej.

Men jag säger samma, jag hade iallafall inte velat stå på en sådan i 160knyck 😅

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Hur många totalt misshandlade elsparkcyklar finns det i Sverige och hur ofta eldar de ner en bostad eller står och brinner på trottoarerna? Kan inte vara långt ifrån försumbara siffror. Hade de varit bomber som en del vill få det till så hade det brunnit överallt hela tiden.

Hehe nån som tog ett skämt på lite mycket allvar

Men om man ska vara lite allvarlig så har det varit en och annan som börjat brinna vid laddning, det handlar också om vad för skräp man köper.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F Gaming | AMD Ryzen™ 9 5900XT | Kingston FURY Renegade 64 GB
Red Devil AMD Radeon™ RX 6950 XT 16GB | CREATIVE Sound BlasterX AE-9
Phanteks Enthoo Pro II Server Edition | Phanteks Glacier One 420D30
LG 32" UltraGear 180Hz 32GS85Q | BenQ 32" 60Hz PD3200Q
Glorious GMMK 3 100%| Roccat Kone XP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segge:

Elsparkcyklar = Ytterligare en anledning att slippa röra på sig.

Säg att man ändå skulle vilja köra denna på allmäna vägar, vilken körkortsbehörighet skulle krävas? Tvivlar på att vanligt B duger, lätt eller tom tung MC?

Med tanke på effekten så lär det bli obegränsad MC som gäller. Tror knappast att den når upp till de övriga krav som ställs på fordon i den klassen.

Kör själv tung motorcykel och skulle aldrig köra i de hastigheterna på två hjul utan full skyddsutrustning. Har varit med i ett par MC-olyckor och utan mina skydd hade jag inte mått så bra idag. 160km/h på de där små hjulen? Livsfarligt. Hur är Bromsarna? Lycka till att stanna vid en kraftig inbromsning utan att flyga åt helvete för att du väger mer än vad fordonet gör...

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
PC - Potatis

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Med tanke på effekten så lär det bli obegränsad MC som gäller. Tror knappast att den når upp till de övriga krav som ställs på fordon i den klassen.

Kör själv tung motorcykel och skulle aldrig köra i de hastigheterna på två hjul utan full skyddsutrustning. Har varit med i ett par MC-olyckor och utan mina skydd hade jag inte mått så bra idag. 160km/h på de där små hjulen? Livsfarligt. Hur är Bromsarna? Lycka till att stanna vid en kraftig inbromsning utan att flyga åt helvete för att du väger mer än vad fordonet gör...

Nä el-scootrar går endast att registrera som moped och de begränsningar som gäller där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Något säger mig att du inte har körkort

Även om det finns nötter som kan göra oberäkneliga saker så upplever jag att det är långt vanligare att många fotgängare är blinda för både cykelbanor och cyklister. Tyvärr finns det antagligen procentuellt nästan lika många rötägg i cykelbanan som utanför, något jag gissar hänger ihop med bristen på kompetenskrav.
Själv är jag glad fotgängare, cyklist och bilist 😉

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

"Den nya elsparkcykeln har dubbla motorer på totalt 24 000 watt effekt och når en toppfart på 161 kilometer i timmen"

Går man enbart på siffran för maxeffekt så får A2 - mellanklass motorcykel ha 35 kW ca 47 hästkrafter.
Men har för mig att det även fanns något förhållande mellan vikt och effekt.
Så troligtvis så väger den här för lite (i förhållande till dess effekt) för att få räknas till A2 och hade i så fall blivit A Obegränsad, som du säger.
Ja om den nu överhuvudtaget kan klassas in i MC klasserna.

Skrivet av daskedennis:

Jo en (för) effektiv frambroms utan ABS låter som att den skulle kunna fungera som en snabb katapult om man nyper frambromsen i fart.
På nya motorcyklar i EU så måste motorcyklar över 126cc ha ABS.

Men måste vara svårt att göra ABS system för så små hjul.

Jag hittade bl.a. detta om hjul-storlekar;

How To Select Your Childs Bike

Children's bikes are classified by the size of their wheels, not the size of the frame.
Your child's first bike may be as small as a 10 inch wheel. From there, he/she will progress through 12, 14, 16, 18, 20 and 24 inch wheeled bikes, in many cases skipping a size here and there.

Såg en annan sida rekommendation att använda stödhjul för 12" och 14"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Finns det visst, tomten måste vara inhägnad är den inte det så gäller trafikreglerna.
https://lawline.se/answers/kora-bil-pa-inhagnat-omradeprivat-...

Därför jag skrev tomt och inte privat mark. Men jag förstår att vad jag tänker när jag på tomt inte är samma som alla andras
Tack för förtydligandet.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

"Den nya elsparkcykeln har dubbla motorer på totalt 24 000 watt effekt och når en toppfart på 161 kilometer i timmen"

Går man enbart på siffran för maxeffekt så får A2 - mellanklass motorcykel ha 35 kW ca 47 hästkrafter.
Men har för mig att det även fanns något förhållande mellan vikt och effekt.
Så troligtvis så väger den här för lite (i förhållande till dess effekt) för att få räknas till A2 och hade i så fall blivit A Obegränsad, som du säger.
Ja om den nu överhuvudtaget kan klassas in i MC klasserna.

Jo en (för) effektiv frambroms utan ABS låter som att den skulle kunna fungera som en snabb katapult om man nyper frambromsen i fart.
På nya motorcyklar i EU så måste motorcyklar över 126cc ha ABS.

Men måste vara svårt att göra ABS system för så små hjul.

Jag hittade bl.a. detta om hjul-storlekar;

How To Select Your Childs Bike

Children's bikes are classified by the size of their wheels, not the size of the frame.
Your child's first bike may be as small as a 10 inch wheel. From there, he/she will progress through 12, 14, 16, 18, 20 and 24 inch wheeled bikes, in many cases skipping a size here and there.

Såg en annan sida rekommendation att använda stödhjul för 12" och 14"

Stämmer att det finns ett förhållande mellan vikt och originaleffekt för att få klassas som A2. Tror att det är typ 0.2 hk/kg eller nåt sånt eller åtminstone ganska lågt just för att det inte ska gå att strypa sporthojar från 600cc och uppåt som A2 för att de var (är?) så överrepresenterade i olycksstatistiken innan de gjorde om reglerna.

Är mer än en gång jag önskat att min hoj haft ABS... 🤦

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
PC - Potatis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Baserat på alla kommentarer tror jag inte nån majoritet här inne är klientel som denna riktar sig till

"Farligt, Ingen hjälm osv osv".

Ju mer ni oroar er och tänker på olyckor ju större chans är det att ni kommer råka ut för en...

Vissa vill leva livet, Andra vill bara överleva utan att leva. Det är mycket man kan dö av så låt de som vill köra spark i 160 göra det utan att säga att de är pantande.

Att skrika efter regleringar i tron om att vägarna ska bli säkra är också bara en dröm, när man är på allmän plats ska man ha uppsikt för din egen säkerhet oavsett vilka regler som gäller där och inte ta något för givet, kan vara allt från att nån får en stroke vid ratten till vårslöshet.

Leksaker har ingen plats i trafiken. Det finns speciella områden avsatta till lek.
Jämför med motocross, barn får köra dem, på anvisad plats.

Det är inte min säkerhet jag oroar mig för, jag sitter (relativt) säker i bilen jämfört med de som leker på allmän väg med sina elsparkcyklar...

En sak har du rätt i; regler och förordningar löser inte problemet.
Om de inte efterlevs spelar det ingen roll.
Dessvärre tror jag inte 6-åringar på elsparkcyklar ens vet vad trafikvett är för något, än mindre saker som högerregel, utfartsregel etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamlingH:

Hehe nån som tog ett skämt på lite mycket allvar

Men om man ska vara lite allvarlig så har det varit en och annan som börjat brinna vid laddning, det handlar också om vad för skräp man köper.

Svårt att avgöra när någon skämtar och inte när folk överlag verkar vara totalt paranoida. Hur många år var det inte snack om att mobiltelefoner började brinna i fickan på folk trots att det hänt typ två gånger i hela världen. Men visst litiumbatterier är inte att leka med om det vill sig illa.

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur de tänkt att den ska gå 24mil med ett 1800Wh batteri.. Kan inte stämma hur man än vrider och vänder på saken.

En elektrisk longboard med hubmotorer i hjulen och hårda poluretan-hjul som rullar extremt lätt drar runt 10Wh per kilometer om man kör i ca 30km/h vilket betyder att man skulle komma 180km (18 mil) med ett 1800Wh batteri.

En elektrisk enhjuling (som jag har) med 1750Wh batteri går bara 5-6 mil om man kör i 30-40km/h pga att den har ett mer trög rullande luftfyllt gummihjul. En elsparkcykel har också gummihjul, så 24 mil med 1800Wh, nej det tror jag inte på 😅
Men det låter ju himla bra när man läser specifikationen

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 9800X3D | Liquid Freezer III 280 | Asus Gaming B850m Plus | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6400Mhz CL30 | MSI PCIE5 850W | RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]