När man klonar en disk till en annan så ska det bli identiska kopior, såvida man inte gör förändringar såsom ändrar partitionstorlek etc. men inget som ska förändrar den lagrade datan.
Bootordning som lagrats på bootpartitionen ska med andra ord inte påverkas, särskillt inte när man ersätter en disk med en annan.
Eventuellt att något udda problem skulle kunna uppstå om man installerar den nya disken i en annan port.
Kloningen kan göras på ett flertal sätt.
Man kan göra som TS gjorde, dvs flytta över båda diskarna till en annan maskin, eller så kan man klona OS-disken inifrån Windows till en annan disk. Vill minnas att jag själv gjort det.
Man kan även skapa ett bootbart USB-minne med macrium och göra kloningen från dess miljö.
För övrigt när det kommer till macrium och då till den äldre fria Version 7... insåg precis att den på majorgeeks är version 8...
https://www.majorgeeks.com/files/details/macrium_reflect_free...
Insåg även att jag har 8:an installerad på min bärbara och det ser snarlikt ut.
Det gick även att uppdatera den till den sista fria versionen som släpptes 1 dec 2023. Vet inte hur länge detta kommer gälla då
Men så här ser det ut för mig: (UEFI-system med Recoverypartition efter systempartitionen)
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
Efter att man valt mål-disk så är det bara dra partititonerna från övre raden till nedre.
<Uppladdad bildlänk>
Välj systempartionen och sedan "Cloned partition properties"
<Uppladdad bildlänk>
Klicka på "Maximum size" och minska därefter med storleken för vad den sista partitionen kräver.
Då det inte alltid är exakt med det återstående utrymmet så väljer man med fördel lite extra.
Jag ser även att det finns ett val här för "Auto Driveletter" förvalt vilket kan vara orsaken till varför du fick upp "D:".
<Uppladdad bildlänk>
Sedan är det bara dra ner den sista partitionen och påbörja kloning.
Kan säga att det tog mig några försök innan jag insåg att det bara var att dra ner partionerna istället för att bara klicka "next".
Sedan går det såklart att göra en ren kloning till en större disk utan att justera partitionsstorlekarna när det gäller ett upplägg som detta men då får man läsa på hur man stänger av Recovery-partitionen innan man tar bort den med diskpart, utökar Windows-partitionen och sedan återskapar Recovery-partitionen med diskpart och lägger in dess attribut samt återstartar tjänsten...
Kan vara en god idé att skapa räddningsmedia (går att spara som ISO-fil) för "PE 11/10" före supporten upphör den 8oktober i år om man önska ha dessa.
Ingen aning när/om dessa kommer bli otillgängliga.
Ingen aning om det är nödvändigt med PE-versionerna, men fixar man dem före så har man dem om man mot förmodan skulle behöva dem, om man vill använda Macrium vill säga.