Ny enhet efter kloning

Permalänk
Medlem

Ny enhet efter kloning

Får se om detta är rätt delforum...

Jag migrerade OS-disken till en nyare större disk, SSD till SSD, via Macrium Reflect. Under processen kunde jag se att det fanns en liten partition vid namn System Reserved men den var annars dold i Utforskaren. Nu har den fått enhetsbokstav och visas i Utforskaren.

Gjorde jag fel nånstans? Är det bara att ta bort enhetsbokstaven?

I sammanhanget ska nämnas att den nya OS-disken innan kloningen hade enhetsbokstav D.

Visa signatur

Vill bli datornörd igen

Permalänk
Medlem

Ta bort enhetsbokstaven så att du inte råkar göra något med den partitionen av misstag. Lite mer förvånad över att du inte har fler partitioner på den nya SSDen. Startar Windows om du tar ut den gamla SSDen?

Permalänk
Medlem

Du har lagt till en enhetsbokstav på den, sånt händer inte bara hipp som happ. Gör det omvänt och ta bort enhetsbokstaven bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

Ta bort enhetsbokstaven så att du inte råkar göra något med den partitionen av misstag. Lite mer förvånad över att du inte har fler partitioner på den nya SSDen. Startar Windows om du tar ut den gamla SSDen?

För stunden sitter bara nya SSDen, en HDD och några optiska enheter i datorn och den startar. Ursprungligen fanns bara den SSD som klonades så det ska inte vara något konstigt med systemfiler spridda över flera diskar. Klonade disken var 120GB och den nya 250GB. Jag införlivade outnyttjat utrymme i OS-partionen efter kloning. Vill du se fler partioner?

Skrivet av dlq84:

Du har lagt till en enhetsbokstav på den, sånt händer inte bara hipp som happ. Gör det omvänt och ta bort enhetsbokstaven bara.

Inte aktivt lagt till under denna aktivitet, däremot kan jag tänka mig att Windows kommer ihåg att en partion på samma disk tidigare haft enhetsbokstav D. Under kloningen som utfördes i annan maskin hade den en annan enhetsbokstav.

Jag provar att ta bort den. I värsta fall har jag ju gamla disken kvar. På sikt ska jag ändå göra om OS-installation men nu var det tillfälle att träna på OS-migrering.

Tack!

Visa signatur

Vill bli datornörd igen

Permalänk
Medlem

Av ren nyfikenhet, är det väldigt gammal hårdvara eller har du medvetet valt att köra datorn i "BIOS"-läge (CSM/Legacy) istället för "UEFI"-läge?
Det är i alla fall så det ser ut.
Är ganska säker på att "Recovery-parititionen" brukar ligga sist och att det därför inte bara brukar vara att utöka systemdisken efter kloning.
Har för mig att man i macrium får dra en partition i taget från käll-disk till mål-disk och manipulera storleken på önskad partion innan man drar över nästa...
Det kan vara bra att veta, om jag ser rätt, att om du vill växla över till UEFI-läge framöver så kommer du få konverta disken till GPT(UEFI)-format istället för MBR(BIOS).
Det går att göra inifrån Windows men smidigast är att göra det vid en ominstallation.
Ska tillägga, jag vill minnas att jag hade en dold "recovery-partition" på en bärbar som låg efter Windows-partitionen, men då går det återigen inte bara att utöka Windows-parititonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Av ren nyfikenhet, är det väldigt gammal hårdvara eller har du medvetet valt att köra datorn i "BIOS"-läge (CSM/Legacy) istället för "UEFI"-läge?
Det är i alla fall så det ser ut.
Är ganska säker på att "Recovery-parititionen" brukar ligga sist och att det därför inte bara brukar vara att utöka systemdisken efter kloning.
Har för mig att man i macrium får dra en partition i taget från käll-disk till mål-disk och manipulera storleken på önskad partion innan man drar över nästa...
Det kan vara bra att veta, om jag ser rätt, att om du vill växla över till UEFI-läge framöver så kommer du få konverta disken till GPT(UEFI)-format istället för MBR(BIOS).
Det går att göra inifrån Windows men smidigast är att göra det vid en ominstallation.
Ska tillägga, jag vill minnas att jag hade en dold "recovery-partition" på en bärbar som låg efter Windows-partitionen, men då går det återigen inte bara att utöka Windows-parititonen.

Ingen UEFI här, hårdvaran är för gammal för det. https://www.sweclockers.com/forum/trad/1713434-vattenkylning-...

Installation är skapad i efterhand från USB så ingen recovery-partition som på köpedatorer direkt ur lådan.

Det gick att välja typ "clone this disk" och sedan en måldisk, det sades inget om partitioner i det läget.

Visa signatur

Vill bli datornörd igen

Permalänk
Medlem

Innan cloning, kopplar man bort ev. andra diskar i systemet och därefter startar om och ändrar boot-ordning i bios.
Det framgår inte vilket fabrikat din nya, större disk har.
Med nya Samsungs clonings program funkar allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterP57:

Innan cloning, kopplar man bort ev. andra diskar i systemet och därefter startar om och ändrar boot-ordning i bios.
Det framgår inte vilket fabrikat din nya, större disk har.
Med nya Samsungs clonings program funkar allt.

Nya disken var en Samsung, den gamla en Kingston. Har inte koll på om det följde med någon programvara, den har varit i bruk ett antal år redan. Nu flyttades båda diskar till ett annat system för kloningen så bootordningen i riktiga systemet borde inte påverka(?)

Visa signatur

Vill bli datornörd igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av patjo:

Nya disken var en Samsung, den gamla en Kingston. Har inte koll på om det följde med någon programvara, den har varit i bruk ett antal år redan. Nu flyttades båda diskar till ett annat system för kloningen så bootordningen i riktiga systemet borde inte påverka(?)

Prova igen. Tanka ner och installera.

https://www.techpowerup.com/download/samsung-magician-ssd-man...

Permalänk
Medlem

Jag körde en Repair på min Windows 11:
https://www.reddit.com/r/Windows11/comments/1i4do2h/windows_1...
Den fick för sig flytta booten till en annan disk...
Dock lätt ordnat med lite googlande och lite körande i CMD med: bcdboot C:\Windows /S C:
för att kunna ta bort gamla boot partitionen helt.
Risken är att boot-partitionen är på en annan disk och dagen den ger upp kommer du inte in i windows utan att göra detta jag nämner ovan.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

När man klonar en disk till en annan så ska det bli identiska kopior, såvida man inte gör förändringar såsom ändrar partitionstorlek etc. men inget som ska förändrar den lagrade datan.
Bootordning som lagrats på bootpartitionen ska med andra ord inte påverkas, särskillt inte när man ersätter en disk med en annan.
Eventuellt att något udda problem skulle kunna uppstå om man installerar den nya disken i en annan port.
Kloningen kan göras på ett flertal sätt.
Man kan göra som TS gjorde, dvs flytta över båda diskarna till en annan maskin, eller så kan man klona OS-disken inifrån Windows till en annan disk. Vill minnas att jag själv gjort det.
Man kan även skapa ett bootbart USB-minne med macrium och göra kloningen från dess miljö.

För övrigt när det kommer till macrium och då till den äldre fria Version 7... insåg precis att den på majorgeeks är version 8...
https://www.majorgeeks.com/files/details/macrium_reflect_free...
Insåg även att jag har 8:an installerad på min bärbara och det ser snarlikt ut.
Det gick även att uppdatera den till den sista fria versionen som släpptes 1 dec 2023. Vet inte hur länge detta kommer gälla då

Men så här ser det ut för mig: (UEFI-system med Recoverypartition efter systempartitionen)

Efter att man valt mål-disk så är det bara dra partititonerna från övre raden till nedre.
Om det redan finns partitioner på måldisken så kommer man behöva ta bort dessa före man kan "dra ner" partitionerna till måldisken. Detta kan göras genom att klicka på "Delete Existing partition".
En orsak till att det kan finnas en partition är om man installerat disken, startat upp Windows, fått frågan om man vill initiera och partitionera den och väljer att göra det.

Välj systempartionen och sedan "Cloned partition properties"

Klicka på "Maximum size" och minska därefter med storleken för vad den sista partitionen kräver.
Då det inte alltid är exakt med det återstående utrymmet så väljer man med fördel lite extra.
Jag ser även att det finns ett val här för "Auto Driveletter" förvalt vilket kan vara orsaken till varför du fick upp "D:".

Sedan är det bara dra ner den sista partitionen och påbörja kloning.

Kan säga att det tog mig några försök innan jag insåg att det bara var att dra ner partionerna istället för att bara klicka "next".

Sedan går det såklart att göra en ren kloning till en större disk utan att justera partitionsstorlekarna när det gäller ett upplägg som detta men då får man läsa på hur man stänger av Recovery-partitionen innan man tar bort den med diskpart, utökar Windows-partitionen och sedan återskapar Recovery-partitionen med diskpart och lägger in dess attribut samt återstartar tjänsten...

Kan vara en god idé att skapa räddningsmedia (går att spara som ISO-fil) för "PE 11/10" före supporten upphör den 8oktober i år om man önska ha dessa.
Ingen aning när/om dessa kommer bli otillgängliga.
Ingen aning om det är nödvändigt med PE-versionerna, men fixar man dem före så har man dem om man mot förmodan skulle behöva dem, om man vill använda Macrium vill säga.

Notering i kursivt format tillagt gällandes "drag och släpp" av partitioner.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

När man klonar en disk till en annan så ska det bli identiska kopior, såvida man inte gör förändringar såsom ändrar partitionstorlek etc. men inget som ska förändrar den lagrade datan.
Bootordning som lagrats på bootpartitionen ska med andra ord inte påverkas, särskillt inte när man ersätter en disk med en annan.
Eventuellt att något udda problem skulle kunna uppstå om man installerar den nya disken i en annan port.
Kloningen kan göras på ett flertal sätt.
Man kan göra som TS gjorde, dvs flytta över båda diskarna till en annan maskin, eller så kan man klona OS-disken inifrån Windows till en annan disk. Vill minnas att jag själv gjort det.
Man kan även skapa ett bootbart USB-minne med macrium och göra kloningen från dess miljö.

För övrigt när det kommer till macrium och då till den äldre fria Version 7... insåg precis att den på majorgeeks är version 8...
https://www.majorgeeks.com/files/details/macrium_reflect_free...
Insåg även att jag har 8:an installerad på min bärbara och det ser snarlikt ut.
Det gick även att uppdatera den till den sista fria versionen som släpptes 1 dec 2023. Vet inte hur länge detta kommer gälla då

Men så här ser det ut för mig: (UEFI-system med Recoverypartition efter systempartitionen)

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
Efter att man valt mål-disk så är det bara dra partititonerna från övre raden till nedre.
<Uppladdad bildlänk>
Välj systempartionen och sedan "Cloned partition properties"
<Uppladdad bildlänk>
Klicka på "Maximum size" och minska därefter med storleken för vad den sista partitionen kräver.
Då det inte alltid är exakt med det återstående utrymmet så väljer man med fördel lite extra.
Jag ser även att det finns ett val här för "Auto Driveletter" förvalt vilket kan vara orsaken till varför du fick upp "D:".
<Uppladdad bildlänk>
Sedan är det bara dra ner den sista partitionen och påbörja kloning.

Kan säga att det tog mig några försök innan jag insåg att det bara var att dra ner partionerna istället för att bara klicka "next".

Sedan går det såklart att göra en ren kloning till en större disk utan att justera partitionsstorlekarna när det gäller ett upplägg som detta men då får man läsa på hur man stänger av Recovery-partitionen innan man tar bort den med diskpart, utökar Windows-partitionen och sedan återskapar Recovery-partitionen med diskpart och lägger in dess attribut samt återstartar tjänsten...

Kan vara en god idé att skapa räddningsmedia (går att spara som ISO-fil) för "PE 11/10" före supporten upphör den 8oktober i år om man önska ha dessa.
Ingen aning när/om dessa kommer bli otillgängliga.
Ingen aning om det är nödvändigt med PE-versionerna, men fixar man dem före så har man dem om man mot förmodan skulle behöva dem, om man vill använda Macrium vill säga.

Onekligen går det att göra på flera sätt. Jag följde denna instruktionsvideo:

https://www.youtube.com/watch?v=-89EcTjzl4M

Bra tanke där inför supportens upphörande.

Visa signatur

Vill bli datornörd igen

Permalänk
Medlem

Inte mycket hjälp för dig, såhär efteråt, men jag är så glad att jag har en dockningsstation inte just den här, men en med samma funktioner
Så jäkla smidigt och tidssparande.

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·

Permalänk
Medlem
Skrivet av patjo:

Onekligen går det att göra på flera sätt. Jag följde denna instruktionsvideo:

https://www.youtube.com/watch?v=-89EcTjzl4M

Bra tanke där inför supportens upphörande.

Ok, jag förstår.
Det är för att det finns en partition på måldisken redan.
Skulle personen i videon tagit bort den först så hade denne kunna dra ner partition för partition, sedan använder videoskaparen även en måldisk av samma storlek som källdisken.

Permalänk
Medlem

Jag började om med nyinstallation på en annan dator och tog bort partition på disken innan jag började. Då blev det två partitioner, den ena utan enhetsbokstav. Detta gjorde jag för jag ville migrera till en mindre disk, men får inte minska storleken på partition tillräckligt. "Filer som inte får flyttas". Detta gäller även om jag flyttar disken till annan dator så det inte är ett aktivt OS igång som håller reda på sina filer.

Nyinstallerat på en 120GB SSD får jag halvera partition om jag vill.

Orsaken till hela resan är att jag på en helt annan dator vill migrera till en mindre disk, från 1TB HDD till 250GB SSD. Jag tyckte det skulle gå för det var bara cirka 160GB utnyttjat, MEN jag får inte minska ner partitionen med mer än cirka 450 MB. Där vill jag inte ominstallera för det är fars dator och han har en massa lustiga program installerade för uppdatera GPS-kartor och liknande.

Jag har hittat viss information på reddit https://www.reddit.com/r/techsupport/comments/4a05sf/windows_... men har inte provat än. Mina försök görs just nu på SSD och Windows 7 men HDD migreringen avser Windows 10. Ger samma resultat än så länge.

Det är nog 20 år sedan jag trasslade med partitioner senast men jag minns inte att det var såhär krångligt.

Förslag mottages.

Visa signatur

Vill bli datornörd igen