Tråden om Xbox Series X|S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinkerbeard:

Hade aldrig tänkt köpa nytt. Tänker mig om begagnat marknaden kommer rusa

Tror att Xbox Series X/S är redan är dödsdömd sett till hur Microsoft agerat den senaste tiden.

Speciellt genom uttalandet att deras kommande Xbox inte kommer vara bakåtkompatibel med nuvarande generation, utan främst bli "PC-Only".

Tycker det ser betydligt ljusare ut för PS5/PS5 Pro/PS6.

Följande video av Laura Fryer (Gears of Wars/Halo) gav mig en tankeställare:

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Tror att Xbox Series X/S är redan är dödsdömd sett till hur Microsoft agerat den senaste tiden.

Speciellt genom uttalandet att deras kommande Xbox inte kommer vara bakåtkompatibel med nuvarande generation, utan främst bli "PC-Only".

Här kommer min take på framtiden om Gaming i stort och min spekulation av rykterna och faktan vi fått hittills om nästa Xbox. Ta den för va den är..

Om man ska spekulera så tror jag konsolen som koncept är utdömd på sikt. Om nu MS får till ett spelläge likt Steam bigpicture och få ihop en speloptimerad windowsversion så finns det inte jättemånga anledningar kvar att köpa en konsol. Tror snarare MS är mer framåt än vad Sony är här. Om nu MS släpper en ny ”Xbox” som fungerar som
En PC, som du kan uppgradera hårdvara. Med digitala spel plus hela Steams bibliotek och andra stores som fungerar och startar som
En konsol med alla fördelarna konsolerna har förutom fysisk media möjligtvis så kommer snart renodlade konsoler dö ut. Kommer väl alltid finnas behov och intresse men dom stora pengarna o massan ligger här. Lägg på deras hanhållna och kanske även Windows ”12” på renodlad pc som funkar på samma vis så tror jag MS har sin grej.

Vi ska inte glömma att nuvarande generation av konsoler ps5 och Xbox series ansågs ligga långt i framkant hårdvarumässigt jämfört med ps4/one, blev omoderna extremt fort och 30fps versioner av nya spel blev snabbt verklighet.

Detta kommer från en som haft alla konsoler och framförallt Sonys och älskat dom. Föredragit fysiska skivor men på senare tiden gått mer o mer åt digitala hållet. Varför ska jag köpa ett Sony exklusivt spel på en svindyr konsol när jag kan vänta några månader och få en bättre version billigare på steam? Och snart dessutom förmodligen kunna spela dessa spelen på nästa generations ”Xbox”.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Följande video av Laura Fryer (Gears of Wars/Halo) gav mig en tankeställare:
https://youtu.be/lFG7YxFFCnY

Eh, de har ju sagt att det kommer en ny konsol med stöd för ens befintliga bibliotek av Xbox spel. Upprepade gånger.

Däremot är deras Xbox brandade Asus Ally en PC med alla konsekvenser det ger.

Laura Fryer kan väl ha rätt men hon har inte jobbat på Xbox på länge och den här typen av videos ger nog bra med impressions. Och det passar in bra nu när Xbox har bra med spel medans PS misslyckas med GaaS om man ska vara sån.

Jag är inte orolig över om jag kommer kunna fortsätta spela mina Xbox spel.

Jag ser inga fördelar med PS i dagsläget.

Permalänk
Medlem

Free-to-Play Extraction Shooter Delta Force Coming to Xbox Series X|S on August 19

Permalänk
Medlem

https://news.xbox.com/en-us/2025/07/01/xbox-game-pass-july-20...

We’ve got some exciting news for you. Retro Classics, our awesome collaboration with Antstream Arcade, keeps getting better. We’ve added a new batch of games recently for Game Pass members and want to share a big thanks to the more than 1 million players who have already checked out Retro Classics since launch!
So, what’s new? Check out these recently added gems:
Cosmic Commuter
Heart of China
Skiing
Solar Storm
Subterranea

Leaving July 15
Flock (Cloud, Console, and PC)
Mafia Definitive Edition (Cloud, Console, and PC)
Magical Delicacy (Cloud, Console, and PC)
Tchia (Cloud, Console, and PC)
The Callisto Protocol (Cloud, Console, and PC)
The Case of the Golden Idol (Cloud, Console, and PC)

Permalänk
Medlem

Don't miss the 'Strange Tales of the West' Trailer for Red Dead Online, the online component to the hit Red Dead Redemption 2 developed by Rockstar Games. Players can now partake in four new adventures that require steely resolve and courage in the face of the odd, twisted, and downright supernatural. The 'Strange Tales of the West' missions are available now in Red Dead Online for PlayStation 4 (PS4), PlayStation 5 (PS5), Xbox One, Xbox Series X|S, and PC (Steam).

Permalänk
Medlem

Rare’s long-in-development original IP, Everwild, has been cancelled, sources have told VGC.
https://www.videogameschronicle.com/news/sources-everwild-has...

trailern:
https://www.youtube.com/watch?v=WSWnnQMSPjc

Permalänk
Medlem

Microsoft is closing down Xbox studio The Initiative, with Perfect Dark killed as well — joining Everwild and ZeniMax's new IP, and other unannounced projects
https://www.windowscentral.com/gaming/xbox/microsoft-is-closi...

Går bra nu...

Permalänk
Medlem

Fan vad synd att Perfect Dark läggs ner..

Permalänk
Skrivet av Bozzeta:

Microsoft is closing down Xbox studio The Initiative, with Perfect Dark killed as well — joining Everwild and ZeniMax's new IP, and other unannounced projects
https://www.windowscentral.com/gaming/xbox/microsoft-is-closi...

Går bra nu...

Detta va droppen. Nu åker xboxet ute på Blocket.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Även om det är trist så har de 40 spel som fortfarande är på gång.

https://variety.com/2025/gaming/news/perfect-dark-everwild-ga...

Själv är jag mest orolig för Forza Motorsport med tanke på hur mycket Turn 10 påverkades av detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av appel1:

Själv är jag mest orolig för Forza Motorsport med tanke på hur mycket Turn 10 påverkades av detta.

Fast Turn 10 måste väl slutföra Fable och fokusera på Forza Horizon 6 som ska släppas om ett år,
de borde inte ha några utvecklare på Motorsport nu. Dock är ju risken att community och e-sport personer är de första som ryker.

Jag tror inte du ska vara orolig för de stora releaserna, problemet är ju att ingen ny IP kommer och inga överraskningar,
logiken för uppköpta och ägda studios är ju att maxa AAA och så fort någon tänker fritt eller gör någon liten spinoff så blir de överflödiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Fast Turn 10 måste väl slutföra Fable och fokusera på Forza Horizon 6 som ska släppas om ett år,
de borde inte ha några utvecklare på Motorsport nu. Dock är ju risken att community och e-sport personer är de första som ryker.

Jag tror inte du ska vara orolig för de stora releaserna, problemet är ju att ingen ny IP kommer och inga överraskningar,
logiken för uppköpta och ägda studios är ju att maxa AAA och så fort någon tänker fritt eller gör någon liten spinoff så blir de överflödiga.

Fable ör Playground Games. Och de verkar inte ha blivit påverkade vad jag sett. Iaf inte i någon större omfattning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

🤣 Bye bye.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem

Det är lite konstigt att ha en konsol, eller dator för den delen, för framtida spel. Man har väl grejerna för att spela nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av appel1:

Det är lite konstigt att ha en konsol, eller dator för den delen, för framtida spel. Man har väl grejerna för att spela nu?

Min utmaning är att spel sällan blir färdiga idag, utan ständigt uppdateras över tid med nya DLC:er m.m.

Själv gick jag tidigare ofta all-in på en konsol för ett visst spel. Men numera får många spel enbart leva i 3-4 år år innan all support försvinner och spelet delistas överallt.

Kanske inte hänt för Xbox Series X/S än, men spel som CyberPunk 2077 samt Forza Motorsport 5/6/7 och Forza Horizon 4 är delvis övergivna.

Ska bli intressant att se hur länge Diablo IV kommer få rulla vidare på Xbox One/PS4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Min utmaning är att spel sällan blir färdiga idag, utan ständigt uppdateras över tid med nya DLC:er m.m.

Själv gick jag tidigare ofta all-in på en konsol för ett visst spel. Men numera får många spel enbart leva i 3-4 år år innan all support försvinner och spelet delistas överallt.

Kanske inte hänt för Xbox Series X/S än, men spel som CyberPunk 2077 samt Forza Motorsport 5/6/7 och Forza Horizon 4 är delvis övergivna.

Ska bli intressant att se hur länge Diablo IV kommer få rulla vidare på Xbox One/PS4.

Cyberpunk 2077 får ju en ny uppdatering snart. Och även efter sista uppdateringen så kommer det väl gå ett spela vidare utan problem? Det har ju knappt några online features så det borde vara lugnt.

Forza spelen delistas ja, tydligen för dyrt med musik licenser och annat annars. Men de går ju fortsätta spela om man redan köpt dem. Vet inte hur det är med de äldre spelens online features, inte spelat dem på länge även om jag skulle kunna.

Permalänk
Medlem

Helldivers 2 kommer till Xbox 26 augusti.

Permalänk
Medlem

Trevligt, de verkar ha fixat Xbox appen så att inte DLC och annat dyker upp i listan av spel.

Men lite synd att de också fixar så att inte alla spel räknas i 8-pack per månad grejen. 😆

Permalänk
Medlem

Finns på GP

Permalänk
Medlem

Xbox Insiders with Game Pass Ultimate – Stream Your Own Game on the Xbox PC app
https://news.xbox.com/en-us/2025/07/15/xbox-insiders-with-gam...

Permalänk
Medlem

https://news.xbox.com/en-us/2025/07/15/xbox-game-pass-july-20...

Leaving July 31
Gigantic (Cloud, Console, and PC)
Kunitsu-Gami: Path of the Goddess (Cloud, Console, and PC)
Turnip Boy Robs a Bank (Cloud, Console, and PC)

Permalänk
Medlem

https://www.cyberpunk.net/en/news/51674/update-2-3-patch-note...
Console-specific
Added VRR (Variable Refresh Rate) support for PlayStation 5 and Xbox Series X|S.
Fixed an issue where foliage was not properly affected by weather conditions on PlayStation 5.

Permalänk
Medlem

Echoes of the End is coming August 12th to Steam, PS5, and Xbox X|S

Permalänk
Medlem

Back to the Dawn on Gamepass 18th July 2025

Permalänk
Medlem

The upcoming Avatar: Frontiers of Pandora update on December 5 will add an optional third-person perspective mode as well as a New Game+ mode.

Äntligen.
och visste inte att Ali G var inblandad i spelutvecklingen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

https://www.youtube.com/watch?v=Bej3ockJuIc

The upcoming Avatar: Frontiers of Pandora update on December 5 will add an optional third-person perspective mode as well as a New Game+ mode.

Äntligen.
och visste inte att Ali G var inblandad i spelutvecklingen...

Fan jag tänkte precis ta tag i detta på steam. Bör man vänta? Va är problemet med 1person idag för att man väljer att ha med det nu?

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Va är problemet med 1person idag för att man väljer att ha med det nu?

Ingen på konsol orkar med fps. De tror väl att de kan sälja mer inför Avatar 3...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Ingen på konsol orkar med fps. De tror väl att de kan sälja mer inför Avatar 3...

Aha så det är pga prestandan som folk vill köra 3rd person? Borde inte va nått bekymmer på PC då.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Aha så det är pga prestandan som folk vill köra 3rd person? Borde inte va nått bekymmer på PC då.

first person shooter
Man får ont i huvudet när man använder kontroll jämfört med mus på datorn.