Ny dator för bild- och videoredigering
Hej alla goa medlemmar på Swec
Det var mer än ett årtionde sedan jag byggde en dator, och jag är helt vilsen när det gäller dagens hårdvara. Så jag behöver er hjälp!
Min plan är att köpa en ny Windowsdator där det primära fokuset kommer att vara bildredigering, men även en del videoredigering. Utöver min ålderstigna stationära ( med mer än 10 år på nacken ) så har jag en Macbook Pro M1 som klarar mina behov galant, men jag vill ha en stationär Windowsburk som helt klart utklassar den ( när framtida GPU är införskaffad).
Det jag behöver är snabb lagring, bra med minne och att hela bygget ska vara så tyst som möjligt.
En snabb M2 disk med 2TB för systemet är givet. Men jag behöver mer lagring än så för alla mina bilder. Väldigt många av hårddiskarna som finns verkar vara högljudda och fokuserade på att användas till NAS-enheter? Kom gärna med input på den biten!
Jag tänker inte betala de hutlösa priserna för ett snabbt grafikkort som marknaden ser ut, och eftersom de spel jag ibland spelar alla är till åren, så är min plan att skjuta upp den investeringen och förlita mig på GPUn som är inbyggd i processorn till att börja med.
Formfaktorn på chassi är inte så noga, har ATX nu men kan lika gärna ha mATX. Det ska vara dämpat, och utan fönster.
Vill inte ha några komponenter med RGB i bygget. Jag kommer aldrig att överklocka, så det är inte heller en prio.
Budget mellan 10-20K, men jag är mest intresserad av att ha ett bra och prisvärt system. Dvs. inte lägga pengar på en dyr enskild komponent som jag inte kommer att ha nytta av när pengen kan läggas på övriga komponenter för en bättre helhet.
Jag gjorde ett försök till att lägga ihop ett system med Inets datorbyggare som en slags fingervisning.
https://www.inet.se/datorbygge/b1632076/2pacs-nya-burk

P.S. Den enkla vägen hade varit att köpa en Mac Mini Pro/Mac Studio, men på en stationär dator jag vill kunna byta ut komponenter själv efter tycke och behov. D.S.