Ny dator för bild- och videoredigering

Permalänk
Medlem

Ny dator för bild- och videoredigering

Hej alla goa medlemmar på Swec

Det var mer än ett årtionde sedan jag byggde en dator, och jag är helt vilsen när det gäller dagens hårdvara. Så jag behöver er hjälp!

Min plan är att köpa en ny Windowsdator där det primära fokuset kommer att vara bildredigering, men även en del videoredigering. Utöver min ålderstigna stationära ( med mer än 10 år på nacken ) så har jag en Macbook Pro M1 som klarar mina behov galant, men jag vill ha en stationär Windowsburk som helt klart utklassar den ( när framtida GPU är införskaffad).

Det jag behöver är snabb lagring, bra med minne och att hela bygget ska vara så tyst som möjligt.

En snabb M2 disk med 2TB för systemet är givet. Men jag behöver mer lagring än så för alla mina bilder. Väldigt många av hårddiskarna som finns verkar vara högljudda och fokuserade på att användas till NAS-enheter? Kom gärna med input på den biten!

Jag tänker inte betala de hutlösa priserna för ett snabbt grafikkort som marknaden ser ut, och eftersom de spel jag ibland spelar alla är till åren, så är min plan att skjuta upp den investeringen och förlita mig på GPUn som är inbyggd i processorn till att börja med.

Formfaktorn på chassi är inte så noga, har ATX nu men kan lika gärna ha mATX. Det ska vara dämpat, och utan fönster.

Vill inte ha några komponenter med RGB i bygget. Jag kommer aldrig att överklocka, så det är inte heller en prio.

Budget mellan 10-20K, men jag är mest intresserad av att ha ett bra och prisvärt system. Dvs. inte lägga pengar på en dyr enskild komponent som jag inte kommer att ha nytta av när pengen kan läggas på övriga komponenter för en bättre helhet.

Jag gjorde ett försök till att lägga ihop ett system med Inets datorbyggare som en slags fingervisning.

https://www.inet.se/datorbygge/b1632076/2pacs-nya-burk

P.S. Den enkla vägen hade varit att köpa en Mac Mini Pro/Mac Studio, men på en stationär dator jag vill kunna byta ut komponenter själv efter tycke och behov. D.S.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Bild & videoredigering snabbare än M1 utan dedikerat grafikkort? Då bör du väl ha en apu, alltså cpu med starkare grafikprestanda som t.ex 8700G. Med tanke på resterande am5/cpu priser är det värt det över 7700 även om man får lite mindre cache.

7800x3d är fel val för primärt det du är ute efter, 7950x är mycket bättre val ifall du ska köpa dedikerat grafikkort. Kylare bör du absolut ha något bättre, minst Thermalright Peerless Assassin eller Phantom Spirit, möjligen 360mm AIO ifall du vill belasta 7950x till 100% och fortfarande ha det helt tyst.

Vämrespridning finns på moderkortet så behövs ej följa med m.2 minnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Bild & videoredigering snabbare än M1 utan dedikerat grafikkort? Då bör du väl ha en apu, alltså cpu med starkare grafikprestanda som t.ex 8700G. Med tanke på resterande am5/cpu priser är det värt det över 7700 även om man får lite mindre cache.

7800x3d är fel val för primärt det du är ute efter, 7950x är mycket bättre val ifall du ska köpa dedikerat grafikkort. Kylare bör du absolut ha något bättre, minst Thermalright Peerless Assassin eller Phantom Spirit, möjligen 360mm AIO ifall du vill belasta 7950x till 100% och fortfarande ha det helt tyst.

Vämrespridning finns på moderkortet så behövs ej följa med m.2 minnet.

Ah. borde varit tydligare där. Jag syftade då på systemet som helhet, med framtida GPU. Har ändrat texten nu för att tydliggöra. Men eftersom min M1 ändå är 4 år gammal nu, har inte integrerad x86 grafik kommit längre på den tiden? Som sagt. Är out of the loop!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2pac:

Ah. borde varit tydligare där. Jag syftade då på systemet som helhet, med framtida GPU. Har ändrat texten nu för att tydliggöra. Men eftersom min M1 ändå är 4 år gammal nu, har inte integrerad x86 grafik kommit längre på den tiden? Som sagt. Är out of the loop!

Jo, ifall man köper något som 8700G. De bästa integrerade grafiken finns dock fortfarande inom laptops, som 890m, Intels Arc 140V eller Apple m4. AMD släpper cpuer på desktop med starka integrerade grafikprocessorer (vad de kallar "apu", namnen slutar med 'G') men de kommer efter laptopsen, 8700G har 780m vilket är förra generationen, fortfarande bättre än m1 dock. De är lite sämre än processor utan stark igpu, då de har lite lägre clocks och mindre cache-minne (jämför 8700G med Ryzen 7700).

Medans "vanliga" cpuers integrerade grafik, speciellt Amd's (som för 7950x, 7800xt) är väldigt svag, bara gör att kunna ge bild.

Permalänk

Ska du bygga en ny dator för foto och videoredigering så hade jag aldrig byggt en sådan dator utan ett grafikkort. Du kommer att vara grymt begränsad i de flesta program.

Visa signatur

Primary: X870E Aorus Elite, 9950X3D, 96 GB 6600MHz RAM, MSI 5090 Gaming Trio OC, 4x Samsung 4TB 9100 Pro, 1x Samsung 2TB 9100 Pro

Secondary: TRx40, Aorus Xtreme, Threadripper 3960x, 128GB 3600MHz RAM, Asus Astral 5090 OC, 2x Mp600 Pro 2TB, 1x Mp600 Pro 1TB, 2x Samsung 970 Pro 2TB, 4x WD Red 10TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2pac:

För att klargöra: 8700G är helt ok för att överleva utan gpu ett tag och bör prestera bättre än din M1. CPU-prestandan är lite lägre än Ryzen 7 7700 vilket är c.a 100kr billigare. Samma cpu prestanda som 8700g men utan igpu överhuvudtaget (ingen bild utan gpu) är 8700f, finns c.a 900kr billigare just nu.

Så du måste spendera nästan 1000kr mer nu för att vänta med att köpa gpu ifall du vill ha något bättre än M1. Köper du eg. 7950x så får du bild men väldigt svag gpu prestanda, sämre än ditt nuvarande.

7800x3d'ens extra cache hjälper främst i spel, inte lika mycket som fler kärnor i flertrådade program.

Jag vill också poängtera att gpu priserna troligen inte kommer gå ner den närmsta tiden, kan t.o.m gå upp med tullar och blir nog liknande tills black-friday eller nästa år.

Ett tredje alternativ vore att köpa en stark processor och sedan en begagnad gpu för c.a 1000-1500kr som är ganska mycket snabbare än både M1 och 8700G, att använda tills du känner att nya priser är ok. Detta är även bättre än 8700g alternativet då gpun går att sälja senare, ifall den inte går sönder vilket å andra sidan är en liten risk man tar. Exempelvis gtx 1080, rx 5700xt, rtx 2060.

Permalänk
Medlem

Här är en till setup som jag petat ihop. Med GPU den här gången.
https://www.inet.se/datorbygge/b1632761/2pacs-bygge-2-p

Permalänk
Medlem

Jag satt och plockade ihop en ny setup. Kommer grafikkortet vara en flaskhals? Någon annan sak som inte ser bra ut? https://www.inet.se/datorbygge/b1678237/2pacs-nya-rigg

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2pac:

Jag satt och plockade ihop en ny setup. Kommer grafikkortet vara en flaskhals? Någon annan sak som inte ser bra ut? https://www.inet.se/datorbygge/b1678237/2pacs-nya-rigghttps://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1678237/2pacs-nya-rigg

Ser lite onödigt dyrt ut tycker jag. X3D-processorerna är ju mer inriktade på spelande.