Metas nya användarpolicy: betala eller bli spårad

Permalänk
Medlem

Betala
För
Facebook

Vilken värld lever vi i? Nu kan vi verkligen snacka parallella samhällen. Kan vi inte bara skicka dem ur EU rakt av? Vad behövs Metas skräp till?

Permalänk
Medlem

Mycket goda nyheter!!

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, 7900xt, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV7, Teuenas och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Swedishchef_90:

<Uppladdad bildlänk>
Varsågod

Edit
Ja jag har engelska på som språk 🙂

Tack!
Har uppdaterat nyheten.

Permalänk
Medlem

"Sära på lädret"?!
Öppna/lätta på lädret/plånboken har man hört, men sära?? Låter som ett betalalternativ för OF...
Vad är nästa iteration? Fläk ut skinnet?

OnT: har FB på nåder redan, ska man betala så är det insta ditch

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Skrivet av seville57:

Tur man inte har skitet å Meta kan man göra i bl.a insjöar.

Ät inte fisken bara.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gonace:

Hur kan det vara okej att lägga "spåra mig inte"-valet bakom en betalvägg? Finns det någon som förstår sig på reglemetet innom EU bättre än mig, finns det möjlighet att göra på det här viset?

Tanken är väl att besökarna ska betala via reklam visning eller faktiskt månadskostnad.
Och deras annonssystem bygger på att också identifiera användarmönster för att kunna rikta reklamen rätt.

Det här vet alla såklart - men det upplägget är väl kanske inte helt orimligt.

Ett alternativ skulle kanske då vara att ha en annonseringstjänst med reklam som inte är riktad - med mycket mer reklam än i nuläget då.
Det är ett alternativ såklart. Jag är emellertid inte övertygad om att det blir så kul heller med mer reklam.
Det ger väl ungefär samma utfall som nu. Missnöje med alternativet.

Någonstans tänker jag att exempelvis de flesta nyhetssiterna funkar typ likadant. Betala - eller ha reklam. Och reklamsystemen för digitala plattfornar bygger på tracking av användaren för att kunna rikta reklamen.
(Jaja jag vet - nyhetssiterna har reklam även med prenumerationskostnad)

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av kundun:

"Sära på lädret"?!
Öppna/lätta på lädret/plånboken har man hört, men sära?? Låter som ett betalalternativ för OF...
Vad är nästa iteration? Fläk ut skinnet?

OnT: har FB på nåder redan, ska man betala så är det insta ditch

Haha kanske inte är allmänt vedertaget men jag tycker om uttrycket!

Permalänk
Medlem

Ganska rimligt ändå och det tredje alternativet är att vara utan.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Det är dags att EU inför en skatt mot all den okynnesdatainsamling för att få slut på otyget; Låt den vara 0kr/0€ för de företag som enbart samlar in ett minimum av data som de behöver för att bedriva sin verksamhet och sedan öka exponentiellt så de företag som samlar in stora mängder data får betala skyhöga belopp.

Permalänk

Om det nu bara gäller spårning för reklam spelar det väl ingen större roll iom att det verkar som all annan spårning fortsätter som vanligt, eller?
Ännu inte sugen nog att skaffa dessa produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Hur kan det vara okej att lägga "spåra mig inte"-valet bakom en betalvägg? Finns det någon som förstår sig på reglemetet innom EU bättre än mig, finns det möjlighet att göra på det här viset?

Med all säkerhet så kommer inte EU gå med på det. Beteendet är lite som vad apple när EU tvingade dem till att öppna upp ios och de svarade med att de skulle ta betalt för appar installerade via tredjepartsbutiker, de slåss med allt vad de kan för att få ha kvar kontrollen och intäkterna.

EU gick inte med på vad apple försökte med.

Permalänk
Medlem

Meta har väl spårat allt o alla sen dag 1? Nu kom det en lag som tvinga dem att berätta att de gör det (om man inte betalar då). Och folk får panik o går bananas med kritik? Ibland är folk lustiga

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Betala! Finns ju inte på kartan.
För övrigt så blockar jag alla FB spårare, som finns på många siter..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag hänger inte med. Har de inte alltid spårat en, och nu erbjuder ett sätta för en at betala så att de inte gör det mera?

Använder inte FB mera, men Instagram har jag kvar.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem

Det blir lite konstigt med alla starka reaktioner på clickbait-rubriker i stil med denna "betala eller bli spårad".....

Förstår inte folk att det enda nya är att det tillkommit alternativet att betala för att slippa få sin användardata kartlagd för riktad reklam? Det andra alternativet är ju världen som den fungerar idag, gillar man inte detta så är det ju bara att klicka i att allt skall fungera som tidigare.

Det är ju knappast så att Meta fram tills nu inte samlat in och processat användardata för riktad reklam. Om nu någon trodde det.

Den stora snackisen borde istället vara att en mycket stor del av insamlingen av användardata fortsätter även om man väljer att betala för sig, detta framgår rätt tydligt om man läser lite mer än överskriften i deras information.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Betala (så de får dina kortuppgifter som de antagligen inte har tillgång till annars) eller vad?, pausat i nuläget får vi se vad eu säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Uj uj. hört 45 kronor från vissa men har inga av deras appar själv för att kontrollera så gick på SVT:s linje. För de som fått notifikationen, har ni alla fått priset på 80 kr?

Från 75kr/månad för min del. Sen är det ju inte en notifikation utan en ren block. Du kommer inte vidare utan att välja nått.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem

I helvete heller, familjen kan skicka SMS eller ringa. Jag har ett telefonnummer, man behöver ingen messenger app för att nå en. Och inget facebook konto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Haha kanske inte är allmänt vedertaget men jag tycker om uttrycket!

Finns även " bara upp med lädret å betala/pröjsa", lite beroende på situationen.

T.ex om man välter ut ölen för någon.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem

Om jag minns rätt så kommer eu kommsionen utfärda vite till meta på detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Det blir lite konstigt med alla starka reaktioner på clickbait-rubriker i stil med denna "betala eller bli spårad".....

Förstår inte folk att det enda nya är att det tillkommit alternativet att betala för att slippa få sin användardata kartlagd för riktad reklam? Det andra alternativet är ju världen som den fungerar idag, gillar man inte detta så är det ju bara att klicka i att allt skall fungera som tidigare.

Det är ju knappast så att Meta fram tills nu inte samlat in och processat användardata för riktad reklam. Om nu någon trodde det.

Den stora snackisen borde istället vara att en mycket stor del av insamlingen av användardata fortsätter även om man väljer att betala för sig, detta framgår rätt tydligt om man läser lite mer än överskriften i deras information.

Fast enligt lag i EU måste dom erbjuda ett alternativ UTAN spårning. Och det gör dom, men väljer att ta betalt för det. Det kommer inte EU godkänna.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Skönt att man inte har haft ett konto där på ett årtionde.

Visa signatur

En god och ädel man bör avhålla sig från varje som helst kontakt med arbetslivet.

Permalänk
Medlem

Lädret är särat! Meta vägrar kontanter och bankomaten är ur funktion

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Spelar nog ingen roll om man betalar. De kommer nog tracka dig på ett eller annat sätt ändå.
De tjänar mer pengar på att tracka dig än att ha en månadskostnad. Nu får de både och.

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Permalänk
Medlem

Hoppas dom åker på böter, skriker utpressning om det

Permalänk
Medlem

Skönt, tog just bort instagram-kontot. Fb-kontot näst på tur.

Permalänk
Medlem

Alltså jag fattar inte alla som klagar på att man ska betala? Jag kan förstå klagomål på priset men inte att man ska betala för att få en tjänst utan reklam. Sen kan jag tycka att det ska gå att se till så att den inte samlar på sig någon mer data än den man aktivt delar i apparna (inlägg, bilder och sådant) när man betalar, det kan jag hoppas EU pekar lite på.
Men i övrigt så är Meta's sätt att tjäna pengar via annonsering, så om man då inte vill se annonser så får man ju faktiskt betala på något annat sätt, om man nu måste använda deras tjänster. Eller så sväljer man i sig reklamen (som man ju gjort fram tills nu ändå), alternativet är att ta steget in i ett bättre liv och överge det (jag kanske ska göra ett försök, medvetet fast i skiten själv).

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Fast enligt lag i EU måste dom erbjuda ett alternativ UTAN spårning. Och det gör dom, men väljer att ta betalt för det. Det kommer inte EU godkänna.

EU har mycket riktigt inte ansett Metas nuvarande modell vara godkänd, och Meta riskerar nu böter.

Problemet är dock inte att de väljer att ta betalt för en modell utan kartläggning av användarnas beteenden som kan användas för t.ex riktad reklam.
Problemet är att Meta fortsätter insamlingen och processandet av användardata till andra syften trots att användaren valt att betala för tjänsten.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Glöm det, böter kommer inte vara värre än ett myggbett.

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem

Jag har en egen policy rörande Meta, deras produkter och alla de har ett nära samarbete med. Ni kan föra upp eran jävla policy tillsammans med hela produktkatalogen.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB