Hur återställer jag min gamla telefon?

Permalänk

Hur återställer jag min gamla telefon?

Har skaffat en ny telefon, och har lyckats att flytta över allt till den samt loggat in på mitt Google konto.
På min gamla telefon är jag fortfarande också inloggad på mitt Google-konto.
Med bakgrund av detta skall jag fabriks återställa min gamla telefon.
Dock är jag rädd att något händer med mitt Google konto.

Är detta rätt ställe som jag fabriks återställer min gamla telefon? (se bild nedan)

Kan jag fabriks återställa min gamla telefon utan att min nya telefon påverkas?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Har skaffat en ny telefon, och har lyckats att flytta över allt till den samt loggat in på mitt Google konto.
På min gamla telefon är jag fortfarande också inloggad på mitt Google-konto.
Med bakgrund av detta skall jag fabriks återställa min gamla telefon.
Dock är jag rädd att något händer med mitt Google konto.

Är detta rätt ställe som jag fabriks återställer min gamla telefon? (se bild nedan)

Kan jag fabriks återställa min gamla telefon utan att min nya telefon påverkas?

<Uppladdad bildlänk>

Ja. Däremot rekommenderar jag dig att ta bort ditt Google konto innan du återställer den. Det görs under Inställningar -> Konton och sedan ditt Google kontos namn

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av pippisfarfar:

Ok, så ingen risk att min nya telefon påverkas av att jag återställer min gamla?

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Ja. Däremot rekommenderar jag dig att ta bort ditt Google konto innan du återställer den. Det görs under Inställningar -> Konton och sedan ditt Google kontos namn

Försvinner inte det automatiskt när man återställer den?

Varför måste jag ta bort det på min gamla telefon innan jag återställer den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Ibland ligger det kvar beroende på tillverkare.

Ta bort kontot först och återställ sen telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Om någon annan vill använda den (självklart efter ett byte) så om man inte tar bort Google kontot så kan man trigga Google Factory Reset Protection (FRP) och då krävs det kontot som användes före återställning. Nu ska det inte triggas när man gör återställningen via inställningarna, men jag tar bort mitt Google konto innan jag återställer, för säkerhets skull

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Ok, så ingen risk att min nya telefon påverkas av att jag återställer min gamla?

Nej

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Nej det försvinner inte automatiskt helt, tar du inte bort det kommer telefonen kräva att man logga in med det google kontot nästa gång den startas upp.
Skall du behålla telefonen själv gör det inte så mycket, men skall du ge bort den eller sälja den så måste du logga ut och ta bort kontot innan du skickar iväg den.

Permalänk
Skrivet av Sweckid:

Ibland ligger det kvar beroende på tillverkare.

Ta bort kontot först och återställ sen telefonen.

Ok, vart gör jag det?

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Nej det försvinner inte automatiskt helt, tar du inte bort det kommer telefonen kräva att man logga in med det google kontot nästa gång den startas upp.
Skall du behålla telefonen själv gör det inte så mycket, men skall du ge bort den eller sälja den så måste du logga ut och ta bort kontot innan du skickar iväg den.

Ok, vart och hur loggar jag ut från mitt Google konto på min gamla telefon?

Lite nojig över detta; är inloggad på mitt Google konto samtidigt på min nya telefon.

Ingen risk att mitt konto på min nya telefon påverkas av att jag loggar ut och tar bort det från min gamla telefon?

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Den skall återställas och sedan lämnas till elektronik återvinningen för en plats på telefonernas kyrkogård.

Permalänk
Medlem

Jag missade radera en telefon från mitt google-konto en gång.
Efter återställning var klar fick man sig en rejäl chock då den efter c:a 10 minuter började synka till kontot utan att jag stält in detta på telefonen, den blev inloggad via google per automatik och hämtade diverse appar jag tidigare haft installeraede.

Efter mycket grävande hittade jag hur man plockar bort den från sitt google-konto och sedan körde jag återställning igen.
Det verkade fungera, så gav bort telefonen till syrran som ville ha en likadan och jag ville ha en annan med större skärm då

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Ok, vart gör jag det?

Står i mitt förra inlägg hur man gör det, men det är Inställningar -> Konton och sedan ditt Google kontos namn

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Ok, vart och hur loggar jag ut från mitt Google konto på min gamla telefon?

Lite nojig över detta; är inloggad på mitt Google konto samtidigt på min nya telefon.

Ingen risk att mitt konto på min nya telefon påverkas av att jag loggar ut och tar bort det från min gamla telefon?

Inställningar > konton > hantera konto, där kan du både logga ut och ta bort olika konto.
Det kommer inte påverka ditt konto på den nya telefonen, när du logga ut från kontot slutar den synka med den enheten och samma sak när det tas bort, det som redan finns i molnet kommer alltså inte att påverkas.
Så man kan väl säga att det är större risk att ditt konto påverkas om du inte tar bort det från den gamla telefonen.

Om det lugnar din noja kan jag säga att jag gjort detta många gånger själv genom åren

Skrivet av Eduardo_S:

Den skall återställas och sedan lämnas till elektronik återvinningen för en plats på telefonernas kyrkogård.

Du skyddar dina uppgifter på kontot genom att ta bort det från den enheten som du inte skall använda, även om den skall destrueras finns det alltid en risk att någon annan kommer åt telefonen innan det sker.