Problem med mitt första försök att bygga en dator

Permalänk
Skrivet av Viita:

Du kan inte ta en bild på bygget, en översiktsbild så kanske vi kan se om något är galet, gärna en utan grafikkortet monterat också så man kan se eventuella byglar.

Sedan måste frågan ställas.
Du köpte en PSU. Du har inte blandat kablage mellan olika PSU:er?
Det är inte säkert att kablar mellan olika PSU:er är kompatibla även om de passar i hålet på PSU:n, de är i vissa fall inte ens kompatibla mellan olika versioner av samma modell.... .evga...

Klart inte tog de andra. Mina andra ligger kvar i deras case. Jag vet att mn inte ska ta andra psus. Men jag förstår varför du frågar. Ja och jag kan ta bort men det är en stor härva av kablar... Ser ut som ett ormbo.

Såg flera fel
Permalänk
Skrivet av Hyllbert:

Det vore ju trevligt. Annars måste jag ta in den för både checka om något gick sönder och eventuellt bygga ihop den igen. Jag vill kunna bygga den själv, men även jag har ju kommit till berget. Skulle ju behöva börja om från början och gå igenom steg för steg bättre.

Skrev för lite
Permalänk
Medlem
Skrivet av BlueCatRose:

På skärmen står det ingen signal och den är svart.

Det finns lite olika scenarior när det kommer till detta.

Om du har "ingen signal" hela tiden, även när datorn är avstängd så bör du kontrollera att bildskärmskabeln är ansluten som den ska i båda ändar, både grafikkort och bildskärm.

Om skärmen startar upp när du startar datorn men visar "ingen signal" och sedan antingen förblir svart eller går till viloläge så bör du kolla vilken källa som är vald på skärmen om du har möjlighet att välja flera källor.

Har du tillgång till en TV så kan det vara en god idé att prova ansluta datorn till denna istället. Det eliminierar en felkälla.

---
Prova gör en Clear CMOS. dvs, Reset av BIOS-inställningarna.

Nere ovanför "Frontpanels-anslutningarna" har du två stift enligt manulen, dessa skall vara "Clear CMOS".
Prova följande.
Se till att datorn är avstängd, bortkopplad från väggen och koppla även gärna bort kabel till bildskärm.
Kortslut dessa två stift med en mejsel 5-10s, tag sedan bort mejseln.
Efter att det är gjort, återanslut bildskärm och strömkälla och prova starta datorn.

----

Kom och tänka på en sak till.
Du har väl använt rätt antal distanser mellan datorlåda och moderkort? 9st ser det ut som.
Du har väl inte någon distans monterad där det inte finns något monteringshål?

Permalänk
Medlem

Hyllbert fixar biffen 😁
Eller så mycket jag hann med iaf