Kraschande RT 9070 XT Sapphire Pulse, tips på lösning?

Permalänk
Medlem

Kraschande RT 9070 XT Sapphire Pulse, tips på lösning?

Krashar konstant, inte stabil även på "stock settings" har parats ihop med ett 9800X3D, absolut sämsta kortet jag haft!

Har testat allt, installerat om drivrutiner, ominstallation av windows.
Sänkt frekvensen ingenting fungerar som det skall med detta kort, antog att det var buggar i tidiga versioner av drivrutinerna men har fortsatt köra med det och inte brytt mig om krasharna men nu får det vara nog.

Kan till exempel spela cod (warzone) öppna inventory då laggar hela spelet till 20 fps,
startade elden ring och skulle lira lite då krashar den precis vid starten av spelet.

har någon tips eller samma problem blir galen på detta.

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om. - MOD
Visa signatur

▰ RX 9070 XT Sapphire Pulse ▰ Ryzen 7 9800X3D
▰ ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI ▰ Define R5 ▰ Crucial P3 Plus
▰ G.Skill Flare X5 32GB 6000Mhz CL30 ▰ MSI MAG CoreLiquid 240R V2
▰ Prisma AL-18/14 ▰ Acer XV282KK

Permalänk
Medlem

Svårt att svara på!
En del frågor först.
1, Är du säker på att det är 9070xt som är instabilt och inte 9800x3d heller minnet/nåt annat?
2, Har du klockat/undervoltat cpu´n? Provat att klocka ned/övervolta den lite?
3, Har du expo/xmp för minnet påslaget? Har du provat att köra dom utan expo/xmp i lägre hastighet?
För det är inte helt omöjligt att just din 9800x3d kanske inte vill köra just dessa minnen i 6000mhz/cl30 även om dom har expo.
4, Vad har du för nätagg?
Det kan spela en enormt stor roll om det är för klent/för gammalt/dåligt nätagg som åldrats och tappat orken osv.

5, Då du säger att nu får det vara nog så gissar jag på att du har kunnat använda datorn någorlunda regelbundet och att den inte alltid kraschar så fort du försöker göra det minsta lilla.
Så HUR kraschar datorn?
dvs kan du spela i sekunder heller i timmar?
Gäller det alla spel heller är det olika för olika spel?

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Har du..
1. Tagit ut grafikkortet, kopplat av kablarna och sen varit noga med installationen?
2. Kollat om det funkar i en annan dator?
3. Har du provat med ett annat grafikkort?
4. Nollställt din bios?
5. Klockat ned cpu och ram?

Det låter som handhavandefel alt felaktig övrig utrustning. Tex nätagg.

Jag fick byta nätagg när jag köpte mitt 9070xt. Mitt dåvarande funkade perfekt med ett 3070ti.
Men när jag slog på RT/PT med mitt 9070XT så kraschade spelen.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av PrinceXO:

Krashar konstant, inte stabil även på "stock settings" har parats ihop med ett 9800X3D, absolut sämsta kortet jag haft!

Har testat allt, installerat om drivrutiner, ominstallation av windows.
Sänkt frekvensen ingenting fungerar som det skall med detta kort, antog att det var buggar i tidiga versioner av drivrutinerna men har fortsatt köra med det och inte brytt mig om krasharna men nu får det vara nog.

Kan till exempel spela cod (warzone) öppna inventory då laggar hela spelet till 20 fps,
startade elden ring och skulle lira lite då krashar den precis vid starten av spelet.

har någon tips eller samma problem blir galen på detta.

Vad har du nätgreat?

Visa signatur

| Anonym filuppladdning: ? |

Permalänk
Medlem

Datorn kraschar inte utan bara själva GPUn skärmen blir svart en stund sen får jag upp en krasch logg av amd.

Angående nätagg köpte jag ett helt nytt precis innan GPUn så jag är 99.9% säker att det inte är det som är bekymmret.

Har ett HX1200i köpt detta året.

Ska testa det som @SCORPIUS & @grizzly666 sa, återkommer med resultat...

Stort TACK alla för engagemanget!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Finns dina minnen med i moderkortets qvl lista för kompatibla minnen.

Nyaste bios inlagt till moderkortet?

Permalänk
Medlem

Nyast bios ja, qvl nej men de har funkat prima sen jag kört med ett 4070 super och 7800x3d samma moderkort & ram.

Nu när jag bytt till 9070 XT har problemen börjat i form av att spel krashar sporadiskt, det kan ta en minut eller en timme.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Test i annan dator är enklaste. Låna ut till kollega eller vän som kanske vill vara behjälplig.

Reklamera sedan om samma problem uppstår för dem.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

vore väl enklast så, ska prata med min vän han sitter på ett 7900XTX så slipper man kanske drivrutins issues?

Visa signatur