Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Fick ett felmeddelande förra helgen om att min U7 Lite inte är nåbar.

Kommer hem, pluggar ur den, i med nätverkskabel igen i Switchen. Den startar men hittas inte. Appen vill sen att jag ska adoptera den. Misslyckas.

Reset av U7 Lite. Försök igen, samma meddelande där den vill att jag ska försöka logga in på APn, men jag har inte användarnamn och lösenord?

Vad gör man i detta läge, en till reset sen retur?

Mina andra två APs fungerar felfritt som tidigare.

Hade det här problemet hos en vän där jag var tvungen att börja om från början med ny konfiguration i cloud key.

3 av 4 AP bråkade inte i appen när man valde adoptera till nya.

Den sista bråkade i fyra dagar. Men jag ville verkligen inte ta ut stege och ta mig upp till taknocken utomhus. Så fortsatte i appen klicka glöm och adoptera. På 5e dagen gav den med sig och lade till.

Skillnaden dock är ju iofs att det var inte fel på de AP jag bråkade med.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

3 av 4 AP bråkade inte i appen när man valde adoptera till nya.

Den sista bråkade i fyra dagar. Men jag ville verkligen inte ta ut stege och ta mig upp till taknocken utomhus. Så fortsatte i appen klicka glöm och adoptera. På 5e dagen gav den med sig och lade till.

Jag har råkat ut för att factory reset via knapp inte fungerat men det gick då att göra manuellt via ssh
https://support.hostifi.com/en/articles/10450752-how-to-adopt...

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

ubnt/ubnt är default user/password.

Får den ordentligt med ström, testa byta, kanske flytta till plats där någon av dina andra sitter för att utesluta problem med strömförsörjningen. Därefter är det väl felanmälan och retur som gäller.

Den har lirat i 2 månader utan strul - Och Switchen ska kunna ge högre än vad den behöver.

Så inte säker på om det är logiskt?

Testade det lösenordet men gick inte. Den har ju adopterats och lirat förut, byter den då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Testade det lösenordet men gick inte. Den har ju adopterats och lirat förut, byter den då?

Om du satt ett eget SSH-lösenord för enheter i gränssnittet så kommer detta att provisioneras till alla dina APs.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Kör factory reset med knappen och testa logga in utan att adoptera den först då bör ju default fungera.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Kör factory reset med knappen och testa logga in utan att adoptera den först då bör ju default fungera.

Hur loggar man in innan den är adopterad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Hur loggar man in innan den är adopterad?

ssh till den ip-adress den får

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sub:

Har skaffat sonos bla som inte lirar med vlan riktigt utan rejält med konfning och kombinationen Openwrt + unifi börjar kännas tungrodd när något nytt ska in. Routern står dessutom i ett skåp, så att få ut wifi:it mitt i lägenheten hade inte skadat även om det funkar nu...

Problem med Sonos-system jag inget med VLAN i sig att göra, utan det har snarare att göra med att Sonos enheter endast stödjer den mest antika version utav Spanning Tree-protokollet, vanlig STP. Medans UniFi default:ar till den nyare Rapid Spanning Tree (RSTP) på deras switchar. Så för att göra nätet Sonos kompatibelt så måste du se till att ställa om switcharna till att köra klassisk STP.

Det är också rekommenderat att endast nätansluta en Sonos-enhet och låta resterande ansluta trådlöst via Sonos egna mesh-nätverk för att undvika Spanning Tree inkompatibilitet.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem

Följande fungerade för mig:
Reset av switchen
Advanced adoption
ubnt/ubnt på user/password

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitr-:

Det är också rekommenderat att endast nätansluta en Sonos-enhet och låta resterande ansluta trådlöst via Sonos egna mesh-nätverk för att undvika Spanning Tree inkompatibilitet.

Hade lite bekymmer med mina Sonosgrejer när jag gick över helt till Ubiquitienheter men hittade denna sida där det rekommenderas att köra antingen alla enheter med sladd eller alla enheter trådlöst. Tidigare körde jag en enhet trådat så att resten kommunicerade med den men följde detta och kör nu alla Sonos enheter trådlöst. Sen dess har jag inte haft bekymmer. (Annat än med Sonos app men det är en annan historia som även den nu är löst).
https://help.ui.com/hc/en-us/articles/18930473041047-Best-Pra...

Värt att testa om det stökar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitr-:

Problem med Sonos-system jag inget med VLAN i sig att göra, utan det har snarare att göra med att Sonos enheter endast stödjer den mest antika version utav Spanning Tree-protokollet, vanlig STP. Medans UniFi default:ar till den nyare Rapid Spanning Tree (RSTP) på deras switchar. Så för att göra nätet Sonos kompatibelt så måste du se till att ställa om switcharna till att köra klassisk STP.

Precis, börjar man inte med det du nämner får man aldrig till det men är ingen hundra%ig ösning. Igmp snooping och än bättre en Igmp querier kan eliminera att SonosNet sänker ditt nät helt... allt detta ska man lyckas lösa medan man försöker ha sonos på ett IoT vlan medan din mobil är på ett annat för att slippa byta wifi varje gång du vill komma åt sonos från appen. Inte helt lätt att få till.

Men funkar än så länge för mig med Igmp snooping, stp globalt och endast en enhet på ethernet. Med openwrt+flex mini gick nätet ned flera ggr. Går att få till med det också, men det är så mycket mer jobb. Detta löste jag innan frukost med unifi.. Facit är dock inte inne helt ännu. Om nätet går ner 1 gång i månaden kan det bli nog så irriterande och ucg fiber kunde ej vara Igmp querier som en del menar krävs på nätet. Vi får se!

Visa signatur

I7-4790K - GTX970 - Asus ROG Swift PG278Q >
I7-8700K - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q >
9800x3d - 7900XTX - LG 38WR85QC-W

Permalänk
Medlem
Skrivet av doctor_N:

Hade lite bekymmer med mina Sonosgrejer när jag gick över helt till Ubiquitienheter men hittade denna sida där det rekommenderas att köra antingen alla enheter med sladd eller alla enheter trådlöst. Tidigare körde jag en enhet trådat så att resten kommunicerade med den men följde detta och kör nu alla Sonos enheter trådlöst. Sen dess har jag inte haft bekymmer. (Annat än med Sonos app men det är en annan historia som även den nu är löst).
https://help.ui.com/hc/en-us/articles/18930473041047-Best-Pra...

Värt att testa om det stökar.

Jag upplever hackigt ljud i surrounds med allt på wifi. Ljudmässigt bäst med en på ethernet. Alla på ethernet är en hel del jobb och sek..

Det går att få till sonosnet, men blir problem när hela ditt nätverk börjar tro att din sonospryl är en switch...

Visa signatur

I7-4790K - GTX970 - Asus ROG Swift PG278Q >
I7-8700K - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q >
9800x3d - 7900XTX - LG 38WR85QC-W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sub:

Jag upplever hackigt ljud i surrounds med allt på wifi. Ljudmässigt bäst med en på ethernet. Alla på ethernet är en hel del jobb och sek..

Det går att få till sonosnet, men blir problem när hela ditt nätverk börjar tro att din sonospryl är en switch...

Ajdå, det var stökigt! Hoppas du får ordning på det där. Det här känns ju lite som att det vore en grej för Sonos att hantera men de är väl upptagna med debaclet med deras app fortfarande antar jag.

Permalänk
Medlem

Min nuvarande router fungerar riktigt kasst (kostade kring 2k).
Nu går tankarna till Unifi.
Vilken djungel!

Har idag 1gbit fiber in i huset.
Har IPTV, 8-12 enheter som är anslutna via wifi. (telefoner, surfplattor, appletv, chromecasts och datorer).
1 "speldator" via kabel.

Vad behöver jag köpa för grund från Unifi?

Tänker att jag börjar med en accesspunkt, U7 Pro?

Visa signatur

outdated.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elsmurfo:

Vilken djungel!

Har IPTV, 8-12 enheter som är anslutna via wifi. (telefoner, surfplattor, appletv, chromecasts och datorer).
1 "speldator" via kabel.

Du behöver en kontroller och router för att styra accesspunkten. Börja med Unifi Dream Router så kan du bygga vidare med flera accesspunkter om du behöver:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=14486464

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Fick ett felmeddelande förra helgen om att min U7 Lite inte är nåbar.

Kommer hem, pluggar ur den, i med nätverkskabel igen i Switchen. Den startar men hittas inte. Appen vill sen att jag ska adoptera den. Misslyckas.

Reset av U7 Lite. Försök igen, samma meddelande där den vill att jag ska försöka logga in på APn, men jag har inte användarnamn och lösenord?

Vad gör man i detta läge, en till reset sen retur?

Mina andra två APs fungerar felfritt som tidigare.

Detta verkar ha något att göra med uppdateringen av senaste Network applikation 9.4xxx från 9.1xxx.

Flera verkar ha problem sedan den uppdateringen och flyttar jag APn så lirar den.

Min u7 pro lirar inte heller där lite satt.

Har en homeplug och en switch som föder min lite med ström och nät. Något där lirar onekligen inte med denna version av programvaran.

Kul att få vänta på att de ska få ordning på sin skit :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elsmurfo:

Vilken djungel!

1 "speldator" via kabel.

Hur bor du?

Dreamrouter 7 har riktigt bra wifi i sig själv. En bra grund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Du behöver en kontroller och router för att styra accesspunkten. Börja med Unifi Dream Router så kan du bygga vidare med flera accesspunkter om du behöver:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=14486464

Värt att påpeka att du menar Unifi Dream Router 7. Den gamla Unifi Dream Router klarar inte 1 Gbit/s så man vill inte blanda ihop de två.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q