Sälja datorer och telefon för rekonditionering

Permalänk
Medlem

Sälja datorer och telefon för rekonditionering

Hej,

undrar om ni har tips på vilka företag som betalar bra för begagnade datorer och telefon, som de återställer, fixar till, och säljer vidare. Eller använder för reservdelar. Jag har några som det är dags att göra sig av med (apple, microsoft).

Tacksam om ni vill dela med er av erfarenheter!

hälsningar
Erp

Permalänk
Medlem

Vad är målet? Inget företag betalar bra för dina produkter eftersom dom sen kommer lägga tid (pengar) på att återställa, fixa och sedan ha helt okej marginal när dom säljer det.

Är målet att få bra betalt så sälj till privatperson. Är målet att få väldigt lite pengar men slippa kontakt med privatpersoner så funkar det väl.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Sälj dom privat för maximalt med förtjänst, typ budgivning på Tradera men räkna med att skumma människor kommer köpa dina saker och problem kan uppstå.

Finns tyvärr inga företag som kan betala bra för förbrukningsvaror som datorer och telefoner är, samma gäller för bilar.

Om vi säger att en telefon kostar 3000kr ut till slutkund, då behöver en anställd gå igenom telefonen, återställa, kolla batterhälsa osv till en kostnad av runt1 timmes arbetskostnad, en vanlig timlön är 180kr x 3 så låt oss säga detta kostar arbetsgivaren 500kr minst.

Sen ska återförsäljaren kunna lämna garanti på produkten, för det behöver de dra av runt 500kr igen.

Sen ska de betala moms + lokalhyra och andra kostnader, räkna av 200kr på din produkt.

Sen vill de gärna tjäna lite pengar och ha lite marginal, så helt plötsligt erbjuder dem dig att köpa in din 3000kr's telefon för 1500kr.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Föreslår Tradera, där sitter mängder med företag som gör sådant och dammsuger marknaden efter det mesta. Även "företag" gör det, de skiljer sig från förstnämnda då det inte är speciellt seriösa aktörer och oftast individer/grupper av människor som inte är registrerade företag, men försöker framställa sig som det. Men det gör ju inte dig så mycket som säljare.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Sälj dom privat för maximalt med förtjänst, typ budgivning på Tradera men räkna med att skumma människor kommer köpa dina saker och problem kan uppstå.

Finns tyvärr inga företag som kan betala bra för förbrukningsvaror som datorer och telefoner är, samma gäller för bilar.

Om vi säger att en telefon kostar 3000kr ut till slutkund, då behöver en anställd gå igenom telefonen, återställa, kolla batterhälsa osv till en kostnad av runt1 timmes arbetskostnad, en vanlig timlön är 180kr x 3 så låt oss säga detta kostar arbetsgivaren 500kr minst.

Sen ska återförsäljaren kunna lämna garanti på produkten, för det behöver de dra av runt 500kr igen.

Sen ska de betala moms + lokalhyra och andra kostnader, räkna av 200kr på din produkt.

Sen vill de gärna tjäna lite pengar och ha lite marginal, så helt plötsligt erbjuder dem dig att köpa in din 3000kr's telefon för 1500kr.

Ingen moms på begagnade varor så vitt jag vet, det är Differentierad beskattning som gäller, vilket torde vara samma sak som vinstmarginalbeskattning.

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem

Det man spammas konstant av är väl swappie, som en del verkar ha dåliga erfarenheter av (när de sålt till dom).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Ingen moms på begagnade varor så vitt jag vet, det är Differentierad beskattning som gäller, vilket torde vara samma sak som vinstmarginalbeskattning.

Varför betalar man då moms på beg bilar?
Det har jag aldrig förstått. har inte staten redan fått moms för biljäveln när den va nysåld?
Sen när man köper beg från firma så betalar man moms igen?

Sorry OT

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Vad är målet? Inget företag betalar bra för dina produkter eftersom dom sen kommer lägga tid (pengar) på att återställa, fixa och sedan ha helt okej marginal när dom säljer det.

Är målet att få bra betalt så sälj till privatperson. Är målet att få väldigt lite pengar men slippa kontakt med privatpersoner så funkar det väl.

Hej, du fångade situationen perfekt! Jag vill gärna slippa krångel med privata köpare.

När jag googlat har jag hittat företag som påstår sig ge mer betalt än t.ex. Swappie. Kanske har några firmor bättre rykte än andra?

Men jag kanske scannar av vad motsvarande grejer går för på Tradera, flera tipsar ju om det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av erp72:

Hej, du fångade situationen perfekt! Jag vill gärna slippa krångel med privata köpare.

När jag googlat har jag hittat företag som påstår sig ge mer betalt än t.ex. Swappie. Kanske har några firmor bättre rykte än andra?

Men jag kanske scannar av vad motsvarande grejer går för på Tradera, flera tipsar ju om det!

Skulle påstå att samtliga av dessa företag sitter på Tradera och köper en hel del som de sedan säljare vidare. Där blir du iaf garanterad det bud du får. Min erfarenhet är att när man gör en affär direkt med företagen... precis som bilnasare... så "prutas" det pga X eller Y och det första budet man får aldrig riktigt är aktuellt.

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Varför betalar man då moms på beg bilar?
Det har jag aldrig förstått. har inte staten redan fått moms för biljäveln när den va nysåld?
Sen när man köper beg från firma så betalar man moms igen?

Sorry OT

Om bilen har sk levande moms, dvs att den är köpt med avdragen moms av företag och sedan såld till bilfirma med avdragen moms, så måste moms läggas på bilpriset ut mot konsument. Det är först när momskedjan bryts, dvs när en slutkonsument som inte har avdragsgill moms hamnar i köp/sälj-kedjan, som bilhandlaren inte behöver lägga moms på bilen.

Ovanstående princip gäller även andra prylar som köps och säljs av företag, t.ex. begagnade telefoner.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem

Alla företag som sysslar med detta betalar patetiskt dåligt. Jag kollade åt min moster vad hon kunde få för sin gamla telefon , en Oneplus 6t i nyskick som man säljer för ca 13-1400:-. 150:- kunde hon få. Vi bara garvade och la ner den i en låda där den ligger bra.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.