Rykte: Intel siktar på massor av L3 Cache med Nova Lake

Permalänk
Melding Plague

Rykte: Intel siktar på massor av L3 Cache med Nova Lake

Med Nova Lake siktar Intel återigen på att nå toppen av tabellen i spelprestanda.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

No shit..
(Med tillägget, Vi kommer att fixa prestanda "problemen" med mjukvara samt firmware snart.)

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Snusfri

Blir nog en Core Ultra 9 300K i nästa burk.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Det behövs verkligen. Man kan ju hoppas de kommer hamna likvärdiga med AMD x3d cpuer i framtiden för marknadens skull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Det behövs verkligen. Man kan ju hoppas de kommer hamna likvärdiga med AMD x3d cpuer i framtiden för marknadens skull.

Om dem inte bytte Socket hela tiden? Amd har bara där vunnit mig

Permalänk
Medlem

Intel lär sig långsamt, ska bli spännande o se vem som tar prestanda-tronen för gaming

Permalänk
Medlem

16 P-kärnor?
Hur löser de månne värmeutvecklingen av det?
Lägg sen även på ett gäng E-kärnor m m.

Men man skulle hoppas att de kommer igen rejält, för konkurrensen.
Kan inte komma fort nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gbgjocke:

Jag har aldrig upplevt det som ett problem faktiskt. Mellan varje uppgradering går det några år, och man vill ändå ha nytt moderkort för att få stöd för nya funktioner, DDR-versioner, PCIe versioner osv

Visa signatur

//Ekipz

Permalänk
Datavetare

Vore spännande om någon också kunde reda ut varför en stor LLC är så pass värdefull för en stor andel av moderna spel, samtidigt som en stor LLC har visat sig vara rätt poänglös för det mesta andra saker man gör på en desktop-dator.

Intel/AMD verkar inte riktigt veta varför givet att i7-5775C visade sig ha oväntat bra prestanda som inte riktigt gick att förklara samtidigt som Intels poäng med den stora LLC:n där var primärt att förbättra iGPU-prestanda (finns ett gäng Skylake baserade modeller med eDRAM cache, men det var endast mobil CPUer).

AMD har ju också beskrivit vägen till 5800X3D som lite av en "vi hade möjlighet att testa och det visade sig att just spel fungerade lysande". Men inte heller där finns någon bra förklaring varför just spel ser nytta.

En vink kanske ligger i att rätt få saker verkar ha något direkt beroende på hur snabbt RAM man har. Men även här sticker spel ut i att om man har en CPU som saknar stor LLC kan man se rätt stor påverkan av väldigt snabbt RAM.

Moderna spel gör något som är relativt unikt till just dem. Går att gissa lite kring vad som är orsaken, men skulle kännas bättre om det gick att testa / förklara lite mer vetenskapligt

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Heja Intel !
Ser framemot de kommande makalösa manickerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

16 P-kärnor?
Hur löser de månne värmeutvecklingen av det?
Lägg sen även på ett gäng E-kärnor m m.

Men man skulle hoppas att de kommer igen rejält, för konkurrensen.
Kan inte komma fort nog.

På samma sätt som AMD? Alltså att man ställer lite högre krav på kylningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gbgjocke:

De behöver absolut ha längre mellan bytena.
Har själv aldrig nyttjat AMD's långa platform dock, när jag byter byter jag allt istället med ny generation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

På samma sätt som AMD? Alltså att man ställer lite högre krav på kylningen.

Värmeutvecklingen är egentligen enbart beroende av mm2 som behöver kylas. Är densiteten låg så är 16p inga problem att kyla

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekipz:

Jag har aldrig upplevt det som ett problem faktiskt. Mellan varje uppgradering går det några år, och man vill ändå ha nytt moderkort för att få stöd för nya funktioner, DDR-versioner, PCIe versioner osv

Absolut men de tjänar mer ifall de kan få andra att uppgradera varje ny generation.

Visa signatur

Stationär: RTX 5090 Astral OC ASUS | Ryzen 9800X3D | G.Skill Trident Royal 8000MT 32GB | ASUS ROG X870E Hero | Corsair HX1000i | Arctic Liquid Freezer III 360 | Samsung 990 PRO 4TB och 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem

Såg nu att Inel har tydligen hittat på 1 till typ av kärnor, så 3 olika nu; P-kärnor, E-kärnor och LP-kärnor.

Varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Såg nu att Inel har tydligen hittat på 1 till typ av kärnor, så 3 olika nu; P-kärnor, E-kärnor och LP-kärnor.

Varför?

För det efterfrågas?
Många personer förstår inte hur lite de använder sina datorer. Därav lp kärnor, yoshman kan nog förklara det bättre men allt handlar om scheduling som då skall se till att allt blir korrekt. D

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ekipz:

Jag är inne på min tredje Ryzen med DDR4
Bytte dock moderkort en gång för att få PCIe 4.0, vilket jag nog inte hade behövt göra egentligen. Hade kunnat köra samma grejer som jag haft sedan 2017 med min 5800X3D och har inga problem med moderna spel ännu.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Jaha, nu måste vi svensson införskaffa ett separat kylaggregat bara för processorn..

Visa signatur

||Fractal North XL||
Main system: Asus ROG Crosshair x670E Hero, AMD 9800X3D, 64GB DDR5 CL30, ASUS RX 7900 XTX TUF||
Sekundär system: Asus ROG STRIX B760-I, Intel i5 12600k, 32GB DDR5 5600MHz, Asrock Intel B580||
||Nikon Z6ii, 24-200 f4-5.6|| 105 z macro f2.8||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

För det efterfrågas?
Många personer förstår inte hur lite de använder sina datorer. Därav lp kärnor, yoshman kan nog förklara det bättre men allt handlar om scheduling som då skall se till att allt blir korrekt. D

Vem efterfrågar att få handikappade kärnor bara för att även de kan i vissa fall klara av enklare grejer?

Med tanke på problemen AMD fick för att handera bara 2st typer av kärnor så låter det ju spontant galet, bäddar ju för möjliga problem.
Jag har ju hellre en CPU med 12-16 riktiga kärnor än 50+ där över hälften är fake/skräp...

Räcker det inte med att datorn inte boostar upp klockfrekvenser etc när man inte kör tunga program eller spelar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Vem efterfrågar att få handikappade kärnor bara för att även de kan i vissa fall klara av enklare grejer?

Med tanke på problemen AMD fick för att handera bara 2st typer av kärnor så låter det ju spontant galet, bäddar ju för möjliga problem.
Jag har ju hellre en CPU med 12-16 riktiga kärnor än 50+ där över hälften är fake...

Räcker det inte med att datorn inte boostar upp klockfrekvenser etc när man inte kör tunga program eller spelar?

Det går 4st små kärnor för varje stor men prestandan är över 25% per lite vs stor. Därav att prestandan blir bättre. e cores är betydligt bättre än många tror och alla spelar inte spel.
Laptops och multitasking saker mår kanon av mindre kärnor

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vore spännande om någon också kunde reda ut varför en stor LLC är så pass värdefull för en stor andel av moderna spel, samtidigt som en stor LLC har visat sig vara rätt poänglös för det mesta andra saker man gör på en desktop-dator.

Intel/AMD verkar inte riktigt veta varför givet att i7-5775C visade sig ha oväntat bra prestanda som inte riktigt gick att förklara samtidigt som Intels poäng med den stora LLC:n där var primärt att förbättra iGPU-prestanda (finns ett gäng Skylake baserade modeller med eDRAM cache, men det var endast mobil CPUer).

AMD har ju också beskrivit vägen till 5800X3D som lite av en "vi hade möjlighet att testa och det visade sig att just spel fungerade lysande". Men inte heller där finns någon bra förklaring varför just spel ser nytta.

En vink kanske ligger i att rätt få saker verkar ha något direkt beroende på hur snabbt RAM man har. Men även här sticker spel ut i att om man har en CPU som saknar stor LLC kan man se rätt stor påverkan av väldigt snabbt RAM.

Moderna spel gör något som är relativt unikt till just dem. Går att gissa lite kring vad som är orsaken, men skulle kännas bättre om det gick att testa / förklara lite mer vetenskapligt

Spel gynnas av stor L3-cache eftersom de ofta hanterar stora och snabbt föränderliga datamängder, t.ex. positionsdata, fysik och AI som uppdateras och läses slumpmässigt. När mer av dessa data får plats nära CPU:n minskar antalet långsamma RAM-accesser och prestandan ökar. Vanliga desktop-program, som webbläsare eller kontorsprogram, har mindre eller mer förutsägbar datamängd och får därför mindre nytta av stor L3-cache.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gbgjocke:

Jag byter alltid moderkort när jag byter cpu. När man gör så får man ju nästan alltid en dator kvar som man kan göra annat med.. 👍😊
Byter man cpu så ofta utan att byta moderkort alltså? Kanske bara jag som inte gör det..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Varför?

Primärt för bärbara, man kopierar mobiltelefoner med ARM som redan har upp till 3 olika typer av kärnor, "enda" skillnaden till stationär är att man skruvar upp värme/ström-budgeten rejält för stationära. Hade blivit dyrare att ha helt olika CPU-typer för bärbart/stationärt.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför de envisas med att späcka prestanda-CPU:er fulla med E- och LP-cores. Vem i hela friden vill ha det på en desktop? Nä, ge mig 16 P-cores och en himla massa vrålsnabb cache, that's it. E- och LP-kärnor kan de fortsatt använda i servers och mobila lösningar, där de verkligen hör hemma.

Som det är nu känns det som att man betalar för en himla massa småkärnor som ändå är verkningslösa för det allra mesta jag har intresse av, och det bör ju bidra såväl till värmeutvecklingen som prislappen. Känns väldigt tveksamt, särskilt med tanke på den situation Intel har satt sig själva i. Jag tycker det är dags att de fokuserar lite, inte försöker göra allt-i-ett chip, som jag tvivlar på att någon utanför marknadsavdelningen ändå vill ha.

saknade ett ord
Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, PowerColor Red Devil 9070XT, 8TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, Asus Swift PG32UCDM OLED + LG 32GP850 IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Varför?

P-kränorna får jobba med applikationer som fortsätter att gå på hårt även efter flera sekunder.
E-kärnorna tar över jobb från P om de inte nyttjar sina slot-tider effektivt. Många bakgrundsjobb (*) passar in här.
LP-kränorna är det energieffektiva alternativet när du inte har några som helst krav på interaktivitet. T.ex. när "locket är stängt"/AFK (Away from keyboard).

Scheduleraren tar hänsyn till allt sådant här över tid, dvs den minns hur varje process-id betett sig tidigare.
* Som bakgrundsjobb räknas server-tjänster eller processer knutna till operativsystemets kärna, t.ex. att skriva/läsa data mellan minnet och SSD: Finns ingen orsak att nyttja en P-kärna för sådant, de gör bäst nytta om de stannar i beräkningsloopen för ditt spel eller din applikation.

Även AMD har dessa indelningar, men det verkar vara en mer dynamisk indelning, dvs. att de styr strömbudgeten beroende på nyttjande. Dessutom har de inte några begränsningar för vilka instruktioner som stöds. En smartare lösning i.m.h.o. (Denna information är baserad på nyligen eller ännu inte släppta processorer.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Varför?

Därför att det kör mycket på en typisk dator med ett typiskt OS där en lågeffektkärna eller två räcker och blir över.

Typ som hybridbilar inte behöver ha bensinarn på 6000 RPM i högsta växeln med fullt gaspådrag för att glida till och från närbutiken när man ska plocka upp lite mjölk och en klase bananer, det är ändå max 50, trafikljus och för kort sträcka för att släppa loss kärran till 250 knyck.*

*Inser att dom här bilanalogierna bara kan bli helusla men poängen är att låg faktiskt last över en viss tid => låga behov.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Det går 4st små kärnor för varje stor men prestandan är över 25% per lite va stor. Därav att prestandan blir bättre. e cores är betydligt bättre än många tror och alla spelar inte spel.
Laptops och multitasking saker mår kanon av mindre kärnor

Skrivet av the squonk:

Primärt för bärbara, man kopierar mobiltelefoner med ARM som redan har upp till 3 olika typer av kärnor, "enda" skillnaden till stationär är att man skruvar upp värme/ström-budgeten rejält för stationära. Hade blivit dyrare att ha helt olika CPU-typer för bärbart/stationärt.

Skrivet av mc68000:

P-kränorna får jobba med applikationer som fortsätter att gå på hårt även efter flera sekunder.
E-kärnorna tar över jobb från P om de inte nyttjar sina slot-tider effektivt. Många bakgrundsjobb (*) passar in här.
LP-kränorna är det energieffektiva alternativet när du inte har några som helst krav på interaktivitet. T.ex. när "locket är stängt"/AFK (Away from keyboard).

Scheduleraren tar hänsyn till allt sådant här över tid, dvs den minns hur varje process-id betett sig tidigare.
* Som bakgrundsjobb räknas server-tjänster eller processer knutna till operativsystemets kärna, t.ex. att skriva/läsa data mellan minnet och SSD: Finns ingen orsak att nyttja en P-kärna för sådant, de gör bäst nytta om de stannar i beräkningsloopen för ditt spel eller din applikation.

Även AMD har dessa indelningar, men det verkar vara en mer dynamisk indelning, dvs. att de styr strömbudgeten beroende på nyttjande. Dessutom har de inte några begränsningar för vilka instruktioner som stöds. En smartare lösning i.m.h.o. (Denna information är baserad på nyligen eller ännu inte släppta processorer.)

Okej tack för förklaringarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Blir nog en Core Ultra 9 300K i nästa burk.

Baserat på vilka prestanda siffror och vilka priser?

Känns lite som att köpa grisen i säcken. Bara ta ett mellanstort chillpill och invänta recensioner och priser. Jag vill också nya produkter som presenteras bra, men ibland blir det inte så bra som tex core i9 285 etc.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

i7-5775C hade stor L4 cache och här ligger tydligen nivån på L3 vilket är högre fast kanske inte gör någon större skillnad i exempelvis spel om dom tillämpningarna kan dra nytta av minnet.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: InWin D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Datavetare
Skrivet av dblade:

Spel gynnas av stor L3-cache eftersom de ofta hanterar stora och snabbt föränderliga datamängder, t.ex. positionsdata, fysik och AI som uppdateras och läses slumpmässigt. När mer av dessa data får plats nära CPU:n minskar antalet långsamma RAM-accesser och prestandan ökar. Vanliga desktop-program, som webbläsare eller kontorsprogram, har mindre eller mer förutsägbar datamängd och får därför mindre nytta av stor L3-cache.

Att det finns rumslig och/eller (mer troligt) tidsmässig lokalitet kan vi vara 100 % säkra på, annars hade en cache inte gjort någon skillnad.

Men känns inte sannolikt att det är fysik och AI i spel som skulle vara förklaringen, tveksamt att det har tillräckligt stort "working-set" för att det är först med väldigt stor LLC som man ser utdelning.

TechPowerUp testar rätt många olika fall och de har specifikt en sektion för simuleringar av olika slag, en (av få) kategorier där Arrow Lake presterar väldigt bra. Vad är unikt med Arrow Lake jämfört med AMD och tidigare Intel CPUer? Betydligt större L1/L2-cache, så det indikerar att denna typ av laster tenderar ha ett "working-set" som påverkas av mer/snabbare cache i "långa tiotals MB nivån".

Min gissning som gör spel unikt är att moderna GPU-drivers gör rätt mycket återkommande jobb per frame. Det som görs per frame är i moderna spel relativt mycket + moderna GPU-drivers är rätt stora och komplexa. Så det känns mer troligt som förklaring över varför stor LLC spelar roll i spel, men inte när man jobbar med stora kalkylblad, när man jobbar med kemi/fysik-simularingar, kompilering (som likt spel tenderar ha väldigt dålig IPC, men uppenbarligen av lite andra orsaker) etc.

Det skrivet: givet hur X3D-serien tagits emot känns det som Intel knappast har något alternativ annat än att göra sin egen variant. Marknaden för stationära må vara relativt liten, men den del som finns kvar har definitivt spel-datorer som sin klart största och därmed viktigaste produktkategori.

Skrivet av oceanic:

i7-5775C hade stor L4 cache och här ligger tydligen nivån på L3 vilket är högre fast kanske inte gör någon större skillnad i exempelvis spel om dom tillämpningarna kan dra nytta av minnet.

Att den hade en L4 istället för L3 verkade inte spela någon roll. Likt 5800X3D och 7800X3D presterade 5775C bättre i spel jämfört med högre klockade motsvarande modeller som sakade en stor LLC. Men p.g.a. av att alla dessa var lägre klockande än motsvarande utan LLC presterade de typiskt sämre i det mesta andra.

Så Intel får nog fila på det AMD gjorde med 9800X3D, lura ut hur man kan hålla frekvensen på ungefär samma nivå även med större LLC.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer