Ingen respons från Webhallen

Permalänk
Medlem
Skrivet av jika:

Vad är det för underlag du söker? Har DU något underlag som talar för motsatsen?
Självklart hörs missnöjda kunder mest. Det du säger är då alltså att man ser minst lika mycket missnöje riktat mot konkurrenterna här på forumet?

Inet har ju ett par "årets butik" i ryggen så kunderna är ju onekligen objektivt mer nöjda med dem än med webhallen. Varför vinner inte webhallen några sådana priser? Helt tyst är det ju ändå inte gällande nöjda inet-kunder till exempel...

Precis. Ofta är det just webhallens butiker som lyfts fram som positivt med dem och numera har de i runda slängar 30% färre och en webbshop med opålitliga leveranstider och kundtjänst.
Konkurrenterna som du nämner har inte stängt 30% av sina butiker och har, mig veterligen, inte samma problem att få ut varor från köp via webben.

"Konkursvarningar" utfärdas av tingsrätten, och jag tror inte att någon tingsrätt har gjort det. Jag förstår vad du menar, men du använder fel ord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Så om AI säger åt dig att hoppa då gör du det? (skratt-emoji)

glömde bort att man inte kan se ironi över nätet

Permalänk
Medlem

Konkursvarning är väl ändå att ingen vettig sweclockare kommer beställa nåt dyrare från webhallen. Varför ska man riskera att ligga ute med pengar i åratal?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Det man brukar hänvisa till är ekonomiska underlag, uttalanden från ägare, långivare/finansiärer, leverantörer etc. Inte berättelser från kunder / medlemmar på ett forum som inte har direkt insyn i bolaget.

Nu hittar jag ingen årsredovisning från 2024. Men om man går till ägaren, Komplett group, och läser deras "Annual report 2024" så ser det absolut ut som att dom fortfarande har förtroende och vill satsa på Webhallen. Komplett group har både likvida medel och en okej soliditet.

I de tillgängliga rapporterna har det funnits en tydligt nedåtgående trend (-23%) i omsättning de senaste åren. De hade även negativt resultat ett år.
Jag har aldrig påstått att de sitter i ekonomisk knipa (än) men att det finns många indikationer på att det inte är ett välmående företag, speciellt om man även tar hänsyn till problemen som de verkar ha i sin vardagliga verksamhet.
Lägg till deras problematik med konsumentverket och risk för vite bluffpriser uppdagas igen.

Skrivet av m4gnify:

"Konkursvarningar" utfärdas av tingsrätten, och jag tror inte att någon tingsrätt har gjort det. Jag förstår vad du menar, men du använder fel ord.

Jag har aldrig använt det ordet. Men om det är obestånd du syftar till så är det helt korrekt att de mig veterligen inte befinner sig i det vilket jag heller aldrig påstått.
Min analys är dock att Webhallen har hamnat i ett läge som de inte kommer kunna ta sig ur utan kommer fortsätta sin nedåtgående trend och att det är en tidsfråga innan kunder och/eller ägare helt ger upp på Webhallen som varumärke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larrxi:

Konkursvarning är väl ändå att ingen vettig sweclockare kommer beställa nåt dyrare från webhallen. Varför ska man riskera att ligga ute med pengar i åratal?

Man kan ju tolka ordet på många sätt men jag är helt enig.

Ordet uppkom väl här i tråden i kontexten att handla på kredit eller inte som en åtgärd att minska konsekvenserna vid eventuella problem med Webhallen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jika:

I de tillgängliga rapporterna har det funnits en tydligt nedåtgående trend (-23%) i omsättning de senaste åren. De hade även negativt resultat ett år.
Jag har aldrig påstått att de sitter i ekonomisk knipa (än) men att det finns många indikationer på att det inte är ett välmående företag, speciellt om man även tar hänsyn till problemen som de verkar ha i sin vardagliga verksamhet.
Lägg till deras problematik med konsumentverket och risk för vite bluffpriser uppdagas igen.

Ja, vi får se hur det går för dom över tid. Är väl svåra att sälja kan jag tro och än så länge försöker väl Komplett att vända skutan och pengar saknas ju inte i kassakistan.

Gällande Konsumentverket är det väl en pytteliten grej? De vitesbeloppen är väl kaffepengar?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Ja, vi får se hur det går för dom över tid. Är väl svåra att sälja kan jag tro och än så länge försöker väl Komplett att vända skutan och pengar saknas ju inte i kassakistan.

Gällande Konsumentverket är det väl en pytteliten grej? De vitesbeloppen är väl kaffepengar?

Ja vitesbeloppen skulle nog inte i sig göra så stor skillnad men mediarapporteringen kring det känns sannolikt av mer i form av minskat förtroende och minskade intäkter över tid. Det är tänkbart att en ägare inte heller gärna ser sina tillskjutna/utlånade pengar gå till viten.

Webhallen har också enligt mig historiskt sett hanterat kritik och motgångar på mycket underligt vis så att de skulle kunna "äga" den situation som uppstår om de blir fällda för bluffpriser ser jag som nästintill obefintlig. Men åter igen, jag var en trogen kund under väldigt lång tid och hade gärna sett dem kunna återskapa förtroendet och få ordning på allt så man kan ju hoppas så man kan börja handla där igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jika:

Ja vitesbeloppen skulle nog inte i sig göra så stor skillnad men mediarapporteringen kring det känns sannolikt av mer i form av minskat förtroende och minskade intäkter över tid. Det är tänkbart att en ägare inte heller gärna ser sina tillskjutna/utlånade pengar gå till viten.

Webhallen har också enligt mig historiskt sett hanterat kritik och motgångar på mycket underligt vis så att de skulle kunna "äga" den situation som uppstår om de blir fällda för bluffpriser ser jag som nästintill obefintlig. Men åter igen, jag var en trogen kund under väldigt lång tid och hade gärna sett dem kunna återskapa förtroendet och få ordning på allt så man kan ju hoppas så man kan börja handla där igen.

Ja, jag har varit void lvl 24 i flera år men det handlas allt mindre eftersom dom helt enkelt inte känns relevanta och efter min senaste flytt har jag för långt till fysisk butik.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jika:

Jag har aldrig använt det ordet. Men om det är obestånd du syftar till så är det helt korrekt att de mig veterligen inte befinner sig i det vilket jag heller aldrig påstått.
Min analys är dock att Webhallen har hamnat i ett läge som de inte kommer kunna ta sig ur utan kommer fortsätta sin nedåtgående trend och att det är en tidsfråga innan kunder och/eller ägare helt ger upp på Webhallen som varumärke.

Du har rätt, jag svarade till fel person. Ber om ursäkt för det.
Men mitt svar kvarstår, då du ville ha underlag som motbevisar att dom har en konkursvarning, vilket låter lite bakvänt.
Men men, jag lämnar konversationen nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus_84:

Hej

Jag har varit trogen kund hos Webhallen sen många år tillbaka. Även om dom i vissa fall varit något dyrare har jag värderat möjligheten till att åka till en fysisk butik om det kniper men även att ha allt samlat på ett ställe.

Men nu vet jag inte vad Webhallen håller på med. Det är som dom har stängt.

2025-03-09 beställde jag en vara som fanns i lager. När den inte va skickad två dagar senare kontaktade jag chatten som förklarade att den produkt ansvariga var tvungen att skapa ett nytt produktnummer eller liknande (minns inte ordagrant) men att produkten säkert skulle skickas senare samma dag.

2025-03-14 kontaktade jag supporten via webbformulär och avbeställde orden. Jag väntar fortfarande på återkoppling.

Summering:
Webhallen har inte levererat en produkt som finns i lager på snart en månad och dom har inte svara på ett snart tre veckor gammalt mail.

Har ni samma erfarenhet från senaste tiden?
Skulle ni fortsätta handla hos en butik efter tre veckor av total tystnad

Vet inte varför du ska kontakta chatten när du ska avbeställa en produkt, och speciellt inte när du skriver "(minns inte ordagrant)".. Bara detta gör ju att det är omöjligt för oss och webhallen att veta vad som egentligen skett.

Har du lämnat chatten innan problemet blivit löst?

Jag googlar lite snabbt webhallen + avbeställa produkt och finner detta:
"Hur går jag till väga om jag vill avbeställa något?
Du kan enkelt avbeställa genom länken du får i din orderbekräftelse. Om du är medlem kan du avbeställa via Beställningar-sidan i din medlemsprofil"

Så det låter som att du inte följt proceduren för att avbeställa en produkt korrekt så klart att ditt case hamnar i en limbo...

Deras kundservice (Chatten) är förmodligen dessutom outsourcad så webhallen själva har inte koll på de som sitter i chatten.

I framtiden är det väl bäst att göra det webhallen säger att man ska göra för att undvika just problem och delay med dina återbetalningar https://www.webhallen.com/se/info/33-Vanliga-Fragor-Svar-FAQ

Tycker det är fel att klaga på webhallen när du bör göra rätt från början

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Du har rätt, jag svarade till fel person. Ber om ursäkt för det.
Men mitt svar kvarstår, då du ville ha underlag som motbevisar att dom har en konkursvarning, vilket låter lite bakvänt.
Men men, jag lämnar konversationen nu.

Jag vet fortfarande inte vad du menar med konkursvarning, vill du förklara?
Det jag sedan efterfrågade var underlag som styrker att det går bra för Webhallen, eller att det i alla fall inte går dåligt vilket jag inte alls anser är bakvänt eller underligt. Dock verkar ju ingen kunna visa på detta utöver faktumet att en ny butik har öppnats senaste tiden vilket kan tolkas som ett steg i en positiv riktning. Kan du?

Tillägg: Enligt uppgifter från Syna verkar webhallen ha kvar en hel del från sina skulder till staten på omkring 250M (april 2025) från de skatteanstånd som de beviljades under pandemin. Denna fordran kommer bli väldigt dyr snart och skulle helt klart kunna bli en faktor vid övervägande om insolvens om man inte hittar ett sätt att betala av det.

Tillägg
Permalänk
Medlem

Om man går ut och säger att WH har en konkursvarning så bör man väl kunna visa fakta som styrker det från myndighet etc?

Man kan ju inte gå ut själv och skrika KV utan att ha grund för de, då är det ju den som går ut med info om KV som ska visa att det faktiskt är på det sättet annars blir det bara konstigt.

Här i Sverige använder vi oss av att det är den som påstår något är den som har bevis bördan och inte omvänd bevisning.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av plajton:

Vet inte varför du ska kontakta chatten när du ska avbeställa en produkt, och speciellt inte när du skriver "(minns inte ordagrant)".. Bara detta gör ju att det är omöjligt för oss och webhallen att veta vad som egentligen skett.

Har du lämnat chatten innan problemet blivit löst?

Jag googlar lite snabbt webhallen + avbeställa produkt och finner detta:
"Hur går jag till väga om jag vill avbeställa något?
Du kan enkelt avbeställa genom länken du får i din orderbekräftelse. Om du är medlem kan du avbeställa via Beställningar-sidan i din medlemsprofil"

Så det låter som att du inte följt proceduren för att avbeställa en produkt korrekt så klart att ditt case hamnar i en limbo...

Deras kundservice (Chatten) är förmodligen dessutom outsourcad så webhallen själva har inte koll på de som sitter i chatten.

I framtiden är det väl bäst att göra det webhallen säger att man ska göra för att undvika just problem och delay med dina återbetalningar https://www.webhallen.com/se/info/33-Vanliga-Fragor-Svar-FAQ

Tycker det är fel att klaga på webhallen när du bör göra rätt från början

Hej

Du får läsa en vända till.
Jag kontaktade Webhallen via chatt för att få en uppdatering angående min order vilket jag fick.

Problemet var avsaknaden av återkoppling efter att jag avbeställt min order via webbformulär.

Oavsett så löste sig allt efter jag kontaktade Webhallen via chatt och frågat om min avbeställning.
Jag avbeställde även en annan vara samtidigt via samma chatt vilket också fungerade perfekt.

Jag har noterat att tråden lever vidare men för mig är det ett avslutat case sen länge vilket jag också återkopplat.

Permalänk
Moderator
Moderator

Har raderat några inlägg med munhuggeri. Lös det via PM, eller inte alls.

- MOD

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Besökte Webhallen nyss. Kampanj-kylaren slutsåld.
Fyndvaran kostade 359 kr tidigare. Priset nedsattes, pronto, av en jätte-bussig säljare i Solna, till 259 kr. Hämtad i Ringen.
Varmt tack, för generositeten och ett trevligt bemötande av alla inblandade.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av airhead:

Hela koncernen de ingår i är en tickande bomb, Komplett går också dåligt.

Ingen aning hur det ser ut för Netonnet? Handlar fortfarande där fysiskt då jag har en butik lokalt

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Har handlat på Webhallen en del genom åren, hade en butik 5 minuter från mig så ibland köpte jag där även om de inte var billigast.

Men ett så stort företag SKA inte ha en så underbemannad kundtjänst och krångla över skitsaker (som mitt barns 150kr presentkort som gick upp i rök då de inte kunde leverera varan ens i närheten av avtalad tid, och det inte gick att göra retur av pengar då kortet gått ut under deras söl- presentkortet tog jag givetvis själv ansvar för så inte barnet förlorade något)

Jag vet att jag nämnt ovanstående flera gånger, men stora företag som strular med småsaker är det något fel på.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av airhead:

Att dom inte bara slår ihop sig med netonnet så man slipper eländet

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Att dom inte bara slår ihop sig med netonnet så man slipper eländet

Har redan skett.

https://feber.se/pryl/webhallen-flyttar-ihop-sitt-lager-med-n...

Funkar inte som det ska efter det 😂

Lustigt att Netonnet fungerar klanderfritt, är de uppdelade inne på lagret eller vad är det som pågår?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sådär, då är även mitt moderkort installerat och det funkar hittills.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Har redan skett.

Lustigt att Netonnet fungerar klanderfritt, är de uppdelade inne på lagret eller vad är det som pågår?

NetOnNet fungerar inte heller klanderfritt.3 veckor tog respons per mail om återbetalning på "Express frakt" som tog 6 dagar 😁
Sen har de en annan filosofi,mer avskalat.
Har hittills aldrig haft strul med Webhallen förutom med en avbeställning som inte gick att göra via hemsidan då de inte hade leverans datum (rest order 50kr lego) tog väl 4 veckor innan respons...

Gillar Webhallen i Stockholm de gånger jag varit i butik.
Samma med inet, NetOnNet har jag sämre omdöme om men de är å andra sidan inte en likvärdig butik

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk

Jag har tidigare skrivit om Webhallens katastrofala prestation med min sista order hos dem.
Hur ska man kunna konkurrera med t.ex. Amazon när man beter sig så här?
Servicen är ju ljusår från Amazon. Där får jag alltid snabb hjälp, pålitlig återbetalning och fri retur.
Webhallen kommer gå i konkurs och det är för att de inte kan konkurrera. Deras erbjudande är för dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

NetOnNet fungerar inte heller klanderfritt.3 veckor tog respons per mail om återbetalning på "Express frakt" som tog 6 dagar 😁
Sen har de en annan filosofi,mer avskalat.
Har hittills aldrig haft strul med Webhallen förutom med en avbeställning som inte gick att göra via hemsidan då de inte hade leverans datum (rest order 50kr lego) tog väl 4 veckor innan respons...

Gillar Webhallen i Stockholm de gånger jag varit i butik.
Samma med inet, NetOnNet har jag sämre omdöme om men de är å andra sidan inte en likvärdig butik

Ouch...

Köper bara fysiskt i Netonnets butik, allt har fungerat helt klanderfritt där iallafall och lagerstatus i butik stämmer alltid och har paxat flertalet varor.

Var runt 5 år sedan jag beställde något online från dem, blir i 99% av fallen onlinebeställningar från inet om de inte är galet mycket dyrare / saknar produkten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Har redan skett.

Menade mer att deras butiker ska försvinna och gå ihop helt med netonnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Menade mer att deras butiker ska försvinna och gå ihop helt med netonnet.

Finns ju inget som liknar deras upplägg emellan om man jämför butiker, allt de har gemensamt är att de säljer liknande produkter, ena är en lagerbutik och det andra är oftast ett litet kryp-in med över disk försäljning, du menar att de ska skapa typ "Netonnet City" butiker eller "Webhallen Megastore" ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Sådär, då är även mitt moderkort installerat och det funkar hittills.

Bestellde ett nytt moderkort i fredags på webhallen, strax efter snubblar man över denna tråden .. Aja jag får hoppas att folk bara haft otur .

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaCapo_X:

Bestellde ett nytt moderkort i fredags på webhallen, strax efter snubblar man över denna tråden .. Aja jag får hoppas att folk bara haft otur .

Mitt köpt hanterades bra iallafall. Inga begagnade varor, det gick ganska snabbt samt att det fungerar installerat och klart.
Jag har ju dock inte behövt kontakta kundtjänst, det är väl där det fallerar om jag tolkat rätt.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hilding1:

Tänkte bekräfta vad många har skrivit här i tråden tidigare. Deras support verkar inte fungera över huvud taget. De verkar aktivt inte bry sig ett skit alls längre.

I korthet: lämnade in ett par trasiga hörlurar på garantin för 4 månader sedan. Har försökt kontakta dem via telefon och mail de senaste 3 månaderna. INGENTING händer DET GÅR INTE ATT FÅ KONTAKT MED DEM. Jag försöker få svar på vad som händer. De skickade ett svar för en månad sedan som jag svarat på men sedan har jag inte hört någonting (jag har skickat många mail sedan dess).

Har köpt mycket av Webhallen tidigare. Men vill bara rekommendera alla att akta sig för att köpa någonting av dem. I praktiken tror jag att de lagt ned verksamheten typ. Eller bara inte bryr sig alls längre.

Lämnade också in ett par trasiga hörlurar för nån månad sen. Var en riktigt kafka-artad upplevelse att försöka upprätta ett ärende då de inledningsvis inte tog mitt ordernummer. När jag väl fick igenom ärendet och lyckades skicka hörlurarna så fick jag ingen regelrätt bekräftelse förutom en mycket svårtydd gamification-artad notis om "supply drop" på deras hemsida efter ett par dagar?

Sprillans nya hörlurar fick jag dock någon vecka senare. Ingen följesedel, ingen felsökningsrapport, inget utbytesintyg. Fick ju mitt spörsmål löst men sammanfattningsvis mycket märkligt hanterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deflow:

När jag väl fick igenom ärendet och lyckades skicka hörlurarna så fick jag ingen regelrätt bekräftelse förutom en mycket svårtydd gamification-artad notis om "supply drop" på deras hemsida efter ett par dagar?

Men supply drops har väl inget med din retur är göra, förstår inte vad det har med returen att göra?

Visa signatur