Datorn startar relativt långsamt med en SN850X

Permalänk

Datorn startar relativt långsamt med en SN850X

Hej!

Har uppdaterat min dator senaste tiden och passade på att byta lagringsenhet samtidigt. Det blev en SN850X m2 1TB. Tidigare hade jag en äldre m2 ifrån 2018, den var väldigt snabb och fin men endast 500gb.

Jag upplever att den nya m2an är betydligt långsammare i uppstartsekvensen än min tidigare enhet. Det enda jag kan tänka mig har hänt är att jag gått ifrån win10 till win11. Samtliga delar i datorn är uppgraderad. Jag har ett gigabyte 850 gaming wifi6e moderkort och jag har satt i m2an i den nedersta slotten, har det någon betydelse?

Uppskattar all hjälp jag kan få,

Mvh

Permalänk
Medlem

Har du bara bytt ut SSD:n, eller har du samtidigt bytt ut andra delar, tänker på din formulering:

"Samtliga delar i datorn är uppgraderad" - Kan ju betyda lite olika saker.

Det finns 3 olika NVME slots till ditt moderkort, ett av dem är hälften så snabb som de två andra:

Sidan 25:

https://download.gigabyte.com/FileList/Manual/mb_manual_b850-...

Ser också att slot 2 bara kan köra i 4x beroende på CPU

Permalänk
Medlem

MEN - 2x eller 4x borde inte kunna märkas av oss vanliga dödliga i dagligt bruk, så mycket tveksam att det skulle vara det.

Olika moderbrädor har olika tid på sig att boota bios och träna minnen etc, så en ny moderbräda kan lätt ta ~10s längre än en annan att starta.

Det vettigaste är ju att få lite nuffror på det - Kör nåt benchmarking program för disken, se om siffrorna är enligt spec. Om de är det, så är det ju något annat som spökar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

MEN - 2x eller 4x borde inte kunna märkas av oss vanliga dödliga i dagligt bruk, så mycket tveksam att det skulle vara det.

Olika moderbrädor har olika tid på sig att boota bios och träna minnen etc, så en ny moderbräda kan lätt ta ~10s längre än en annan att starta.

Det vettigaste är ju att få lite nuffror på det - Kör nåt benchmarking program för disken, se om siffrorna är enligt spec. Om de är det, så är det ju något annat som spökar

Det märks tyvärr, X4 är betydligt mycket snabbare en X2

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, Asrock B850M Pro rs wifi, 64GB ddr5,
Crucial T700 2TB, Win11, RM850, Radeon 6800 XT.

Permalänk
Skrivet av Ernesto:

Har du bara bytt ut SSD:n, eller har du samtidigt bytt ut andra delar, tänker på din formulering:

"Samtliga delar i datorn är uppgraderad" - Kan ju betyda lite olika saker.

Det finns 3 olika NVME slots till ditt moderkort, ett av dem är hälften så snabb som de två andra:

<Uppladdad bildlänk>

Sidan 25:

https://download.gigabyte.com/FileList/Manual/mb_manual_b850-...

Ser också att slot 2 bara kan köra i 4x beroende på CPU

Jag har uppgraderat hela datorn, dvs allt ifrån moderkort till cpukylare.

Så om jag förstår beskrivningen korrekt så har jag lagt m2an i M2C_SB slotten vilket ger 2x istället för 4x, kanske borde testa någon av de andra 2 för att se om det gör någon skillnad.

Då är frågan om jag behöver installera om Windows när jag bytar slot? Eller det är bara att starta datorn somvanligt efter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Messigoal:

Då är frågan om jag behöver installera om Windows när jag bytar slot? Eller det är bara att starta datorn somvanligt efter?

det är oftast inga problem. någon enstaka gång kan dock drivrutiner eventuellt ställa till det så att disk inte hittas

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Det märks tyvärr, X4 är betydligt mycket snabbare en X2

Att en sak är snabbare betyder inte att det märks - Det är riktigt riktigt svårt att skilja på 17 eller 20 sekunder!

Permalänk
Medlem

@Messigoal
Vilken del av sekvensen tar längre tid?
Memory trimming är notoriskt lång på moderna system, speciellt AMD system. Gick du från en tidigare Ryzen plattform eller Intel plattform till AM5 är ett påslag på 20 sekunder inte helt ovanligt. När moderkortet/processor/minnen initierats är det dags för NVMe disken att starta Windows. Den delen bör vara exakt lika lång.

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

@Messigoal
Vilken del av sekvensen tar längre tid?
Memory trimming är notoriskt lång på moderna system, speciellt AMD system. Gick du från en tidigare Ryzen plattform eller Intel plattform till AM5 är ett påslag på 20 sekunder inte helt ovanligt. När moderkortet/processor/minnen initierats är det dags för NVMe disken att starta Windows. Den delen bör vara exakt lika lång.

Jag gick ifrån ett intel system till amd, kanske var ett dåligt val nu i retrospekt då intel systemet verkar vara snabbare. Har bytat till ”rätt” slot på moderkortet nu utan att märka någon väsentlig skillnad. Det är själva uppstartsekvensen från det att man startar datorn till man kommer till inloggningen. Det är ju inte så att det är långsamt men när det gamla systemet startade snabbare så blir man ju lite ”meh”.

Permalänk
Medlem

@Messigoal prestandan när systemet är igång är vad som räknas, ett enkelt sätt att undvika lång uppstartstid är att aldrig stänga av datorn

Syftade på att tiden från power-on knappen till biosen är postad tar längre tid. Tiden efter initieringen till inlogget ska inte vara någon skillnad på direkt.

Permalänk
Medlem

Det är inte så som "str8forthakill" syftar på att den gör memory training varje uppstart. Det finns en BIOS-inställning som ser till att den minns nuvarande tränings-resultat. Googla lite om "Memory Context Restore".

Permalänk
Medlem

@mc68000
Beroende på vilka minnen han har görs en memory trimming (training) varje uppstart för stabilitet.
Ett exempel som är första google resultatet https://www.reddit.com/r/Amd/comments/11m10fz/turning_on_memo...

Trimmingen/trainingen görs för att den behövs med ostabila minneskontroller i processorer.

TS lägg mer fokus på prestandan när systemet är igång istället. Den långa boot-tiden är en funktion som är nödvändig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Att en sak är snabbare betyder inte att det märks - Det är riktigt riktigt svårt att skilja på 17 eller 20 sekunder!

3sek går ju att räkna haha ^^ Men, snackar vi runt 20 - 30sek som jag hittat genom tester vi själva gjort så kolla hur fort din M.2 presterar som MAX sen drar du av det med hälften.

Om du märker att datorn är seg med en M.2 är det antingen en brutalt seg disk eller något faktiskt fel, en M.2 ska vara 20sek max från att du trycker på knappen till att du sitter på login screen.

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, Asrock B850M Pro rs wifi, 64GB ddr5,
Crucial T700 2TB, Win11, RM850, Radeon 6800 XT.

Permalänk
Medlem

Ett annat vanligt fel är att man missat att stänga av CSM (legacy mode) i UEFI/BIOS.

UEFI är märkbart snabbare än gamla hederliga BIOS när det gäller boot tid.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34