Permalänk
Medlem

mus laggar

Hej swec som Rubriken säger spå laggar min muspekare jätte mycket både i webläsaren, windows och mer program.
Men inte i spel. Mina ssd:er är välidgt fulla och funderar på om jag ska köpa fler diskar och installera om windows.
Funderar på att byta till windows enterprise få jag fortfarange får stöd långr framöver. Men vet ni något annat som gör att pekaren laggar?

Ha en bra dag.

Permalänk
Medlem

Låter som att du kanske har eftersläpning på för muspekaren?
Om det vore hård/mjukvara-lagg så skulle det bestå vi spel tycker jag.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Axel95:

Hej swec som Rubriken säger spå laggar min muspekare jätte mycket både i webläsaren, windows och mer program.
Men inte i spel.

Med tanke på att "laggar" används om en hel rad olika upplevelser eller problem är det bra om du förtydligar vad du menar. Är det någon form av konstant fördröjning? Hackar eller "fastnar" muspekaren ibland? Varierande eftersläpning? etc. etc.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ja musen släpar efter eller stannar för en lång stund sen catchar på alla rörelser jag har gjort med musen när den var stuck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel95:

Ja musen släpar efter eller stannar för en lång stund sen catchar på alla rörelser jag har gjort med musen när den var stuck

Låter som I/O-fördröjning, öppna Aktivitetshanteraren och kika vad CPU % säger när du får lagget

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem

Det här är inte säkert det är rätt, men har du kollat att din skärm kör på max HZ i windows?
Det kan förklara varför det verkar flyta bättre i spel, för där är inställningarna på högre HZ.

En väldigt full disk kan också orsaka en hel del problem, samma om du fått ner farten på ditt ramminne av någon anledning.
Att dubbelkolla skärmen är dock väldigt enkelt och fort att göra.
Annars om du har trådlösmus, glapp i kabeln, eller smutsig sensor under musen, så kan sådant också vara värt att kolla.
Prova byta USB port för musen, och kolla så sensorn inte är super smutsig.
Se till att ev trådlös sensor sitter bra, och inte blir störd.
Självklart kolla batteriet på musen också om den är trådlös.
Om den är trådlös kan även ett energischema eller energisparläge gör att musen reagerar sämre, eller slår av väldigt fort efter den stått stilla någon sekund bara.
Om du har någon musmatta som inte är direkt standard, så kan det vara värt att prova med en annan tillfälligt för att se så det inte är att musen inte lirar bra med underlaget. (det kan blir mer påtagligt med smutsig sensor, speciellt om du kör helt utan musmatta, eller glansigt underlag)

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Medlem

för tillfället funkar musen fint och cpun jobbar melland 8 till 12 procent. har en 3440x 1440p skärm på 100hz och en 1080 skärm på 144hz och båda är satta på sin högsta hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel95:

för tillfället funkar musen fint och cpun jobbar melland 8 till 12 procent. har en 3440x 1440p skärm på 100hz och en 1080 skärm på 144hz och båda är satta på sin högsta hz

Fint, kolla det andra jag nämnde också (Redigerade inlägget lite)

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Medlem

Ja det är en trådlös G502 mus på en bred msi matta. ska prova med en mindra matta men just nu funkar den. Den hoppade igång efter en stund

Permalänk
Medlem

Kan vara en dålig USB port eller döende dongel.

Permalänk
Medlem

Tror inte det. Testar nu med en mindre nyare musmatta en stund. Moderkortet och chassit som stickan sitter i väldigt nytt.
leaner mer och mer mot en sliten matta men ska testa en stund

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel95:

Tror inte det. Testar nu med en mindre nyare musmatta en stund. Moderkortet och chassit som stickan sitter i väldigt nytt.
leaner mer och mer mot en sliten matta men ska testa en stund

Hur kom du fram till att en sliten musmatta gör att din mus fastnar och sedan utför alla rörelser jättesnabbt strax efter?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Satte musen på laddning och tog en ren nyare musmatta och la den på den andra och än så länge funkar musen bra.
Såklat kan det också vara batteriet

Permalänk
Medlem

brukar inte Windows balla ur på olika sätt som det här med olika hz på skärmarna eller är det något gammalt?

Permalänk
Skrivet av Axel95:

Satte musen på laddning och tog en ren nyare musmatta och la den på den andra och än så länge funkar musen bra.
Såklat kan det också vara batteriet

Hur nära är dongeln? Jag flyttade på min någon decimeter och fick massa problem och det tog tid att felsöka. Då misstänkte jag batteriproblem också, men sen flyttade jag dongeln en bit och då fungerade det bra igen. Värt att kolla!

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

brukar inte Windows balla ur på olika sätt som det här med olika hz på skärmarna eller är det något gammalt?

Har aldrig upplevt det själv. Har dock läst om folk som haft problem med det men det låter inte som TS problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mewrtar123:

Hur nära är dongeln? Jag flyttade på min någon decimeter och fick massa problem och det tog tid att felsöka. Då misstänkte jag batteriproblem också, men sen flyttade jag dongeln en bit och då fungerade det bra igen. Värt att kolla!

sitter runt 70 till 80cm ifrån

Permalänk
Skrivet av Axel95:

sitter runt 70 till 80cm ifrån

Testa att flytta den närmare, det finns förlängningssladdar som ingår om jag inte minns fel. Värt ett test?

Permalänk
Medlem

Hårstrå eller damm i sensorn? Blås rent med ett rejält andetag