Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Nej det är inte rätt kopplat eftersom den vita fortfarande sitter i CPE'n..
Shugge skrev inget om att flytta svart kabel.

Nu börjar det bli spagetti (lite pga min post) Sorry.

Den vita kabeln till höger är alltså INTE koppling mellan fiber konverterare och CPE?
Om den inte är det så är det rätt, den vita kabeln ska inte kopplas i CPE.

Finns det en kabel mellan 1 och 2 som vi inte se på bilden, kanske ovanför eller direkt mellan lådorna?
Hittade inte någon bra info på nätet vart fiberkonverteraren kopplas till CPEn.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U4025QW 40" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 11 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Nu börjar det bli spagetti (lite pga min post) Sorry.

Den vita kabeln till höger är alltså INTE koppling mellan fiber konverterare och CPE?
Om den inte är det så är det rätt, den vita kabeln ska inte kopplas i CPE.

Finns det en kabel mellan 1 och 2 som vi inte se på bilden, kanske ovanför eller direkt mellan lådorna?
Hittade inte någon bra info på nätet vart fiberkonverteraren kopplas till CPEn.

Nej du rör bara till hela tråden nu.

Det finns en sladd mellan konverteraren och CPE:n (kabel längst till höger på CPE:n).

Problemet TS har är att den vita kabeln som sitter precis till höger om den svarta kabeln går till ett annat rum där han har dator m.m. Den kabeln måste flyttas från CPE till LAN på routern. Det ska alltså BARA gå en kabel in i CPE (från fiber konverteraren) och BARA en ut från den till WAN på routern (den svarta kabeln).

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Jag har kolat mer och från huset kommer kabeln in i 1 och därifrån går den in i 2 (media omvandlaren- Icotera) den stora synliga kontakten.
När 1 ansluter till 2 är den fast, dvs ingen vanlig tp-kontakt eller vad det heter.
så det enda sättet jag kan se att jag tar en signal är ifrån 2 och där kopplade jag den direkt till min egen router (3) på wan/blå port.

Permalänk
Medlem

@shuggeJag tror att jag ovan "svarade" på din fråga?
Alltså att 1 är kopplad till 2 via en speciell sladd som jag inte kan ta bort.
verkar sitta fast som en installation från ITUX
kanske något som dom måste ha då dom kallar 2 för mediaomvandlare.

eller missförstod jag dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salvion:

Jag har kolat mer och från huset kommer kabeln in i 1 och därifrån går den in i 2 (media omvandlaren- Icotera) den stora synliga kontakten.
När 1 ansluter till 2 är den fast, dvs ingen vanlig tp-kontakt eller vad det heter.
så det enda sättet jag kan se att jag tar en signal är ifrån 2 och där kopplade jag den direkt till min egen router (3) på wan/blå port.

Det vet vi redan.

Som sagt, problemet är att du har två kablar från CPE till router och annat rum, du ska bara ha EN kabel från CPE till Router (den svarta kabeln).

Du måste koppla allt annat till LAN på Asus routern.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Koppla PC till en av de gula LAN portarna.

Kolla så att du får en privat adress av routern.

Kör CMD
Skriv ipconfig

Du ska få svar att din dator har en adress som börjar med 192.168.x.x
Ser du detta gå vidare med att kolla vilken adress som är default gateway.

I din webbläsare surfa till GW IP numret som adress. Beroende på så kan du behöva skriva http://192.168.x.y (<- Gateway adressen) eller https://

Får du en inloggningsida? OM ja så har du anslutit till din routers web admin.

Om inte beskriv vart det går fel i ovan steg

Det där fattade till och med jag! och det funkade klockrent! och jag är inne och har fixat både korrekt namn på nätverket och riktiga lösenord.
Så skönt nar jag begriper, det är snårigt för mig tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Förstår att det kan vara lite med tid när det är mycket på jobbet..

Men saker som gör oss andra lite förvirrade är vad du kallar dina enheter.

Jag antar att 1 är en fiber omvandlare som omvandlar signalerna från en fiber till en TP kabel.

Det är den vita kabeln som går in i enhet 2 som jag skulle vilja kalla för CPE .

Denna enhet har normalt funktionen att ansluta din bostad till rätt bredbandsleverantör (förenklat). I vissa fall delar den upp så att det finns en port för internet en annan för bredbands TV osv... Det funkar ofta också att koppla in enheter (datorer) i de olika portarna och så får de en egen unik publik IP adress på internet.

Det är alltså ingen brandvägg eller NAT i denna boxen.
Ditt problem tidigare (tror jag baserat på vad som skrivits) var att du kopplade en kabel från CPE till din AP och att dina enheter tog publika IP-adresser så att de tog slut.

Det är vanligt att fiberkonventerare och CPE är ihopbyggda till en enhet.

Det är därför alla skriver att du bara ska koppla EN kabel från CPE:n till din Routers WAN port. Inga kablar till någon annan switch.
Detta förutsätter att 2 är en CPE och inte en "brandvägg" som du fått från bredbandsleverantören.
Om det är en brandvägg från leverantören så behöver du ju den inte alls och kan koppla den vita kabeln till din router direkt.

På detta sätt så kommer endast Routern att få en publik IP adress och så tilldelar den privata IP adresser till alla dina enheter i bostaden.

Det är här du är just nu och ska komma in i routern för att ändra ditt SSID (namn på ditt WiFi) och sätta ett långt lösenord som bara du kan.

Samma sak med att ändra admin lösenordet och se till att stänga av möjligheten att administrera routern från Internet.

Sedan ska du definitivt uppgradera FW på routern.

Anledningen är att det finns flera sårbarheter som gör att din router kan bli "hackad" kort sammanfattning av Google:
"ASUS routers have been found to have several vulnerabilities, including authentication bypass and arbitrary firmware upload vulnerabilities. These vulnerabilities, particularly CVE-2024-3080 and CVE-2024-3912, allow remote attackers to potentially gain unauthorized access and execute arbitrary code on affected devices. ASUS has released security updates to address these issues, and users are advised to update their router firmware to the latest version and use strong passwords to mitigate these risks"

Om det inte står i uppdaterings texten att dessa sårbarheter täpps till så hade jag bytt router (titta på UniFi prylar - har flera års support för mjukvaran och är enkla att sätta upp i grundutförande - men samtidigt funktioner för avancerade saker när (om) du behöver det i framtiden).

Jag måste smälta det du skriver, men jag tror jag begriper det mesta.
Har som jag skrev ovan tagit mig in i routern och fått ordning på allt inkl 2,4 och 5 wifi

Jag gjorde också en uppdatering av routern som du skrev och fortfarande funkar allt.

Och angående mitt sätt att kalla saker olika..så absolut har jag trasslat till det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salvion:

Angående uppdatering så vet jag inte säkert, när jag kom in i routern var jag aningen stressad i samtal med supporten så jag han inte greja runt.
Men så fort jag kommer in igen skall jag kolla.

Du har bara fyra saker att göra.

1 "Surfa in på din router" brukar vara 192.168.0.1 eller 192.168.1.1 . admin password
2 Uppdatera firmware (Var medveten om att när du gör det tar det tid kan förekomma 20 minuter det måste få jobba färdigt, dra aldrig bort strömmen: oftast går det fortare men)
3 Ställ in SSID (Det är namnet på ditt wifi och lösenord som du själv bestämmer)
4 Ställ in eget användarnamn och lösenord på routern(Det har inget med Wifi att göra utan är det du kommer se när du surfar in på din router).

Du kan hoppa över punkt 4 men det kan vara trevligt med eget användarnamn och lösenord. Det ökar säkerheten också. Så klart väljer du inte 123456 och såna lösenord varken på routern eller WIFI.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

@Modellören
Fixade allt ovan och kollade lite på en ny router (Ubiquiti
UniFi Dream Router 7) men hejdade mig lite då jag inte vet om det är värk 4k kr just nu för en ny router.
Uppskattar din pedagogiska hjälp och tålamod!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salvion:

@Modellören
Fixade allt ovan och kollade lite på en ny router (Ubiquiti
UniFi Dream Router 7) men hejdade mig lite då jag inte vet om det är värk 4k kr just nu för en ny router.
Uppskattar din pedagogiska hjälp och tålamod!

tack,,,

Nä det är inte värt det än anser jag, sitter själv kvar på en Wifi-6 Router och anser att priset för att få med allt det där som bara svindyra routers än så länga har.

Det finns några få som kallar sig Wifi7 men då har dom inte tri band och några har bara 2,5 gbps på en enda port, WAN.

Jag anser att det är värt att vänta tills det där är uppfyllt på nån billigare router. Kommer köpa när dom börjar dyka upp för under nån tusenlapp.

Sen kan man hålla koll på uppdateringar, den dan firmware slutar komma det är fört då ett byte är ett tvunget måste.

(Ett bra tips är att du har koll på hur man "surfar in på sin router" lägger det på minnet och har som vana att kolla i alla fall två till tre gånger per år) Du själv får lite koll på hur det gbår till och kan lättare lösa problem samtidigt som det får bättre koll)

Sen ja man kan göra det du nu gjorde via en app från routerns tillverkare, men så fort man kan det vi visat i den här tråden och du kan det då blir alls så mycket lättare. Särkillt om du vill ha en Ubiquiti
UniFi för då blir det i stort et förutsättning att du går in och ändrar saker.

Vill du inte hålla på och ställa in och ändra på saker och ha koll och lära dig hur det fungerar så rekommenderar jag inte att du köper en sån utan håller dig till en konsumentrouter för att dom är enklare att hålla på med.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Vill du inte hålla på och ställa in och ändra på saker och ha koll och lära dig hur det fungerar så rekommenderar jag inte att du köper en sån utan håller dig till en konsumentrouter för att dom är enklare att hålla på med.

Eller så aktiverar man automatiska uppdateringar på sin router så sköts det automatiskt.

Har man unifi's app i sin telefon så pratar den om att det finns uppdateringar ifall man inte vill ha det igång.

Tyvärr så är dagens hot sådana att väntar man 2-4 månader med att uppdatera så blir ens router ägd ifall det finns den typ av sårbarheter ute.

Är glad att allt funkar för TS

Jag hade valt att skilja på router och AP i framtiden. Ofta kan du ha en router länge och under tiden kan det komma ny WiFi standard. Om det då är viktigt för dig så uppgraderar du bara dina AP och behåller router.
Om du inte har ärligt behov av WiFi 7 hastighet så lägg inte pengar på en enhet bara för att den har den standarden. WiFi 6 och kanske 5 räcker..
Har du inte snabbare internet än vad din WiFi klarar så kommer du ändå inte kunna få nytta av hastigheten.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U4025QW 40" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 11 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

@Modellören
När jag nu försöker logga in på routern så funkar det varje gång...jag tror att just fabriksåtersätllningen löste något strul? har flyttat 3 ggr på 5 år och inte ändrat något i den, bara jackat in och kört, möjligen skapade jag något skit på grund av det?

@Gustav-P
Jupp den är inställd på automatisk uppdatering, får se om/hur det funkar? antagligen ha lite koll själv också

Har bara 250Mbit/s just jnu men byter i september, troligen 500 då och annan isp (Halebop nu) möjligen 1000 om jag hittar en bra deal men tveksamt.