Mobilt bredband kopplat till Antenn/Tv Antenn

Permalänk
Medlem

Mobilt bredband kopplat till Antenn/Tv Antenn

Hej alla Sweclockare.
Jag har funderat på att koppla mitt 4g till en antenn då jag vill stabilisera nätverket.

I dagsläget har jag en huawei E398 modem kopplat till en Dovado pro Router.
Jag har allt från 12-40mb/s i hastighet och ca 75% signalstyrka efter jag fixat egen signalförstärkning med en köks sil då jag bara hade 40-50% signalstyrka tidigare, samt usb fläkt som blåser på modemet konstant då det tidigare blev varmt och då fick jag med ostabil internet.
Surf och viss gaming fungerar utmärkt men när kraftigt lagg kommer fram i Counter Strike så blir man upprörd.
Nu när vi blev 1 extra i hushållet så har pingen kunnat flyga iväg något som innibomben typ 800 när ja ligger på ca 40 normalt.

Jag har googlat runt lite och hittat lösningar att tex sätta dit en portabel antenn eller koppla den till en tv antenn.
Jag undrar därför om någon har testat portabla antenner eller testat lösningen med att koppla in modemet i samma utgång som tv antennen.

Källor jag hittat med tex koppling utav tv antenn
http://www.pconline.se/nyheter/tv-antenn-kan-fixa-battre-mobi...
Källa jag hittat med koppling utav portabel antenn
http://www.communica.se/poynting/Antenner-mobilt-bredband-Com...

Jag skulle vilja veta era åsikter om externa antenner och möjligtvis om du/ni kopplat ert modem till en tv antenn om hur bra/dåligt det är.

Permalänk
Rekordmedlem

Att koppla modemet till vilken tvantenn som helst är iallafall direkt olämpligt, kan möjligen fungera om du har en separat antenn för lämplig frekvens med separat kabel till modemet.
Det finns annars anpassade antenner som fungerar på rätt frekvenser och de är ett bättre val.
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...
Det finns billigare antenner på Ebay.
Försök dessutom hålla kabeln till modemet så kort som möjligt, montera det helst på antennen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Att koppla modemet till vilken tvantenn som helst är iallafall direkt olämpligt, kan möjligen fungera om du har en separat antenn för lämplig frekvens med separat kabel till modemet.
Det finns annars anpassade antenner som fungerar på rätt frekvenser och de är ett bättre val.
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...
Det finns billigare antenner på Ebay.
Försök dessutom hålla kabeln till modemet så kort som möjligt, montera det helst på antennen.

Väcker en gammal tråd då jag har köpt en gammal husvagn och hade tanke att konvertera antennen till mitt mobila bredband. Varför kan man inte använda en tv antenn? Please förklara som om jag vore 5.

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Skrivet av Wastafari:

Väcker en gammal tråd då jag har köpt en gammal husvagn och hade tanke att konvertera antennen till mitt mobila bredband. Varför kan man inte använda en tv antenn? Please förklara som om jag vore 5.

de är gjorda för helt andra frekvenser än vad 4g/5g använder.

avståndet mellan pinnarna är anpassat för att va på rätt avstånd att matcha så sinuskurvorna i radiofrekvensen är ett avstånd som linear upp med avståndet mellan pinnarna så att så många av svängningarna som möjligt träffar antennen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wastafari:

Permalänk
Skrivet av Wastafari:

glömde skriva igår.

betala typ 1000-2000:- för en antenn och byt ut tv-antennen mot en avsedd för 4/5G istället kommer troligen prestera betydligt bättre än att försöka använda något inte avsett för ändamålet om hemmamekandet kommer fungera alls...

finns ju modeller som är typ ufo formande så de inte kommer fånga så mycket fartvind när du drar den med bilen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

En gammal UHF-antenn kan fungera med exempelvis 800 MHz 5G. En nyare antenn har filter för att filtrera bort 800 och ännu senare/nyare 700. Kruxet är att du skulle behöva två eller fyra stycken för att det ska fungera tillfredsställande. Plus att du ska ha kablar och adaptrar som fungerar, det är helt enkelt billigare att byta till en 4G/5G-anpassad antenn och du får även högre frekvensband med i stort sett alla antenner som finns att tillgå.

Permalänk
Medlem

Även om en TV antenn kan fungera på vissa band så är det en riktantenn.
Om du har tänkt att åka runt med husvagnen så är inte en riktantenn bra eftersom den måste riktas om varje gång du byter plats.
En rundstrålande är bättre.
Skall du bara ha den på ett ställe så fungerar givetvis en riktantenn.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W