Echelon visar faran med uppkopplade prylar

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Vill bara höra tillägget att diskmaskinen i den här historien kom från Bosch, så det är dem ni skall hålla er borta från för diskmaskiner. Synd, för Bosch gör bra grejer i övrigt.

Vi har flera maskiner från Bosch, ett par stycken relativt nya, och de kräver ingen uppkoppling. Självklart ska man rösta med plånboken men om man kan göra det inom samma företag blir det tydligare återkoppling. Se också till att ta upp app-problematiken med återförsäljarna, de har ofta åtminstone en indirekt väg för återkoppling med tillverkarna och deras ord tas på större allvar än slutkundernas ord.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Varför behöver ett träningsverktyg vara uppkopplat??? Om det på något sätt är till för människor med sjukdomar eller handikapp ser jag möjligen någon användning. Smartare och smartare prylar. Dummare och dummare användare. Koppla ner och ta en riktig batteri-lös cykeltur istället. Ja, detta skulle in under gubb-gnäll egentligen. Inte någon teknofob men vissa brancher med följare ger inte mycket hopp om framtiden.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem

Man kan alltså inte träna när internet är nere? Ja, det var ett konstigt beslut från tillverkaren.

Nästa problem när de går i konkurs. Antingen slutar de fungera, eller köps de upp av någon som lägger det bakom en ännu högre avgift.

Det här och "stopp killing games" blir bara mer aktuellt inom EU. På något sätt måste det för det första ställas krav på att göra det tydligare vad som gäller vid köp. Sedan gärna också efterlevande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoAoL:

Varför behöver ett träningsverktyg vara uppkopplat??? Om det på något sätt är till för människor med sjukdomar eller handikapp ser jag möjligen någon användning. Smartare och smartare prylar. Dummare och dummare användare. Koppla ner och ta en riktig batteri-lös cykeltur istället. Ja, detta skulle in under gubb-gnäll egentligen. Inte någon teknofob men vissa brancher med följare ger inte mycket hopp om framtiden.

Alltså, uppkopplade behöver dom verkligen inte vara. Räcker med Bluetooth så att du kan koppla den till datorn, appleTV eller iPad. MEN, att kunna dra 10 mil Zwift tillsammans med ett gäng kompisar en tidig lördag medans resten av familjen sover är galet bra. Bara kliva upp och dra igång 06:00. Sen är man klar vid 09:00 när resten av familjen vaknar. Perfekt. Oavsett väder etc. Man sparar tid helt enkelt. En annan sak som är nice är att kunna "cykla" med kompisar över hela världen online.

Jag cyklade i skogen senast i morse och det är oslagbart, ja iofs tills jag cyklade in i den där j*dra björken med axeln och flög över styret. Men att få in träningstimmar och mil i benen är perfekt att göra hemma på trainern. Känns mer som du inte har koll på dessa grejer och låter dina fördomar tala.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Det står ju stora varningstexter på alla möjliga produkter av olika anledningar.

Det borde det göra på produkter likt dessa också, gärna i stil med: VARNING! Denna produkt kräver konstant uppkoppling till internet. Om detta saknas fungerar inte produkten.
Vi samlar även in all data!

Instämmer helt. Men en ännu större varning borde vara "Vi kan när som helst uppdatera våra villkor, våra prenumerationsalternativ eller bara strunta i denna produkt". Eller för den delen bara vara tydliga med att de kräver att ens produkt ska vara ansluten samtidigt som de inte avser göra ens en säkerhetsuppdatering efter x år...

IoT med extern anslutning som krav utan anledning och IoT utan villkor som bryr sig om konsumenten borde vara olagligt enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omnious:

Har man betalat 2500:- för ett tangentbord med minnesbanker i hårdvaran tycker jag inte man skall tvingas till att använda tredje parts mjukvara för att produkten skall fungera som annonserat.

Samma för GMMK3 tangentbordet jag har - tillverkarens progamvara är alldeles för buggig för att anvädas enligt mina erfarenheter.
Köpte det på rea för run 1000kr

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr K:

Instämmer helt. Men en ännu större varning borde vara "Vi kan när som helst uppdatera våra villkor, våra prenumerationsalternativ eller bara strunta i denna produkt". Eller för den delen bara vara tydliga med att de kräver att ens produkt ska vara ansluten samtidigt som de inte avser göra ens en säkerhetsuppdatering efter x år...

IoT med extern anslutning som krav utan anledning och IoT utan villkor som bryr sig om konsumenten borde vara olagligt enligt mig.

Ja precis.

Sen borde det vara övertydligt vilka funktionen som kräver intetnet.

Denna TV stödjer funktioner:
*Starta TVn med knapp på TVn.
* -KRÄVER INTERNET- Starta TVn med fjärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Har du läst varje användaravtal för varje produkt du köpt?

Varför behövs ett användaravtal alls? Köper jag som konsument en produkt förväntar jag mig en instruktionsbok och ett garantibevis.
Personligen vägrar jag av princip köpa "smarta" produkter som kräver ständig tillgång till internet (eller en smartphone) för att fungera, när det finns alternativ.

Typexempel är gymmaskiner som tas upp i artikeln, eller t.ex vitvaror som folk tar upp i kommentarerna.
Bilar orkar jag inte ens gå in på......

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Alltså, uppkopplade behöver dom verkligen inte vara. Räcker med Bluetooth så att du kan koppla den till datorn, appleTV eller iPad. MEN, att kunna dra 10 mil Zwift tillsammans med ett gäng kompisar en tidig lördag medans resten av familjen sover är galet bra. Bara kliva upp och dra igång 06:00. Sen är man klar vid 09:00 när resten av familjen vaknar. Perfekt. Oavsett väder etc. Man sparar tid helt enkelt. En annan sak som är nice är att kunna "cykla" med kompisar över hela världen online.

Jag cyklade i skogen senast i morse och det är oslagbart, ja iofs tills jag cyklade in i den där j*dra björken med axeln och flög över styret. Men att få in träningstimmar och mil i benen är perfekt att göra hemma på trainern. Känns mer som du inte har koll på dessa grejer och låter dina fördomar tala.

Du förstår att en helt mekanisk och analog gammal träningscykel från 80-talet ger precis exact samma träning?

Måhända upplevs det inte lika "galet bra" att sitta där, trampa o svettas medans man stirrar in i källarväggen? Men du fixar likväl träningspasset innan familjen vaknar på helgen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Har du läst varje användaravtal för varje produkt du köpt?

Nä men samtidigt köper jag inte smarta prylar med nätverksuppkoppling där de absolut inte ska ha det - oavsett om det är träningscyklar eller diskmaskiner, behövs inte mer än så för att skydda sig i detta fallet

”Sunt förnuft” och så vidare

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoAoL:

Varför behöver ett träningsverktyg vara uppkopplat???

SM i E-Cykel genomfördes i vintras, var rätt kul att se på faktiskt.

Har för mig hon som vann damklassen är förskolelärare till vardags men cyklar till jobbet, allt måste börja någonstans

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Vi som redan hade hårdvaran får lägre månads/års -kostnad (halva priset ungefär) under minst 4 år...de skrev så fint i ett mail att "minst 4 år" kommer detta billigare pris gälla.

Räknar kallt med att om 4 år går de upp i pris så man får betala fullpris.

Hade inte sett att det var eventuellt tidsbegränsat. Men ännu värre då. En sak att ändra hur nya kunder får ha det och något helt annat att ändra för existerande.

Nu har nog i alla fall 2 av familjens 3 (!) Ngenic Tune hunnit betala av sig sedan tidigare... Men fortfarande kasst att bli av med funktionen på vinterstugan eller hemmet med BVP från 90-talet eller hosta upp abonnemang som i alla fall jag personligen avskyr.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Min inställning är att om en tillverkare släpper en uppdatering som tar bort funktioner, bör jagats rätt att reklamera och få pengarna tillbaka. Nån som vet om det här skräpet säljs i Europa, eller om det bara är amerikaner som råkat illa ut.

Vill bara höra tillägget att diskmaskinen i den här historien kom från Bosch, så det är dem ni skall hålla er borta från för diskmaskiner. Synd, för Bosch gör bra grejer i övrigt.

Jag har Siemens och de har samma sak (samma koncern) och det är bara att programmera och spara programmet med tillägget i favorit så behöver du inte ha den uppkopplad

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Du förstår att en helt mekanisk och analog gammal träningscykel från 80-talet ger precis exact samma träning?

Måhända upplevs det inte lika "galet bra" att sitta där, trampa o svettas medans man stirrar in i källarväggen? Men du fixar likväl träningspasset innan familjen vaknar på helgen.

Svar nej. För det första så anpassar inte den analoga träningscykeln motståndet. Man får skruva själv. Sen är Swift mycket mer peppande att träna med. Man kan säkerligen uppnå samma träningseffekt med en gammal träningscykel, men upplevelsen är en annan. Förstår verkligen inte varför detta skulle provocera?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Svar nej. För det första så anpassar inte den analoga träningscykeln motståndet. Man får skruva själv. Sen är Swift mycket mer peppande att träna med. Man kan säkerligen uppnå samma träningseffekt med en gammal träningscykel, men upplevelsen är en annan.

Men då är vi ju överens?
Uppkoppling och annat tingeltangel o krimskrams är inte en nödvändighet, det är bara peppande och ger en annan upplevelse.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Detta kommer hända med allt och alla företag strävar efter precis detta. Produkten ska generera pengar så länge det går. Säljer du din produkt begagnad FULLT uppgraderad med allt extra, tror du den nya användaren får ha kvar det när den loggar in med sitt konto? Såklart inte, den måste "köpa"(aktivera) dessa saker. Bilar har kommit en bit med detta och det kommer bli så överallt.
Många av dessa saker kräver dessutom ingen uppkoppling för att fungera. "Custom ROMs" för tex bilar har börjat smått poppa upp men inte många lägger nog in en sådan på en bil för 500k som låser upp alla funktioner...ÄN.

Inget ska ägas och allt ska vara en tjänst som du betalar för månadsvis.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Äger en spinning-cykel, och använder den hellre framför en film eller serie. Den räknar kalorier, rpm och motståndet, räcker utmärkt för mig. Men cyklar såklart hellre ute med polare. Har inga problem att plocka ner cykeln från väggen och sticka ut själv på ett intervallpass i ur och skur, tar inte många sekunder extra. Alla är olika. Har provat zwift på en smart trainer hos en kompis och det var lite kul att köra en klassisk sträcka på den men fastnade inte för det. Det jag kanske inte var riktigt tydlig med är när prylar blir låsta bakom abbonemang och påtvingade uppkopplingar när behovet inte finns. Det finns ju uppenbarligen skrupelfria företag som gör allt för att låsa in köpare i sina program för att kunna sälja användardatan och bolla med månadsbetalningar, och där tror jag konsumenter måste bli smartare.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Vi har flera maskiner från Bosch, ett par stycken relativt nya, och de kräver ingen uppkoppling.

Vår diskmaskin från Bosch, modern/långsam/vattensnål kräver inte heller uppkoppling för alla features den såldes med, men när jag kopplade upp den såg jag att jag fick ett par nya program efter uppdateringar. Har hänt ett par gånger. Bland annat ett par nya Snabbprogram. Alltså, i vårt fall den har fått mer features efter uppdateringar.

Värre är det med min telefon Samsung galaxy s21 som fått samtalsinspelning blockerat efter en uppdatering. (tror det var uppdateringen till Android 12 som ställde till det)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Jag äger exakt en "smart" produkt och det är bara för att jag måste ha Bank-ID, dvs min telefon. I övrigt totalvägrar jag alla uppkopplade produkter, och allt som kräver någon form av abonnemang.

Det övergår mitt förstånd hur så många väljer att stödja dessa parasiter. Det är ju inte så att det saknas alternativ.

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, PowerColor Red Devil 9070XT, 8TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, Asus Swift PG32UCDM OLED + LG 32GP850 IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Jag älskar teknologi, men allt sådant här gör att man tappar hoppet ibland.

Det här har inte så mycket med teknologi att göra utan det handlar väl om girighet som vanligt. Tekniken möjligjordes av utvecklare men någon kostymnisse tyckte i slutänden att det skulle vara bättre om produkten kunde vara en kontinuerlig inkomstkälla för företaget i fråga.

Skulle bli förvånad om det inte förelåg hot om uppsägning om utvecklarna inte ändrade firmware så att detta kunde möjliggöras. Alternativt drog kostymnissarna in utvecklare utifrån som inte hade någon aning om vilken produkt de knåpade ihop kod för. Pengarna skulle vilket fall in.

Kort sagt, sluta inte älska teknologi. Avsky däremot all girighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeamRocket:

Jag anser att Echelon gör rätt här. Deras subscription på $40 per månad för appen är en del av produkten. Lite liknande antagligen för hur konsoller kostar mindre med spelen som inkomstkällan.

Skrivet av SuperSverker:

Det är väl ändå upp till användaravtalet som du godkänner när du köper produkten.

Företaget ska såklart ha skit, men samtidigt får man snällt skylla sig själv…

Ingen av er orkade väl läsa igenom första stycket? Villkoren och förutsättningarna - som aldrig var direkt tydliga - har ändrats i efterhand men den springande punkten är att du äger inget du köper. Låter det fortfarande rätt?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omnious:

De tog bort kravet på att ha konto för att använda produkten efter ramaskri från användarna. Men man måste fortfarande ha en fungerande internet uppkoppling för profilerna sparas bara i molnet. Varje gång man startar datan blir profilen nollställd om den inte kan ansluta till molnet för att hämta inställningarna.

Nej, det måste du inte. Profilen läses ner på enheten inbyggda minne; mus, tangentbord, hörlurar et.c. och de startar med denna.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Tänk om min sportsklocka slutar visar upp hjärtslaget!
Är jag död då?

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Herregud… träningscykel as a service?

Ska det bli samma diskussion om ägande för fysiska sker som med virtuella spel? Ska man inte ens kunna använda sin fucking fysiska maskin om företaget skulle stänga ner sina servrar? Galet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Det här har inte så mycket med teknologi att göra utan det handlar väl om girighet som vanligt. Tekniken möjligjordes av utvecklare men någon kostymnisse tyckte i slutänden att det skulle vara bättre om produkten kunde vara en kontinuerlig inkomstkälla för företaget i fråga.

Skulle bli förvånad om det inte förelåg hot om uppsägning om utvecklarna inte ändrade firmware så att detta kunde möjliggöras. Alternativt drog kostymnissarna in utvecklare utifrån som inte hade någon aning om vilken produkt de knåpade ihop kod för. Pengarna skulle vilket fall in.

Kort sagt, sluta inte älska teknologi. Avsky däremot all girighet.

Jag kommer inte sluta älska teknologi. Men gränserna för vad du äger och kan förvänta dig av produkter försämras.

IoT prylar som når EoL för att servrar stängs ner. T.ex. så slutade min BoxeeBox att fungera och boota up. Som tur var kunde man routa om trafiken mot en docker container som någon vänlig själ satt ihop.

Annars var det bara att slänga och verkar vara många som gjorde också.

I gamla radioapparater kunde du ju gå till ett företag som reparerade dem och det fungerade som nytt igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Vår diskmaskin från Bosch, modern/långsam/vattensnål kräver inte heller uppkoppling för alla features den såldes med, men när jag kopplade upp den såg jag att jag fick ett par nya program efter uppdateringar. Har hänt ett par gånger. Bland annat ett par nya Snabbprogram. Alltså, i vårt fall den har fått mer features efter uppdateringar.

Värre är det med min telefon Samsung galaxy s21 som fått samtalsinspelning blockerat efter en uppdatering. (tror det var uppdateringen till Android 12 som ställde till det)

Heh, tror inte någon av våra maskiner är kompatibla med en app. Billiga bänkmodeller som har en av/på-knapp, programvred (temperatur) och en start/paus-knapp. Behöver inte vara mer komplicerat än så.

Skrivet av darrenj:

Tänk om min sportsklocka slutar visar upp hjärtslaget!
Är jag död då?

Nejdå, du kan få en fungerande puls igen för bara $9.99 i månaden!

Typo
Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Nej, det måste du inte. Profilen läses ner på enheten inbyggda minne; mus, tangentbord, hörlurar et.c. och de startar med denna.

Det där stämmer inte. Det ska vara så, men det funkar inte i praktiken längre. Razer har tagit bort den funktionen. Om man blockerar internet accessen i firewallen för Synapse mjukvaran cyklar tangentbordet RGB färgerna i demo mode efter en stund. Det samma gäller om man bootar linux trots att man sparat inställningen i det inbyggda minnet under Windows. Faktum är att det inbyggda minnet inte längre används utan att inställningarna bara sparas i molnet. Det här är en typisk bait and switch där tillverkaren ändrar produktens funktion efter köpet och konsumenten blir sittandes med en produkt som man inte vill ha men redan betalat för och tiden för öppet köp gått ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Har själv flera smarta prylar som Bosch disk/tvättmaskin, torktumlare, kyl och frys och när det kommer till dyrare saker så ser man ju till att de kan lira offline också med bara extra funktioner när det är uppkopplat.

Även min tandborste är smart, men kräver ingen uppkoppling om man inte vill ha mer data om hur länge, hur ofta och hur hårt man borstat, även hur mycket som är kvar innan det är dags att byta huvudet. Huvudet håller koll på hur mycket som är kvar och tandborsten varnar utan app annars och den "vibrerar extra" när man trycker för hårt. Folk får tycka det är löjligt, men tänder är viktiga och tandläkaren är inte gratis.

Sånt tycker jag är helt rätt med IoT och vi behöver lyfta upp de som gör det bra. De som låser allt till app och betalmodeller förtjänar all skit. Vi ska ha mer av det bättre och mindre av det dåliga.

Permalänk
Medlem

Som utvecklare med 20 års bransch-erfarenhet kan jag säga att 99% av Software-as-a-Service egentligen är Software-as-a-Scam. Det finns ingen som helst anledning att till exempel Photoshop behöver gå från ett program du köper och äger till en prenumerations-tjänst. (Annat än att mjölka pengar från användarna.)

Jag tycker kapitalism är en bra idé i sin ideala form där den fokuserar på värdeskapande. Tyvärr går den, som det mesta, att vrida och vända till något annat. Rätten att företag och kunder kan ingå mer eller mindre vilka avtal som helst, hur skeva de än må vara, gör att bolagen bara behöver vänta ett tag tills prenumerationer blivit den nya normen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Jag älskar teknologi, men allt sådant här gör att man tappar hoppet ibland.

"Teknologi" på svenska betyder "läran om tekniken".
Använde du den engelska betydelsen av "technology", vilken är både "teknik" och "teknologi"?

Själv älskar jag all teknologi, men ogillar mycket teknik.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”