Snabbkoll: Styr du datorfläktarna genom mjukvara eller BIOS?

Permalänk
Melding Plague

Snabbkoll: Styr du datorfläktarna genom mjukvara eller BIOS?

Använder du en mjukvara likt Fan Control för att sätta up fläktkurvor eller kör du genom BIOS?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Justerar in med mjukvara och flyttar sedan över värdena till BIOS så man slipper ha mjukvara som strular (eller skapar säkerhetshål som t.ex. fancontrol nyligen).

Permalänk
Medlem

Styr mina med ett program som heter ASRock Phantom Gaming tuning. Bästa programmet jag haft faktiskt.
Litet och väldigt bra.

(Bild från nätet)

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Fan Control är väldigt trevligt att använda förutom om man har flera användare på samma dator. Önskar man kunde köra det över alla användare på något sätt..

Permalänk
Medlem

Kör en gammal hårdvarukontroller för det för tillfället.

Blir nog en ändring förr eller senare dock.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Bios, Asus fläktkontroll för chassi och cpu fläktar är rätt bra. Det enda jobbiga är att man måste individuellt ställa varje fläkts kurva manuellt, finns ingen funktion att ställa alla samtidigt.

Men det håller hela moderkortets livslängd, varför installera bloatade/sega program för styrning?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tonii:

Justerar in med mjukvara och flyttar sedan över värdena till BIOS så man slipper ha mjukvara som strular (eller skapar säkerhetshål som t.ex. fancontrol nyligen).

Det är ju en bra lösning när det går, men BIOS har sällan (aldrig?) samma möjligheter som bra mjukvara utan bara enkel kurva med om temp > X så använd PWM = Y%.

Mjukvara kan ju ofta göra saker som att styra chassifläktarna baserat på en kombination av GPU-temp/CPU-temp/MB-temp. I regel kan man ju inte ens använda GPU-temp som en källa i BIOS.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Fan Control på stationära och tpfancontrol på laptopen (en thinkpad)

Visa signatur

🖥️:Phanteks Enthoo Evolv X | Ryzen 7 7800X3D | Arctic Freezer II 420 | 6x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Asus B650 ProArt Creator | 32Gb Corsair Vengeance 6000Mhz CL30| Samsung 990 Pro 2+1TB | ASUS TUF 3080 12Gb | Corsair RM1000x Shift | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | Ducky One 3 Mini RGB |

Permalänk
Medlem

Önskar bios, men har man externa temp sensorer för vattentemperatur så funkar det inte :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ställer en baseline i CoolerControl (linux) eller Fan Control (Windows) och kopierar sedan denna till bios om möjligt

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det är ju en bra lösning när det går, men BIOS har sällan (aldrig?) samma möjligheter som bra mjukvara utan bara enkel kurva med om temp > X så använd PWM = Y%.

Mjukvara kan ju ofta göra saker som att styra chassifläktarna baserat på en kombination av GPU-temp/CPU-temp/MB-temp. I regel kan man ju inte ens använda GPU-temp som en källa i BIOS.

På MSIs BIOS så kan man faktiskt väljer väldigt mycket själv vilken temperaturkälla man vill använda. Finns väldigt många olika källor, så som PCI-e, CPU load, CPU-socket mm

Det sagt så använder jag Fan Control ändå, för jag vill kunna ändra fläktarna utan att behöva starta om in i BIOS. Dock så har jag ställt in en bas kurva i BIOS:en, detta innan jag hittade Fan Contol

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det har du rätt i att det inte är lika lätt att styra mer exakt i BIOS men det duger för min del. Enda gången datorn låter är när jag spelar och det är för att min gpu kommer med relativt liten/dålig kylare.

Permalänk
Medlem

Hade gärna satt regn profil via bios med så jag slipper tillverkarnas bloat mjukvara. Kör openrgb för den är iaf inte bloat men något begränsad. Det hade varit bättre om man fick ställa effekt direkt i bios så har jag sluppit denna också.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem

Jag skulle kunna svara både BIOS och mjukvara, men låt mig förklara. Kör styrningen via BIOS allt som oftast, men någon gång har jag kört medföljande programvara från moderkortstillverkaren att styra fläktarna men det brukar på sikt sluta med att jag avinstallerar klabbet.

Permalänk
Medlem

Enda gången jag använt 3:e parts mjukvara för att styra fläktarna va när man kunde installera Windows på Mac via bootcamp. Min nya datorlåda har bara 3 fläktar (6 totalt om man räknar dom på AIO:n) men det är 2 enorma 200mm (eller större, minns inte) på fronten och en 150mm bak. Knäpptyst. Revvar bara upp när resolve får för sig att spöka vid nån bakgrundsrendering.

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem

Körde Fan controll ett bra tag men för ett tag sedan ändrade jag kurvorna i bios.
Hur bra än Fan controll är så det onödigt om man kan ställa allt i bios. Har tillräckligt med program igång i uppstarten.

Fast nu när det har varit varmt har jag kört fan controll för att ställa upp fläktarna lite temporärt, slippa ändra i bios hela tiden.

Edit: kör AMD Andrenalin för att stänga av gpun "zero-rpm-fläkt", så mjukvara till gpun.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk

Minns att jag använde Speedfan en gång i tiden men så fort jag kunde använda BIOS för fläktstyrning så har jag bara använt BIOS.

Visa signatur

/GannTrader

Permalänk
Hedersmedlem

Låste allt på cirka 900rpm (Noctua 140mm) för att få jämn ljudnivå och tillräcklig kylning.

Upplever styrningen i bios och mjukvara som alldeles för nervös och ryckig i sitt beteende vilket gör att en belastningstopp på ett tiotal sekunder tvingar upp fläktarna alldeles för högt för att sen gå ner på en för låg nivå igen.

Kan finnas bättre kontrollmöjlighet nu men har inte orkat bråka med det eftersom det funkar ostyrt.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Upplever styrningen i bios och mjukvara som alldeles för nervös och ryckig i sitt beteende vilket gör att en belastningstopp på ett tiotal sekunder tvingar upp fläktarna alldeles för högt för att sen gå ner på en för låg nivå igen.

Det där problemet har jag om jag väljer CPU Core som temp källa så jag valde istället CPU Socket som temperaturkälla och sen dess har jag inga såna problem

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Låste allt på cirka 900rpm (Noctua 140mm) för att få jämn ljudnivå och tillräcklig kylning.

Kan finnas bättre kontrollmöjlighet nu men har inte orkat bråka med det eftersom det funkar ostyrt.

Kunde ändra så att fläktarna dröjde en viss tid före de varvade upp samt ner på mitt asus x370 kort köpt 2017. Finns även på mitt nuvarande msi b650 kort. Gissar att de fanns kvar på mina äldre kort också men inget jag behövt före jag köpte min ryzen 1700.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

BIOS. Vill inte ha en massa tredjeparts programvara som ligger och kör och pollar sensorer i bakgrunden, och om den kraschar kan potentiellt fläktstyrningen sluta funka helt utan att man märker det.

Det jag gör är att jag sätter fläktarna på 100% och kör något stresstest och håller koll på tempen. Då får jag en bra uppskattning för ett "worst case" scenario. Sedan ställer jag in fläktarna på att gå på 100% vid just den temperaturen och att gå på lägsta varv vid den idle-temperatur jag uppmäter. Krävs några omstarter innan man rattat in det perfekt men när det väl finns där är det sparat även om man t.ex. installerar om Windows eller byter OS.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

Bios.
Vill inte installera bloat/säkerhetsrisk/buggrisk i onödan.
Kontrollen är inte perfekt men good enough nuförtiden

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Pillade en hel del med detta när jag var yngre, men insåg att det innebar mer jobb o bök än vad man fick tillbaks i form av funktion.

Nu har jag sen många många år tillbaks löst problemet genom att sätta in många och stora och bra fläktar, som sedan körs på lågt varv så de knappt hörs. Regleras genom hårdvara som hanteras manuellt med fysiska vred.
Jag har även lagt en del tanke bakom luftflödet genom chassiet.

Noctua lirar för övrigt i en helt egen klass när det kommer till luftkylning,

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Chassifläktar via en fjärrkontroll . Vilket alternativ ska jag välja?

Eller är det enbart fläktar till CPU och GPU som menas?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Bios, funkar alltid. Ställ in och glöm.

Permalänk
Medlem

Var tvungen att ställa om från AUTO till PWM i UEFI för att få fläktarna att inte stå på fullt blås hela tiden och kunna styra dem via mjukvara. Så både och alltså.

Permalänk

Mjukvara. Corsair Icue där det är möjligt, ska återinstallera fläktkontrollern så fort jag kan dumpa lian li fläktarna jag har i chassit. Är för tillfället fast med lian lis skitprogramvara. Inte idealt men Asrocks fläkthantering var ju ännu sämre satt bara att gilla läget.

Visa signatur

Lian V3000 plus | Asrock x870e Taichi | AMD 9800x3d, Watercool IV Pro| G.Skill Trident Z5 Neo RGB 32GB @ 6000 MT | EVGA 3090 FTW3 Ultra | Seasonic Prime PX 1000 | LG UltraGear 34GN850-B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Precis, just därför jag kör Fan Control. Blir ju rätt tokigt att köra chassifläktarna på antingen CPU eller GPU, när båda behöver luftflöde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Precis, just därför jag kör Fan Control. Blir ju rätt tokigt att köra chassifläktarna på antingen CPU eller GPU, när båda behöver luftflöde.

Fungerar FanControl bra nu? Jag körde det länge tills det var nån fil som Windows Defender blockade, installerade då MSIs program och har kört det sen dess, men går gärna tillbaka till FanControl om dom löst det problemet.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Med fancontrol som är gratis så kan du välja hur snabbt fläktarna ska varva upp och samma ner.

Jag kör ganska snabbt upp på cpu och de andra men långsamt ner, så även om temp sjunker på cpu eller gpu så hänger fläkten kvar längre och varvar ner sakta, då blir det inte så stora svängningar på fläkten när graderna går upp och ner ofta utan den stabiliseras på nått typ av mellanläge där den ökar lite och sänker sig lite.... Lite svårt att förklara kanske. Men när det kommer en värme top så har fläkten hållit kvar sin fart en aning så cpu är kallar än den behöver och behöver inte öka så mycket...

Så nu är det slut svamlat av mig

Visa signatur

inget av det understående stämmer /länge sedan det gjorde det

GA-MA790FXT-UD5P / AMD Phenom™ II X6 1100T BE 4.118GHz 1.45v / Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART / Radeon HD7950 X 2 / Fractal Design Define XL / Be quiet dark power 10 850W