Permalänk

Bra gamingdator? Prisvärd?

Tänkte köpa den här datorn fast uppgradera till 32GB RAM
För mer RAM är bra? Och uppgradera till 2TB SSD för mer plats.

Kan inget om bygga datorer så vill köpa en färdigbyggd
När jag frågar AI vad priset blir på alla individuella komponenter får jag till svar 10.000 - 14.000 SEK.

Om det är på den lägre sidan d.v.s 10.000 KR känns det surt att betala ca 7200 KR i byggavgift.

Min budget är mellan 15.000 och 20.000 SEK
Med mina uppgraderingar landar det just under 20.000 SEK

https://sharkgaming.se/shark-brutality

Intel Core i5-14600KF Tray
ARCTIC Freezer 36 ARGB
ASUS PRIME B760-PLUS DDR5
ASUS Radeon RX 9070 TUF OC 16GB Grafikkort
Kingston NV3 1000GB M.2 2280 NVMe SSD
Kingston Fury Beast DDR5 6000MHz 2x8GB RAM

Permalänk
Medlem

Fråga inte AI (om sådant här).

Du kan ju söka upp delarna på prisjakt.se eller komponentkoll.se

C.a 15k blir det med delar så lika som möjligt, men bygger man själv skulle kunna välja lite mer prisvärda alternativ. Exempelvis kan man få 9070xt för nästan samma pris, samt rekommenderar jag 32gb ram och 2TB SSD. Även minnena är CL36 i det bygget medan man kan välja CL30 själv, lite bättre. Kan även välja markant bättre cpu-kylare för liknande pris eller lite mer.

Permalänk
Medlem

Jag ändrade om Sharkgaming datorn lite och det blir helt ok:

XFX Radeon RX 9070 XT Swift 16GB Grafikkort
Kingston Fury Beast DDR5 6000MHz 2x16GB RAM
Gigabyte B760 GAMING X DDR5 Moderkort (Utan WIFI)
KINGSTON NV3 2000GB M.2 2280 NVMe SSD
FSP MP7 Black Luft Køler
FSP Vita BD 850W Strömförsörjning
Windows Licens - Nej tack
för: 17 320 SEK

Windows kan du installera själv.

Jämfört med att bygga själv med likadana delar blir det då endast c.a 1200kr dyrare. Dock om du vill ha lite snabbare enkeltrådat prestanda (bättre för många spel) så rekommenderar jag AM5 ifall du bygger själv, kan bli lite billigare också.

Permalänk
Skrivet av rwkk:

Jag ändrade om Sharkgaming datorn lite och det blir helt ok:

XFX Radeon RX 9070 XT Swift 16GB Grafikkort
Kingston Fury Beast DDR5 6000MHz 2x16GB RAM
Gigabyte B760 GAMING X DDR5 Moderkort (Utan WIFI)
KINGSTON NV3 2000GB M.2 2280 NVMe SSD
FSP MP7 Black Luft Køler
FSP Vita BD 850W Strömförsörjning
Windows Licens - Nej tack
för: 17 320 SEK

Windows kan du installera själv.

Jämfört med att bygga själv med likadana delar blir det då endast c.a 1200kr dyrare. Dock om du vill ha lite snabbare enkeltrådat prestanda (bättre för många spel) så rekommenderar jag AM5 ifall du bygger själv, kan bli lite billigare också.

Tack, har funderat på att köpa utan windowslicens och fixa det själv i efterhand om det inte är för bökigt så kanske kör med dina delar om ingen annan har invändningar eller bättre förslag.

Permalänk
Skrivet av rwkk:

Fråga inte AI (om sådant här).

Du kan ju söka upp delarna på prisjakt.se eller komponentkoll.se

https://komponentkoll.se/bild/gFJsB.png

C.a 15k blir det med delar så lika som möjligt, men bygger man själv skulle kunna välja lite mer prisvärda alternativ. Exempelvis kan man få 9070xt för nästan samma pris, samt rekommenderar jag 32gb ram och 2TB SSD. Även minnena är CL36 i det bygget medan man kan välja CL30 själv, lite bättre. Kan även välja markant bättre cpu-kylare för liknande pris eller lite mer.

Tack för svar, men då blir det byggavgift på det priset också? så ändå rätt nära priset på brutality datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bradatoreller:

Tack för svar, men då blir det byggavgift på det priset också? så ändå rätt nära priset på brutality datorn.

Ja det han länkade var bara priset på alla komponenter var för sig från billigaste återförsäljare. Något du behöver bygga ihop själv, men som du inte hade lust med om jag förstod dig rätt.

Med de ändringar från shark gaming i hans senaste inlägg får jag nog ändå säga att den var rätt prisvärd.

https://www.inet.se/datorbygge/b1679955/18k

Eget ihopplock med inets datorbyggare. Bättre kvalité på nätagg, moderkort och SSD, men ingen tredjepartskylare landade på 18,6k.

Komplett har nåt liknande färdigbyggt för 20k

Så rwkks förslag från Shark är nog det med mest bang for the buck om du inte börjar leta begagnat.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design North Grafikkort: Radeon 9070 XT Red Devil CPU: Intel Core i5 12600k CPU-kylare: Noctua NH-D15 Moderkort: msi pro Z690-A Ram: Corsair Vengeance DDR4 32GB Nätagg: Seasonic Focus GX 850

Permalänk
Medlem

Inte om du sätter ihop delarna själv
Men ja, eg. Inet tar 1000kr byggavgift, plus att de säljer delar dyrare, så Sharkgaming datorn är helt rimlig. Om man då inte vill ha AM5 eller bygga själv vill säga.

Permalänk
Skrivet av rwkk:

Inte om du sätter ihop delarna själv
Men ja, eg. Inet tar 1000kr byggavgift, plus att de säljer delar dyrare, så Sharkgaming datorn är helt rimlig. Om man då inte vill ha AM5 eller bygga själv vill säga.

Vilken del är det som har AM5? Är det som jag ska byta eller uppgradera då?

Permalänk
Medlem

Vilken del är det som har AM5? Är det som jag ska byta eller uppgradera då?

AM5 är AMD's nyaste plattform, alltså ifall du ska uppgrade till AMD cpu istället för Intel, som Inet bygget @slickipinn lagt in.

Permalänk
Medlem

Kolla på det här Inet-bygget.

https://www.inet.se/lista/0KTN2/bradatoreller

Permalänk
Medlem

Chassi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Ja, det kan ju underlätta.