Permalänk
Medlem

RTX 4080 super TUF OC

"Temperaturproblem efter ett år – vad tycker ni?"

I början var detta kort riktigt kallt – vi snackar runt 45°C på kärnan och 55–65°C hotspot som max. Nu, efter bara ett år, ser jag temperaturer som går upp till 75°C på kärnan och hela 100°C i hotspot… och då snackar vi efter bara 2–3 minuters belastning, med bara 80 % power limit.

Så frågan är – WTF? Har kylpastan verkligen tryckts ut eller torkat så snabbt? Vad hade ni gjort?

Kortet har ju garanti, men jag vet redan att de bara kommer svara med “det är safe till 110°C”. Men ärligt talat – om det fortsätter i den här takten så når jag nog 105°C eller mer om en månad…

Vad har ni för temps nu? Visst, det är lite varmare ute nu än i vintras, men skillnaden är ändå minimal – brukar ha 23–24°C inomhus, nu är det kanske 25–26°C. Det borde inte påverka så här mycket.

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem på mitt Asus tuf 4070ti super, 96-97c på hotspot och högt på gpu med , minns inte exakt va det va där men någonstans mellan 70-80 så jag bytte kylpasta och det hjälpte , den gamla va stenhård och det va knappt något kvar på chipet utan det mesta hade tryckts ut.

Visa signatur

Asus TUF B650 plus wifi - Ryzen 7800x3d - Peerless Assassin - ASUS TUF 4070ti SUPER - 32gb Corsair vengeance 6000Mhz CL30 - Corsair Rmx 850w - Phanteks XT Pro Ultra

Permalänk
Medlem

Ja byt pastan. Det är lika bra.

Det finns ett gammalt ninjatrick du kan göra först om du vill.
Ta ut kortet. Lossa alla skruvar som sitter fast i din pcb. När du spänner dom igen så ser du till att kortet ligger helt plant på bordet så du kan trycka lätt på det medans du spänner skruvarna. Spänn skruvarna runt gpu först.
Ibland är det så lätt att återspänna kylaren hjälper. Men.. det hänger på om kylpastan är ok fortfarande.
Så det där gör du bara om du verkligen vill prova något och inte har pasta hemma.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Kan ju först testa göra rent kylaren o se vad som händer, mindre bök😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Ja byt pastan. Det är lika bra.

Det finns ett gammalt ninjatrick du kan göra först om du vill.
Ta ut kortet. Lossa alla skruvar som sitter fast i din pcb. När du spänner dom igen så ser du till att kortet ligger helt plant på bordet så du kan trycka lätt på det medans du spänner skruvarna. Spänn skruvarna runt gpu först.
Ibland är det så lätt att återspänna kylaren hjälper. Men.. det hänger på om kylpastan är ok fortfarande.
Så det där gör du bara om du verkligen vill prova något och inte har pasta hemma.

Jag beställde hem PTM7950 kommer om 1-2 dagar så får jag testa med en sån, se hur det blir, får testa din trick där, jag gör en uppföljning med några bilder så får vi se hur det blir...

Permalänk
Medlem

Kan någon av er som har 4080 Super köra OCCT med complexity 5 i 1-2min o skicka in sin bild på temps som jag gör nedan. Det jag är intresserad över är fan speed max temp samt max hotspot.