Behöver ersätta min Asus RT-AC86U router men vet inte med vad....

Permalänk

Behöver ersätta min Asus RT-AC86U router men vet inte med vad....

Jag har två lokaliteter (hemmet och sommarstugan) som båda har fiber.
Dagsläget är att jag har denna utrustning:
Hemma: ASUS RT-AX86U-PRO
Landet: ASUS RT-AC86U
Routern på landet kopplar automatiskt upp sig mot mitt hemmanät via den OpenVPN-server jag kör på en Linux-server hemma. Sen är route-inställningen konfigurerad så att båda näten "ser" varandra, vilket innebär att oavsett var jag är så kan jag nå resurser som skrivare, NAS och servrar helt transparent.

Problem:
Nu har routern på landet börjat trassla på så sätt att den med visst tidsmellanrum vägrar att koppla upp två av mina apparater på landet via WiFi. En Panasonic Luftvärmepump och en Elmätarläsare, båda dessa behöver jag ha tillgängliga 24/7.

När de blivit bortkopplade så hjälper det inte att starta om dem med strömcykling eller liknande utan de vägras uppkoppling hela tiden. Men om jag startar om routern på landet så löser det problemet för stunden.
Men efter en månad så återkom samma sak och "lösningen" funkade igen...
Alla andra 12 WiFi-kienterna såg inga problem med sin uppkoppling utan körde på som vanligt, bara dessa två blev urkopplade.

Så här vill jag inte ha det och efter att ha frågat på SNB Forum så påstår de att detta tyder på en router som behöver bytas.

Så nu undrar jag här (eftersom jag bor i Stockholmstrakten och vill ha förslag som funkar i Sverige):

Vilken router kan jag välja att sätta ute på landet?

Jag tänkte först att köpa en likadan som den hemma, men det verkar som att den har utgått och inte kan köpas längre...

Så vilken router kan jag då köpa?
Den bör ha följande:
- Stående utförande (samma som nuvarande ASUS RT-AC86U pga var den skall placeras)
- Funktionalitet som ASUS RT-AC86U eftersom jag inte tänkte göra ändringar i nätet
- Helst ASUS som jag väl känner till hur man konfigurerar

Tacksam för förslag!

Permalänk
Medlem

Har du testat att uppdatera firmware? Helst köra merlins version.
Nollställa routern och konfigurera om?

Det är inte så att någon konfig, säg DHCP, strular? Så att inte vissa enheter får IP från två håll eller att ett IP är reserverat på två ställen?

Känns konstigt att routern skulle vara trasig så att två specifika enheter inte får nät men alla andra får det.

Permalänk
Skrivet av SuperNova:

Har du testat att uppdatera firmware? Helst köra merlins version.

Den kör senaste ASUS firmware, första jag kollade.

Citat:

Nollställa routern och konfigurera om?

Nja, jag har inte tänkt mig att göra så eftersom inställningarna gjordes för ett par år sedan och därefter har bara routingen ändrats. Och det finns en massa DHCP reservationer som är jobbiga att stoppa tillbaka mm....

Citat:

Det är inte så att någon konfig, säg DHCP, strular? Så att inte vissa enheter får IP från två håll eller att ett IP är reserverat på två ställen?

Nja hur skulle det plötsligt inträffa och sedan försvinna för att återkomma en månad senare?

Citat:

Känns konstigt att routern skulle vara trasig så att två specifika enheter inte får nät men alla andra får det.

På SNB tyckte de att det tydde på att routern höll på att gå sönder och borde bytas.
Därför min fråga här om lämplig ersättare...
Och den måste kunna ställas på samma ställe där den nuvarande står i en bokhylla nära nätverksuttaget mot fiberinterfacet...

UPPDATERING:
Jag hittade en RT-BE86U på Kjell, kan det vara ett alternativ?

Mer info
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse_470:

Den kör senaste ASUS firmware, första jag kollade.
Nja, jag har inte tänkt mig att göra så eftersom inställningarna gjordes för ett par år sedan och därefter har bara routingen ändrats. Och det finns en massa DHCP reservationer som är jobbiga att stoppa tillbaka mm....
Nja hur skulle det plötsligt inträffa och sedan försvinna för att återkomma en månad senare?
På SNB tyckte de att det tydde på att routern höll på att gå sönder och borde bytas.
Därför min fråga här om lämplig ersättare...
Och den måste kunna ställas på samma ställe där den nuvarande står i en bokhylla nära nätverksuttaget mot fiberinterfacet...

UPPDATERING:
Jag hittade en RT-BE86U på Kjell, kan det vara ett alternativ?

Om du ändå är inställd på att köpa en ny så får du ju ändå konfigurera om allt ändå. Så då kan du ju lika gärna testa att konfa om din nuvarande. Jag hade som sagt kört in senaste Merlin.

Hade all wifi gått ner då och då så hade man kunna misstänka routern men inte om det bara är två enheter och alltid samma enheter.

In med Merlin, aktivera loggar efter behag och se vad som händer.

Men bara för att dubbelkolla, både routrarna fungerar och hanterar egna nät? De kör tex varsin DHCP server?
Antar att du har olika ip på de olika näten? Ex 192.168.1.X och 192.168.2.X?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse_470:

Jag har två lokaliteter (hemmet och sommarstugan) som båda har fiber.
Dagsläget är att jag har denna utrustning:
Hemma: ASUS RT-AX86U-PRO
Landet: ASUS RT-AC86U
Routern på landet kopplar automatiskt upp sig mot mitt hemmanät via den OpenVPN-server jag kör på en Linux-server hemma. Sen är route-inställningen konfigurerad så att båda näten "ser" varandra, vilket innebär att oavsett var jag är så kan jag nå resurser som skrivare, NAS och servrar helt transparent.

Problem:
Nu har routern på landet börjat trassla på så sätt att den med visst tidsmellanrum vägrar att koppla upp två av mina apparater på landet via WiFi. En Panasonic Luftvärmepump och en Elmätarläsare, båda dessa behöver jag ha tillgängliga 24/7.

När de blivit bortkopplade så hjälper det inte att starta om dem med strömcykling eller liknande utan de vägras uppkoppling hela tiden. Men om jag startar om routern på landet så löser det problemet för stunden.
Men efter en månad så återkom samma sak och "lösningen" funkade igen...
Alla andra 12 WiFi-kienterna såg inga problem med sin uppkoppling utan körde på som vanligt, bara dessa två blev urkopplade.

Så här vill jag inte ha det och efter att ha frågat på SNB Forum så påstår de att detta tyder på en router som behöver bytas.

Så nu undrar jag här (eftersom jag bor i Stockholmstrakten och vill ha förslag som funkar i Sverige):

Vilken router kan jag välja att sätta ute på landet?

Jag tänkte först att köpa en likadan som den hemma, men det verkar som att den har utgått och inte kan köpas längre...

Så vilken router kan jag då köpa?
Den bör ha följande:
- Stående utförande (samma som nuvarande ASUS RT-AC86U pga var den skall placeras)
- Funktionalitet som ASUS RT-AC86U eftersom jag inte tänkte göra ändringar i nätet
- Helst ASUS som jag väl känner till hur man konfigurerar

Tacksam för förslag!

Om nu omstart på landet hjälper,testa schemalägg omstart i routern? Typ varje vecka 03.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Skrivet av SuperNova:

Om du ändå är inställd på att köpa en ny så får du ju ändå konfigurera om allt ändå. Så då kan du ju lika gärna testa att konfa om din nuvarande. Jag hade som sagt kört in senaste Merlin.
In med Merlin, aktivera loggar efter behag och se vad som händer.

Men bara för att dubbelkolla, både routrarna fungerar och hanterar egna nät? De kör tex varsin DHCP server?
Antar att du har olika ip på de olika näten? Ex 192.168.1.X och 192.168.2.X?

LANadresser
Jag har 192.168.117.xxx resp 192.168.119.xxx på landet och hemma.
Route-tabellen i båda routrarna innehåller den andras basnät med referens till gateway via OpenVPN.

Dvs IP med TCPIP funkar mellan näten men inte med UDP (tror jag).
I vart fall byter man gateway bara ifall man vill till en IP på andra nätet.

Merlin?
Jag antar att det är nån sorts icke-Asus f/w som man kan ladda in i en Asus-router?
Jag har inte gjort detta tidigare och undrar vad som händer då och hur man skall göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse_470:

LANadresser
Route-tabellen i båda routrarna innehåller den andras basnät med referens till gateway via OpenVPN.

Merlin?
Jag antar att det är nån sorts icke-Asus f/w som man kan ladda in i en Asus-router?
Jag har inte gjort detta tidigare och undrar vad som händer då och hur man skall göra?

Asus baserad hobby FW som ger mer möjligheter. Dock är dina eol där,precis som med asus egna fw

https://www.asuswrt-merlin.net/

Den är liknande asus FW men mer detaljerad

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse_470:

LANadresser

Merlin?

Sorry, Asus-Merlin är en firmware som är baserat på asus egna men med förbättringar. Riktigt bra och är så nära en officiell firmware man kan komma typ. Du behöver inte krånglade bootloaders osv utan du bara nollställer routern och uppdaterar firmwaren som vanligt fast med merlinvarianten.

https://www.asuswrt-merlin.net/

Permalänk
Medlem

Asus RT-AC86U stöds inte längre vare sig av Asus eller Merlin.

Permalänk

Jag hittade ASUS RT-AX86U Pro AX5700 på Amazon för 2618 SEK så jag beställde en och den levererades idag till Postnord upphämtningsställe.
Ligger kvar till jag kommer hem från landet i slutet av veckan.
Sen får jag jobba med migrering av alla inställningarna....

Permalänk
Medlem

Köpte faktiskt precis denna för att ersätta den du har då blixten tog min gamla: RT-AX58U

Permalänk
Medlem

Asus RT-BE86U finns ju annars för 2690 kr hos Kjell, om nu Pro-varianten av AX86U inte råkar ha något som kan tänkas saknas på icke Pro-varianter som kanske behövs i detta fall. Kan tänkta mig att denna får support några år längre framöver om man inte vill byta ut tidigare.

Visa signatur

Processor: Ultra 7 265K · Moderkort: MSI MAG Z890 Tomahawk Wi-Fi
Grafikkort: GB RTX 5070 Ti GOC @ +300/+2000 · Ram: 96GB @ 5600MHz

Misc-PC: i5-6500 · - · 16GB 2133MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem

Känns som man vill hålla sig borta ifrån Asus routers efter jag såg gamers nexus asus dumpster fire video x)

Permalänk
Skrivet av copyguy:

Köpte faktiskt precis denna för att ersätta den du har då blixten tog min gamla: RT-AX58U

Blixtproblemet träffade min router hemma också för ett drygt år sedan men då hade jag redan köpt ersättningsroutern så jag kunde enkelt dra igång den och flytta setupen.
Blixten tog bara WAN-porten, resten fungerade så jag kunde köra den gamla parallellt och gå igenom alla inställningarna.
Blir nåt liknande nu men med en icke trasig gammal router (bortsett från problemet med tappade WiFi-klienter).
Det största problemet blir nog att samtidigt vara uppkopplad mot både den gamla och nya routern för att konfigurera den nya med samma data som den gamla har, från min Windows laptop....

PS:
Den nya anlände idag till postNords utlämning hemma, beställde i går eftermiddag!
Skall åka hem till helgen så då kan jag plocka ut den.
DS