Behöver ersätta min Asus RT-AC86U router men vet inte med vad....
Jag har två lokaliteter (hemmet och sommarstugan) som båda har fiber.
Dagsläget är att jag har denna utrustning:
Hemma: ASUS RT-AX86U-PRO
Landet: ASUS RT-AC86U
Routern på landet kopplar automatiskt upp sig mot mitt hemmanät via den OpenVPN-server jag kör på en Linux-server hemma. Sen är route-inställningen konfigurerad så att båda näten "ser" varandra, vilket innebär att oavsett var jag är så kan jag nå resurser som skrivare, NAS och servrar helt transparent.
Problem:
Nu har routern på landet börjat trassla på så sätt att den med visst tidsmellanrum vägrar att koppla upp två av mina apparater på landet via WiFi. En Panasonic Luftvärmepump och en Elmätarläsare, båda dessa behöver jag ha tillgängliga 24/7.
När de blivit bortkopplade så hjälper det inte att starta om dem med strömcykling eller liknande utan de vägras uppkoppling hela tiden. Men om jag startar om routern på landet så löser det problemet för stunden.
Men efter en månad så återkom samma sak och "lösningen" funkade igen...
Alla andra 12 WiFi-kienterna såg inga problem med sin uppkoppling utan körde på som vanligt, bara dessa två blev urkopplade.
Så här vill jag inte ha det och efter att ha frågat på SNB Forum så påstår de att detta tyder på en router som behöver bytas.
Så nu undrar jag här (eftersom jag bor i Stockholmstrakten och vill ha förslag som funkar i Sverige):
Vilken router kan jag välja att sätta ute på landet?
Jag tänkte först att köpa en likadan som den hemma, men det verkar som att den har utgått och inte kan köpas längre...
Så vilken router kan jag då köpa?
Den bör ha följande:
- Stående utförande (samma som nuvarande ASUS RT-AC86U pga var den skall placeras)
- Funktionalitet som ASUS RT-AC86U eftersom jag inte tänkte göra ändringar i nätet
- Helst ASUS som jag väl känner till hur man konfigurerar
Tacksam för förslag!