Echelon visar faran med uppkopplade prylar

Permalänk

Ngenic

Skrivet av FX9:

Ett annat modernt exempel är Ngenic som nyligen ombildades/gick i konkurs.

Där köpte våran BRF hårdvaran (utan något abonnemang) och fungerade som det sk ulle.
Sen går företaget i konkurs och vid ombildningen måste man nu betala för ett abonnemang för att sakerna ska fungera.

Om företaget gått i konkurs och stängt ner hade hårdvaran varit värdelös. Vad jag vet finns inget sätt man kan göra för att ansluta Ngenic till en lokal server.

Ja, jag var negativ till investeringen till att börja med...även om det i teorin kan innebära att man sparar pengar på elkostnaden.

Och månadsavgiften de nu vill ha om du bor i en villa med värmepump överstiger rejält vad det finns för möjligheter att spara in med deras produkt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av rillekille:

Och månadsavgiften de nu vill ha om du bor i en villa med värmepump överstiger rejält vad det finns för möjligheter att spara in med deras produkt...

Jag har tagit deras "spara 15%" med en enorm nypa salt sen dag ett.
Speciellt som jag inte har timstyrning. Så jag har väl snarare upplevt lite mer jämn temperatur hemma än nån vidare besparning - men jämnare temp är positivt iaf

Men eftersom föreningen hade lite kapital över och installerade hårdvaran "gratis" så satte jag mig inte på tvären. Nu får vi däremot själva stå för abonnemanget så att varje boende själv får välja om vi vill ha det eller inte - alternativet hade varit att höja avgiften för att täcka den extra utgiften om föreningen stod för abonnemangaet.
Vi har en frånluftvärmepump som är relativt effektiv större delen av året, men på vintern behövs en hel del extra elpatron, så det blir nog några kronors besparning där åtminstone

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Men då är vi ju överens?
Uppkoppling och annat tingeltangel o krimskrams är inte en nödvändighet, det är bara peppande och ger en annan upplevelse.

Om du kompletterar med wattmätare och kadenssensor på den gamla träningscykeln så är vi överens. Det är inte tingeltangel och krimskrams. Att däremot cykla uppkopplad i en virtuell värld är ju inget som behövs.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoAoL:

Äger en spinning-cykel, och använder den hellre framför en film eller serie. Den räknar kalorier, rpm och motståndet, räcker utmärkt för mig. Men cyklar såklart hellre ute med polare. Har inga problem att plocka ner cykeln från väggen och sticka ut själv på ett intervallpass i ur och skur, tar inte många sekunder extra. Alla är olika. Har provat zwift på en smart trainer hos en kompis och det var lite kul att köra en klassisk sträcka på den men fastnade inte för det. Det jag kanske inte var riktigt tydlig med är när prylar blir låsta bakom abbonemang och påtvingade uppkopplingar när behovet inte finns. Det finns ju uppenbarligen skrupelfria företag som gör allt för att låsa in köpare i sina program för att kunna sälja användardatan och bolla med månadsbetalningar, och där tror jag konsumenter måste bli smartare.

Okej där är jag med. Min trainer behöver inte behöver inte vara uppkopplad. Jag kan få watt, kadens etc på en liten skärm. Kan köra den mot en vanlig träningsklocka om jag vill logga passet. Så kan köra helt utan uppkoppling. Så måste inte in i Zwift eller annan sådan mjukvara. Men jag tycker det är kul så brukar köra det.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Kommer göra mitt yttersta för att så långt som möjligt undvika IoT i produkter där det inte är absolut nödvändigt.
Blir förskräckt när jag hör saker som att det inte går att få full funktionalitet på t.ex en diskmaskin utan att den är kopplad mot nätet och företaget. Fullständigt absurt med tanke på vad produkten ska utföra!!
NEJ TACK!

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Kan inflika att min diskmaskin verkar dra 2w om den är uppkopplad även när den är "avstängd", utan uppkoppling drar den 0w. Får reservera mig för att jag inte har värsta elmätaren, men det var ändå nog för att stänga av funktionen och bara kolla uppdateringar ibland. Starta maskinen remote behöver jag inte.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoAoL:

Varför behöver ett träningsverktyg vara uppkopplat??? Om det på något sätt är till för människor med sjukdomar eller handikapp ser jag möjligen någon användning. Smartare och smartare prylar. Dummare och dummare användare. Koppla ner och ta en riktig batteri-lös cykeltur istället. Ja, detta skulle in under gubb-gnäll egentligen. Inte någon teknofob men vissa brancher med följare ger inte mycket hopp om framtiden.

Funderar på att koppla ihop en träningscykel med en kodi-installation, vill man se något så gäller det att cykla.

Och då är det bra att cykeln är något "smart" och uppkopplad. Men som med alla "smarta" produkter jag har så vill jag inte att de pratar med något annat än det lokala nätet.

Permalänk
Skrivet av KoAoL:

Äger en spinning-cykel, och använder den hellre framför en film eller serie. Den räknar kalorier, rpm och motståndet, räcker utmärkt för mig. Men cyklar såklart hellre ute med polare. Har inga problem att plocka ner cykeln från väggen och sticka ut själv på ett intervallpass i ur och skur, tar inte många sekunder extra. Alla är olika. Har provat zwift på en smart trainer hos en kompis och det var lite kul att köra en klassisk sträcka på den men fastnade inte för det. Det jag kanske inte var riktigt tydlig med är när prylar blir låsta bakom abbonemang och påtvingade uppkopplingar när behovet inte finns. Det finns ju uppenbarligen skrupelfria företag som gör allt för att låsa in köpare i sina program för att kunna sälja användardatan och bolla med månadsbetalningar, och där tror jag konsumenter måste bli smartare.

Jag både håller med dig i gubb-gnället och håller med motparten.

100% att det är onödigt att ha alla uppkopplade funktioner och alla som går med på att betala för saker stup i kvarten är definitivt en del av problematiken. "Äh men 12€ per månad är ju inte så farligt, jag älskar att cykla blah" leder direkt till helvetet.

Men jag håller också med om peppen - de flesta träningscyklar står oanvända då ägarna saknar motivation och det är för tråkigt. Vilket såklart också är reellt och viktigt, både för hälsan och slöseri med resurser på en annars ok cykel.

Angående regelverk och lagstiftning - det borde finnas en väg framåt där varje produkt både kan vara uppkopplad och samtidigt tillgänglig. Till exempel har redan alla uppkopplade enheter ett API, det borde gå att styra upp att det ska finnas dokumentation av detta vilket i princip skulle göra liknande drag som det här omöjligt, speciellt om det inkluderas kvar liknande gpl att det måste vara dokumenterat/möjligt att låsa upp enheten. Att även inkludera tex firmware uppdatering går att ta med men känns lite som en annan fråga, troligtvis använder företagen oavsett open source så de borde antagligen oavsett dokumetera även det.

Att göra detta säkert blir intressant, det ställer egentligen inga extra krav då det fortfarande kommer vara samma teknik underliggande - men det kommer verkligen ge en spotlight för utvecklarna att göra ett bra jobb då det kommer finnas svart på vitt hur det faktiskt fungerar. Sen kan det oavsett vara ganska svårt för gemene man att använda dessa enheter även om det är dokumenterat, då det tex är ganska ovanligt att ha en server hemma. Samtidigt är det också ganska lätt att köpa en Raspberry Pi eller liknande, de som faktiskt vill skulle nog bygga riktigt fina setups och det skulle antagligen även skapa flera trevliga företag som tillhandahåller lösningar och tjänster för intresserade. Tex ett förinstallerat kit med server passande till en träningscykel, koppla in ström och nätverk, öppna hemsidan (lokalt) och konfigurera. Ladda ner tredjeparts app och sen är det bara att cykla. Utan extra kostnader 🤩

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Det här är väl iofs minst några steg längre. En fördel med uppkopplade vitvaror är att det är lättare att ändra inställningar än de ofta djupa krångliga menyträden.
Sedan har jag aldrig som det skrivs om i tråden sett vitvaror som MÅSTE vara uppkopplade. Så det verkar ju mest som ett självskadebeteende att leta upp dyrare vitvaror utan wifi när man bara kan låta bli att ansluta.

Sant.

Min poäng är väl mest varför det är sån hysteri att alla olika prylar tvunget ska gå att koppla upp. Men som du säger så är det ju inget måste i de flesta fall. Särskilt inte att det ändras i efterhand.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
PC - Potatis

Permalänk
Skrivet av TeamRocket:

Jag anser att Echelon gör rätt här. Deras subscription på $40 per månad för appen är en del av produkten. Lite liknande antagligen för hur konsoller kostar mindre med spelen som inkomstkällan.

Tror du missar poängen här, problemet är att företaget ifråga valt att låsa ute 3:e parts stöd EFTER att kunderna inhandlat produkten just FÖR ATT PRODUKTEN HADE ETT STORT STÖD FÖR 3:E PARTS MJUKVARA.

Så problemet är att företaget börjat skicka ut en firmware uppdatering som tar bort den möjligheten I EFTERHAND.

Lite som med Garmin och deras smarta klockor, tar vissa befintliga funktioner och en del nya och större in dom bakom en betalvägg som i praktiken gör en produkt SÄMRE än vad den var när du köpte den och sen vill att du ska betala för att göra produkten lika bra igen som innan.

Otroligt svårt att se en person köpa en sportbil som gör 400km/t och har 9 växlar, och du kan köra på alla vägar, sen släpper företaget en firmware uppdatering som ska öka bilens livslängd på bekostnad av att bilen nu gör 90km/t och har 5 växlar och bara fungerar på vägsträckor som företaget äger men att du kan betala ett abonnemang för "racing mode" och det kostar dig 500sek/månaden.

Skulle det vara rimligt eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Ett annat modernt exempel är Ngenic som nyligen ombildades/gick i konkurs.

Inte samma sak...

I en konkurs tar man sällan över anställda eller avtal. Bara tillgångar. Det behövs nya avtal med kunderna om avtalet ska fortsätta.

Visa signatur

Gaming, work: 14700k | 4070 ti super | 64GB RAM | 4+1TB nvme
Sim racing, flight sim: 49" Samsung, Quest 3, 3xAOC 1440p 144Hz

Bahnhof 10GbE (8/7) | Unifi UDM SE | 10GbE | WIFI 6e | TrueNAS 24TB | Proxmox computes | Plex Intel Quick Sync Video encoding
Sim servers: DCS, IL-2, ACC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

"Teknologi" på svenska betyder "läran om tekniken".
Använde du den engelska betydelsen av "technology", vilken är både "teknik" och "teknologi"?

Själv älskar jag all teknologi, men ogillar mycket teknik.

"Teknologi" i den betydelsen du säger inte finns i svenskan finns befäst sedan länge. SAOL är inte den enda källan till kunskap om språket. Den är normerande, men SAOB är en mer uttömmande källa med större historik och fler nyanser.

Teknologi
1) läran om teknik...
2) (system av) teknik (se d. o. 2); äv. sammanfattande, om teknisk utrustning o. d.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asken12345:

Inte samma sak...

I en konkurs tar man sällan över anställda eller avtal. Bara tillgångar. Det behövs nya avtal med kunderna om avtalet ska fortsätta.

Samma sätt så sett till att vi här har hårdvara som plötsligt slutar fungera utan ett avtal.

Du kan såklart vara petig på detaljerna, men jag tycker inte det är långsökt att nämna det inom samma område

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

När jag läser sånt här är jag extra glad att jag köpte den lite dyrare diskmaskinen som inte har någon möjlighet att koppla upp sig mot någonting. Den bara diskar liksom, och jag kan använda alla features, utan extra månadsavgift... Att detta börjar bli lite av en lyx är dystopiskt om något.

Konstigt att inget större företag nischar sig såhär?
Köp vår produkt för den kommer du kunna använda 20+år.
Fast det är väl för att slutprodukten blir dyrare än konkurrenterna. Men man kan ju hoppas på gräsrotsmaknadsföring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Samma sätt så sett till att vi här har hårdvara som plötsligt slutar fungera utan ett avtal.

Du kan såklart vara petig på detaljerna, men jag tycker inte det är långsökt att nämna det inom samma område

Nä... Inte alls samma. En befintlig produkt du äger som inte har avtal får avtal mot en produkt du inte lägre har avtal för.

Visa signatur

Bahnhof 10GbE (8/7) | Unifi UDM SE | 10GbE | WIFI 6e | TrueNAS 24TB | Proxmox computes | Plex Intel Quick Sync Video encoding

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Det står ju stora varningstexter på alla möjliga produkter av olika anledningar.

Det borde det göra på produkter likt dessa också, gärna i stil med: VARNING! Denna produkt kräver konstant uppkoppling till internet. Om detta saknas fungerar inte produkten.
Vi samlar även in all data!

Det är ju en sak att en produkt behöver vara uppkopplad via internet. En helt annan att man efter en tid håller produkten gisslan genom att plötsligt utkräva prenumeration.

Jag uppskattar inte att produkten kräver internet men jag fullkomligt hatar när tillverkarna själva brickar produkten och kräver lösensumna. Mäste vara/bli olagligt för företag att hålla produkter gisslan mot betalning.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vi lever i ett slit och slängsamhälle. Uppkopplade prylar är bara toppen på isberget. Har man något som går sönder och vill få hjälp att laga så är arbetskostnaden extrem, långt över 1000kr/h.

Det är fullt naturligt att det är så det fungerar. De flesta produkter håller mycket länge och när de väl går sönder så är de utdaterade, icke energieffektiva och allmänt föråldrade. Det finns ingen poäng med att laga en tio år gammal diskmaskin.

Nu kan ju upplevelser såklart variera men jag tycker verkligen inte saker går sönder från ingenstans konstant. Vet knappt när jag skrotade något på grund av att det gick sönder senast. Mina föräldrar har en induktionshäll som är 20 år gammal. Jag har aldrig haft sönder en enda vitvara på de 12-13 år sedan jag flyttade hemifrån. Min gamla TV tröttnade jag på efter 10 år, men trasig var den inte. Min "nya" TV fyller 6 år. Min dator är 6 år och den innan hade jag i 8 år (var hel vid pension). Min gamla MacBook hade jag i 10 år, batteriet var till och med helt ok.

Jag vet ärligt talat inte vad folk får det här med slit och släng och planerat åldrande ifrån. Ingenting går ju sönder typ någonsin innan man själv tröttnar på grund av att det är utdaterat.

Permalänk
Medlem

Bra artikel. Ifall jag någonsin skulle fått för mig att köpa något från Echelon så är den tanken botad nu. Jäkla skräp.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Kan inflika att min diskmaskin verkar dra 2w om den är uppkopplad även när den är "avstängd", utan uppkoppling drar den 0w. Får reservera mig för att jag inte har värsta elmätaren, men det var ändå nog för att stänga av funktionen och bara kolla uppdateringar ibland. Starta maskinen remote behöver jag inte.

Just att starta en vitvara remote känns så främmande… så länge den inte kan lasta och tömma sig själv är väl poängen att starta den ganska menlös, man startar den väl när den är fullastad? Varför vänta om man inte har timpris såklart, men då kan man köra klassisk fördröjd start

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Konstigt att inget större företag nischar sig såhär?
Köp vår produkt för den kommer du kunna använda 20+år.
Fast det är väl för att slutprodukten blir dyrare än konkurrenterna. Men man kan ju hoppas på gräsrotsmaknadsföring.

Min maskin är en Miele och de är historiskt nischade mot att hålla länge. Men de försöker istället få in kontinuerliga intäkter genom att sälja "garantiavtal" när ordinarie garanti går ut och skicka ut gratis reparatör om något går snett. Får se hur länge de kan hålla sig borta från IoT- och abonnemangskakburken.

Men jag håller med dig. Det skulle vara en utmärkt nisch att rikta in sig på. Tror det kan funka i ett medelstort företag. Men det är stor risk att der antingen blir uppköpt av ett stort företag, eller att det blir så stort så en massa "MBAer" börjar komma in och ta makten och "optimera intäktsflöden" och annat som leder till den här typen av enshittification. Vet inte hur man ska komma till rätt med sånt i morden kapitalism som helt saknar värderingar 😬

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Min maskin är en Miele och de är historiskt nischade mot att hålla länge. Men de försöker istället få in kontinuerliga intäkter genom att sälja "garantiavtal" när ordinarie garanti går ut och skicka ut gratis reparatör om något går snett. Får se hur länge de kan hålla sig borta från IoT- och abonnemangskakburken.

Men jag håller med dig. Det skulle vara en utmärkt nisch att rikta in sig på. Tror det kan funka i ett medelstort företag. Men det är stor risk att der antingen blir uppköpt av ett stort företag, eller att det blir så stort så en massa "MBAer" börjar komma in och ta makten och "optimera intäktsflöden" och annat som leder till den här typen av enshittification. Vet inte hur man ska komma till rätt med sånt i morden kapitalism som helt saknar värderingar 😬

Du måste inte ha aktieägare för att vara ett företag. Då får du göra som du vill (inom lagen) eftersom det bara finns en ägare. Du kan alltså bedriva företaget med 0 vinst som mål, där all inkomst återinvesteras utan utbetalningar.

Permalänk
Medlem

Dom går väl lämna in en stämningsansökan till EU-domstolen.

Visa signatur

En god och ädel man bör avhålla sig från varje som helst kontakt med arbetslivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeamRocket:

Jag anser att Echelon gör rätt här. Deras subscription på $40 per månad för appen är en del av produkten. Lite liknande antagligen för hur konsoller kostar mindre med spelen som inkomstkällan.

Kostar dom mindre? Nejdu allting blir dyrare och man måste betala extra för att kunna använda alla funktionerna som enheten klarar av.
Jag är förvånad över att EU tillåter detta skräp beteende på deras marknad gentemot deras befolkning.

Visa signatur

En god och ädel man bör avhålla sig från varje som helst kontakt med arbetslivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sosseres:

Du måste inte ha aktieägare för att vara ett företag. Då får du göra som du vill (inom lagen) eftersom det bara finns en ägare. Du kan alltså bedriva företaget med 0 vinst som mål, där all inkomst återinvesteras utan utbetalningar.

Absolut, och det har byggts många företag som gjort utmärkta produkter som privat ägda. Men när grundaren börjar bli äldre och det inte finns en yngre generation som vill ta vid eller oavsett när värdet i företaget är stort så kan det vara mycket frestande när något riskkapitalbolag kommer och erbjuder hundratals miljoner eller ännu mer. Sen gör de sin vanliga grej och pumpar siffrorna för att sälja vidare och enshittifierar företaget/produkten på vägen. Alternativt så köper någon börsnoterad konkurrent upp och kramar ur varumärket tills det är på samma nivå som deras egna produkter och så är konsumentvärdet nere igen.

Permalänk
Medlem

Det är precis därför jag alltid säger "Köp aldrig hårdvara som kräver ett specifikt abonnemang".

Förr eller senare så står du där men en obrukbar brevpress. Antingen genom att företaget försvinner eller att de bestämmer sig för att din produkt har blivit för gammal och/eller de vill sälja en ny version.

Betalar du mer än en gång är inte produkten din!

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omnious:

Råkade ut för liknande med Razers tangentbord med optiska switchar. Tangentbordet har minnes profiler för inställningar i hårdvaran men de går inte längre att använda efter firmware uppdatering som fixade buggar. Vill man inte att rgb belysningen cyklar oavbrutet i demoläge måste man köra deras mjukvara som kräver konstant internet uppkoppling. Aldrig mer Razer produkter.

Verkar vanligt att någon utvecklar egna rutiner för tangentbord vare sig det behövs eller ej. Kanske värt att eftersöka.

Köpte också ett som visserligen fortfarande har profiler, men de sparade var så konstiga att kag var tvungen att installera en tredjepartsgrej fast jag inte brukar bry mig om blingkvariation.

Skrivet av Rebben:

Det är precis därför jag alltid säger "Köp aldrig hårdvara som kräver ett specifikt abonnemang".

Förr eller senare så står du där men en obrukbar brevpress. Antingen genom att företaget försvinner eller att de bestämmer sig för att din produkt har blivit för gammal och/eller de vill sälja en ny version.

Kan iof även gälla mjukvara som uttryckligen inte kräver abonnemang och säljs med livstids support för uppdateringar.

Men det tenderar ju visa sig att appars förväntade livslängd kan vara ungefär lika förutägbart lång som havssköldpaddor.

Marknadsföringssnack borde vara bindande.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Passande förebådande namn på företaget förresten..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

behöver ju inte äns vara en uppkopplad enhet räcker ju med att tillverkaren lagt in nån räknare som bara resettas med mjukvaruuppdatering att säg efter X år så stängs X funktioner av om inte en "uppdatering" görs som nollar räknaren och sen aldrig släppa någon "uppdatering" till den så när räknaren gått ut så har de slutat supporta modellen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Anser att detta är skit och något som måste begränsas. Det hämmar utvecklingen och är väldigt konkurrenshämmande.
Det finns stora likheter med operatörslåsta mobiltelefoner som fanns förr. Dessa har försvunnit idag, kan det bero på något myndighets/EU-beslut någon som vet?

Har själv en Elite trainer och den är obrukbar utan någon form av abonnemang på en tjänst. Känns förjävligt ä, jag har bara varit intresserad av att själv få sätta ett godtyckligt motstånd men inte ens en sån grundfunktipn finns tillgänglig utan ett abonnemang.

Också hört om Bosch-diskmaskinen som ska ha haft en stjärna bakom sköljprogrammet i manualen där det ska ha stått att det programmet endast fanns tillgängligt via deras App.

Jag avslutade nyligen vårat Verisure som man haft i 6 år! Friköpt efter 5 år och de använde vid köp att man kan köra det via deras app utan abonnemang när det är friköpt.
Våren 2024 slutade däremot Verisure erbjuda apptillgång, förut kunde man betala en engångssumma för tillgången, det kan man inte längre.
Så nu sitter man med det där "friköpta" larmet men det fungerar endast med Verisures uppkopplade abonnemang, alla enheter är totalt värdelösa utan efter att Verisure helt plötsligt slutade erbjuda något de använde som säljargument tidigare.

Dessa typer av abonnemangskrav på köpta fysiska produkter med någon viss funktionalitet behöver ses över, konsumenterna blir helt överkörda som det är nu.
Kan tycka att basfunktioner ska ALLTID finnas tillgängliga oavsett om företaget går i konkurs eller ej och utan krav på abonnemang.

Permalänk
Skrivet av Rebben:

Men i detta fallet var det väl en uppdatering från ingenstans? Dvs när kunderna köpt utrustningen så var villkoren annorlunda? Är väl det som är risken. Så fort nåt är uppkopplat så är man lite i händerna på tillverkaren.

För egen del har jag gått och varit "orolig" sen debaclet med Sonos app förra året. Jag tänker att de inom de närmaste åren kommer försöka sig på att göra nånting i stil med att börja kräva månadsavgift. De är ju börsnoterade nu, de behöver en stabil och jämn - och ökande - inkomst. 😁

Så även om jag äger mitt Sonos-system idag (krävs inget abonnemang) så kanske jag inte längre äger det imorgon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_Lasse_of_Us:

Så även om jag äger mitt Sonos-system idag (krävs inget abonnemang) så kanske jag inte längre äger det imorgon.

Håller med om det där med Sonos. Det är en av anledningarna att vi inte investerar i mer Sonos. Vi är kunder sen väldigt länge och de gjorde bort sig en gång innan när de "brickade" v1 enheterna, sen nya appen nyligen men den använder vi knappt så det var inte så farligt. Nu fick man bra rabatter för uppgraderingarna men vi hade redan köpt prylar för 30k som vi vad tvungna att byta. Värst var ju att man inte kunde kombinera båda versionerna.

Visa signatur