Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

https://www.reddit.com/r/ASUS/comments/1ll0osl/uneven_12vhpwr...

Sen såg jag natt och dag skillnad när jag testade ändra tillbaka så i mitt fall så var det ERP inställningen 100%.

Intressant! Tack för länken.

Permalänk
Medlem

BLIR TOKIG!

Samma kurva på 0.9v @ 2914mhz~, men får fan "stock"-liknande score, tillomed sämre emellanåt.

Håller på att köra DDU & se ifall det hjälper att hoppa bak en version..

Edit: Där klämde tån. Jävla nvidia driver som drog ner 3dmark score på OC/UC med 1000~.

Visa signatur

MSI GeForce RTX 5090 32G VENTUS 3X OC
AMD Ryzen 7 9800X3D
Kingston BEAST 32GB DDR5 6000Mhz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem

en sista förbättring, bytte ut den svart/röda 12VHPWR kabeln mot den svarta varianten och drog kabeln bättre så den är gömd på andra sidan.

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|77S95D QD-OLED|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Medlem

Blev rätt bra det här 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eyeless1983:

<Uppladdad bildlänk>

Blev rätt bra det här 🙂

Är det Havn?

Ser väldigt läckert ut

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Är det Havn?

Ser väldigt läckert ut

Mvh

Stämmer 👍 Bytte från ett Torrent i förrgår

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eyeless1983:

Stämmer 👍 Bytte från ett Torrent i förrgår

Väldigt intressant, hur kom det sig att du bytte?

Hur är ljudnivåerna om du jämför dessa chassin?

Hur är temperaturerna på processorn och grafikkortet, bättre eller sämre?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Väldigt intressant, hur kom det sig att du bytte?

Hur är ljudnivåerna om du jämför dessa chassin?

Hur är temperaturerna på processorn och grafikkortet, bättre eller sämre?

Mvh

Varför? Jag har problem 😂 Nää men byter lite då och då för att det är kul, bygga är ju halva grejen för mig 🙃

Temp vs torrent, lite svårt att säga då det är så satans varmt i Sundsvall för stunden men det ser ut som CPU är liiite varmare men gpu svalare. Sitter 11 Noctua 140mm G2 mot 7 som jag hade i Torrent. Ljudnivå är samma skulle jag säga. Har som tidigare fast på 800rpm där gränsen är för mina öron för ”ljudlöst”

Mycket nöjd med bygget. Aldrig upplevt denna kvalitet på chassi tidigare då även inräknat bra mycket dyrare modeller.

Permalänk
Medlem

Såg lite post om under volt och kör mitt kort också på 925 , får rätt bra resultat i Steel Nomad

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 9800X3D, AORUS 5090 Master ICE, 64GB RAM DDR5 6000MHz CL30 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor: PG32UCDMZ/
"Konsol"-Dator: AMD 7950X,GPU: RTX 5080, 32GB DDR 5
Laptop: Macbook 16 M4 Max /48GB/40GPU/16CPU
ISP:1000/1000 Telenor

Permalänk
Medlem
Skrivet av The man swe 90:

Såg lite post om under volt och kör mitt kort också på 925 , får rätt bra resultat i Steel Nomad<Uppladdad bildlänk>

Vad har du din frekvens på då & vad når den faktiska frekvensen under testet?

Samt är det stabilt i spel?

Kunde ta mig genom 3DMark Nomad vid XYZ frekvens & volt, men tillomed i World of Warcraft kraschade det efter ett tag. I Spiderman 2 krascha jag nästan direkt

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av The man swe 90:

Såg lite post om under volt och kör mitt kort också på 925 , får rätt bra resultat i Steel Nomad<Uppladdad bildlänk>

Det säger inte särskilt mycket utan frekvens och total förbrukning

Ex. så kan spänningen begränsas men högre frekvens ger fortfarande högre total förbrukning av energi, ex så har jag en profil med undervolt om 0,890mv men det maxar ut på 2857MHz vilket ger cirka 490-530W i total förbrukning under Furmark.

Jag har en annan profil med exakt samma undervolt men en maximal förbrukning om 390-440W, där är frekvensen avsevärt lägre istället.

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Det säger inte särskilt mycket utan frekvens och total förbrukning

Ex. så kan spänningen begränsas men högre frekvens ger fortfarande högre total förbrukning av energi, ex så har jag en profil med undervolt om 0,890mv men det maxar ut på 2857MHz vilket ger cirka 490-530W i total förbrukning under Furmark.

Jag har en annan profil med exakt samma undervolt men en maximal förbrukning om 390-440W, där är frekvensen avsevärt lägre istället.

Mvh

I 3D mark ligger den på 2792mhz om jag minns rätt och ström förbrukningen är runt 450-480W om jag minns rätt, kört med profilen i fler veckor och det har varit stabilt. Jag återkommer med exakta värden efter jobbet

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 9800X3D, AORUS 5090 Master ICE, 64GB RAM DDR5 6000MHz CL30 FURY,

Permalänk
Medlem

Begriper mig inte riktigt på 5090 & undervolt/överklock.

Får bäst score kring 925mV & 2917mhz (I frekvens), men under 3dmark ligger den på 2750~ eller något.

Men ger man mer mV till kortet & den klockar högre, så får jag sämre score. Eller ännu bättre om man kör vanliga hederliga överklockning med core voltage/power limit, & bara ökar Core clock så får sämre score än stock....

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Begriper mig inte riktigt på 5090 & undervolt/överklock.

Får bäst score kring 925mV & 2917mhz (I frekvens), men under 3dmark ligger den på 2750~ eller något.

Men ger man mer mV till kortet & den klockar högre, så får jag sämre score. Eller ännu bättre om man kör vanliga hederliga överklockning med core voltage/power limit, & bara ökar Core clock så får sämre score än stock....

Slår kanske i något värmetak? (eller någon dold powerlimitgräns av något slag?)

Personligen skulle jag inte överklocka/övervolta eller öka power limit på 5090: de drar så mycket ström och går så varma som de är redan... Strömförsörjningen via 12VHPWR/12V-2x6 är redan på gränsen vad som är vettigt att dra via de ledarna.
Men upp till var och en att pusha gränserna

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Slår kanske i något värmetak? (eller någon dold powerlimitgräns av något slag?)

Personligen skulle jag inte överklocka/övervolta eller öka power limit på 5090: de drar så mycket ström och går så varma som de är redan... Strömförsörjningen via 12VHPWR/12V-2x6 är redan på gränsen vad som är vettigt att dra via de ledarna.
Men upp till var och en att pusha gränserna

Jag hittade information om att mitt VENTUS 3X OC kort är exakt likadant som tex MSI SUPRIM, men bios begränsade till 575W istället för 600W.

Numera är mitt 5090 ett MSI SUPRIM på pappret https://www.techpowerup.com/vgabios/274671/274671

Samma undervolt som innan, eller snarare lägre volt på 900mV ger mig redan 14779 Steel Nomad score, alltså 200~ mer än tidigare.

Har även 6~% kvar till Power % limit.

Så nu kör fanskapet med lägre kräm(watt) under Steel Nomad, den kör lägre mV under testet än förut & den presterar högre medan den är undervoltad.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem

Nu efter jobbet har jag gått igenom 3 rundor och gör enligt nedan i Tweak Monitor 3

Under Steel Nomad drar kortet 550W ca max

HW INFO efter en körning, Klock ligger runt 2752mhz

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Jag hittade information om att mitt VENTUS 3X OC kort är exakt likadant som tex MSI SUPRIM, men bios begränsade till 575W istället för 600W.

Numera är mitt 5090 ett MSI SUPRIM på pappret https://www.techpowerup.com/vgabios/274671/274671

Samma undervolt som innan, eller snarare lägre volt på 900mV ger mig redan 14779 Steel Nomad score, alltså 200~ mer än tidigare.

Har även 6~% kvar till Power % limit.

Så nu kör fanskapet med lägre kräm(watt) under Steel Nomad, den kör lägre mV under testet än förut & den presterar högre medan den är undervoltad.

@gurkburk92
Jag tycker inte riktigt att 5090 ventus och suprim pcb ser likadana ut eller finns det olika kanske?

5090 ventus
https://www.reddit.com/r/watercooling/comments/1jabs03/msi_50...

5090 suprim
https://www.techpowerup.com/review/msi-geforce-rtx-5090-supri...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jubas:

@gurkburk92
Jag tycker inte riktigt att 5090 ventus och suprim pcb ser likadana ut eller finns det olika kanske?

5090 ventus
https://www.reddit.com/r/watercooling/comments/1jabs03/msi_50...

5090 suprim
https://www.techpowerup.com/review/msi-geforce-rtx-5090-supri...

Nej det var jag som skrev fel. Om jag fattade det rätt nu när jag läste det igen så är ventus kortet likt referenskorten, & dessa har gräns på 600w medan ventus fick gräns på 575w.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem

Nu är jag klart (nästan) med mitt vattenkylt 5090 bygge. Jag är relativt nöjd. Tempen är förhållandevist bra med tanken på att det är ett helt öppet ställning ( ingen riktigt chassit nämnvärt)
5090 är undervoltat och systemet helt vattenkylt.

Men jag vet inte hur länge jag kan hålla kvar med bygget. Det är mer estetisk en funktionellt. Radiatorer och fläktar är för tunna och förmodligen för klena för den värme som genererar av gpun och CPUn. Öppet system betyder inte nödvändigt bättre kylning!
Mer luftigt chassi med kraftiga fläktar och tjockare radiatorer kanske.
Jag bifogar bland annat resultatet av första körning av Port Royal allt på 1440 upplösning

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

Nu är jag klart (nästan) med mitt vattenkylt 5090 bygge. Jag är relativt nöjd. Tempen är förhållandevist bra med tanken på att det är ett helt öppet ställning ( ingen riktigt chassit nämnvärt)
5090 är undervoltat och systemet helt vattenkylt.

Men jag vet inte hur länge jag kan hålla kvar med bygget. Det är mer estetisk en funktionellt. Radiatorer och fläktar är för tunna och förmodligen för klena för den värme som genererar av gpun och CPUn. Öppet system betyder inte nödvändigt bättre kylning!
Mer luftigt chassi med kraftiga fläktar och tjockare radiatorer kanske.
Jag bifogar bland annat resultatet av första körning av Port Royal allt på 1440 upplösning

<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Snyggt!
Ett litet "fusk" för att få mer poäng är att aktivera Rebar globalt eller endast för 3DMark med NvidiaInspector.
Får man 1000-2000 extra i Port Royal

Permalänk
Medlem

Högre kan vi!

EDIT:

HÖGRE KAN VI!

EDIT2:

AAAAHHH HÖGRE KAN VI!

EDIT3:

Högre kunde vi inte, nu har jag kört spelbenchmarks för att se var det verkar stabilt

Inte jättemycket gain på undervolt+överklock. Mest temps + lägre strömförbrukning som många av oss vet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D
@4K/138Hz

Permalänk

@darrenj en extern radiator som Alphacool och MORA erbjuder, då kan du har kvar chassiet och körednast en extern radiator, ifall du inte flyttar datorn ofta....

Kör själv med en MORA, 4 grader över ambient, helt overkill....

Alex

Permalänk
Skrivet av gurkburk92:

https://i.ibb.co/j1xFzyG/image.png

Högre kan vi!

EDIT:

https://i.ibb.co/XxpmkHbQ/image.png

HÖGRE KAN VI!

EDIT2:

https://i.ibb.co/qLsdSZz1/image.png

AAAAHHH HÖGRE KAN VI!

EDIT3:

Högre kunde vi inte, nu har jag kört spelbenchmarks för att se var det verkar stabilt

https://i.ibb.co/zTQ6xVPJ/image.png

Inte jättemycket gain på undervolt+överklock. Mest temps + lägre strömförbrukning som många av oss vet.

Och att det blir lägre temp/drar mindre ström är ju kanon. Mer prestanda i spel behövs inte om man har ett 5090 och en 9800X3D.

Visa signatur

- MSI GeForce RTX 5090 32GB VENTUS 3X OC
- AMD Ryzen 7 9800X3D - ASUS TUF Gaming X870-E
- G.Skill 2x32GB DDR5 6400Mhz - Samsung 990 PRO 2TB SSD
- Arctic Liquid Freezer III Pro 360 - Lian Li Lancool 217
- MSI 321URX QD-OLED 4K/240Hz - MSI 1250W PSU

Permalänk
Medlem

Jobbat lite på undervolt av asus tuf.
Lagt .975v på 3000mhz.

Ger ca 5% högre fps i 2077 med steel nomad och port royal runt 15000.

Drar runt 500w och clockar en bit över 2800 konstant.

Just nu på luft, men har alla delar till custom loop liggandes i väntan på en familjefri dag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dagwed:

Jobbat lite på undervolt av asus tuf.
Lagt .975v på 3000mhz.

Ger ca 5% högre fps i 2077 med steel nomad och port royal runt 15000.

Drar runt 500w och clockar en bit över 2800 konstant.

Just nu på luft, men har alla delar till custom loop liggandes i väntan på en familjefri dag...

Du som säkert är insatt i just undervolta. Varför gör man det? Och hur kan det ge bättre prestanda?

Visa signatur

-----------------------------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bean:

Du som säkert är insatt i just undervolta. Varför gör man det? Och hur kan det ge bättre prestanda?

Undervolt = lägre strömförbrukning + mindre värme
Överclock = högre prestanda

Vad de flesta gör är att kombinera undervolt + överklock för att få både mindre strömförbrukning och bättre prestanda.
RTX 5090 kan dra upp till 600W vilket kan generera ganska mycket värme så du vill helst kombinera båda två.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 5090 RAM: G.Skill Flare X5 64GB DDR5 6000MHz CL30 Mobo: MSI Tomahawk X670E PSU: Corsair RM1000x SSD: Crucial T500 4TB, Crucial P5 Plus 2TB, MX500 2TB x2 Chassi: Fractal Design North OS: Windows 11 Education 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bean:

drar mindre ström, går svalare, boostar eventuellt högre.

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|77S95D QD-OLED|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Medlem
Skrivet av runicgol:

Undervolt = lägre strömförbrukning + mindre värme
Överclock = högre prestanda

Vad de flesta gör är att kombinera undervolt + överklock för att få både mindre strömförbrukning och bättre prestanda.
RTX 5090 kan dra upp till 600W vilket kan generera ganska mycket värme så du vill helst kombinera båda två.

Okey.. Jo jag vet de där men att undervolta ger också sämre prestanda i mitt tycke jag bryr mig inte mycket om värme då jag alltid har bra kylning. sen att överklocka något så behövs väl mer volt?
Jag måste säga att jag förstår inte grejen.
För egentligen så drar du ner kraften på Gpun som sen leder till sämre Prestanda än originalet.

Edit: Eller är bara strömförbrukningen som är kruxet?

Saken jag kan tänka med att ett spel fungerar bättre med undervolt är att Spel motorn inte gillar värsting kort för det är designat för säg kanske Nvidia 3000 serien samt AMDs kort.. Så det är inte Nvidia's 5000 serie som gör fel det är Spel motorn. Lixom att kortet går för snabbt för spel motorn att uppdatera vissa saker och Nvidias kort måste handla med problemet i samma stund så därför blir spel bättre om man gör kortet sämre. Det är så jag ser det.. Handlar om Optimering, alltså kortet till spelet eller spelet till kortet om det låter någon sans.
Jag själv undervoltar aldrig. Varför.

Visa signatur

-----------------------------------------------------

Permalänk
Skrivet av Bean:

Okey.. Jo jag vet de där men att undervolta ger också sämre prestanda i mitt tycke jag bryr mig inte mycket om värme då jag alltid har bra kylning. sen att överklocka något så behövs väl mer volt?
Jag måste säga att jag förstår inte grejen.
För egentligen så drar du ner kraften på Gpun som sen leder till sämre Prestanda än originalet.

Att undervolta kan indirekt ge dig bättre prestanda, även om du inte bryr dig om värme.

Om du kör på samma klockfrekvenser som innan, men med lägre volt, så kommer det dra mindre ström och vara lika snabbt som innan. Att det drar mindre ström kan i sin tur leda till att kortet påverkas mindre av sin strömbudget och därför kan köras på högre klockfrekvenser överlag, med bättre prestanda som resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av doedskarpen:

Att undervolta kan indirekt ge dig bättre prestanda, även om du inte bryr dig om värme.

Om du kör på samma klockfrekvenser som innan, men med lägre volt, så kommer det dra mindre ström och vara lika snabbt som innan. Att det drar mindre ström kan i sin tur leda till att kortet påverkas mindre av sin strömbudget och därför kan köras på högre klockfrekvenser överlag, med bättre prestanda som resultat.

Just detta.
Nvidias defaultinställning har en spänningskurva med både hängslen och livrem. Den kör med onödigt hög spänning för att säkra stabilitet. Den högre spänningen ger mer värme och mindre utrymme för att boosta.
Med lägre spänning så får kortet utrymme att boosta högre vilket ger mer prestanda.

Som ex ligger jag med stock settings i cyberpunk 2077 på ca 2730mhz avg. Med undervolt snittar jag på 2830, och ändå ligger cpu ca 3 grader svalare vilket ger lite tystare fläktar.