Köpråd gamigndator. Budget: 15k - 20k

Permalänk

Köpråd gamigndator. Budget: 15k - 20k

Hej,

Hoppas allt är bra med er!

Nu är det dags för mig att sätta ihop en ny dator.

Jag spelar främst cs2, och nöjer mig med en FPS på 200+ kontinuerligt.

För närvarande så har jag denna dator (var tvungen att skriva i text, då flera av dessa komponenter inte längre finns på Komponentkoll):

- Corsair Graphite 230T Grå/Svart Blå LED
- EVGA Supernova G2 750W, 80+ Gold, Modulär
- ASUS Z97-A ATX
- Intel Core i5 4690K 3,5 GHz, 6MB
- 1TB WD Blue 7200rpm 64MB
- Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB
- Cooler Master Hyper 212 EVO
- Corsair Air series SP120 Quiet edition, 2-pack
- GK Gigabyte RTX 2070 8GB WINDFORCE 2X
- Corsair 16GB (2x8GB) DDR3 1600MHz/CL11/XMS3

Jag funderade först på om det är värt att behålla någon av komponenterna ovan, och istället uppgradera med exempelvis ny CPU. Kruxet med det är att om jag köper en nyare CPU, så kommer jag behöva byta moderkort eftersom mitt nuvarande moderkort tar bara socket Intel 1150, och byter jag moderkort så måste jag även byta ram i och med att jag har DDR3, och det ser inte ut som att några av de "nyare" CPU:n stödjer varken socket Intel 1150 eller DDR3.

Är det värt att behålla någon av komponenterna ovan, eller är det bättre att istället köpa allt på nytt?

Min budget är mellan 15-20k och det jag framförallt vill lägga extra pengar på är en stabil CPU & GPU som kommer hålla flera år i framtiden. Nämnvärt är att jag har en 310Hz skärm, och vill även att GPU:n stödjer det.

Jag kommer låta Inet bygga ihop datorn, och är väl medveten om att det kostar mindre att bygga ihop det själv.

Denna fråga är kanske mer riktad mot Inet men om det är så att jag behåller någon av komponenterna ovan, kan man plocka isär delar från den och be dem använda dessa delar för den nya datorn? Som sagt denna fråga kanske är mer riktad till Inet än Sweclockers, men jag testar ändå att ställa den här.

Tar tacksam emot rekommendationer och uppskattar all hjälp jag kan få.

Permalänk

Tack!

Om jag behåller PSU:n, och beställer kortet från Amazon, kan Inet ändå bygga ihop datorn trots att delarna inte är från dem? Förstår om frågan är mer riktad till dem än detta forum, men tänker att jag försöker få svar här ändå.

(PSU:n är visserligen köpt från dem för 11 år sedan)

Permalänk
Medlem
Skrivet av akaphille:

Tack!

Om jag behåller PSU:n, och beställer kortet från Amazon, kan Inet ändå bygga ihop datorn trots att delarna inte är från dem? Förstår om frågan är mer riktad till dem än detta forum, men tänker att jag försöker få svar här ändå.

Viktigt att tänka på
Följande delar behöver finnas med i ordern för att vi ska kunna montera datorn:
Datorlåda
Nätaggregat
Moderkort
Processor
Minnen

Skulle aldrig påbörja ett nytt bygge med en 11år gammal PSU.

Permalänk
Skrivet av SUMITOMO:

Viktigt att tänka på
Följande delar behöver finnas med i ordern för att vi ska kunna montera datorn:
Datorlåda
Nätaggregat
Moderkort
Processor
Minnen

Skulle aldrig påbörja ett nytt bygge med en 11år gammal PSU.

Bra catch och poäng.

Håller med. Känns onödigt att behålla en såpass gammal PSU, när man ändå köper nya komponenter.

Vad tycker du om bygget som länkades ovan?

Tar tacksamt emot alla tips, det var ett bra tag sedan jag satte ihop min senaste dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av akaphille:

Bra catch och poäng.

Håller med. Känns onödigt att behålla en såpass gammal PSU, när man ändå köper nya komponenter.

Vad tycker du om bygget som länkades ovan?

Tar tacksamt emot alla tips, det var ett bra tag sedan jag satte ihop min senaste dator.

Detta bygget skulle stå sig länge, men det är en bit över din budget.
Byter du till Ryzen 5 9600X landar det på 19700:-.

https://www.inet.se/datorbygge/b1680761/datorbygge

Permalänk

Tycker datorn ovan är stabil om du kan pressa budgeten. Ett alternativ till att byta ner gpun till 9060xt kunde va att byta ner cpun till 7800x3d och gpun till 9070 utan xt alternativt ett 5070 som är ännu lite billigare. Har generellt svårt att gilla 5070 då det bara är 12 gb vram men har förstått att senaste generation av amd gpu har haft lite problem med cs2 just. Vet inte om detta är fixat men kan vara värt att undersöka om du är mest intresserad av det just det spelet. Tycker dock generellt att 9070 (speciellt xt varianten som är rätt rejält mycket bättre) är lite bättre val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av akaphille:

Tack!

Miss av mig. De bygger inte utan PSU men de bygger utan grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymobil:

Tycker datorn ovan är stabil om du kan pressa budgeten. Ett alternativ till att byta ner gpun till 9060xt kunde va att byta ner cpun till 7800x3d och gpun till 9070 utan xt alternativt ett 5070 som är ännu lite billigare. Har generellt svårt att gilla 5070 då det bara är 12 gb vram men har förstått att senaste generation av amd gpu har haft lite problem med cs2 just. Vet inte om detta är fixat men kan vara värt att undersöka om du är mest intresserad av det just det spelet. Tycker dock generellt att 9070 (speciellt xt varianten som är rätt rejält mycket bättre) är lite bättre val.

5070 hade varit ett klockrent kort för priset med 16 GB VRAM. Håller man sig till 1080p dock som jag antar att han gör med tanke på en 310 Hz-skärm borde 12 GB hänga med ett tag.