Permalänk
Medlem

Kallar man tangentbord med electrocapacitive switchar för ett mekaniskt tangentbord?

Känns som att ju mer jag kollar på orden "mekaniska tangentbord" desto mindre förstår jag vad det egentligen betyder, så någon får gärna förklara för mig haha

(Jag kan googla men jag gillar det sociala i att fråga folk som kan, så jag googlar inte det här nu utan väntar istället på svar helt enkelt)

Visa signatur

i7 12700k oc+delid under utveckling | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | RX 7800xt
https://valid.x86.fr/uudh64 (gammal, men trevlig, cpu-z validator)

Permalänk
Medlem

GMMK 3 = skrot programvara från tillverkaren, skum kompatibilitet med QMK...

Hyfsat skön att skriva på men köptes för att just testa QMK.

Hade skickat tillbaka den om det inte råkade bli ett köp hos Webhallen

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sharky93:

Tjena! Hjälp mig hitta knäpptyst mekanisk tangentbord. Finns det ??

Ja det går att få ett närmast tyst tangentbord men det blir dyrt. Membran kanske duger?(Jag vet hädelse!)

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sharky93:

Optiska brytare borde vara väldigt tysta?
(membran är nog lättare och garanterat billigare dock)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sharky93:

Jag är ute efter precis samma sak!

Jag har kikat på Cherry MX2A Silent Red-brytare, de verkar vara väldigt tysta och skapligt bra feedback ändå.

Mitt problem är att jag inte hittar någon affär som verkar sälja tangentbord med dessa brytare i sverige typ..

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Min "L"-knapp har gått sönder på mitt Corsair K70 (LUX?), var ersätter jag denna på bästa och billigaste vis?

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 2 x 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE - LAPTOP - MacBook Air M2 (2022)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonhed:

Kallar man tangentbord med electrocapacitive switchar för ett mekaniskt tangentbord?

Känns som att ju mer jag kollar på orden "mekaniska tangentbord" desto mindre förstår jag vad det egentligen betyder, så någon får gärna förklara för mig haha

Det är nog en svårare fråga att tydligt och konsekvent svara på än många tror vid första anblicken
Chyrosran22 gjorde en intressant video om det för några år sen som lär vara aktuell fortfarande:

Hans slutsats är att det egentligen inte finns någon bra definition...
Och hans förslag på förenklad "praktisk" definition vill jag minnas är att räkna alla switchar som har möjlighet att aktiveras innan de fysiskt bottnar, som "mekaniska".
Rent funktionellt är det ju oftast det man är ute efter med mekaniskt: att inte behöva stumma ner tangenten i botten för att det ska hända något, men samtidigt känns det kanske som en lite väl flexibel definition det också...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Vilken brytare ska jag välja om man vill att varje gång en brytare aktiveras så ska det låta högre än ett tröskverk? Brorsans son tycker att blåa brytare är alldeles för tysta.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Vilken brytare ska jag välja om man vill att varje gång en brytare aktiveras så ska det låta högre än ett tröskverk? Brorsans son tycker att blåa brytare är alldeles för tysta.

Model F med solenoid

(10 sekunder in i videon)

Säljes här:
https://www.modelfkeyboards.com/
(rätt svettiga priser dock...)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sharky93:

Skrivet av WoG:

Jag är ute efter precis samma sak!

Jag har kikat på Cherry MX2A Silent Red-brytare, de verkar vara väldigt tysta och skapligt bra feedback ändå.

Mitt problem är att jag inte hittar någon affär som verkar sälja tangentbord med dessa brytare i sverige typ..

Jag köpte nyligen ett Lofree Flow 100 från Inet och sen kastade jag i Lofrees "Hades" switch som har en inbyggd gummidämpning:
https://www.lofree.co/products/hades-low-profile-pom-switches

Extremt nöjd med resultatet. Jag antar att brytarna går ner i andra bord också men Flow 100 har i grund och botten ett väldigt tyst chassi med alla former av foam och dämpning från fabrik.
Kombinationen är makalöst tyst och lyxig. Inget klack, thock, bing, bong, klonk eller vad man nu vill kalla det. Mer eller mindre knäpptyst och ljudet låter nästan exakt som om jag skulle skriva direkt på skrivbrodet utan tangentbord mellan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Det är nog en svårare fråga att tydligt och konsekvent svara på än många tror vid första anblicken
Chyrosran22 gjorde en intressant video om det för några år sen som lär vara aktuell fortfarande:
https://www.youtube.com/watch?v=H66XwhzhdnA

Hans slutsats är att det egentligen inte finns någon bra definition...
Och hans förslag på förenklad "praktisk" definition vill jag minnas är att räkna alla switchar som har möjlighet att aktiveras innan de fysiskt bottnar, som "mekaniska".
Rent funktionellt är det ju oftast det man är ute efter med mekaniskt: att inte behöva stumma ner tangenten i botten för att det ska hända något, men samtidigt känns det kanske som en lite väl flexibel definition det också...

Tackar för info!
Ska även kolla videon tänker jag!

Visa signatur

i7 12700k oc+delid under utveckling | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | RX 7800xt
https://valid.x86.fr/uudh64 (gammal, men trevlig, cpu-z validator)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Optiska brytare borde vara väldigt tysta?
(membran är nog lättare och garanterat billigare dock)

Optiska är så långt ifrån tysta det går 🙂 sen kanske det finns vissa optiska som är tysta men de har oftast distinkta bortom out

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av The man swe 90:

Har testat väldigt olika tangentbord de senaste året och det som fastnat för mig nu som jag verkligen är galet nöjd med är Keychron Q6 me HE. Riktigt trevligt tangentbord. Inte gjort någon moddning alls. När jag köpte det hade inga svenska ÅF börjat tagit in varianten vad jag kunde se i alla fall. Så köpte från Keychron hemsidan blev samma pris som att köpa i Sverige fast man fick en mus och handledsstöd

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
Lite hur det ser ut här hemma, att kunna ställa om till andra enheter och Mac är himla skönt Dock finns det ett sug att kanske byta ut den vita färgen sen ^^

Kollat massa recensioner om detta tangentbord och slog till idag beställde från deras hemsida, 280 dollar med lite tillbehör in frakt,

Väldigt spänd på att testa dessa magnetiska brytare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Optiska är så långt ifrån tysta det går 🙂 sen kanske det finns vissa optiska som är tysta men de har oftast distinkta bortom out

Med o-ring på switchen eller foam borde det vara ganska löst problem.
De låter ju inget när de aktiveras. (mekaniska switchar har dock både "aktiveringsljud" och ljud vid bottom-out)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

De låter ju inget när de aktiveras. (mekaniska switchar har dock både "aktiveringsljud" och ljud vid bottom-out)

O-ring går inte använda dock... Alldeles för svampigt. Foam dämpar inte bottom out helt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

O-ring går inte använda dock... Alldeles för svampigt. Foam dämpar inte bottom out helt

kanske inte är ett problem för vissa dock.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Generellt sett så har vanliga linjära mekaniska switchar inget påtagligt aktiveringsljud...
"Clicky" switches har en helt separat mekanism för att se till att de låter ordentligt när de aktiveras. (eller ungefär vid aktiveringspunkten åtminstone)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av smorgar:

Jag köpte nyligen ett Lofree Flow 100 från Inet och sen kastade jag i Lofrees "Hades" switch som har en inbyggd gummidämpning:
https://www.lofree.co/products/hades-low-profile-pom-switches

Extremt nöjd med resultatet. Jag antar att brytarna går ner i andra bord också men Flow 100 har i grund och botten ett väldigt tyst chassi med alla former av foam och dämpning från fabrik.
Kombinationen är makalöst tyst och lyxig. Inget klack, thock, bing, bong, klonk eller vad man nu vill kalla det. Mer eller mindre knäpptyst och ljudet låter nästan exakt som om jag skulle skriva direkt på skrivbrodet utan tangentbord mellan.

Jag är inte tillräckligt bra på brytare för att veta vilken variant som blir bäst av denna och mx2a silent red, men jag gillar att de tagit fram en brytare som iaf verkar vara väldigt bra samtidigt som den är tyst.

Problemet är att alla grejerna måste finnas i en vettig svensk butik, ska köpa till jobbet där jag behöver ha ett tyst tangentbord för o kunna skriva mycket utan o störa kollegor. Så alla butiker utanför sverige går bort direkt, och det krävs att det är någon erkänd svensk butik också.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Jag är inte tillräckligt bra på brytare för att veta vilken variant som blir bäst av denna och mx2a silent red, men jag gillar att de tagit fram en brytare som iaf verkar vara väldigt bra samtidigt som den är tyst.

Problemet är att alla grejerna måste finnas i en vettig svensk butik, ska köpa till jobbet där jag behöver ha ett tyst tangentbord för o kunna skriva mycket utan o störa kollegor. Så alla butiker utanför sverige går bort direkt, och det krävs att det är någon erkänd svensk butik också.

Det ser ju ut som att Cherry har implementerat dämpning i sina switchar med. Försökte läsa lite om det på deras sida men dom säger inte mer än att det är patenterad teknik... Har mao ingen aning om vad det består av.

Annars finns det en switch från Kailh som hetet "deep sea silent" och finns i både stor normal switch och även low profile. Har inte testat dessa men ska vara väldigt lika de Hades som jag rekommenderade.

Hoppas att du hittar vad du söker!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaser:

Kollat massa recensioner om detta tangentbord och slog till idag beställde från deras hemsida, 280 dollar med lite tillbehör in frakt,

Väldigt spänd på att testa dessa magnetiska brytare

Du kommer säkerligen bli nöjd, jag beställde när dollarna var väldigt låg, haft mitt i ca 2 månader nu. Jag har inte haft en tanke på att byta ut det. Kul och få höra dina intryck sen

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 9800X3D, AORUS 5090 Master ICE, 64GB RAM DDR5 6000MHz CL30 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor: PG32UCDMZ/
"Konsol"-Dator: AMD 7950X,GPU: RTX 5080, 32GB DDR 5
Laptop: Macbook 16 M4 Max /48GB/40GPU/16CPU
ISP:1000/1000 Telenor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Model F med solenoid
https://www.youtube.com/watch?v=a5QyJOwJusQ

(10 sekunder in i videon)

Säljes här:
https://www.modelfkeyboards.com/
(rätt svettiga priser dock...)

Tack, men om jag känner honom rätt så var det där inte tillräckligt. Hörselskador eller liknade så blir han nöjd. Förstår själv inte varför han ska ha så in i helvete högljutt tangentbord, när han själv inte ens vet varför. Förutom att han tycker att det är coolt. Samt så får det inte vara större än TKL i storlek så detta du visade kan bli svårt. Spela Fortnite med ett tangentbord som låter så pass mycket att hans kompisar inte hör sig själv i spelet utan hör bara hans tangentbord... Jaja han växer väl upp någon gång och nöjer sig kanske med Blåa brytare.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Tack, men om jag känner honom rätt så var det där inte tillräckligt. Hörselskador eller liknade så blir han nöjd. Förstår själv inte varför han ska ha så in i helvete högljutt tangentbord, när han själv inte ens vet varför. Förutom att han tycker att det är coolt. Samt så får det inte vara större än TKL i storlek så detta du visade kan bli svårt. Spela Fortnite med ett tangentbord som låter så pass mycket att hans kompisar inte hör sig själv i spelet utan hör bara hans tangentbord... Jaja han växer väl upp någon gång och nöjer sig kanske med Blåa brytare.

Ärligt, om han inte tycker den där med solenoiden är tillräckligt högljudd så finns det nog inget tangentbord på marknaden för honom
Tror du underskattar ljudnivån - alltid svårt att få till det rättvist över nätet.
Tex recension här nämner att det redan "som den är" är bland de mest högljudda, och solenoiden gör den MYCKET mer högljudd än så.
https://youtu.be/yzcEtwSFz9I?t=544

För att vara tydlig: jag rekommenderade mest den där brädan på kul då den såvitt jag vet är en av de mest högljudda man kan få tag på - det finns nog smartare, modernare, mer lätthanterliga och prisvärda brädor/switchar som låter hyfsat mycket!
Kailh Box switchar tror jag låter rätt mycket, men finns säkert andra i tråden här som har bättre koll på klickiga switchar

Ett relativt öppet ihåligt chassi kan också hjälpa.
Tex har jag sett det nämnas att tex 8bitdoo retrotangentborden ska sprida ljudet rätt bra från switcharna, dvs tex denna:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=12147474
och den ska vara hotswappable så man kan byta switchar om originalet inte är tillräckligt ljudliga.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av The man swe 90:

Du kommer säkerligen bli nöjd, jag beställde när dollarna var väldigt låg, haft mitt i ca 2 månader nu. Jag har inte haft en tanke på att byta ut det. Kul och få höra dina intryck sen

Yes tyckte ändå det blev överkomligt pris 2861,61 kr ink kabel och foamstöd

Skickad så man får se om det åker på tullavgift

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Om det ändå diskuteras att byta switchar så finns ju möjligheten att bygga eget. Då behöver du valfritt barebone tangentbort och valfria keycaps samt dämpade/silent switchar. Finns gott utbud på maxgaming.se med allt vad du behöver. Själv använder jag TTC silent bluish white switchar och är väldigt nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

https://www.maxgaming.se/

Komplett med HE switchar
https://www.maxgaming.se/sv/demo/zoom75-assembled-edition-he-...

Barebone med Scroll ovan piltangenter
https://www.maxgaming.se/sv/barebone/zoom75-tiga-scarlet-red

Barebone 98%
https://www.maxgaming.se/sv/barebone/zoom98-essential-edition...

Notera att alla barebone kräver switchar och keycaps.
Dessa är tysta om du gillar linjära
https://www.maxgaming.se/sv/switchar/frozen-v3-linear-switch

Jag personligen tycker taktila kräver mer handpåläggning för att få de tysta, så man måste smörja dessa själv.
https://www.maxgaming.se/sv/switchar/dolphin-62g-linjar-silen...

Sen köp något pbt keycaps typ gmk eller något av kvalite så de har bra passform och tjocklek som dämpar ljudet mera

Visa signatur