Netgears nya Wifi 7-meshsystem betydligt billigare

Permalänk
Melding Plague

Netgears nya Wifi 7-meshsystem betydligt billigare

Orbi 370 kostar bara en bråkdel av priset på tidigare modeller.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Discokungen

Mer än 5Gbit/s trådlöst och 2,5Gbit/s trådat känns ju lagom lönt för en annan. Det här paketet verkar ändå rätt prisvärt i sammanhanget, tåls att tänka på nu när det ska uppgraderas till mesh.

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem

Jag håller med. Fast schysst 😁 med goa hastigheter ändå. Utifall att...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Medlem

Var får ni 5Gbit/s från? Står uttryckligen "up to 3.6Gbps" på produktsidan i länken, vilket i realiteten blir en bra bit under.

Visa signatur

ASRock X870E Nova WIFI / Ryzen 9800X3D (CO: -45 AC) / Corsair Vengance 64GB DDR5 6000MHz CL30 / Crucial T705 1TB Gen5 + 5.5TB sekundära / ASUS TUF 4080 Gaming OC / Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / FD Torrent Compact / Phantom Spirit 120 SE / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X / Switch 2 / Steamdeck OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Var får ni 5Gbit/s från? Står uttryckligen "up to 3.6Gbps" på produktsidan i länken, vilket i realiteten blir en bra bit under.

Det står så i den engelska specifikationen (5Gbit/s) men på svenska så har det applicerats ett tillägg som då står längst ner i tekniska specen.
"3 Wireless speeds are country specific as certain WiFi bands channels may not be available in some countries."
Vilket jag tror är anledningen till den svenska varianten.

Källa: https://www.downloads.netgear.com/files/GDC/RBE373/RBE373_TS....

Permalänk
Medlem

Dual band går alltid bort direkt när jag shoppar mesh. Kraven brukar vara tri-band (en wifi-kanal dedikerad till backhaul), ethernet backhaul och sedan så hög wifi standard som möjligt. 2,5 Gbit ethernet är förstås trevligt, men väger inte upp.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

FCC-databasen verkar tyvärr inte ha de intressanta dokumenten (interna foton) tillgängliga, så tveksamt om produkten alls går att få tag på än, någonstans. Någon gång i framtiden kanske folk börjar fatta att vad som står på utsidan av lådan är mindre intressant än vad som står på chippen, speciellt när det kommer till prissättning. ”Jag har en dator, det står HP på den”.

Permalänk
Medlem

Fortfarande router functions as a service? Dvs att man behöver betala för viss funktionalitet i routern. Är en av anledningarna till att hålla sig borta

Permalänk

Inget stöd för 6 GHz så i princip inget att ha om man vill ta språnget till näste generation.
Bättre då att köpa en Wi-Fi 6E router eller kanske bara en AP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tickles:

Fortfarande router functions as a service? Dvs att man behöver betala för viss funktionalitet i routern. Är en av anledningarna till att hålla sig borta

Givetvis kollade jag inte detta ordentligt senast jag köpte router. Förkastligt av Netgear att låsa exempelvis simpla föräldrakontroller bakom en betalvägg. Kommer inte köpa Netgear igen om de fortsätter med det i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Givetvis kollade jag inte detta ordentligt senast jag köpte router. Förkastligt av Netgear att låsa exempelvis simpla föräldrakontroller bakom en betalvägg. Kommer inte köpa Netgear igen om de fortsätter med det i framtiden.

Jag upptäckte det som tur var innan köp och valde ett annat märke.
Synd på en i övrigt vettig produkt.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 XL | Gigabyte X870E Aorus Elite WIFI7 | Ryzen 9950X3D | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL28 Vengeance | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Red Devil | Crucial T700 2TB M.2 NVMe PCIe Gen 5 | Seasonic Focus GX 1000W ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Dual band går alltid bort direkt när jag shoppar mesh. Kraven brukar vara tri-band (en wifi-kanal dedikerad till backhaul), ethernet backhaul och sedan så hög wifi standard som möjligt. 2,5 Gbit ethernet är förstås trevligt, men väger inte upp.

Vad är poängen med ethernet backhaul? Om man ändå kan dra en kabel, behöver man ju inte ett mesh-system. Eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

Vad är poängen med ethernet backhaul? Om man ändå kan dra en kabel, behöver man ju inte ett mesh-system. Eller?

Om man har flera noder! Jag har tre, då väggen mitt i lägenheten är över 1 meter tjock, och resterande väggar är rätt grova också. Så jag kör ethernet från ena sidan av väggen till andra, och en tredje nod står i ett annat rum.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

Är en sak att dra kabel till en nod och en annan att dra kabel till varenda enhet. Vill man ha maximal hastighet på sitt trådlösa nätverk och kanske har en massa hinder emellan noderna så får man köra backhaul. Annars förlorar du ju en massa hastighet.

Visa signatur

Chassi: Define 7 TG |CPU: i9 10850K |GPU: ASUS TUF GeForce RTX 3080 OC
|MB: ASUS Z490 Maxiumus XII Hero |PSU: be quiet! 850w | CPU-kylning: Liquid Freezer II 360 |RAM: Crucial Ballistix 32 GB 3600mhz |SSD: Kingston A2000 1 TB & Samsung 860 EVO 1 TB |HDD: 8 TB |OS: Windows 10

Asus Essence STX II | Beyerdynamic DT 1770 PRO 250Ω

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tickles:

Lösningen på det problemet och alla andra problem konsument-routrar stavas: "OPNsense"

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlpAne:

Lösningen på det problemet och alla andra problem konsument-routrar stavas: "OPNsense"

Har hört denna av en kollega som pratade varmt om lösningen. Värt att kolla in när man får tid över.

Permalänk
Medlem

Fast då sitter man ju med en netgear sen. Inget bra alternativ.

Visa signatur

MSI GT73VR Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlpAne:

Eller så kan man stava det "OpenWRT".