Fyndiq sålde blufflagring med förfalskad kapacitet

Permalänk
Melding Plague

Fyndiq sålde blufflagring med förfalskad kapacitet

Problemet värre än befarat, enligt Säkerhetskollen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är problemet med dessa webbutiker som egentligen bara är förmedlingstjänster.
Litar mer på de kinesiska butikerna än dessa butiker. Finns ingen kontroll över huvudtaget.
Lovar att det inte heller finns någon kontroll på CE märkningen heller. Du är säkert privatimportör när du handlar på Amazon och Fyndiq, så du är den som är ansvarig att produkten följer CE.

Permalänk
Medlem

Exakt ingen är förvånad när det är dropshipping inblandat. Bara att bojkotta dessa e-handlare likt Fyndiq och även CDON nu för tiden.
Förvånad att de ens tar ansvar men skeptisk att de får ordning på detta framgent.

Permalänk
Medlem

Litar mer på Amazon än fyndiq och liknande skumrask-butiker

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Exakt ingen är förvånad när det är dropshipping inblandat. Bara att bojkotta dessa e-handlare likt Fyndiq och även CDON nu för tiden.
Förvånad att de ens tar ansvar men skeptisk att de får ordning på detta framgent.

Elgigantens "marketplace" och delar av Power/Mediamarkt luktar skit lång väg de med.

Visa signatur

Permalänk

är inte förvånad.

förra gången fyndiq var i blåsväder angående att sälja fake hårddiskar och minneskort så höll det väl ungefär en vecka innan i stort sett samma produkter började dyka upp fast under nya namn efter rensningen.

de gör bara denna rensning och återbetalning för att de blev påkommna och försöker minimera skadorna.
hade de inte blivit granskade hade de bara fortsatt blunda och sälja.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Därför kommer vi att noggrant granska vissa produktkategorier för att snabbare kunna identifiera, ta bort och utesluta liknande problem framöver.

Vissa? Varför inte ALLA kategorier så ingen köper piratkopierade brandfaror?
Jag ger det här en kvart innan nya bluffminnen finns uppe på nytt.

Undvik "marknadsplatser" som pesten.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Tycker återförsäljare borde vara ansvariga för att kontrollera att varor överensstämmer med sina beskrivningar, att de är autentiska produkter och att de uppfyller alla krav för att få säljas i Sverige. Skulle förhoppningsvis få CDON, Amazon, Fyndiq med flera att rycka upp sig.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | MSI MAG X570 Tomahawk Wifi | AMD Ryzen 9 5900x | ASUS Prime RX 9070 XT OC | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3200MHz CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvicksilver:

Tycker återförsäljare borde vara ansvariga för att kontrollera att varor överensstämmer med sina beskrivningar, att de är autentiska produkter och att de uppfyller alla krav för att få säljas i Sverige. Skulle förhoppningsvis få CDON, Amazon, Fyndiq med flera att rycka upp sig.

Pfft, lagstiftning gäller ju företagen bara ibland.

Exempel: de får direkt skicka en räkning med påslag för att de inte kunde försäkra sig om att originalet kommit fram men som konsument krävs det oftast mycket jobb för att få rätt när företagen gjort fel och ofta är svårt för konsumenter att applicera dröjsmålsränta mot företagen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Vet inte om du visste det, något jag precis lärde mig (undrade över citatet i artikeln), men Fyndiq ingår i CDON Group.

Skit rätt igenom när det gäller CDON Group...

Permalänk

Tiderna förändras.
Tidigt 90tal. Morsan till barn innan de gick till skolan sa att om de hittar en diskett på backen så stoppa den ej in i datorn. Detta även fast morsan ofta inte ens visste var powerknappen till datorn satt.

30år senare, vuxna individer köper lagringsmedia från okända personer utomlands och pratar om att vissa försäljare är bedragare och säljer lagringsmedia där utrymmet inte är i den storlek/prestanda som den utges ha.

Permalänk
Medlem

Så principen att man får vad man betalar för och att man inte handlar av någon man inte känner/har förtroende för gäller fortfarande?

Skrivet av Kvicksilver:

Skulle förhoppningsvis få CDON, Amazon, Fyndiq med flera att rycka upp sig.

Det skulle helt säkert också höja prisnivån (på alla produkter) så till den grad att ingen skulle handla där.

Jag vet att ingen vill höra det här, men vi har fått precis vad vi önskar, och vi har varit på väg åt det här hållet i 20 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Finns fullt med dessa bluffdiskar på Amazon också. Cdon och Fyndiq är samma sak som Amazon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Finns fullt med dessa bluffdiskar på Amazon också. Cdon och Fyndiq är samma sak som Amazon.

Skillnaden är returpolicy brukar vara bättre på amazon.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

https://www.youtube.com/watch?v=CYmQCVfbH_Q

Permalänk
Medlem

mjo, såg den tidigare. Är troligen inte från Amazon själva utan Shenzen Goop Inc

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Yup, sista gången jag handlade från fyndiq (eller andra som tillåter dropshippingföretag)
Förra månaden beställde jag en Logitech 305 från fyndiq (förlåt mig för min snålhet @inet, kommer inte att hända igen), men fick en Logitech 304 som inte upptäcktes av logitechs hub.

Nu bråkade inte fyndiq utan återbetalade pengarna relativt snabbt, men visade mig att man inte kan lita på vad de säljer. Föga förvånande tillät fyndiq inte min recension som de tiggde om.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk

CDon, Fyndig, Amazon, Elgiganten, etc.

Jag köper aldrig något där kvalitet spelar >1% roll på skitsiter som dessa.

Regelverken spelar ingen roll, jag röstar med fötterna och folk som handlar på dessa sidor får i hög utsträckning skylla sig själv. Då ska vi inte ens prata om kinesiska dito.

Permalänk
Skrivet av Patrik356b:

Är inte det lite underligt när ingressen i artikeln lyder: "Amazon och Fyndiq sålt manipulerade externa hårddiskar. "

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof_von_Knorring:

Regelverken spelar ingen roll, jag röstar med fötterna och folk som handlar på dessa sidor får i hög utsträckning skylla sig själv. Då ska vi inte ens prata om kinesiska dito.

Enda jag köpt från elgiganten på senare år har varit PNY sata-ssd på rea i fysisk butik. Det är hyfsat säkert att det är en genuin produkt då.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är inte det lite underligt när ingressen i artikeln lyder: "Amazon och Fyndiq sålt manipulerade externa hårddiskar. "

Det är ju skillnad på refund policy och genomförande, har fått mer jobb och det har tagit längre tid för Findiq att göra rätt än Amazon då något gått fel.

Köpte lite diverse adaptrar som ska vara bidirectional på fyndiq under 2019 men hälften av dem funkade bara åt ett håll
(VGA-HDMI, Displayport-DVI, Spdif-Toslink, och liknande)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Så principen att man får vad man betalar för och att man inte handlar av någon man inte känner/har förtroende för gäller fortfarande?

Det skulle helt säkert också höja prisnivån (på alla produkter) så till den grad att ingen skulle handla där.

Jag vet att ingen vill höra det här, men vi har fått precis vad vi önskar, och vi har varit på väg åt det här hållet i 20 år.

Förmodligen hade det blivit något dyrare, men samtidigt hade alla som vill hålla på med "marketplaces" varit tvungna att förhålla sig till lagarna och därmed konkurrerat under samma förutsättningar. Om affärsmetoden inte är hållbar när man kvalitetssäkrar produkterna så tycker jag inte att den borde existera.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | MSI MAG X570 Tomahawk Wifi | AMD Ryzen 9 5900x | ASUS Prime RX 9070 XT OC | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3200MHz CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Snålade när jag skulle köpa ett SD-minne från just Amazon tidigare i år, märket var Axe (inte deon lol) och det var problem med det direkt. Blev aldrig att jag kom loss för att reklamera det och slängde det så småningom, kollade precis om det fortfarande säljs men just det finns inte kvar längre och Amazon rekommenderade istället deras Basic sortiment (vilket jag inte har erfarenhet av men får anta fungera bättre än Axe...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvicksilver:

Om affärsmetoden inte är hållbar när man kvalitetssäkrar produkterna så tycker jag inte att den borde existera.

Och det gör den ju inte heller, förut fanns det butiker som fungerade som kvalitetssäkring, dom butikerna existerar inte, utan ni får det här istället.

Permalänk
Medlem

Kinesisk skit

Permalänk
Medlem

Köpte Philips oneblade rakblad hos Fyndiq.. som dom sa skulle vara äkta vara...
Det var dom inte, aldrig Fyndiq igen.
Dom var iaf snabba med återbetalning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Och det gör den ju inte heller, förut fanns det butiker som fungerade som kvalitetssäkring, dom butikerna existerar inte, utan ni får det här istället.

Butiksdöden är mer kopplat till att onlineköp är smidigare och att företagen kan spara pengar på att ha stora lager istället för butiker med butikspersonal, så inte direkt relevant för den här frågan. Det finns fortfarande många onlinebutiker som står som auktoriserade återförsäljare för olika tillverkare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Är inte det bara bra? Om kravet för att de ska kunna existera som butik är att de inte är någon som helst koll på att varorna är säkra och följer lagarna så är det bättre att de slutar finnas.

Att bara acceptera att det är noll koll alls på butikerna utan någon som helst ansvar från någon över det känns absurt överlag. Ännu värre är att kunderna kan bli ansvarig, vad gör man om man köper en produkt som startar en brand och du finns ansvarig för det för du använde en produkt som inte var elsäker?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Sapphire RX 9070 XT Pure | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Fast har man något uns av sunt förnuft så ser jag inga problem alls att handla från Amazon eller Elgiganten (om man skippar deras marketplace.

Klart som fan man inte köper en mobilladdare på 150w för 17:- och dessutom låter den vara ipluggad 24/7. Detta gäller ju för alla butiker!

Att köpa en rimligt prissatt (oftast billigare än svenska butiker) märkesvara, säg en tång från Knipex, en Google Chromecast, Blå Brosch borrmaskin osv osv som säljs av Amazon själva eller officiella säljare lär det ju knappast vara någon fara med. Återigen så länge man har lite sunt förnuft.

Sen är ju Amazons kundtjänst bland de bästa jag stött på.

Permalänk
Medlem

Fyndiq är ju bara en annan front för Temu. I vissa fall har de svenskt lager. I övrigt exakt samma Kina skit.