Skippa radiatorn, köra med stor tank. Ngn som testat?

Permalänk
Medlem

Skippa radiatorn, köra med stor tank. Ngn som testat?

Jag har min shuttle, detta evighetsprojekt. Radiator i all ära, men nu är det många som tipsar om att köra en stor fet tank istället för radiator.

Just nu testar jag med en 10 liters hink för att se vilka värden jag får.

Har någon annan provat det här?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jo, det har man ju testat. Det funkade väl bra i några timmar, men eftersom jag kylde CPU,GPU och nordbryggan så ökade bara tempen i hinken hela tiden. Men med ett värmepaket från volvo 240 i serie med hinken lade sig temperaturren stabilt på 40 grader på CPU´n.

Permalänk

Jag kör en 15liters låda, Med några hål i locket, och det funkar jättebra.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

Måste vara ganska många liter för att det ska funka men visst är det möjligt.

Permalänk
Medlem

hade en 5L ute i sommras. Den va fylld till 3/4 och stod på solsidan (varmare än inne). Jag kunde inte dra upp vcore något, men jag kylde CPU o CPU och det gick.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

jag akn köra passivt med radiatorn i varje fall......

Visa signatur

Det man inte har i huvudet får man ha under huven!

Permalänk
Medlem

Nu har jag kört CPU Stability Test i flera timmar med följande värden och konfig:

Shuttle sn41g2, AMD, ingen överklockning
Med standard luftkylning ligger CPU tempen på runt 45 grader.

Med en 8 liters tank, ingen radiator och Eheim 1046 pump ligger CPU tempen på 48 grader, vattentempen är 32 grader och verkar ha stabiliserats.

Förutom vattenkylning av GPU och CPU har jag en 80mm knäpptyst PAPST som luftar burken, samt en 80mm Titan som 'säkrar' PSU:t om det skulle behövas, den har dock aldrig startat.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om du inte är ute efter överklockning och har mycket plats samt inte flyttar datorn så mycket så kan ju detta vara ett bra alternativ till tyst kylning om det inte blir varmare än såhär.

Permalänk
Medlem

10L är för lite.

Permalänk
Medlem

man skulle ha bott nära en sjö eller i en båt, nytt vatten hela tiden

Visa signatur

MSI K8N Neo2 plat, 3200+ Winchester,
TwinMOS Speed Premium PC3500 512MB CL2.5 Winbond BH-5, 40 Gb IBM, 120 Gb WD, T7600gt, Antec truepower 550W

Permalänk
Medlem

Jag kör med 40L vatten, tar lång tid att värma upp men når tillslut 34°c. Tycker det är tok för varmt. Funderar på att koppla in min radiator men har inte ork

Visa signatur

"Yttrandefriheten bör begränsas för dem som dolt eller öppet förespråkar narkotika." - Widar Andersson (s), Källa: Hassela agitation -96
"Övertygelser är ett större hot mot sanningen än lögnen." - Friedrich Nitzche

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rattmuff
Jag kör med 40L vatten, tar lång tid att värma upp men når tillslut 34°c. Tycker det är tok för varmt. Funderar på att koppla in min radiator men har inte ork

Är det vattnet eller CPUn som når 34? Om det är vattnet, hur varm är CPUn med den vattentemperaturen?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

CPU:n blir väl upp mot 46°c. Tror jag behöver rensa mitt block eller nåt, förut så låg tempen under 40°c. Har ett abit NF7-S 2.0, ganska nytt bios så tempraturen som visas är nog rätt...

Visa signatur

"Yttrandefriheten bör begränsas för dem som dolt eller öppet förespråkar narkotika." - Widar Andersson (s), Källa: Hassela agitation -96
"Övertygelser är ett större hot mot sanningen än lögnen." - Friedrich Nitzche

Permalänk
Medlem

HEHE

Min kompis körde med en 60 liters tank (akvarium) och det blev bra kylning iaf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheTrooper
man skulle ha bott nära en sjö eller i en båt, nytt vatten hela tiden

Ja, blir säkert jättebra när hela systemet kleggar igen med alger och grodyngel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesoj
Ja, blir säkert jättebra när hela systemet kleggar igen med alger och grodyngel.

Han var nog seriös...

Visa signatur

"Yttrandefriheten bör begränsas för dem som dolt eller öppet förespråkar narkotika." - Widar Andersson (s), Källa: Hassela agitation -96
"Övertygelser är ett större hot mot sanningen än lögnen." - Friedrich Nitzche

Permalänk
Medlem

Slutresultat
Nu har datorn stått med en tio liters hink i en vecka, halva vattnet är bortdunsat och omgivande temperatur har varit kring 23 grader. Vattnet har hållit cirka 32 grader under hela tiden, CPU tempen kretsat kring 42-45 grader och jag har ventilerat lådan med en 80mm papst på cirka 1900 varv.

Återkommer med mer tester kringa ingen tank men stor fläktlös radiator.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag körde ett tag passivt med bara kylning på CPU (thunderbird). Tanken, av glas, rymde ca 2 liter kanske. Iaf så var tempen stabil, fungerade mycket bra i spel osv.

Permalänk
Medlem

Det man bör tänka på om man kör med stora tankar är att: Ju större tank du har dest dyrare blir det om den på något sätt går sönder / går hål på den. Tänk dej vad 10-60 liter kan göra om du häller ut det på golvet hemma. Står tanken ute är det ju ingen fara men tror inte golv och väggar tycker om att bli vattnade allt för mycket

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

äääe, Jag har haft grodyngel i mitt system, fast det vart inte så bra när dom hamna i pumpen

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
Det man bör tänka på om man kör med stora tankar är att: Ju större tank du har dest dyrare blir det om den på något sätt går sönder

Sannolikheten att en tank pajar är väl lika stor som att ett akvarie med extern pump går sönder. I mitt fall är ju tanken längst ner i systemet, så det är bara deciliter som rinner ut om en slang eller ett block skulle spricka.

Nej, den faran är inte värd att fundera på!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag kör med CircleFlow 2.0 samt 20 Liters Jeepdunk, funkar utmärkt.
Iofs har jag dålig stepping på min xp1700+, måste köra i 2.06 volt för att kunna köra i 2346mhz, den utvecklar då runt 100 watt värme. :/
Efter 6 timmars dator-användning ligger min vattentemp på runt 35 grader.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Jag kör med CircleFlow 2.0 samt 20 Liters Jeepdunk, funkar utmärkt.
Iofs har jag dålig stepping på min xp1700+, måste köra i 2.06 volt för att kunna köra i 2346mhz, den utvecklar då runt 100 watt värme. :/
Efter 6 timmars dator-användning ligger min vattentemp på runt 35 grader.

GO GHETTO!!!

Skipper: väntar på resultaten från testet med passiv radiator...

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheTrooper
man skulle ha bott nära en sjö eller i en båt, nytt vatten hela tiden

Ja, då kunde man lagt en en 20 meter trädgårdsslang genom sjön och pumpat sitt glykolvatten genom den. Det hade funkat väldigt bra.

Försökte med en tiometers slang som enda kylningen men det funkar inte inomhus iaf.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag kommer inte köra med passivt system, det blev för varmt. Suger luft genom radiatorn med två 12cm fläktar kopplade till 7,5 volt istället. Kolla galleriet: http://galleri.sweclockers.com/galleri_visa.php?chassi_id=464

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag hade tänkt 25 liter vattendunk och en bilkylare i mitt system, ska kyla nb/cpu/gpu och 3 hårdiskar och senare även nägagg. Tror ni det blir för varmt?

Trycket genom bilkylaren kommer ungefär vara det av en 1048 och en 1250 som sammarbetar, efter deras slingor passerat 2 block var... (y-koppling)

Vad tror ni?

Visa signatur

The world is cursed, people are cursed, but still we wish to live.

Permalänk
Medlem

Det kommer garanterar inte bli för varmt.

Kreativ lösning med y-koppling till vattenpumparna, skall bli kul att få se bilder sen.

Visa signatur
Permalänk

ha 20L destillerat vatten med anti-algmedel i, är inte det rätt dyrt?
särskilt om hälften dunstar efter en vecka...
förresten, vad betalar ni för ert dest.vatten. (de som får det gratis behöver inte göra sig besväret)

Visa signatur

/Don't argue with idiots, they'll drag you down to their level and beat you with experience.
||ANTEC SONATA (380W)| E-Pox 8RDA3+| XP 2200+(T-bred)@2255 (205*11)| ATI Radeon 9600 128mb | 2*256MB PC3200 DDR Kingston| 2*160Gb Maxtor DiamondMax Plus 9 SATA 7200rpm (Raid 0) +2*60 IBM (Raid0) | Eheim 1048 CPU-Antarctica||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Göransson
ha 20L destillerat vatten med anti-algmedel i, är inte det rätt dyrt?
särskilt om hälften dunstar efter en vecka...

Det dunstar inte om man har slutet kärl. I mitt fall var det en öppen plasthink.

Citat:

Förresten, vad betalar ni för ert dest.vatten.

Kör fortfarande med kranvatten, men det blir riktigt slimigt. Måste det vara destillerat, räcker det inte med avmineraliserat vatten som man köper på macken?

Bilverkstäderna måste väl köpa sånt vatten i stora tunnor, man kan säkert åka dit med 25 liters dunken och få den fyllda för en halv back pilsner eller nått.

Visa signatur
Permalänk

jag är relativt ny inom vattenkylning, men jag kör fortfarande med dest.vatten.

dest.vatten är avmineraliserat och rent vatten. Alltså bara H2O-molekyler. (innan man öppnar dunken/flaskan, då bildar det föreningar med luften)

Edit: det kostade mig 20:- för en liter dest.vatten.

Visa signatur

/Don't argue with idiots, they'll drag you down to their level and beat you with experience.
||ANTEC SONATA (380W)| E-Pox 8RDA3+| XP 2200+(T-bred)@2255 (205*11)| ATI Radeon 9600 128mb | 2*256MB PC3200 DDR Kingston| 2*160Gb Maxtor DiamondMax Plus 9 SATA 7200rpm (Raid 0) +2*60 IBM (Raid0) | Eheim 1048 CPU-Antarctica||